اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند

۲۳ آبان ۱۳۸۸ | ۲۰:۰۴ کد : ۶۲۴۸ سرخط اخبار
رئيس جمهور آمريکا در اولين سفر آسيايى‌اش‌ بعد از پيروزى در انتخابات رياست جمهورى آمريکا، کره شمالى را به طور ضمنى تهديد کرد و رفتار اين کشور را خصمانه خواند.
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند

رئيس جمهور آمريکا در اولين سفر آسيايى‌اش‌ بعد از پيروزى در انتخابات رياست جمهورى آمريکا، کره شمالى را به طور ضمنى تهديد کرد و رفتار اين کشور را خصمانه خواند.

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى يونهاپ کره جنوبى، باراک اوباما امروز شنبه در توکيو پايتخت ژاپن گفت که واشنگتن از تهديدات کره شمالى نمى‌ترسد و پيام شفافى به اين کشور ارسال خواهد کرد مبنى بر اين که رفتار خصمانه آن تنها امنيت اين کشور را دچار تزلزل خواهد کرد.
اوباما در ادامه اظهاراتش گفت: امتناع کره شمالى از تعهدات بين‌المللى، فقط امنيت را تحليل مى‌برد.
رئيس جمهور آمريکا در ادامه سفر از قبل برنامه‌ريزى شده‌اش به آسيا، اواسط هفته جارى به سئول پايتخت کره جنوبى سفر مى‌نمايد و با مقامات اين کشور درباره موضوعات مختلف گفتگو مى‌کند.
سفر منطقه‌اى اوباما به آسيا همزمان شده است با اجلاس سالانه همکارى اقتصادى آسيا اقيانوسيه در سنگاپور که از روز 17 آبان و با حضور 21 اقتصاد بزرگ منطقه‌ آغاز شد.
بزرگترين کشورهاى اقتصادى منطقه آسيا اقيانوسيه در اين رخداد مهم گرد هم آمدند تا در راستاى بهبود بخشيدن به رشد تجارت جهانى گام بردارند.

  موضع قاهره در پرونده هسته ای اصولی و منطقی است



به گزارش خبرگزاری مهر، علاء الدین حسن یوسف، رئیس جدید دفتر حافظ منافع مصر در تهران با متکی دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه، همکاری در سازمان های بین المللی و مسائل منطقه ای گفتگو کرد.  

در این دیدار وزیر امور خارجه ، مصر را کشوری مهم در عرصه منطقه خواند، موضع این کشور در قبال پرونده هسته ای ایران را اصولی و منطقی توصیف کرد و مشورتهای تهران - قاهره را پشتوانه خوبی برای ملت های منطقه دانست.

وزیر خارجه با دعوت از وزیر خارجه مصر به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد برای سفر به تهران و رایزنی پیرامون مسائل منطقه ای افزود: جنبش عدم تعهد دوران بالندگی خود را در مقطع بعد از جنگ سرد آغاز کرده و انتظار می رود به ایفای نقش روز افزون در مسائل جهانی بپردازد.

وی هدف از این دیپلماسی را ایجاد اعتماد و کار در سایه آن دانست و اظهار امیدواری کرد در چهارچوب شرایط جدید جهانی، مصر و ایران بتوانند در بستر تفاهم مشترک و منافع متقابل گام های جدیدی برای خدمت به مصالح کشورهای اسلامی بردارند.

حسن یوسف نیز حضور در ایران را موجب مباهات دانست و اظهار امیدواری کرد با تلاش های خود امکان تقویت هر چه بیشتر مناسبات را فراهم آورد.

وی از حق مسلم ایران در بهره برداری از انرژی هسته ای تاکید و از گفتگو به عنوان تنها گزینه حل سوء تفاهمات یاد کرد.

 

اصلاح رفتار دوگانه دستگاه ديپلماسى

سخنگوى فراکسيون خط امام (ره) مجلس درباره سياست خارجى يک بام و دو هواى وزارت خارجه نسبت به وضعيت مسلمانان جهان گفت:متاسفانه در عرصه سياست خارجى استراتژى واحدى را دنبال نمى‌کنيم.
داريوش قنبرى در گفت‌وگو با ايلنا اظهار داشت: دستگاه ديپلماسى ما در برخى موارد بر مبناى منافع ملى حرکت مى‌کند و در مواردى ديگر بر اساس منافع ايده‌ئولوژيک، که اين رفتار دوگانه موجب ايجاد فضاى سوء تفاهم در منطقه نسبت به ايران شده است.
ويبا بيان اينکه رفتارها و ديدگاه‌هاى چندگانه سياست خارجى ايران به ضرر منافع ملى است،گفت: پس از سى سال هنوز استراتژى واحدى در عرصه ديپلماتيک نداريم و بايد مشخص شود که منافع ملى محور هستيم، يا ايدئولوژى محور، سپس بر مبناى آن رفتارهاى خود را تنظيم کنيم.
نماينده مردم ايلام با اشاره به رفتار دولت چين نسبت به مسلمانان سين کيانگ، و سکوت دستگاه ديپلماسى ايران، گفت: در حالى‌که دستگاه ديپلماسى ما بايد به رفتار کمونيست‌ها عليه مسلمانان حساسيت بيشترى داشته باشد، اما شاهد نوعى بى‌خيالى و بى‌تفاوتى در خصوص مسلمانان سين‌کيانگ از سوى دستگاه ديپلماسى خود بوديم که به هيچ‌وجه قابل توجيه نيست و افکار عمومى ايران و کشورهاى منطقه آن را نمى‌پذيرند.
قنبرى با بيان اينکه اين رفتار ديپلماتيک ايران يک علامت سئوال بزرگ در ذهن مسلمانان منطقه ايجاد کرد، اظهار داشت: رفتار دوگانه دستگاه ديپلماسى بايد اصلاح شود و قطعا حرکت کورمال، کورمال در اين زمينه به سود منافع ما نيست ضمن آنکه روابط عاطفى در سياست خارجى جايگاهى ندارد.
وى با انتقاد از تيره شدن روابط ايران و عربستان به خاطر شيعيان يمن، گفت: عربستان يک کشور مهم و تاثيرگذار در منطقه و ميان کشورهاى اسلامى است و اگر ما به دنبال بهبود روابط با اهل سنن هستيم بايد از تنش با عربستان پرهيز کنيم.
سخنگوى فراکسيون خط امام مجلس، در پايان تاکيد کرد: بايد سياست خارجى ماجراجويانه را در خصوص يمن کنار بگذاريم و با درايت بيشترى حرکت کنيم.


استعفاى ناگهانى مشاور کاخ سفيد


مشاور کاخ سفيد به طور ناگهانى از سمت خود استعفا کرد، اين در حالى است که وى چندين هفته پيش به خبرنگاران گفته بود هيچگونه‌ برنامه‌اى مبنى بر ترک سمت خود در دستور کارش ندارد.

به گزارش ايسنا، به نقل از شيکاگو تريبيون، گرگ کريگ، مشاور کاخ سفيد روز جمعه استعفاى خود را از طريق بيانيه‌ى کاخ سفيد اعلام داشت.

در اين بيانيه جزيياتى در خصوص علل استعفاى وى ذکر نشده است.

رابرت گيبس، سخنگوى کاخ سفيد اظهار داشت: استعفاى کريگ انعکاس دهنده‌ى نارضايتى از نقش وى در تعطيلى زندان گوانتانامو نيست.

در اوايل هفته‌ى گذشته، مرکز پيشرفت آمريکا -يک مرکز تحقيقاتى چپ‌گرا با روابط نزديک با کاخ سفيد- گزارشى منتشر کرد که در آن به تشريح يک سرى از اشتباهات صورت گرفته در تعطيلى زندان گوانتانامو پرداخته شده بود.

باب بوئر، وکيل انتخاباتى اوباما به عنوان جانشين کريگ معرفى شد.

از تهران بخواهيد به پيشنهاد آژانش شفاف پاسخ دهد

روساى‌جمهورى سوريه و فرانسه در کاخ اليزه درباره برنامه هسته‌اى ايران گفت‌وگو کردند.
به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، «بشار اسد»، رئيس‌جمهورى سوريه با دفاع از برنامه هسته‌اى ايران از کشورهاى اروپايى خواست تا ادعاى آمريکا مبنى بر اين‌که فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران با هدف دستيابى به سلاح هسته‌اى دنبال مى‌شود را رد کنند.
وى همچنين از رئيس‌جمهورى فرانسه خواست تا در راستاى برون رفت از بحران، اعمال فشار عليه ايران را متوقف کند.
از طرف ديگر «نيکلا سارکوزى»، رئيس‌جمهورى فرانسه از اسد خواست تا از روابط نزديک خود با ايران استفاده کرده و از مقام‌هاى تهران بخوهد تا به پيشنهاد وين پاسخ سريع و شفافى ارائه دهند.
وى همچنين خواستار همکارى ايران با جامعه جهانى شد.

تمایل ترکیه برای پذیرش اورانیوم ایران

به دنبال پيشنهاد مدير کل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى مبنى بر توليد سوخت هسته‌اى ايران در يک کشور ثالث، ترکيه آمادگى خود براى پذيرش اورانيوم غنى‌شده ايران در اين کشور را اعلام کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى رويترز، "تانر يلديز "، وزير انرژى ترکيه روز گذشته اعلام کرد که کشورش تمايل دارد تا اورانيوم ايران با درصد غناى پايين را در کشور خود نگهدارى کند.
مدير کل آژانس اتمى چندى پيش پيشنهاد داد تا ايران اورانيوم با درصد غناى پايين خود را به يک کشور ثالث ارسال کند.
رويترز در ادامه مدعى شد مقامات ترکيه و ايران که روابط دوستانه‌اى دارند درباره ارسال اورانيوم با درصد غناى پايين ايران به ترکيه تاز زمان تحويل سوخت مورد نياز براى تأسيسات پزشکى هسته‌اى ايران گفت‌وگوهايى را انجام داده‌اند.
وزير انرژى ترکيه در اين باره به خبرنگاران اعلام کرد: ترکيه هيچ‌ مشکلى با نگهدارى اورانيوم با درصد غناى پايين ايران در ترکيه ندارد. ما نمى‌توانيم [به اين پيشنهاد] پاسخ منفى دهيم.
به دنبال افزايش ترديد ايران براى ارسال اورانيوم با درصد غناى پايين خود به خارج از کشور قبل از آنکه سوختى در قبال آن دريافت کند، ديده‌بان هسته‌اى سازمان ملل متحد پيشنهاد داد تا ايران اورانيوم با درصد غناى پايين خود را در يک کشور ثالث دوست همانند ترکيه قرار دهد و تا زمان رسيدن سوخت، اين اورانيوم در اين کشور باقى بماند.
"
احمد داود اغلو "، وزير امور خارجه ترکيه روز پنجشنبه، تماس تلفنى را با "محمد البرادعى " مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى برقرار کرد و درباره اين موضوع با يکديگر گفت‌وگوهايى انجام دادند.
محمد البرادعى در اوايل هفته گذشته در نشست اقتصادى سران کشورهاى عضو سازمان کنفرانس اسلامى در استانبول پيشنهاد امکان غنى سازى اورانيوم ايران در خاک ترکيه را مطرح کرد که اين مسئله مورد مذاکره مقامات ايران و ترکيه نيز قرار گرفت.
"
آندرى نسترينکو " سخنگوى رسمى وزارت امور خارجه روسيه نيز به دنبال اين پيشنهاد اعلام کرد که اين کشور به تحقق موفقيت‌آميز طرح تحويل سوخت هسته‌اى مورد نياز راکتور تحقيقاتى تهران، بر اساس طرح پيشنهادى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، علاقه‌مند است.


اعتصاب غذای بان کی‌مون!


دبیرکل سازمان ملل قصد دارد برای جلب توجه جهانی به بحران گرسنگی که حدود یک میلیارد انسان را گرفتار کرده، یک روز اعتصاب غذا کند.رئیس سازمان «فائو« از مردم جهان خواسته که شنبه در حمایت از این طرح دست به اعتصاب غذا بزنند.
 
به گزارش ایلنا، دبیرکل سازمان ملل برای جلب توجه جهانی به بحران گرسنگی، اعتصاب غذا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «بان کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل قصد دارد برای جلب توجه جهانی به بحران گرسنگی که حدود یک میلیارد انسان را گرفتار کرده است، یک روز اعتصاب غذا کند.
سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که بان کی مون شنبه ـ‌امروز‌ـ در راه سفر به ایتالیا برای شرکت در کنفرانس سه روزه مبارزه با بحران گرسنگی در جهان اعتصاب غذا می‌کند.

رئیس سازمان «فائو» خواربار سازمان ملل از مردم جهان درخواست کرده است که شنبه در حمایت از این طرح دست به اعتصاب غذا بزنند.

اخبار قبلی

زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین
ايران «پاسخى پيش‌برنده» به پيشنهاد آژانس بدهد
برای تامین سوخت نباید امتیاز بدهیم
دولتی ها روایتگر مستند هسته ای بودند
انتقاد شديد از هتک حيثيت موسوى و کروبى
توقیف‌کشتی‌ایرانی به اتهامحملسلاح ‌‌برایشیعیانیمن

 
11 ايرانى در پاکستان دستگير شدند
برای 30 کیلو سوخت نباید همه اورانیوم غنی شده را بدهیم
باهنر: رهبرى مخالف مذاکره با آمريکاست
فرصت 2 روزه ایران برای واکنش به پیش نویس
آزادی مطبوعات در ایران:رتبه سوم از آخر
کسری بودجه 14 میلیارد دلاری دولت
انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد
هاشمی رفسنجانی سردار فداکار جمهوری اسلامی است
انبارلويى: وابستگى موسوى،خاتمى و کروبى به بيگانگان و منافقين محرز است

   


نظر شما :