گمانه‌زنی‌های منفی در مورد روسیه آگاهانه نیست

۲۴ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۸ کد : ۵۱۸۵ گفتگو
گفت‌و‌گو با محمود شوری، کارشناس مسائل روسیه
گمانه‌زنی‌های منفی در مورد روسیه آگاهانه نیست

گمانه زنی‌ها و تصوری که از نقش و ارتباط روسیه با وقایع پس از انتخابات ایران وجود دارد طی یک ماه اخیر در میان اقشار مختلف جامعه و حتی برخی تحلیل‌گران روندی افزایشی داشته است، به شکلی که شاهدیم در کنار شعارهای سنتی مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل، این روزها فریاد مرگ بر روسیه نیز شنیده می‌شود.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمود شوری، کارشناس مسائل روسیه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ریشه نگاه منفی ایرانیان به نقش روسیه در رخدادهای داخلی کشور به چه زمانی باز می‌گردد؟
پیش از رویدادهای اخیر هم در مورد روسیه نوعی بی اعتمادی و نگاه منفی در جامعه ایرانی وجود داشته است به خصوص در دوران پس از فروپاشی شوروی سابق که روسیه به شکلی تبدیل به همکار ایران شد.

اما یکی ازعلل این تصور منفی بحث‌های تاریخی است با این وجود اگر منصفانه به موضوع نگاه کنیم این نوع تصورها و گمانه‌زنی‌ها مبنای درست و مستند ندارد. آن‌چه در تاریخ رخ داده در مورد تمام قدرت‌های بزرگ دیگر نیز رخ داده است با این تفاوت که روسیه در زمان فعلی با وجودی که کمک‌های مختلفی را از ایران دریغ داشته اما همکاری‌های دیگری با ایران انجام داده که موجب پیشرفت ایران نیز شده است.

البته طبیعی است که مسکو در این همکاری‌ها منافع خود را همواره دنبال می‌کرده اما نمی توان منکر منافعی شد که در این میان عاید ایران شده است. از بحث هسته‌ای گرفته تا همکاری‌های موشکی، اقتصادی، کمک‌های نظامی، تکنولوژی‌های صنعتی و دیگر زمینه‌ها همواره میان تهران و مسکو از پیش از انقلاب تاکنون همکاری وجود داشته است.

چرا در حوادث پس از انتخابات ایران نگاه منفی و تردیدگونه ایرانیان به روسیه تشدید شد؟
به نظر می‌رسد که این مسئله بیشتر نوعی واکنش است؛ واکنشی که چندان مبنای درستی ندارد. جامعه با این تصور که جناح حاکم تلاش دارد وقایع اخیر ایران را به دولت‌های غربی متصل کند درصدد است با شعار دادن علیه روسیه و چین به نوعی عکس العمل نشان دهد. به این ترتیب این نوع برخورد یا گمانه زنی رد مورد نقش روسیه در حوادث اخیر ایران تنها یک اقدام واکنشی و فارغ از برداشت آگاهانه از مسائل است. 

آیا وجود و افزایش سطح و زمینه‌های همکاری نظامی، دفاعی و امنیتی میان تهران و مسکو می‌تواند در تشدید تصور منفی ایرانیان به نقش روسیه در برخی حوادث موثر باشد؟
ظاهرا این تصور وجود دارد که کشورهایی که با جناح حاکم ایران همکاری می‌کنند مخالف مردم ایران هستند، به ویژه سفر آقای احمدی نژاد پس از انتخابات به مسکو برای شرکت در اجلاس شانگهای با وجود اینکه سفری از پیش تعیین شده بود موجب تشدید این تصور شد، در حالی که این سفر اولا از قبل برنامه ریزی شده بود و ثانیا این اجلاس ممکن بود در دیگر کشورهای عضو برگزار شود؛ اما همزمانی وقایع پس از انتخابات با این سفر موجب شکل گیری برخی گمانه زنی ها شد.

تبریک رئیس جمهور روسیه به آقای احمدی نژاد پس از پیروزی ایشان در انتخابات نیز بر این نوع گمانه‌زنی‌ها افزود و این تصور عمومی در جامعه شکل گرفت که نوع خاصی از همکاری میان تهران و مسکو وجود دارد.

برای این تصویر منفی از نقش روسیه در حوادث اخیر ایران مستنداتی وجود دارد یا خیر؟
هیچ شاهد و دلیل و مدرکی برای اثبات این مدعا که همکاری امنیتی میان ایران و روسیه در وقایع اخیر وجود داشته، موجود نیست ضمن آن‌که دلیلی هم برای تهران نیست که خواسته باشد در جریانات اخیر از روسیه کمک بگیرد.

ارزیابی شما از مانور دریایی مشترک ایران و روسیه که قرار است در روزهای ششم و هفتم مرداد ماه انجام شود چیست؟
این مانور در چارچوب همکاری های منطقه ای که از پیش میان کشورهای منطقه تعیین شده قرار دارد. این مانور با هدف تمرين اجراى کنوانسيون‌هاى بين المللى تجسس و نجات دريايى و پيشگيرى و مقابله با آلودگى‌هاى دريايى، نفتى و زيست محيطى برگزار می‌شود.

این نوع همکاری‌ها در جهت منافع دو کشور است و به نوبه خود به افزایش ضریب همکاری‌های منطقه‌ای و تامین امنیت منطقه منجر خواهد شد.


نظر شما :