انتخابات ایران از نگاه نشریه تایمز

۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۳ کد : ۴۴۵۹ سرخط اخبار
میر حسین موسوی اعلام کرد که برای ملاقات با باراک اوباما آماده است...
انتخابات ایران از نگاه نشریه تایمز

مهمترین رقیب انتخاباتی در انتخابات ایران اعلام کرده­است که موضعی متفاوت از محمود احمدی­نژاد در سیاست خارجی اتخاذ خواهد کرد.

میر حسین موسوی، نخست وزیر سابق ایران که در حال حاضر کاندیدای اصلاح­طلبان برای انتخابات است، در مصاحبه با نشریه تایمز اعلام کرد که در صورتی که روابط ایران وامریکا بهبود، برای ملاقات با باراک اوباما آماده است و قصد دارد سیاستی بسیار متفاوت در مقابل جهان بین­الملل اتخاد کند.

میر حسین موسوی تاکنون توانسته است حمایت مهره­های قدرتمند اصلاحات مانند محمد خاتمی را به همراه ستاد انتخاباتی وی را به دست آورد.

زمانی که از او در خصوص آمادگی برای ملاقات با باراک اوباما سوال شد گفت که بله، اگر مسائل با توجه به برنامه پیش برود با وی ملاقات خواهم کرد. وی همچنین اعلام کرد که چنین تصمیم­های مهمی در سیاست خارجی برعهده رییس جمهور نیست و با توجه به قانون اساسی ایران شورای امنیت ملی در این باره تصمیم گیری می­کند.

اما با وجود این وی می­گوید که در صورتی که به عنوان رییس جمهور ایران انتخاب شود تاکتیک­ها را حتی با عدم تغییر استراتژی­ها تغییر خواهد داد. وی با این سخن خود به ادبیات و نحوه برخورد محمود احمدی­نژاد اشاره می­کند.

آقای موسوی 67 ساله است و نام وی با نخست وزیر ایران طی 8 سال جنگ خونین با عراق در دهه 1980 رقم خورده­است.

آقای موسوی در مورد روابط با امریکا معتقد است که تهران به دلیل 30 سال خصومت در مورد این مسئله محتاط عمل می­کند، اما در عین حال اضافه می­کند که نظر شخصی من این است که آنچه آقای اوباما انجام داده­است، اقدامی مثبت و قدمی رو به جلو است. او می­گوید که اگر به عنوان رییس جمهور انتخاب شود، به این اقدام اوباما پاسخ خواهد داد.

کاندیدای دیگر رقابت­های انتخاباتی در ایران، مهدی کروبی است. او نیز که یک اصلاح­طلب است در گفت­و­گو با نشریه تایمز می­گوید که در راستای بهبود روابط با غرب تلاش خواهد کرد سعی می­کند تا برخی از آسیب­هایی که طی چهار سال ریاست جمهوری آقای احمدی­نژاد به کشور وارد شده است را جبران کند.

هیچ کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری برای توقف غنی­سازی آماده نیستند.

در حالی که دو کاندیدای اصلاح­طلب در ایران، فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده­اند، آقای احمدی نژاد مصمم است که در انتخابات ماه ژوئن در ایران پیروز شود. اکثر روسای جمهور در ایران دو دوره در این سمت باقی مانده­اند.

حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان نیز معتقد است که محمود احمدی­نژاد در میان قشر عامه مردم محبوبیت فراوانی دارد چراکه به سادگی زندگی می­کند و در مقابل امریکا ایستادگی می­کند.

البته همه با ایده­های آقای شریعتمداری موافق نیستند.

ابراهیم که یک بازنشسته است و در همسایگی آقای احمدی­نژاد در نارمک زندگی می­کند می­گوید که هرچند دور پیشین در انتخابات به آقای احمدی­نژاد رای داده­است اما در این دوره میر محمود موسوی را انتخاب خواهد کرد.

او می­گوید که احمدی­نژاد خوب کار کرد اما ما در دوره­ای به سر می­بریم که نیازمند آرامش هستیم. من با موسوی کار کرده­ام و می­دانم که او فرد درخور و شایسته­ای است.

مهدی، کارگر بازنشسته­ای است که در همان محله زندگی می­کند، می­گوید که اصلا در انتخابات شرکت نمی­کند.

محمود نیز که مرقد آیت­الله خمینی را زیارت می­کند می­گوید که به محمود احمدی­نژاد رای خواهد داد.

او می­گوید که من به احمدی­نژاد رای می­دهم. او کارهای زیادی برای کشور انجام داده­است. چهار سال زمان کافی نیست و او برای تکمیل برنامه­های خود به یک دوره دیگر نیاز دارد.

حدود 46 میلیون نفر از مردم ایران حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارند. اما در انتخابات پیشین تنها نیمی از این تعداد در انتخابات شرکت کرده بودند. در انتخابات پیشین، محمود احمدی نژاد 13 میلیون را از آن خود کرد. وی امیدوار است که در این دوره نیز بتواند رای این افراد را از آن خود کند.

هرچند تعداد طرفداران وی کاهش پیدا کرده­است. بازاری­ها که برنامه­های اقتصادی وی را قبول ندارند از جمله این گروه هستند. برخی دیگر معتقدند که رفتار وی می­تواند ایران و امریکا را به درگیری وادارد و فرصت برقراری روابط بهتر با اوباما در کاخ سفید را از دست بدهند.

بسیاری از دیپلمات­های غربی هشدار داده­اند که با توجه به اینکه مدت زمان کمی به انتخابات باقی مانده­است شرایط می­تواند در آخرین لحظه تغییر کند. آقای احمدی­نژاد می­داند که در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود شانس بیشتری برای پیروزی دارد و این همان حادثه­ای که در دور قبل نیز تجربه شده­است.

یکی از این دیپلمات­ها می­گوید که هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره انتخابات ایران پیش­بینی کنیم.


نظر شما :