سردى روابط ترکیه و امریکا به گرمی منتهی شد

۲۴ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۴ کد : ۴۲۹۱ گفتگو
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با دکتر هرمیداس باوند پیرامون سفر باراک اوباما به ترکیه.
سردى روابط ترکیه و امریکا به گرمی منتهی شد

سفر باراک اوباما، رییس جمهور امریکا به ترکیه از مهم­ترین و خاص­ترین سفرهایی است که وی در اولین دور از سفرهای خارجی خود انجام داده­است. ترکیه به عنوان کشوری مسلمان در گذرگاه بین شرق و غرب قرار گرفته است و در سال­های اخیر دیپلماسی فعالی را نیز با توجه به درگیریهای منطقه­ای در برنامه دارد. دکتر هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین­الملل، در گفت­و­گو با دیپلماسی ایرانی زوایای گوناگون این سفر را مورد بررسی قرار داده است.

سفر باراک اوباما به ترکیه را چگونه ارزیابی می­کنید؟
ترکیه یکی از اعضای شورای اروپاست. همچنین عضو ناتو و سازمان همکاری و امنیت اروپا هم هست. بنابراین در بسیاری از نهادها اروپایی عضویت دارد و در نهایت داوطلب ورود به اتحادیه اروپا نیز هست. بنابراین پیش از این ترکیه با رییس­جمهور امریکا در اجلاس­های ناتو حضور و مشارکت داشته است. منتها سفر اوباما به ترکیه با توجه به برودتی که در روابط ترکیه و امریکا هنگام عملیات نظامی علیه عراق و در مورد مسئله کردهای شمال عراق به به دلیل اینکه امریکا ترکیه را از اقدامات نظامی گسترده برحذر می­کرد، به وجود آمده بود، انجام شد. این سفر سبب شد که آن برودت و سردی روابط به گرمی منتهی بشود. امریکا از ورود ترکیه به اتحادیه اروپا پشتیبانی کرد و درخواست­های ترکیه هم مبنی بر جایگاه رفیع­تر ژنرال­های ترکیه در ساختار ناتو داشته باشند، نوید داده شد. به دیگر سخن نقش ترکیه به عنوان کشوری که بین شرق و غرب قرار گرفته و جایگاه ژئوپلیتکی که دارد و می­تواند نقش موثری ایفا کند نیز تاکید شد.

اما از این جهت که پدر خود اوباما مسلمان بوده و نسبت به اسلام و جهان اسلام از نظر شخصی به ظن قالب احساساتی دارد که با سایر امریکایی­ها متفاوت است. در برنامه دولت خود نیز بنا شده­است که بین جهان اسلام و غرب هیچ گونه نقطه تنشی نباید وجود داشته باشد، بنابراین اوباما برآن است که اگر تنشی هم بوده با این مسافرت آن را بیرنگ کند و لذا این سفر از این لحاظ نیز اهمیت دارد. چراکه یکی از هدف­های اوباما برقراری یک رابطه دوستانه با جهان اسلام است.

تاثیر این سفر در پرونده ترکیه در اتحادیه اروپا چیست؟
این مسئله به اتحادیه اروپا بستگی دارد. البته قبلا هم امریکا از ورود ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت کرده بود. حتی کلینتون و بوش نیز حمایت کرده بودند. با توجه به نقشی که ترکیه اخیرا به عنوان میانجی گرفته است و سعی کرده بین سوریه و اسراییل صلح برقرار کند، و یا برآن است که با ایران و امریکا هم اگر بتواند چنین نقشی را در پیش بگیرد، نکات مثبتی به نفع ترکیه است و ورودش را به اتحادیه اروپا تقویت می­کند.

بزرگ­ترین نگرانی ترکیه در سفر اوباما، مسئله ارامنه بود. آیا اوباما از این حادثه به عنوان نسل­کشی یاد خواهد کرد؟
روسای جمهور همواره از کلمه نسل کشی پرهیز کرده­اند، چراکه نظرات روسای جمهور در سیاست خارجی اثر ویژه­ای دارد. چرا که شخصیتی است تصمیم گیرنده، و مسوول نهایی است. ولی کنگره از نگرش­های مختلف چپ و راست، چه از حزب دموکرات و چه از حزب جمهوری خواه تشکیل شده­است بنابراین موضع­گیری کنگره شاید اثر ویژه­ای نداشته باشد. بنابراین رییس جمهور از موضع­گیری در این خصوص پرهیز می­کند. اما آنچه که اخیرا مطرح شده­است، به خصوص پس از ترور هراند دینک، نویسنده و شاعر ارمنی به نظر می­رسد که ترکیه به تدریج این آمادگی را پیدا خواهد کرد که از آنچه که به عنوان کشتار ارامنه یاد می­شود معذرت خواهی کند و ارامنه نیز خواستار چنین چیزی هستند تا این روابط بسیار محدود و سردی که وجود دارد بتواند فعال شود. ارمنستان و ترکیه هم مرزی دارند و نزدیک هستند قسمت­هایی از ارمنستان بزرگ در ترکیه واقع شده­است. بنابراین ارمنستان هم مایل است که با ترکیه روابطی داشته باشد و ترکیه با یک معذرت خواهی و اظهار تاسف از آنچه که انجام گرفته می­تواند تعاملاتی را با ارمنستان در پیش بگیرد.

اوباما اعلام کرده بود که از یک پایتخت اسلامی با جهان اسلام سخن خواهد گفت. آیا سخنانی که وی روز گذشته در پارلمان ترکیه گفت همان پیام بود؟
بله، در حقیقت آنچه که به عنوان تروریسم بین­المللی از آن صحبت می­شود، بد یا خوب فعلا در جهان اسلام است. ریشه القاعده از عربستان است. سلفی­ها هستند. طالبان و گروهی که در جنوب فیلیپین یا در اندونزی هستند جزو تروریسم بین­المللی به حساب می­آیند. در هر حال آن چیزی که امروز به عنوان تروریسم بین­المللی مطرح شده است در جهان اسلام است و بنابراین تعارضی به وجود آمده است بین این تروریسم بین­المللی و نیاز به بهبود رابطه با جوامع اسلامی. دولت بوش سعی کرد برخوردی مانند تداعی جنگ­های صلیبی و اسلام بکند ولی بعدا سعی کرد این اظهار نظر را ترمیم کند. اوباما که خودش یک ریشه اسلامی دارد با حسن نیت بیشتری برآن است تا این نقاب درونی را با جهان اسلام حتی اگر برطرف نکند بی رنگ کند. این نکته را باید یادآوری کنیم که پایگاه اکثریت تروریست­های بین­المللی در جهان اسلام است.


نظر شما :