روسیه مقصر شروع جنگ در عراق

۲۱ آذر ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۲ کد : ۶۴۲۶ سرخط اخبار
راشاتودی اتهام زنی انگلیس به روسیه در خصوص جنگ عراق را تلاش این کشور برای توجیه یک جنگ شکست خورده دانست.
روسیه مقصر شروع جنگ در عراق

خبرآنلاین- راشاتودی اتهام زنی انگلیس به روسیه در خصوص جنگ عراق را تلاش این کشور برای توجیه یک جنگ شکست خورده دانست.

گزارش تلویزیون راشاتودی،از وقتی آمریکا عراق را اشغال کرده است،بسیاری به عنوان عامل این اشغال معرفی شده اند.هم اکنون انگلیس انگشت اتهام را به سوی روسیه نشانه رفته است.
رئیس کنونی دستگاه اطلاعاتی انگلیس(ام آی شش) و مشاور قبلی تونی بلر در جلسه پرسش و پاسخ کمیته تحقیق جنگ عراق روسیه را از مقصران شروع این جنگ معرفی کرده است. وی گفت مسکو به منظور حفظ منافع اقتصادی خود در عراق،دور دوم تحریم ها علیه صدام را وتو کرد و بدین ترتیب اشغال عراق را غیرقابل اجتناب کرد.
رئیس ام آی شش افزوده است،روسیه با رژیم عراق همکاری کرده است.صدام روسیه را تحت فشار قرار داد تا از حق وتوی خود در شورای امنیت برای بی اثر کردن تحریم ها استفاده کند و گرنه قراردادهای تجاری اش در عراق لغو خواهد شد.
راشاتودی افزود،اما کارشناسان بین المللی بر این باورند که تلاش انگلیس برای متهم کردن دیگران در واقع فرافکنی و توجیه جنگی است که به شکست منجر شده است.
تحقیقات کمیته تحقیق جنگ عراق در مراحل اولیه خود است و نتایج آن سال آینده منتشر خواهد شد.اما در همین مراحل اولیه ،مطالب جالب توجه و حیرت انگیزی به دست آمده است از جمله آنکه یکی از منابع مهم اطلاعاتی درباره تسلیحات کشتار جمعی عراق که بهانه اصلی برای شروع جنگ بود،یک راننده تاکسی بوده است.
راشاتودی افزود،به نظر می رسد دور جدید اتهام زنی در کمیته تحقیق لندن با هدف دور کردن توجه عمومی از تونی بلر و جرج بوش شروع شده باشد.

نیاز ایران به 10 تا 15 واحد تاسیسات هسته ای

ایرنا به نقل از خبرگزارى رويترز از منامه گزارش داد: وزير خارجه ايران روز شنبه از نياز کشورش به حدود 15 واحد تاسيسات هسته يى و عزم تهران به پيشبرد فعاليت هسته يى خبر داد.
"منوچهر متکى" که در کنفرانسى امنيتى در بحرين سخن مى گفت ، افزود: "ما براى توليد برق در کشورمان به 10 تا 15 واحد تاسيسات هسته يى نياز داريم."
وزير خارجه ايران همچنين پيش نويس يک توافق هسته يى را که با حمايت سازمان ملل براى انتقال اورانيوم غنى شده ى ايران به خارج حاصل شده است، بارديگر به زير سئوال برد.
وى گفت: "اول آن که، به اعتقاد من ، ما يا مى توانستيم از همه چيز به طور کلى صرفنظر کنيم و يا اينکه ، راهى معتدل تر، يعنى راهى از نوع حد وسط ، ارايه دهيم ... که ايران راه دوم انتخاب کرده است ."
بنابراين گزارش ، باوجود اتهامات غرب، ايران همواره بر صلح امير بودن برنامه هسته يى اش ، تاکيد کرده است



چهارمین بازدید بازرسان آژانس از فردو

بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى براى بازديد از سايت فردو وارد تهران شده‌اند.
يک منبع آگاه در گفت‌وگو با ايلنا از بازديد بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى از سايت جديد غنى سازى اورانيوم ايران خبر داد و گفت: اين بازرسى‌ها در ادامه بازرسى‌هاى عادى آژانس محسوب مى‌شود.
وى با بيان اينکه بر اساس توافق‌نامه ايران و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى بازرسى‌ها بايد هر ماه انجام شود‏، اظهار داشت: بازديد بازرسان آژانس از سايت فردو چهارمين بازديد بازرسان آژانس از سايت جديد غنى سازى اورانيوم ايران است.
گفتنى است پيش از اين برخى منابع ديپلماتيک در وين به خبرگزارى فرانسه هم اطلاع داده بودند که چهار مامور آژانس براى بازديد از فردو وارد تهران شده‌اند‏، البته تاکنون اين بازرسان از ارايه‌ جزييات درباره‌ چيزهايى که در آن‌جا پيدا کردند خوددارى کرده‌اند.
خبرگزارى فرانسه مى افزايد: تنها نکته اى که اين مقامات گفته‌اند اين است که اين سايت مى‌تواند سه هزار سانتريفيوژ هسته‌ا‌يى را در خود جاى دهد، گر چه هنوز سانتريفيوژى در آنجا نصب نشده است.
ايران اعلام کرده است که سايت فردو در سال 2011 به راه مى‌افتد.

اسرائیل اجازه استفاده از حريم هوايى ترکيه علیه ایران را ندارد

نخست وزير ترکيه اعلام کرد که به نيروى هوايى رژيم صهيونيستى اجازه استفاده از حريم هوايى ترکيه عليه جمهورى اسلامى را نخواهد داد.
به گزارش ايسنا، روزنامه مليت نوشت: رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه هشدار داد که پاسخ آنکارا در صورتى که هواپيماهاى جاسوسى بدون سرنشين اسراييل از طريق حريم هوايى ترکيه به سمت ايران حرکت کنند، به آن پاسخى شبيه به "زمين لرزه" خواهد داد.
بنا بر گزارش شبکه‌ى خبرى بلومبرگ، اين روزنامه افزود: اردوغان تکذيب کرد که اسراييل از طريق حريم هوايى ترکيه وارد حريم هوايى ايران شده باشند.
خبرگزارى نووستى نيز به نقل از اردوغان گزارش داد که اسراييل نبايد ترکيه را براى حمله به کشور سوم از جمله ايران مورد استفاده قرار دهد.
.نخست وزير ترکيه همچنين از آمريکا و ديگر کشورهاى غربى دعوت کرد که براى حل بحران پيرامون مساله هسته‌يى ايران از طريق روش‌هاى ديپلماسى تلاش کنند و نه با تحريمات اقتصادى.

بیانیه اتحادیه اروپا علیه ایران

خبرآنلاین- شورای اروپا با انتشار بیانیه ای ادعاکرد ایران از سال 1383 تا کنون برای اعتماد سازی در زمینه مسائل هسته ای خود، اقدامی نکرده است.
به گزارش بی.بی.سی شورای اروپا تاکید کرده که اتحادیه اروپا از سال 1383 (2004) در حال فعالیت برای یافتن راه حلی سیاسی برای موضوع برنامه هسته ای ایران بوده است. شورای اروپا نگرانی جدی خود در این مورد را ابراز کرده که ایران تا کنونی اقدامی برای ایجاد مجدد اعتماد جامعه بین الملل به این مسئله که برنامه هسته ای آن صرفا صلح آمیز است، انجام نداده است.
بر اساس این بیانیه این که ایران وجود تاسیسات غنی سازی در نزدیکی قم را مخفی کرده بود و اعلام قصد دولت این کشور برای ساخت تاسیسات بیشتر، نگرانی های شورای اروپا را عمیق تر کرده است.
شورای اروپا در این بیانیه مجددا ایران را ترغیب کرده که به تعهدات خود در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی بطور کامل و بدون تاخیر بیشتر عمل کند و به ویژه از شرایط مندرج در قطعنامه مورخ 6 آذرماه 1388 شورای حکام پیروی کند.
شورای اروپا در بیانیه خود می گوید، کلیه جنبه های موضوع هسته ای ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد و بزودی در مورد اتخاذ اقدامات بیشتر در ارتباط با سیاست تشویق و تحریم تصمیم خواهد گرفت. این شورا همچنین گفت که بعد از این مرحله آماده است به منظور رسیدن به راه حل به گفتگو بنشیند.
در این بیانیه آمده اگرچه خودداری مصرانه ایران از انجام تعهدات بین المللی خود و عدم تمایل آشکار این کشور به پیگیری مذاکرات نیاز به پاسخی روشن دارد، در صورتیکه ایران به عدم همکاری با جامعه بین الملل در مورد برنامه هسته ای خود ادامه دهد، شورای اروپا منطبق با سیاست تشویق و تحریم از اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد پشتیبانی خواهد کرد.
شورای اروپا نگرانی خود در مورد وضعیت کارمندان هیئت های نمایندگی اتحادیه اروپا و اتباع اروپایی در ایران را که اخیرا محاکمه شده اند را تکرار و  خواستار آزادی سریع و بدون قید و شرط آنها شد.
در این بیانیه همچنین تایید شده که هر گونه اقدامی علیه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدامی علیه کل اتحادیه اروپا تلقی می شود.



ایران دخالتی در ناآرامی های یمن ندارد

مقام‌هاى ارشد آمریکایی اعلام کردند که مدرکی مبنى بر دخالت ایران در ناآرامی‌های یمن در دست ندارند.
به گزارش ايلنا به نقل از بى‌بى‌سى، «جفری فلتمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به برخى ادعاها مبنى بر حمایت ایران از شبه‌نظاميان شیعه در یمن، گفت که اطلاعات مستقلی برای تائید این سخنان وجود ندارد.
فلتمن که در کنفرانس امنیت منطقه‌ای در بحرین صحبت می‌کرد، گفت: «بسیاری از دوستان و شرکای ما درباره احتمال حمایت خارجی از حوثی‌ها صحبت کرده‌اند و نظریات مربوط به حمایت‌های ایران از آنها را شنیده‌ایم اما صادقانه بگویم، در این باره اطلاعات مستقلی در اختیار نداریم».
فلتمن همچنین از کشورهای منطقه خواست جنبه‌های فرقه‌ای درگیری‌های یمن را بزرگ‌نمایی نکنند و سعی کنند این تنش در داخل مرزهاى یمن کنترل شود.
وى افزود که محدود کردن این تنش به نفع منافع آمریکا و کشورهای منطقه است و نباید به همسایگان یمن کشیده شود.
فلتمن گفت: «فکر می‌کنم بزرگ‌نمایی اختلاف‌های شیعیان و سنی‌ها خطرناک باشد».
شبه‌نظاميان حوثی که شیعه زیدی هستند خواهان خودمختاری بیشتر و نقش بیشتر مذهب خود در جامعه یمن هستند.
اين گروه معتقدند که جامعه شیعیان یمن مورد تبعیض قرار دارد و عربستان سعودی را متهم می‌کنند که از دولت یمن حمایت می‌کند.
در مقابل مقام‌هاى صنعا مدعى هستند که شیعیان حوثی که جمعیت غالب در شمال یمن هستند، قصد سرنگون کردن دولت و اعمال اصول و آداب شیعه زیدی را در این کشور دارند.

کلینتون از تشدید تحریم ایران خبر داد

تابناک- سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد اگر جمهوری اسلامی ایران خواسته های شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا نکند با پیامدهای احتمالی چنین رویکردی روبه رو خواهد شد و هیلاری کلینتون نیز می گوید جامعه بین المللی هم اکنون به سوی تشدید تحریم ها علیه تهران چرخش کرده است.
به گزارش رادیو فردا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا ، گفته است، از آن جایی که ایران به پیشنهادها برای پایان دادن به تنش بر سر مساله هسته‌ای خود پاسخ مثبت نداده است، جامعه جهانی اکنون به سوی اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی و تشدید تحریم‌های این کشور چرخش کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز جمعه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «الجزیره انگلیسی» با اشاره به رویکرد دولت آمریکا برای گفت و گو با ایران اظهار داشت: «رهبران ایران دست به اقداماتی زده‌اند که چندان بیانگر آمادگی آنها برای دادن پاسخی مثبت به پیشنهاد باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به منظور گفت و گو با این کشور نیست».
خانم کلینتون تاکید کرد، هر چند جامعه جهانی همچنان آماده گفت و گو با ایران است، با این حال جهانیان قصد دارند، به منظور « واداشتن ایران به رفتار وارد مسیرهای دیگری مانند اعمال فشار بیشتر یا تشدید تحریم‌ها» شوند.
رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید نیز در این زمینه می گوید آمریکا همانند راهبران اتحادیه اروپا نگران برنامه هسته ای ایران است، ولی با این حال آمریکا همچنان به حل دیپلماتیک مناقشه هسته ای ایران پایبند است.
رابرت گیبس تصریح کرده است: ولی اگر ایران خواست های شورای امنیت سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی درباره برنامه هسته ای خود را به طور کامل به اجرا در نیاورد ، پیامدهایی در پی خواهد داشت و آمریکا با دیگر کشورهای(عضو گروه ۱+۵ ) از نزدیک مذاکره خواهد کرد تا چنین پیآمدهای معتبر باشند.
دولت ایالات متحده آمریکا پیشتر نیز اعلام کرده بود، جمهوری اسلامی ایران تنها تا پایان سال جاری میلادی برای همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی خود و جلوگیری از تشدید تحریم‌ها فرصت دارد.
روز جمعه همچنین رهبران ۲۷ کشورعضو اتحادیه اروپا در پایان نشست خود در بروکسل با انتشار بیانیه ای با اشاره به خودداری ایران از همکاری با جامعه بین المللی برای حل مناقشه هسته‌ای این کشور، اعلام کردند، از تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد.
از سوی دیگر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، نیز روز جمعه با اشاره به احتمال اعمال «تحریم‌های تازه و عمده‌ای» علیه ایران گفته است:« چنانچه ایران رویکرد خود را تغییر ندهد و به آنچه که در اوایل اکتبر با آن موافقت کرده بود، عمل نکند، فکر می‌کنم شاهد اعمال تحریم‌های تازه و عمده جامعه جهانی علیه ایران خواهید بود».
خانم هیلاری کلینتون با اشاره به مخالفت جمهوری اسلامی با این پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حمایت ایالات متحده نیز برخوردار بود و نیز با اشاره به اعلام مقام‌های ایرانی درخصوص برنامه‌ریزی برای «ساخت ده تا بیست مرکز دیگر غنی‌سازی اورانیوم» اظهار داشت: « اجازه دهید بگویم که رفتار ایران اعتمادساز نبوده است».

پاسخ به پیشنهاد اوباما

خانم کلینتون همچنین به پیشنهاد باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده در خصوص آمادگی کشورش برای گفت و گو با ایران اشاره کرد و افزود، رییس جمهور آمریکا این پیشنهاد را با وجود تمام مخالفت‌های اپوزیسیون مطرح کرده و تاکید کرده بود، چنانچه ایران به این پیشنهاد پاسخ مثبت بدهد، « می‌توانیم درباره همه چیز با هم گفت و گو کنیم».

 

اخبار قبلی

انتقاد سارکوزی از تصمیم سوئیس
خاتمی: برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم
فرانسه خواستار تحريم‌هاى شديدتر عليه ايران شد
پیگیری پرونده چهار دیپلمات در دستگاه دیپلماسی
اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما
سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب
مهمانپرست، سخنگوی جدید وزارت خارجه
سومين نشست مجمع کشورهاى صادرکننده گاز
شاکری: معترضين به انتخابات عددى نيستند
روسها هم ایران را تهدید می کنند!


نظر شما :