تمايل ايران به حضور در طرح ناباکو به رغم بى‌اعتمادى غرب

۲۳ مهر ۱۳۸۸ | ۰۴:۱۶ کد : ۶۰۰۰ اروپا
عزیز الله رمضای معاون وزیر نفت ایران در مصاحبه‌ با ولت‌ آن‌لاین از آمادگی ایران برای انتقال گاز به اروپا سخن گفته است. اما بدبینی‌هایی نسبت به شرکت ایران در پروژه‌ نابوکو وجود دارد.
تمايل ايران به حضور در طرح ناباکو  به رغم بى‌اعتمادى غرب

دیپلماسی ایرانی: عزیز الله رمضای معاون وزیر نفت ایران در مصاحبه‌ با ولت‌ آن‌لاین از آمادگی ایران برای انتقال گاز به اروپا سخن گفته است. اما بدبینی‌هایی نسبت به شرکت ایران در پروژه‌ نابوکو وجود دارد.

عزیزالله رمضانی که در حاشیه‌ کنفرانس بوینس آیرس با ولت آن لاین مصاحبه کرده، گفته است که ایران می تواند سالانه ۳۵ میلیارد متر مکعب گاز صادر کند. این رقم معادل یک سوم نیاز گاز سالانه­ آلمان است.

در ژوئیه سال جاری در آنکارا پایتخت ترکیه توافق‌نامه احداث خط لوله ا‌ی موسوم به نابوکو با حضور کشورهای سهیم در این پروژه‌ یعنی اتریش، مجارستان، رومانی، بلغارستان و ترکیه امضا شد که مورد حمایت اتحادیه‌ اروپا قرار گرفت. در این پروژه مهم اقتصادی ایران حضور ندارد و روسیه نیز با اجرای آن مخالف است. چرا که این پروژه می تواند وابستگی اروپا به گاز روسیه را به طور چشمگیری کاهش دهد. طرح ناباکو مورد حمایت ایالات متحده امریکا قرار گرفته و همین موضوع سبب شده تا برخی کارشناسان ایرانی واشنگتن را متهم کنند که از حضور ایران در طرح ناباکو ممانعت به عمل آورده است.

نابوکو یکی از عظیم‌ترین خط لوله‌های انتقال گاز در جهان خواهد بود. اين خط لوله سه هزار و سيصد کيلومتر طول خواهد داشت و در سال ۲۰۱۴ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. هزينه احداث اين خط لوله که از کرانه‌های دريای خزر تا خاک اتريش در مرکز اروپا امتداد دارد، نزدیک به يازده ميليارد دلار پيش‌بينی شده است. در حال حاضر از جمهوری آذربايجان به عنوان اصلی‌ترين تامين‌کننده برای انتقال گاز از طريق اين خط لوله نام برده می‌شود اما نام ترکمنستان نیز برای مشارکت در این پروژه مطرح شده است.

ایران از لحاظ ذخائر گازی در جهان در مرتبه دوم قرار دارد. بر اساس گفته‌های رمضانی ایران هم اکنون سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند. معاون وزیر نفت ایران خاطرنشان کرده است که این حجم در صورت نیاز نابوکو می‌تواند به مراتب بیشتر شود.

عزیزالله رمضانی همچنین گفت که ایران در حال حاضر برنامه‌ احداث دو خط لوله برای اتصال به پروژه نابوکو را در دست دارد. خط لوله‌ اول قرار است حوزه‌های گاز حاشیه‌ خلیج فارس را به هم پیوند دهد و دیگری برای اتصال نابوکو با ذخائر گازی کشورهای آسیای مرکزی در نظر گرفته شده است.

رمضانی تأکید کرده است، با ساخت این دو خط لوله تنها از منابع گازی خلیج فارس می‌توان سالانه ۳۵ میلیارد متر مکعب گاز به خطوط نابوکو تزریق کرد.

معاون وزیر نفت ایران در حالی سخن از مشارکت در طرح ناباکو را می دهد که غرب چندان تمایلی به شرکت دادن ایران در این طرح ندارد. به ادعای غربی ها ایران در حال حاضر پول کافی برای سرمایه‌گذاری و گسترش خطوط لوله‌ خود در اختیار ندارد. در عین حال فعالیت‌های اقتصادی در ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی با دشواری‌هایی همراه است. شرکت‌های غربی اغلب ضمانت‌های حقوقی کافی برای سرمایه‌گذاری در ایران در اختیار ندارند. دلیل دیگری که سبب می شود غربی ها به همکاری با ایران تن ندهند نقش نهادهای نظامی و غیر شفاف اقتصادی در طرح های نفت و گاز ایران است.

دلیل سوم به نامحتمل بودن موفقیت مذاکرات هسته ای باز می گردد. غرب هنوز بر سر مسئله هسته ای با ایران به توافق نرسیده و این احتمال نیز وجود دارد که روابط غرب با ایران بر سر پرونده هسته ای و دیگر مسائل جهانی باز هم تیره تر شود.


نظر شما :