برای 30 کیلو سوخت نباید همه اورانیوم غنی شده را بدهیم

۰۳ آبان ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۴ کد : ۶۰۹۳ سرخط اخبار
چرا برای گرفتن 30 کیلو اورانیوم غنی شده با غنای 20 درصد ما باید این همه اورانیوم غنی شده تحویل دهیم، پیش از آنکه سوخت رآکتور پژوهشی را دریافت کنیم.
برای 30 کیلو سوخت نباید همه اورانیوم غنی شده را بدهیم

رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران گفت؛ با طرح مسائل مربوط به تهیه سوخت برای رآکتور اتمی تهران، این سوال برای کارشناسان پیش آمده است که آیا تهیه سوخت برای رآکتور نیاز به این همه جنجال سیاسی دارد؟ رضا امراللهی در گفت وگو با ایلنا افزود؛ ایران اورانیوم غنی شده نیروگاهی دارد که لازم است آن را نگهداری کند اما برای کارشناسان مجهول است که چرا برای گرفتن 30 کیلو اورانیوم غنی شده با غنای 20 درصد ما باید این همه اورانیوم غنی شده تحویل دهیم، پیش از آنکه سوخت رآکتور پژوهشی را دریافت کنیم.

وی تصریح کرد؛ بسیاری از مسوولان کشوری می دانند و آژانس هم بارها اعلام کرده است ایران پس از پیروزی انقلاب حدود 680 تن کیک زرد را در دوره نخست وزیری میرحسین موسوی وارد کرده و اورانیوم غنی شده موجود که 1600 کیلو اورانیوم است از این منبع بوده و متاسفانه بعد از آن کشور نتوانسته است حتی یک گرم کیک زرد از خارج از کشور وارد کند. امراللهی با تاکید بر اینکه ایران ذخیره قابل ملاحظه یی از اورانیوم نداشته و ندارد و این نکته را کارشناسان در سال های گذشته بارها گفته و نوشته اند، افزود؛ ایران در دوره اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی توانست طراحی بخشی از قلب رآکتور تهران برای سوخت با غنای20 درصد را اجرا کند که در نوع خود و در آن زمان و حتی امروز نیز بی نظیر است چراکه موجب انتقال تکنولوژی بسیار پیشرفته یی شد و توانستیم به کمک آرژانتین سوخت 30 کیلویی این رآکتور را بی سروصدا تهیه کنیم، طوری که رآکتور تهران در 20 سال گذشته در حال کار بوده و هنوز هم برای چند سالی سوخت دارد.

وی ادامه داد؛ اکنون این سوال مطرح است که اولاً چرا امروز برای تهیه سوخت این رآکتور پژوهشی این همه سر و صدا راه انداخته ایم، در حالی که طراحی قلب رآکتور و میله های سوخت را که کاری به مراتب دشوارتر بود با کمک آرژانتین انجام داده بودیم و دیگر به طراحی محفظه جدیدی نیاز نیست، به علاوه این سوخت را 20 سال قبل بدون جنجال تهیه کرده بودیم و مطمئن هستم متخصصان انرژی اتمی و به ویژه رئیس جدید آن که خوشبختانه خود متخصص این امر است بدون هیچ مشکلی باز هم می تواند سوخت رآکتور تهران را تهیه کند. رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد؛ دخالت سایر مقامات و سیاسی کردن آن به نفع کشور و دولت نیست، در حالی که آن زمان زیر فشار بی پولی، جنگ و تحریم های خیلی سخت تر قرار داشتیم که امروز هیچ کدام از آنها وجود ندارد. در حالی که رآکتور پژوهشی تهران حدود 30 کیلو اورانیوم غنی شده 20 درصد نیاز دارد.

امراللهی با بیان اینکه اینجانب و همکارانم در سال های 1365 تا 1370 این رآکتور را تعمیر اساسی کردیم، تصریح کرد؛ بر این باور هستم که حداکثر عمر این رآکتور اگر به طور جدی کار کند بیش از 15 سال دیگر نمی تواند باشد (عمر فعلی آن 35 سال است) و به نظر من نمی ارزد که این همه ریسک را برای تامین سوخت چنین رآکتوری بپذیریم. وی گفت؛ فرانسه پول اورانیوم غنی شده برای حدود 50 تن را از ایران دریافت کرده است، پس چرا حاضر نیست برای نشان دادن حسن نیت خود 01/0 این مقدار را که برای سوخت رآکتور پژوهشی تهران کافی است، به سوخت رآکتور پژوهشی تبدیل کرده و پس بدهد. وی افزود؛ آلمان که سازنده نیروگاه بوشهر بود، گاز اورانیوم غنی شده نیروگاه بوشهر را که متعلق به ایران است به رغم رای دادگاه به ایران پس نداده است و بر اساس مدارک موجود حتی بهای انبارداری آن را نیز دریافت داشته. آیا امروز وقت پس دادن بخش کمی از آن برای ساخت سوخت رآکتور پژوهشی تهران که فقط به درد تولید رادیوداروها می خورد، نرسیده است؟

اگر موسوی باید محاکمه شود پس کل انقلاب را محاکمه کنند

عضو فراکسیون خط امام(ره) در واکنش به طرح شکایت برخی نمایندگان از میرحسین موسوی، گفت:« اگر قرار باشد اقداماتی این چنینی ادامه پیدا کند؛ طبیعا وحدت ملی و هماهنگی غیرممکن خواهد بود. این سخنان در حقیقت ایجاد شکاف با کسانی است که 8 سال نخست وزیر و 8 سال رئیس‌جمهور این کشور بودند. اگر در این مملکت افراد این چنینی را بخواهند محاکمه کنند، پس کل انقلاب باید محاکمه شود.»

مسعود پزشکیان نماینده تبریز، در گفت‌وگویی با ایلنا، با اشاره به ادعاهای مشابهی که به منظور درخواست برای محاکمه کروبی و خاتمی مطرح می‌شود، افزود: «با این تفاسیر تنها شخصی که باقی می‌ماند، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. تنها مانده شخصی پیدا شود و بگوید او نیز باید محاکمه بشود.»

وی در پاسخ به سئوالی که به برنتابیدن تلاش‌ها برای وحدت اشاره داشت؛ گفت:«این رفتار به خاطر عدم آن شرح صدر است که خدا به پیامبران و مسلمانان داده. وقتی که قلب، کوچک و تنگ باشد، نمی‌پذیرد آبی داخلش ریخته شود یا ظرفی در‌ آن قرار گیرد. پذیرش وحدت، قلبی بزرگ می‌خواهد که همه آدم‌ها وتفکرات در آن جا گیرد و زودجوش نیاورد.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: «ظرف وقتی کوچک باشد زودجوش می‌آورد و آدم‌هایی کوچک نیز به مانند آن ظرف زودجوش آورده و در نتیجه به جای این که مشکل را حل کند آن را وخیم‌تر می‌کنند.»

پزشکیان در ادامه تصریح کرد: «نظر شخصی برخی نمایندگان، نظر مجموعه مجلس و یا کل نمایندگان نیست. در مجلس سلایق و نظرات مختلفی وجود دارد؛ از تند چپ تا تند راست. ولی طریق وسطا است که می‌تواند ما را به هدف برساند. این طرف آن یا آن طرف جریان بودن هر دو غیر منطقی است.»

اقامه دعوی علیه مالکی به جرم قتل عمد صدام

ايسنا- بديع عزت عارف، وکيل عراقى اظهار داشت که قصد دارد امروز (يکشنبه) عليه نورى المالکى، نخست وزير عراق به اتهام قتل عمد صدام اقامه دعوى کند.

وى تاکيد کرد: امروز به سفارت عراق در امان مى‌روم تا شکواييه‌ى خود را به کنسول عراق تحويل دهم.

اين وکيل عراقى تاکيد کرد: اقامه دعوى عليه المالکى موجب مى‌شود که بر اساس قانون نتواند در انتخابات نامزد شود.

وى اظهار داشت که شکواييه‌اش به اجراى حکم دادگاه جنايى مربوط مى‌شود زيرا بر اساس قانون دادگاه جنايى چنانچه رييس جمهور حکم را امضا نکند، حکم قابليت اجرايى ندارد.

بر اساس اين گزارش روزنامه‌ى اماراتى البيان، اين وکيل عراقى هم‌چنين عنوان داشت: به همين دليل احکام صادر شده از سوى دادگاه که عليه صدام و ديگران اجرا شده است قتل عمد محسوب مى‌شود نه اجراى حکم اعدام.

بديع عزت عارف عنوان داشت: مجوزى براى اجراى حکم اعدام در اعياد وجود ندارد.

از سوى ديگر در حالى که منابع خبرى از پيوستن عارف به يک فراکسيون ملى جديد در عراق موسوم به فراکسيون حاکميت ملى خبر مى‌دهند وى هر گونه پيوستن به اين فراکسيون را رد کرد و افزود: قصد مشارکت در انتخابات پارلمانى را ندارد.

اخبار قبلی

باهنر: رهبرى مخالف مذاکره با آمريکاست

فرصت 2 روزه ایران برای واکنش به پیش نویس
آزادی مطبوعات در ایران:رتبه سوم از آخر
کسری بودجه 14 میلیارد دلاری دولت
انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد
هاشمی رفسنجانی سردار فداکار جمهوری اسلامی است
انبارلويى: وابستگى موسوى،خاتمى و کروبى به بيگانگان و منافقين محرز است
نبوی: حاميان موسوی پايبند جمهوری اسلامی اند
کلينتون براى گفت‌وگو درباره ايران به روسيه مىرود
کلینتون: تا ابد منتظر ایران نمی مانیم
تقلب گسترده‌اى در انتخابات افغانستان روى داد
 طرح ده ماده اى اوباما يک فاجعه بزرگ است
اقدام توهین­ آمیز ماموران ترکیه در قبال زنان ایرانی
برلوسکونى: هرگز استعفا نمى‌دهم
دیدار پوتین و معاون اول احمدی نژاد
اگر حق وتو را بردارد شایسته جایزه است
تور اروپایی کلینتون با محوریت موضوع ایران
 حمايت لندن از حق هسته اى ايران
اولین حضور سیاسی چاوز،فرماندهی کودتا
هنوز هم کاپشن مى پوشم !
هيئت آمريکايى از آقاى جليلى خواست با آنها مذاکره کند


نظر شما :