چه کسی رییس جمهور آینده افغانستان را انتخاب می کند؟‌

۰۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۳ کد : ۴۳۶۵ گفتگو
گفت‌‌وگو با محمد ابراهیم طاهریان کارشناس مسائل افغانستان
چه کسی رییس جمهور آینده افغانستان را انتخاب می کند؟‌

در خبرها آمده بود که دولت آمریکا در صدد اعمال نفوذ در انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان است و از نامزدی علی­احمد جلیلی وزیر سابق کشور حمایت می کند.

سفارت آمریکا در کابل از نامزدهای احتمالی ریاست­ جمهوری در این کشور خواسته­است تا به نفع علی­احمد جلیلی که مورد علاقه کاخ سفید است کنار بکشند.

گفته می­شود آمریکا در قبال کناره­گیری افراد از انتخابات به نفع جلیلی قول پست­های کلیدی را داده­است.

جلیلی که در انتخابات آتی یکی از رقبای حامد کرزای رئیس جمهوری فعلی افغانستان خواهد بود شهروند آمریکا و وزیر سابق کشور است و نامزدی وی نقض آشکار بند 6 قانون اساسی افغانستان است که ریاست جمهوری را حق شهروندان افغانستان می­داند.

زلمای خلیل زاد و اشرف قانی نیز از دیگر کاندیداها هستند که هر دو آنها شهروند آمریکایی به­شمار می­روند. افرادی که شهروند آمریکا و خواهان مشارکت در انتخابات هستند ابتدا باید شهروندی افغانستان را هم احراز کنند.

عبدالله عبدالله وزیر خارجه سابق افغانستان و انور الحق احدی فعال سیاسی از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستند.
علی احمد جلیلی 69 ساله و شهروند آمریکاست که از ژانویه سال 2003 تا سپتامبر 2005 وزیر کشور افغانستان بود. وی همچنین استاد دانشگاه در حوزه مطالعات راهبردی جنوب شرق آسیا در دانشکده دفاع ملی در واشنگتن است.

جلیلی اصالتاً پشتون است که بیشتر عمر خود را در زمینه سیاسی و فعالیت در حوزه رسانه­ها گذرانده است. این سیاستمدار و نظامی سابق افغان که نویسنده چندین کتاب نیز است همچنین به­مدت 20 سال برای صدای آمریکا کار می­کرده و اخبار افغانستان، جنوب و آسیای مرکزی و خاورمیانه را برای بخش دری و فارسی پوشش می­داده است. وی هم اکنون به همراه خانواده­اش در مریلند زندگی می­کند.

محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در پاکستان در واکنش به این خبر می گوید در خبرها آمده بود که در چند روز گذشته هیاتی از نمایندگان جمهوری خواه مجلس امریکا در سفارت ایالات متحده امریکا در کابل با چند تن از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری افغانستان مذاکره کرده اند و از آنها خواسته اند که به نفع یک کاندیدای مشخص کناره گیری کنند و ما به ازای آن را در دولت آینده دریافت کنند. اگر این خبر درست باشد حتما یک اقدام ناثواب است چراکه انتخابات افغانستان به میزانی که شفاف باشد به بهبود اوضاع افغانستان کمک خواهد کرد. به میزانی که غیر شفاف باشد و دخالت هایی از این جنس صورت بگیرد، حتما اوضاع افغانستان را بدتر خواهد کرد. لذا توصیه به همه کسانی که علاقه مند به امنیت در افغانستان هستند این است که عناصر خارجی و عناصر بومی و تمامی کسانی که به نوعی تاثیری در افغانستان دارند از اقدامات خود سرانه و جهت دار پرهیز کنند و کمک کنند تا انتخاباتی شفاف برگزار شود.

هرگونه دخالتی از طرف عناصر خارجی و غیر بومی که منجر به یک اتفاق غیر شفاف بشود وضعیت را از شرایط فعلی مبهم تر خواهد کرد و ابهام در شرایط یعنی ناامنی بیشتر.
ارزیابی غلط و رقابت های داخلی می تواند دلیل امریکا برای چنین اقدامی باشد.
اگر امریکایی ها به دنبال مدیریت ناامنی باشند، ممکن است که این بخشی از پروژه آنها باشد. اگر چنین نباشد، عملکرد آنها نشانده ارزیابی غلط از شرایط حاکم بر افغانستان است.


نظر شما :