لهستان به دنبال استقرار سپر دفاع موشکی امریکا در خاک خود

۰۳ آبان ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۳ کد : ۶۰۸۵ اروپا
در حالی که ایالات متحده امریکا اعلام کرده از استقرار سپر دفاع موشکی در قلب اروپا منصرف شده است، نخست وزیر لهستان در دیدار با جو بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا ابراز امیدواری کرد که این سامانه در خاک لهستان مستقر شود.
لهستان به دنبال استقرار سپر دفاع موشکی امریکا در خاک خود

دبپلماسی ایرانی: در حالی که ایالات متحده امریکا اعلام کرده از استقرار سپر دفاع موشکی در قلب اروپا منصرف شده است، نخست وزیر لهستان در دیدار با جو بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا ابراز امیدواری کرد که این سامانه در خاک لهستان مستقر شود.

دونالد توسک نخست وزیر لهستان در ملاقات با جو بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا در ورشو که روز چهارشنبه 21 اکتبر انجام شد، گفت که سیستم جدید سپر دفاع موشکی امریکا بسیار جالب و ضروری است.

پیش از این ملاقات جو بایدن در مصاحبه‌ای این اتهام را که واشنگتن قصد دارد با طرح جدید دفاعی خود به مناسباتش با روسیه بهبود ببخشد ولی هزینه آن را لهستان و چک بپردازند، رد کرده بود.

دونالد توسک گفت که کشورش آماده است در یک چارچوب مورد نیاز در ساخت یک سپر دفاع موشکی جدید مشارکت کند. جو بایدن از اعلام آمادگی لهستان استقبال کرد و این کشور را یکی از متحدان نزدیک ایالات متحده امریکا نامید.

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در اواسط ماه سپتامبر اعلام کرد که او طرح جورج بوش رئیس جمهوری پیشین امریکا برای استقرار یک سیستم سپر دفاع موشکی در لهستان و چک را عملی نخواهد کرد.

رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا نیز گفت که طرح پیشین با سامانه‌‌ای نرمش‌پذیر و متحرک سوار بر ناوگان‌های جنگی امریکا جایگزین خواهد شد که بر روی موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد ایران متمرکز شده‌اند. طرح اولیه بر اساس مقابله به موشک‌های دوربرد تنظیم شده بود. در حالی که طرح جدید برای مقابله با موشک‌هایی با برد کوتاه و متوسط در خاورمیانه است.

در ماه‌های گذشته لهستان و چک به طور غیرمنتظره‌ای به اعلام طرح جدید اوباما واکنش نشان دادند و از مشارکت در طرح استقرار سیستم دفاع موشکی در خاک کشورشان منصرف شدند.

طرح اولیه سپر دفاع موشکی با مخالفت شدید مقامات روسیه مواجه شده بود. مسکو این طرح را خطری برای امنیت ملی خود ارزیابی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بایدن به رسانه‌های لهستان گفت: «تلاش ما برای بهبود مناسبات با روسیه با هزینه‌کردن از اروپای مرکزی صورت نخواهد گرفت. ما برای همکاری متحدان خود در مورد دفاع موشکی، به ویژه همکاری با لهستان و چک، اهمیت بسیار قائل هستیم».

معاون ریاست جمهوری آمریکا گفت که واشنگتن در پروژه‌های آتی خود روی این همکاری حساب خواهد کرد.

جو بایدن در آغاز سفر خود به لهستان در بزرگداشت قیام گتوی ورشو در سال ۱۹۴۳ تاج گلی نثار بنای یادبود قربانیان کرد.

بایدن پس از گفت‌وگوهای خود در ورشو در شامگاه چهارشنبه راهی رومانی شد. وی روز پنجشنبه با رئیس جمهوری این کشور ترایان باسِسکو ملاقات کرد و روز جمعه نیز رهسپار جمهوری چک شد.


نظر شما :