خاتمی: برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم

۱۷ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۲۱ کد : ۶۴۰۰ سرخط اخبار
خاتمی با بیان اینکه «وضعیت کنونی جنگ میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست» ، اظهار داشت:«در حال حاضر بسیاری از اصولگرایان هم از این وضع ناراحتند، امروز حتی اصولگرایان عاقل را نیز حذف می‌کنند که این دیدگاه خطرناکی است».
خاتمی: برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «وضعیت کنونی جنگ میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست» ، اظهار داشت:«در حال حاضر بسیاری از اصولگرایان هم از این وضع ناراحتند، امروز حتی اصولگرایان عاقل را نیز حذف می‌کنند که این دیدگاه خطرناکی است».
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام سید محمد خاتمی در ديدار جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی پس از انتخابات با تبریک عید سعید غدیر به حاضران و پیروان راستین امیرالمومین (ع) گفت:«معمولا در روزهایی چون عید غدیر و سایر اعیاد، با بسیاری از عزیزترین عزیزانمان که با آنها سابقه همکاری و دوستى داشتیم و آنها را خدمتگزاران خوب نظام و جامعه و اهل فکر و تدبیر و ایمان می‌دانستیم هم دیدار داشتیم و چهره خوب و مصمم آنها را می‌دیدیم و افتخار می‌کردیم که نظام جمهوری اسلامی از این نیروهای مومن و مقاوم و مخلص برخوردار است اما امسال از دیدارشان محرومیم».
وی با اشاره به مصادف شدن این دیدار همزمان با عیدغدیر و 16آذر،غدیر را نماد، مظهر،خاستگاه و سرچشمه شیوه، منش و روشی عنوان کرد که ایرانیان در تاریخ انتخاب کردند که رهبر، نماد و الگوی آن امام علی(ع) است.
رئیس دولت اصلاحات افزود:« 16 آذر نیز روزی نمادین است، کمتر از 4 ماه بعد از کودتای ننگین آمریکایی در ایران اولین جرقه‌های اعتراض و حضور و زندگی را در دانشگاه‌ها و دانشگاه تهران دیدیم و سه قطره خون مبارکی که بعدها می‌بایست جوشان شود و بصورت نهر خروشان در 22 بهمن در بیاید و در صورت انقلاب اسلامی تجلی پیدا کند ريخته شد».
رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« آن 3 قطره خون پیش‌پای نماینده قدرتی که در ایران کودتا کرده بود و بعدها اسنادش هم در آمد ریخته شد و نشان داد دانشگاه ما به نمایندگی از ملت ایران در مقابل استبداد و در مقابل حکومت کودتا و هم در مقابل سلطه بیگانه ایستاده است».
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با ابراز تاسف از اینکه 16آذر امسال بر خلاف دوران ریاست‌جمهوری و سال‌های اخیر امکان حضور و گپ و گفت با دانشجویان و شنیدن درد‌دل‌های متقابل فراهم نشد، گفت:« امیدوارم بار دیگر در فضایی قرار بگیریم که 16 آذرها در فضایی آزاد و در حدی که قانون و نظام و مصلحت اجازه می‌دهد و اجازه داده و تامین کرده بتوانیم با آزادی این دیدارها و نشست‌ها و تجمع‌ها را داشته باشیم و در این تجمع‌ها و نشست‌ها دل‌هایمان را به هم نزدیک تر کنیم».
وی با اشاره به یکی از مصاحبه‌هایی که با حضرت امام خمینی(ره) در آستانه انقلاب انجام شد، اظهار داشت:«در آن مصاحبه از امام راحل سئوال شد که این جمهوری اسلامی که شما می‌گوئید چیست؟ امام فرمودند پاسخ روشن است،جمهوری به همان معنایی است که همه عالم قبول دارند».
رئیس بنیاد باران افزود:«این دیدگاه امام راحل از آن جهت حائز اهمین است که انقلاب ما برای تحمیل رژیمی که از بالا فقط از مردم اطاعت بخواهد نیست، بلکه متناسب با دستاوردی است که بشر در طول تاریخ داشته و همچنین و آن ظرفیتی که اسلام دارد؛ این نظامی که عرضه می‌شود با این معیارها سازگار است که همان معیار مردم سالاری باشد که تجلی آن در جمهوری است و امام هم تاکید می‌کنند به همان معنایی که در دنیا هست».
خاتمی تاکید کرد:«جمهوری یعنی مردم انتخاب می‌کنند، حاکمانشان را تحت نظر قرار می‌دهند، می توانند به آنها انتقاد بکنند، می‌توانند آنها را بدون توسل به زور جا به جا کنند، حکومت‌ها در مقابل مردم مسئولند، ملاک و میزان رای مردم هست ،مردم حرمت دارند، ارباب واقعی یک جامعه خود مردم هستند و حاکمان نه اربابان مردم که خدمتگزاران بر آمده از اراده مرم هستند ؛ امام خمينى افزودند مراد از اسلامى اينکه ارزش ها و معيار هاى الهى و اسلامى بر جامعه حاکم باشد».
رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«امام خمینی نمونه آن حکومت را هم حکومت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب نام بردند یعنی چشم انداز عظیمی که بنده هم این افتخار را دارم که از همين امور دفاع کرده و مى‌کنم».
وی ادامه داد:«جمهوری اسلامی که تجلی مردم سالاری است ، در آن حاکمیت مردم، حق حاکمیت مردم بر سرنوشت به عنوان یک اصل پذیرفته شده و مشهور دل پذیر زمانه ما به رسمیت شناخته شد؛ از طرف دیگر با تکیه بر ارزش‌ها، معیارهایی که غیبت آن در دنیای امروز باعث مشکلاتی چه در غرب عالم و چه در شرق عالم و چه در روابط بین المللی شده است؛کوشيد تا الگويى ممتاز با آن معیارهای اصیل اسلامی با روش و شیوه‌ای که امام امیرالمومنین و پیامبر اکرم و بسیاری از بزرگان ما داشتند ارائه دهد تا نقص هاى نظام‌هاى کنونى جبران شود».
خاتمی با بیان اینکه «ما در ایران با توجه به تجربه تاریخی که داشتیم نه تنها نمی‌خواهیم و نمى توانيم سکولاریسم را بپذیریم بلکه می‌خواهیم تمام مزایایی را که بشر در طول تاریخ داشته و برای آن قربانی‌هایی داده است را داشته باشیم»، اظهار داشت:« ما آزادی‌ها، حرمت انسان حقوق انسان، پیشرفت جامعه، توسعه همه جانبه کشور، رهایی از سلطه بیگانگان و استبداد را می‌خواستیم و مى خواهيم ؛در عین حال مى خواهيم یک سلسله معیارهای معنوی که اتفاقا غیبت آن در دنیای مدرن و دنیای امروز باعث مشکلاتی برای بشر امروز شده است، را داشته باشیم».
رئیس‌دولت اصلاحات یادآور شد:« ما راهمان این راه بود که اگر تداوم پیدا می‌کرد و انشالله باید تداوم پیدا کند، می‌توانست و می‌تواند هم استبداد را به عنوان پدیده تلخ و زشت تاریخی از صحنه خارج کند و هم مانع سکولاریسم که انسان را از بسیاری معیارهای معنوی محروم می‌کند؛بشود».
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها همچنین اظهار داشت:«علی (ع) که با خواست مردم به قدرت رسید هنگامی که به ایشان پیشنهاد کردند با توجه به انحرافاتی که در برخی واليان و حاکمان قبلى وجود داشت در آغاز کار دست به ترکيب حکومت ها نزنید تا مستقر شوید و بعد ببینیم چه می‌شود، فرمودند "از من مى‌خواهيد قدرت را با ستمگرى کردن و يا تن دادن به ستم و امضاء کردن ستم بدست بياورم؛ على و کسب قدرت با تن دادن به ستم هرگز!من آمده ام بگویم سیاست یعنی حاکمیت اخلاق؛حاکمیت معیارهاى الهى وحاکمیت حرمت انسان:.
در ادامه سیدمحمد خاتمی با اشاره به حوادث و اتفاقاتی که قبل، در جریان و بعد از انتخابات در کشور رخ داد، گفت:«بنده از این حوادث برای جمهوری اسلامی و نظام ناراحتم، به خاطر ستمی که می‌شود، از جمله دوستانی که الان در بند گرفتار هستند تا آنجا که آنها را می‌شناسم ؛ جفاست که متهم به ضدیت با انقلاب، اسلام و مصالح کشور شوند؛در حاليکه آنها حاضر بوده و هستند جانشان را فدای ارزش‌هایی بکنند که در انقلاب ما تجلی پیدا کرد».
رئیس‌جمهور سابق کشورمان تاکید کرد:«ممکن است آنها دیدگاههایی داشته باشند که با برخی از دیدگاه‌های ديگر هماهنگ نباشد، اما در مقام عمل و ارزش‌های اصولی، بنده مطمئنم و هیچ تردیدی ندارم اکثر این افراد اگر نگویم از همه اینها، اغلب و اکثر آنها سرمایه‌هایی هستند که هزینه‌های که برای انقلاب پرداخته‌اند از بسيارى کارشناسان پرونده‌هایشان بیشتر است و امروز به جرم ضدیت با امام، انقلاب و متهم می‌شوند».
خاتمی تاکید کرد:«بنده بیش از اینکه دلم برای این عزیزان بسوزد که آمادگی پرداخت این هزینه را داشته‌اند و الحمدالله خانواده‌هایشان مقاومت‌هایی دارند که ما به آن افتخار می‌کنیم برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم و رنج می‌برم».
وی با اشاره به دیداری که در اوایل دستگیری‌ها با جمعی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان داشت، گفت:« در آن دیدار خطاب به آیت‌الله شاهرودی گفتم شما رئيس قوه قضاییه هستید، این مسائل دست شماست و می‌توانید آنها را پیگیری کنید تا به این صورت نباشد و باز هم انتظار داشتیم با تحولی که در قوه قضائیه صورت گرفت، در آغاز کار و در طلیعه تحولی که می‌خواهد در نظام قضایی ما و روش‌های آن ایجاد شود، این روش‌ها و شیوه‌ها منتفی شود و به نفع نظام بود که در آستانه این اعیاد این دوستان عزیز آزاد می‌شدند».
رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:« اگر هم واقعا باید دادگاهی باشد باید طبق موازین قانونی کارها انجام گیرد، دادگاه صالحه با حضور هیات منصفه و وکیل انتخابی افراد انجام و بر اساس مستندات قوی کارها انجام شود، کسی با این روش‌های قانونی مخالف نیست ولی از شیوه‌هایی که هست و ستمی که بیش از اینکه به افراد شود به چهره نظام جمهوری اسلامی می‌شود ناراحت هستیم.هنوز هم دیر نیست بیایم همه روش‌هایی را انتخاب کنیم که خیر آن به همه برسد».
خاتمی در ادامه این سئوال را مطرح کرد که«آیا ما که می‌خواهیم چهره نظام‌مان انسانی،قانونی و مردمی باشد ضد نظامیم یا کسانیکه کاری می کنند که از نظام ما چهره بد و زشتی در دنیا تجلی پیدا کند؟»
وی همچنین گفت:«همه باید دلمان برای اسلام و انقلاب بسوزد و در کنار همدیگر باشیم ولی باید کسانیکه دلسوز نیستند، از صحنه بیرون بروند، منظورم حذف آنها نیست بلکه می‌گویم محور کار نباید آنها باشند».
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «وضعیت کنونی جنگ میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست»، اظهار داشت:«در حال حاضر بسیاری از اصولگرایان هم از این وضع ناراحتند، امروز حتی اصولگرایان عاقل را نیز حذف می‌کنند که این دیدگاه خطرناکی است و بنده هشدار می‌دهم که این امر به زیان جمهوری اسلامی است».

رئیس بنیاد باران توصیه کرد:«بر اساس چارچوب قوانینی که هست بیاییم دلها را به هم نزدیک کنیم و وحدتی پیدا کنیم و از این تندوری‌ها و افراط‌ها جلوگیری شود، نمی‌گویم جبران ستم بلکه لااقل رفع ستم ستمديدگان بشود و شاهد این باشیم در فضای مناسب‌تری که همه به ایران و سربلندی آن بیاندیشیم از این تنگناها و فشارها رها شويم و شاهد این باشیم با کمک این عزیزان که به ناحق مجرم شناخته می‌شوند، این مسائل رفع شود و به سوی آینده‌ای برویم که خیرش شامل همه افراد وطن شود و دینمان را به انقلاب خون شهیدان امام ادا کنیم».
سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«همان طور که پیامبر فرمود "سوره هود مرا پیر کرد" و اشاره کردند به این آیه که " فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَن تَابَ مَعَکَ " همان طوری که خداوند از تو خواسته و امر کرده استقامت کن ونیز کسانیکه توبه کرده‌اند و همراه تو بوده‌اند آنها هم استقامت کنند وشما عزيزان و همه ما بايد در مسير حق با استقامت باشيم باز هم به تعبیر قرآن که در سختی‌ها به صبر و نماز توصیه شده استقامتتان را تقویت کنید و این شعر بلند را از یاد مبرید که اندر بلای سخت پدید آرند فضل و بزرگ مردی و سالاری».
گفتنى است در ابتدای این دیدار خانواده‌های زندانیان ، گزارشی از آخرین اخبار مربوط به پرونده و وضعیت سلامتی زندانیان خود ارائه کردند.

دیدار وزیر خارجه امارات با متکی در تهران

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات عربی متحده که برای سفری یک روزه به تهران سفر کرده است ظهر امروز سه شنبه با منوچهر متکی وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش مهر، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات عربی متحده ساعتی پیش وارد تهران شد و بلافاصله با حضور در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با همتای ایرانی خود وارد مذاکره شد.
هنوز جزئیات بیشتری از ملاقات خصوصی آل نهیان و متکی منتشر نشده است، اما طرفین پیرامون مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی مذاکره کرده اند.
عبدالله بن زاید آل نهیان و منوچهر متکی قرار است تا دقایقی دیگر در نخستین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات عربی متحده در حضور جمعی از تجار و بازرگانان دو کشور حضور یابند.



آمريکا: ايران در طرح نابوکو شرکت نخواهد کرد

فارس- فرستاده ويژه آمريکا در امور انرژى اوراسيا در سفر به بلغارستان اظهار داشت ايران از ليست کشورهايى که امکان شرکت در طرح "نابوکو " را دارند خارج شده است.
به گزارشپايگاه خبرى آذربايجانى "فرست نيوز "، آمريکا شرکت ايران را در طرح خط لوله "نابوکو " خارج از امکان دانست.
"ريچارد مورنينگ استار "، فرستاده ويژه آمريکا در امور انرژى اوراسيا، در جريان سفر خود به بلغارستان، از تلاش‌هاى صوفيه در مسئله انتقال منابع انرژى ابراز حمايت کرد.
مورنينگ استار خاطر نشان کرد، ايالات متحده از طرح نابوکو حمايت کرده و در ضمن ايران را از ليست کشورهايى که امکان شرکت در اين طرح دارند، خارج کرده است.
فرستاده ويژه آمريکا در ديدار و گفتگو با "گئورگى پاروانوف "، رئيس‌جمهور، و "بويکو بوريسوف "، نخست وزير بلغارستان، اظهار داشت، در طرح خط لوله نابوکو به جز آذربايجان ممکن است عراق نيز شرکت داشته باشد.
مورنينگ استار در ادامه افزود: ما فکر نمى‌کنيم که ايران بتواند بخشى از اين طرح باشد. اگر در رابطه با برنامه هسته‌اى ايران به توافق برسيم، آنگاه اين کشور نيز ممکن است وارد طرح نابوکو شود.

احتمال سفر احمدی‌نژاد به دانمارک

مهر- وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در ششمین کنفرانس امنیت خلیج فارس که با حضور اعضای دائم شورای امنیت در منامه برگزار می شود شرکت می کند.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه برای شرکت در ششمین اجلاس امنیتی منامه عازم کشور بحرین شود.
ششمین اجلاس گفتگوی منامه پیرامون امنیت خلیج فارس از روز جمعه 20 لغایت 22 آذرماه (11-13 دسامبر) به مدت 3روز با حضور مسئولان عالیرتبه سیاسی، نظامی و امنیتی و 25 هیئت رسمی ازکشورهای منطقه و سایر کشورها و حضور سازمانهای مختلف بین المللی برگزار خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران در چهارمین و پنجمین اجلاس امنیتی منامه که در دوسال اخیر برگزار شده بود، شرکت نکرد.
مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی که مقر آن در لندن واقع است، نشست های سالانه خود را درباره امنیت خلیج فارس با نام " گفتگوی منامه " از سال 2004 تا کنون برگزار کرده است. در این نشست ها نهادهای امنیت ملی ( وزارت امور خارجه، دفاع و امنیت ملی) کشورهای خلیج فارس و نیز کشورهای پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا حضور دارند.
همچنین به گفته یک مقام مسئول در دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار است هیئتی از جمهوری اسلامی ایران در اجلاس تغییرات آب و هوایی که در کپنهاگ دانمارک برگزار می شود، شرکت کند.
وی ادامه داد: هنوز سطح حضور ایران در این اجلاس مشخص نشده اما احتمالا رئیس جمهور و وزیر امورخارجه در این نشست حاضر خواهند شد.
نشست سران کشورها در کپنهاگ از 7 دسامبر آغاز و تا 18 همان ماه ادامه خواهد داشت.

چاوز: ونزوئلا هزاران فروند موشک خريدارى کرده است

رييس‌جمهور ونزوئلا گفت که کشورش هزاران فروند موشک ساخت روسيه و راکت‌انداز را به عنوان بخشى از تدارکات نظامى دولتش براى درگيرى مسلحانه احتمالى با کلمبيا تحويل گرفته است.
به گزارش ايسنا، هوگو چاوز، رييس‌جمهور ونزوئلا، در يک سخنرانى تلويزيونى گفت: آنها (کلمبيا) در حال تدارک جنگ عليه ما هستند. آمادگى براى جنگ يکى از بهترين راه‌هاى خنثى سازى اين تهديد است.
به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، کلمبيا و واشنگتن هر دو هر گونه طرح براى حمله به ونزوئلا را رد کرده‌اند ولى چاوز مى‌گويد، آنها در حال توطئه چينى مشترک براى حمله نظامى عليه ونزوئلا هستند.
چاوز مى‌گويد، دولت وى به عنوان اقدامى احتياطى درصدد بدست آوردن سلاح‌هاى بيشتر است.
رييس جمهور ونزوئلا خاطرنشان کرد: هزاران فروند موشک در راه ونزوئلا است.
وى که سابقا چترباز ارتش بوده به نوع موشک‌ها اشاره نکرد و اظهار داشت: زرادخانه‌ رو به رشد ونزوئلا شامل موشک‌هاى زمين به هوا Igla-1‌s ساخت روسيه و آر.پى‌.جى است.
چاوز معتقد است که توافق ميان بوگوتا و واشنگتن به آمريکا اجازه مى‌دهد حضور خود را در هفت پايگاه ارتش کلمبيا که براى امنيت ونزوئلا تهديد محسوب مى‌شود، افزايش دهد. کلمبيا مى‌گويد، اين توافق تنها براى کمک به نبرد عليه مواد مخدر و شورشيان در خاک اين کشور است.
ونزوئلا از سال ‌٢٠٠٥ تاکنون بيش از چهار ميليارد دلار سلاح از روسيه خريدارى کرده است که شامل ‌٢٤ فروند جنگنده‌ سوخو، دهها هلى کوپتر جنگى، ‌١٠٠ هزار کلاشينکف مى‌شوند.
در ماه سپتامبر روسيه ‌٢/٢ ميليارد دلار به ونزوئلا اعتبار وام داد تا اين کشور سلاح‌هاى بيشترى از روسيه بخرد
.
سفر وزرای دفاع امریکا و انگلیس به افغانستان

ایرنا- در پى سفر امروز (سه شنبه) "رابرت گيتس"، وزير دفاع امريکا به افغانستان به منظور دیدار با حامد کرزی رئیس جمهور ای کشور و همین طور دیدار با استانلى مک کريستال فرمانده عمومى نيروهاى ناتو درافغانستان و سربازان آمريکايى در افغانستان  ، "باب اينزورث" وزير دفاع انگليس هم امروز در ديدارى غيرمنتظره، وارد اين کشور (افغانستان ) شد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه از لندن، وزارت دفاع انگليس با اعلام اين خبر افزود که اينزورث وارد استان "هلمند" در جنوب افغانستان شده و در طول سفر چند روزه اش قرار است با نيروهاى انگليسى و مقامات افغان، ديدار کند.
يک نظامى انگليس دوشنبه شب در هلمند که بيشتر نيروهاى انگليسى در آن مستقر هستند، کشته شد و به اين ترتيب، شمار تلفات اين نيروها در افغانستان از زمان آغاز عمليات نظامى در اين کشور در سال 2001، به 237کشته رسيد.


حمله جنگ روانى جديد آمريکا و اسرائيل است

سخنگوى وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالى که از موضع ايران در

برابر حمله احتمالى اسرائيل و آمريکا در فرودگاه‌هاى غيرقابل استفاده رژيم صهيونيستى سئوال شده بود، گفت: ايران با اقتدار از تمام مرزهاى خود محافظت مى‌کند و هيچ کشورى توانايى به خطر انداختن تماميت ارزى ما را ندارد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، رامين مهمان‌پرست در نشست هقتگى خود با خبرنگاران در رابطه با طرح مشترک آمريکا و اسرائيل براى آزمايش چگونگى حمله به تاسيسات هسته‌اى ايران گفت: اخبارى که در رابطه با حجم حمله و اعمال فشار کشورهاى متخاصم برنامه‌هاى هسته‌هاى ايران منتشر مى‌شود جنگ‌هاى تبليغاتى است براى انحراف افکار عمومى صورت مى‌گيرد.
وى افزود: مسئولين ايرانى ما با آگاهى از رفتارهاى جنگ‌طلبانه برخى کشورها براى رويارويى با هر گونه اقدام غيردوستانه آمادگى دارند.
سخنگوى وزارت امور خارجه تصريح کرد: بر همين اساس نبايد به اظهارات و اخبارى که تنها براى ايجاد جنگ روانى و به وجود آوردن جو ترس و واهمه در ميان مردم بيان مى‌شود توجه چندانى شود.
وى تاکيد کرد:‌ کشور ايران با اقتدار توانايى حفاظت از تمامى مرزهاى خود را دارد و طرف مقابل نيز اين را مى‌داند. بنابراين جاى هيچ‌گونه نگرانى نيست.


اعاده 7 منطقه براى عادى‌سازى روابط ترکيه با ارمنستان

نخست وزير ترکيه اعلام کرد که بدون اعاده هفت منطقه تحت اشغال ارمنستان به جمهورى آذربايجان، امکان عادى سازى روابط آنکارا با ايروان وجود ندارد.
به گزارش فارس، رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه قبل از سفر به آمريکا در گفتگوى اختصاصى با کانال تلويزيونى اى‌ان‌اس جمهورى آذربايجان با اشاره به اينکه در ملاقات با اوباما رئيس جمهور آمريکا مسئله قره باغ بالا را نيز مطرح خواهد کرد در ادامه خاطر نشان ساخت که قره باغ بالا همانند زخمى خونين مطرح بوده و وى به اوباما خواهد گفت که در صورت حل اين مسئله، دولت ترکيه نيز مشکل روابط با ارمنستان را حل خواهد کرد.
اردوغان در ادامه افزود که وى به اوباما مى گويد که اگر آنها مسئله قره باغ بالا را حل نکنند، مسئله ارمنستان نيز حل نخواهد شد، چون که بحث روابط با ارمنستان کاملا با مسئله قره باغ بالا در ارتباط است.
وى با يادآورى راى سازمان ملل مبنى بر تعلق قره باغ بالا به جمهورى آذربايجان در ادامه تصريح کرد در اين جا هفت منطقه وجود دارد که بايد به جمهورى آذربايجان اعاده شود و در صورت عدم حل اين مسئله ترکيه هيچ گامى در راه عادى سازى روابط با ارمنستان بر نخواهد داشت.
اردوغان پس از ملاقات با رئيس جمهور آمريکا در پاسخ به سوالى پيرامون عادى سازى روابط با ارمنستان بر عزم راسخ ترکيه در اين زمينه تاکيد کرد.
اين در حالى است که پيش از اين رئيس جمهور ارمنستان تاکيد کرده بود بحث عادى سازى روابط با ترکيه هيچ ارتباطى با مسئله قره باغ بالا ندارد و دولت ترکيه نبايد اين دو موضوع را به يکديگر مرتبط سازد.

نقش مهم ترکیه در ارتباط با ایران

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که به اعتقاد او ترکیه می‌تواند بازیگری مهم در حل برنامه برنامه هسته‌اى ايران باشد.
به گزارش ايلنا به نقل از بى‌بى‌سى، «باراک اوباما» پس از ملاقات با «رجب طیب اردوغان»، نخست‌وزیر ترکیه دوشنبه در کاخ‌سفید گفت که او در این دیدار بر اهمیت حل مسئله برنامه هسته‌اى ايران، به گونه‌ای که ایران اجازه یابد انرژی غیرنظامی هسته‌ای را دنبال کند، تاکيد کرده است.
اوباما در عين حال گفته بايد اطمینان حاصل شود که مقررات و عرف بین‌المللی محترم شمارده مى‌شود.
رئيس‌جمهورى آمريکا گفت: «معتقدم که ترکیه می‌تواند بازیگری مهم در اين زمينه باشد».
رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه نیز گفت که آنکارا آماده است برای رسیدن به راه‌حلى دیپلماتیک در این مورد هر کاری می‌تواند انجام دهد.
اوباما در این دیدار با ذکر نقش برجسته ترکیه در رسیدگی به مجموعه‌ای از مناقشه‌ها و بحران‌ها به ستایش از این کشور پرداخت.

دانشمند ایرانی تحویل امریکا داده شد

سخنگوی وزارت خارجه خبر داد که شهرام امیری دانشمند هسته ای ایران که برای سفر حج به عربستان مشرف شده بود از سوی ریاض به واشنگتن تحویل داده شده است.  

رامین مهمانپرست که با خبرنگار مهر گفتگو می کرد با اشاره به اینکه لیست یازده نفره از ایرانیان زندانی در زندانهای آمریکا وجود دارد، گفت: شهرام امیری یکی از این زندانیان است .

وی تاکید کرد که پیگیری سرنوشت این 11 شهروند ایرانی در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران قرار دارد.

 

اخبار قبلی

فرانسه خواستار تحريم‌هاى شديدتر عليه ايران شد
پیگیری پرونده چهار دیپلمات در دستگاه دیپلماسی
اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما
سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!
امیر قطر، فردا در تهران
128نماینده، شاکی از میرحسین


نظر شما :