بحران اقتصادى شکاف در اروپا را عميق‌تر کرد

۲۷ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۶:۴۷ کد : ۴۰۹۳ سرخط اخبار
هر یک از ده کشور واقع در شرق اروپا مشکل خاص خود را دارند...
بحران اقتصادى شکاف در اروپا را عميق‌تر کرد

دو روز پس از برگزاری اجلاس بروکسل که در آن رهبران بزرگ اروپایی گردهم آمدند تا درباره بحران اقتصاد جهانی چاره اندیش کرده و در کنار آن مشکلات خود را حل و فصل کنند، زمزمه­هایی به گوش می­رسد مبنی بر این که نه تنها این مشکلات که آنها را تا مرز فروپاشی نیز کشانده، حل نشده بلکه بر عمق این شکاف­ها نیز افزوده است.  

ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه‌ اروپا در پایان گفت و گوهای بروکسل گفت که هر یک از ده کشور واقع در شرق اروپا مشکل خاص خود را دارند، به همین دلیل یک بسته‌ مشترک نجات ضروری نیست.  

همزمان با این اظهارات، میرک توپولانک، رئیس جمهوری چک و رئیس اتحادیه اروپا گفت: «باید به هر یک به طور جداگانه کمک‌هایی صورت گیرد. اتحادیه‌ اروپا هیچ کشوری را که دچار مشکل شده، به حال خود رها نخواهد کرد.»

پیش از آن نخست وزیر مجارستان، فرنس گیورسانی تقاضای ایجاد یک صندوق کمک ۱۶۰ میلیادر یورویی برای کشورهای مرکزی و شرقی اروپا را داده بود که این تقاضایش در بروکسل با نظرات مخالف رو به رو شد. به ویژه از سوی آلمان که این پیشنهاد مجارستان را به صراحت تمام رد کرد. صدراعظم آلمان گفت: «وضعیت همه‌ کشورهای مرکزی و شرقی اروپا به وخامت مجارستان نیست. کشورهای اسلوانی و اسلواکی با مجارستان قابل مقایسه نیستند.» 

صدراعظم آلمان همچنین اشاره کرد که بوداپست از صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه‌ اروپا یک بسته‌ کمکی به حجم ۲۰ میلیارد دلار دریافت کرده است. وی گفت: «ما تاکنون نشان داده‌ایم، به ویژه در نمونه‌ مجارستان که به کشورهایی که در مضیقه هستند کمک می‌کنیم و البته در آینده نیز چنین خواهیم کرد.»

 نخست وزیر مجارستان، پیش از ورود آنگلا مرکل، که به دلیل نقص فنی هواپیمایش دیرتر از موعد وارد اجلاس سران شده بود، گفته بود، اگر دولت‌هایی که در مضیقه هستند مورد حمایت مالی قرار نگیرند، در اروپا شکاف ایجاد خواهد شد. نباید اجازه دهیم که یک پرده‌ آهنین اروپا را به دو نیمه تقسیم کند.  

وی در ادامه افزود: «بدون کمک مالی اتحادیه‌ اروپا، کشورهای شرقی با فروپاشی اقتصادی مواجه خواهند شد. وی خواستار ورود هر چه سریع‌تر کشورهای علاقمند به نظام ارزی واحد اروپایی شد. چنین تقاضایی از سوی دونالد توسک، نخست وزیر لهستان نیز روز پنجشنبه‌ گذشته مطرح شده بود.»

در همین رابطه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در اجلاس بروکسل خواستار آن شد که از سوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا اعتباراتی به آن دسته از صنایع خودروسازی که دچار بحران هستند، داده شود.  

نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه نیز خواستار یک برنامه کمکی به صنعت خودروسازی شد.

بانک سرمایه‌‌گذاری اروپا برای سال جاری و سال آینده بالغ بر چهار میلیارد یورو اعتبار برای تولید خودرو با معیارهای محیط زیستی در نظر گرفته است. تولیدکنندگان خودرو و صنایع جانبی آن می‌توانند با داشتن برخی پیش‌شرط‌ها به این بانک و دیگر بانک‌های اعتباری رجوع کنند. قرار است تا پایان ماه مارس، صنایع خودروسازی در مجموع ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو اعتبار دریافت دارند.  

نخست وزیر سوئد، فردریک راینفلد در مقابل گفت: «صنایع خودروسازی اروپا نیز باید یک رشته ضررها را بپذیرند و این امر اجتناب ناپذیر است. اروپا با ازدیاد خودرو روبه رو است. سالانه ۱۸ میلیون خودرو در اروپا تولید می‌شود. این در حالی است که تقاضا در بازار میان ۱۱ تا ۱۲ میلیون است.»

طی هفته‌های گذشته، برخی کشورهای اروپایی به ویژه دولت فرانسه مورد انتقاد قرار گرفته بودند که به طور یک‌جانبه از صنعت خودروسازی خود حمایت می‌کند.


نظر شما :