قهر میزبان از مهمان

زرداری به گوردون براون بی احترامی کرد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۴ کد : ۴۵۰۴ اروپا
آصف على زردارى، رئيس جمهوری پاکستان کمى قبل‌تر به دليل بروز تنش‌هايى بين دو کشوربر سر حملات اخير ضد تروريستى بریتانیا عليه اتباع پاکستانى از کنفرانس خبرى مشترک با براون خارج شد
زرداری به گوردون براون بی احترامی کرد

گوردون براون نخست وزير بریتانیا در سفر به اسلام‌آباد خواستار روابط مستحکم‌تر بين بریتانیا و پاکستان در نبرد عليه تهديد ناشى از افراطيون و ترويست‌ها شد.

گوردون براون، نخست وزير بریتانیا در اسلام‌آباد با شرکت در یک کنفرانس خبری با یوسف رضا گیلانی همتای پاکستانی اش گفت: «يک گفت‌وگوى استراتژيک درباره تمام مسائل مورد نياز است.»

براون در این کنفرانس خبرى متعهد شد که کشورش 10 ميليون پوند به پاکستان براى نبرد عليه افراط‌ ‌گرى کمک مى‌کند.

آصف على زردارى، رئيس جمهوری پاکستان کمى قبل‌تر به دليل بروز تنش‌هايى بين دو کشوربر سر حملات اخير ضد تروريستى بریتانیا عليه اتباع پاکستانى از کنفرانس خبرى مشترک با براون خارج شد.

به گفته منابع خبری، زردارى از عمليات‌هاى اوايل اين ماه در انگليس که در آن 11 تبعه‌ پاکستانى دستگير شدند، ناراحت بوده است.

گوردون براون با زردارى ديدار کرد ولى کنفرانس خبرى وى با يوسف رضا گيلانى برگزار شد.

در عمليات ضد تروريستى که اخيرا در ليورپول، منچستر و کليتروئه انجام شد، چند تبعه پاکستانى دستگير شدند و سپس بدون اتهام آزاد شدند. 10 تن از اين پاکستانى‌ها با ويزاى دانشجويى در انگليس اقامت دارند و اکنون با اخراج احتمالى مواجه شده‌اند، موضوعى که مورد انتقاد کميسر عالى پاکستان در لندن قرار گرفته و معتقد است که انگليس بايد به اين افراد اجازه دهد تحصيل خود را به اتمام برسانند.

يوسف رضا گيلانى، نخست وزير پاکستان در کنفرانس خبرى با براون گفت: «فکر مى‌کنم قانون مسير خود را سپرى خواهد کرد و من از نخست وزير براون مى‌خواهم که تحصيلات آنها نبايد مختل شود.»

براون نيز اظهار کرد، امروز ما بر سر يک رابطه‌ جديد و قوى بين دو طرف توافق کرديم. ما کار حياتى و فورى را اتخاذ خواهيم کرد که اولويت‌هاى مشترک ما را مبنى بر مقابله با افراط ‌گرايى خشونت‌آميز ترسيم مى‌کند. ما در مقابله با فعاليت­هاى تروريستى به شکل مقتدرانه‌ترى همکارى خواهيم کرد. ما وارد يک گفت‌وگوى استراتژيک در تمام زمينه‌هاى پيرامون مبارزه با تروريسم خواهيم شد و نيروهاى ضربت و راهکارهايى که اين گفت‌وگوهاى استراتژيک را حاصل کند، مورد بررسى قرار خواهيم داد. ما با ارائه يک بسته‌ى کمک 10 ميليون پوندى به آژانس‌هاى پاکستانى از اين همکارى نزديک حمايت خواهيم کرد.

در همين حال روزنامه گاردين گزارش داد که در پى بى‌اعتنايى و توهين آصف على زردارى به گوردون براون با خارج شدن از کنفرانس مشترک با وى دفتر نخست وزيرى بریتانیا روز دوشنبه سعى کرد که اين مساله را کم اهميت جلوه دهد.

سخنگوى دفتر نخست وزيرى بریتانیا با اشاره به جايگزينى يوسف رضا گيلانى به جاى زردارى گفت: «اين کاملا شايسته است که وی با همتاى پاکستانیش کنفرانس خبرى داشته است.»

تجربه عراق برای افغانستان

در همین حال ژنرال ديويد پترائوس رييس فرماندهى مرکزى آمريکا که در دانشگاهى در ايالت کانزاس در ایالات متحده سخرنانی می­کرد، گفت: «درس‌هايى که از عراق هم چنان ناآرام گرفته شده براى افغانستان مفيد خواهد بود. به طور محسوسى از خشونت‌هاى فرقه‌اى و فعاليت‌هاى شبه نظاميان رهايى يافته، اکثر مناطق افغانستان در يک سراشيبى گير افتاده که خروج از آن سخت است. اقدام مهم در عراق، ايجاد امنيت در مناطق روستايى، برقرارى سرويس‌هاى آبرسانى و برق و افزايش اعتماد در دولت مرکزى است. اما رقابت‌هاى داخل پيچيده است و فقر نيز گسترده‌تر است.

پترائوس همچنین گفت: «در افغانستان ما در حال ساخت اين کشور هستيم نه بازسازى آن.»

از ژنرال پترائوس به دليل عملکردش در کاهش سطح خشونت‌ها در عراق به خوبى ياد مى‌شود. وى همچنان به دقت امور افغانستان و عراق را زیر نظر دارد.

پترائوس در ادامه اظهار کرد، راهکارهايى که در يک کشور کارساز است لزومى ندارد که در کشورى ديگر مثمرثمر باشد.


نظر شما :