پیام مثبت تهیه بسته سوخت هسته‌ای

۳۰ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۵ کد : ۴۳۲۰ گفتگو
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با دکتر صادق ربانی، کارشناس مسائل هسته‌ای و قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران
پیام مثبت تهیه بسته سوخت هسته‌ای

با آغاز به کار کارخانه ای در اصفهان، آخرین مرحله چرخه سوخت هسته­ای در ایران تکمیل و نسل جدیدی از سانتریفیوژها نیز آزمایش شده است.این خبر به عنوان دست آورد جدید دیگری در مجموعه فعالیت های هسته­ای ایران در روز ملی فن آوری هسته ای اعلام شد.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با دکتر صادق ربانی، کارشناس مسائل هسته ای و قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی ایران:

به طور مشخص دست آوردهای جدید هسته­ای ایران چیست؟
پیش از اعلام رسمی دست آوردهای جدید هسته­ای ایران، رسانه های خارجی به آزمایش نسل جدیدی از سانترفیوژ ها اشاره داشتند، این نسل از سانترفیوژها با سرعت بیشتر و طبعا با راندمان بیشتری کار می کنند.

علاوه بر آزمایش نسل جدیدی از سانترفیوژها، بسته سوخت هسته ای نیز دست آورد علام شده دیگری بود، بسته سوخت هسته­ای مرحله ای از تهیه سوخت است، هیچ یک از مراحل تهیه سوخت به اهمیت غنی سازی اورانیوم نیست.

مرحله غنی سازی اورانیوم مرحله ای پیچیده و گلوگاه تکنولوژی هسته ای است، در کنار مرحله غنی سازی اورانیوم، تهیه آب سنگین نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این دو مرحله، از مراحل مهم در تکنولوژی هسته­ای هستند؛ سایرمراحل بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، تهیه بسته سوخت چندان مرحله پیچیده­ای نیست، در این مرحله سوخت غنی شده بصورت قرص هایی درآمده و در ستون­هایی به ارتفاع چند متر قرار می گیرد تا در راکتورهای آب سنگین مورد استفاده قرار گیرد.

این دست آوردها دارای چه پیامی از سوی ایران برای جهان است؟
به نظر نمی رسد که دو دست آورد جدید اعلام شده به لحاظ تکنولوژیک چندان قابل ذکر باشد، مهم مرحله غنی سازی است، سایر مراحل بیشتر جنبه های تبلیغاتی دارد.

البته ساخت سانترفیوژها با سرعت بیشتر پیشرفتی مهم است که نشان می دهد ایران می تواند با راندمان بالاتری به تهیه سوخت هسته­ای بپردازد. در این بخش نکته ظریفی وجود دارد، به این ترتیب که اورانیوم غنی شده در ایران با تبدیل شدن به بسته های سوخت دیگر هرگونه شائبه انحراف ایران به سوی ساخت بمب یا سلاح هسته­ای را با زیر سوال می برد چراکه اگر ایران قصد ساخت تسلیحات هسته­ای را داشت، اورانیوم غنی شده را به بسته های سوخت تبدیل نمی کرد.

این می تواند پیامی مثبت برای طرف­های غربی داشته باشد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در ادعای خود در خصوص صلح آمیز بودن فعالیت های هسته­ای کشور ثابت قدم بوده است.

دست آورد جدید ایران در تهیه بسته سوخت هسته­ای به نوعی استفاده صلح جویانه سوخت هسته­ای است، این اقدام حاوی پیامی مثبت است، اگر طرف های غربی این پیام را درک کنند و یا بخواهند که درک کنند.

حضور مستقیم امریکا در مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 چه نتایج و پیامدهایی دارد؟
امریکا تاکنون نیز که در مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران بطور مستقیم حاضر نبود موجب کوچک شدن اروپا شده بود و در واقع اجازه نداد که اروپا در این جلسات بطور مستقیم تصمیم گیری داشته باشد، اروپا مایل بود که امریکا به طور مستقیم در مذاکرات حضور داشته باشد تا تصمیم گیری ها نهایی تلقی شود، اما با حضورغیر مستقیم امریکا در این جلسات، تصمیمات به صورت دو مرحله ای اتخاذ می شد که زمان زیادی را صرف می کرد.

اکنون حضور مستقیم امریکا در این مذاکرات موجب تسریع در تصمیم گیری­ها و کوتاه شدن فرایند اتخاذ تصمیمات می شود، از سوی دیگر حضور امریکا در مذاکرات برای ایران نیز حساس و تعیین کننده خواهد بود چراکه این کشور می تواند در صورت اختلاف نظر با اروپا، با امریکا کنار بیاید و بر عکس.

اکنون اعلام حضور مستقیم امریکا در مذاکرات امری مثبت است هرچند که با آغاز این مذاکرات، شاهد دست یابی سریع به نتیجه نخواهیم بود.


نظر شما :