نامه خصوصی اوباما به رهبر کره شمالی

۲۵ آذر ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۹ کد : ۶۴۷۱ سرخط اخبار
رهبر کره‌شمالی آنچنان عرصه را بر رئیس‌جمهوری آمریکا تنگ کرده است که باراک به ناچار برای او نامه‌ای خصوصی پست کرده است.
نامه خصوصی اوباما به رهبر کره شمالی

خبرآنلاین- رهبر کره‌شمالی آنچنان عرصه را بر رئیس‌جمهوری آمریکا تنگ کرده است که باراک به ناچار برای او نامه‌ای خصوصی پست کرده است .
از سفر نماینده هسته‌ای ایالات متحده به کره‌شمالی قریب به یک هفته می‌گذرد. از یک سال پیش که باراک اوباما بر مسند قدرت در ایالات متحده تکیه زد تا همین هفت روز پیش کره‌شمالی پا را در یک کفش کرده بود که تنها راه برای برگرداندن این کشور به دامن جامعه جهانی معامله مستقیم سیاسی میان واشنگتن و پیونگ یانگ است. در نهایت هم آزمایش دومین بمب هسته‌ای و چندین موشک کوتاه و دور برد در طول یک سال گذشته باراک اوباما را به این باور رساند که کیم جونگ ایل سرسخت‌تر از آن است که بتوان با حلوا حلوا دهانش را شیرین کرد . استفان بوثورت نماینده باراک در امور شبه جزیره کره هم در نهایت تبدیل به کبوتر صلح شد. مردی که در جامه عالی‌رتبه‌ترین مقام امریکایی راه پیونگ یانگ را در پیش گرفت تا شاید بتواند کره‌ای‌ها را به واگذاری تسلیحات هسته‌ای‌شان تشویق کند .

در همان تب و تاب بین‌المللی در باب این سفر بسیاری از رسانه‌های بین المللی از نامه‌ای سخن گفتند که باراک اوباما آن را خطاب به کیم جونگ ایل نوشته و بوثورث حامل آن بود . اوباما در نامه‌نگاری یدطولانی دارد . او در نخستین ماه‌های روی کار آمدن به دمیتری مدودف رئیس‌جمهوری روسیه هم نامه‌ای محرمانه نوشته و از او برای حل پرونده هسته ای ایران کمک خواسته بود . تمامی نامه‌های رئیس‌جمهوری آمریکا مهر محرمانه را بر پیشانی دارد اما هیچ‌کدام هم از تیررس نگاه خبرنگاران دور نمی‌ماند . این بار هم ماجرای نامه اوباما به کیم‌جونگ ایل برای کاخ سفید دردسرساز شده‌است .

کم نیستند چهره های سیاسی در داخل امریکا که اوباما را به تعظیم بیش از اندازه به کیم جونگ ایل و تن دادن به خواسته‌هایش متهم می‌کنند . در زمان جورج بوش سیاست دستگاه دیپلماسی در یک واژه خلاصه می‌شد و آن هم تقابل بود . اکنون اما تمام آن تقابل جای خود را به ظاهر به تعامل داده است . اوباما گاه برای باراک اوباما پیام دوستی می‌فرستد و گاه از افزایش تحریم‌ها سخن می‌گوید . این‌بار هم در شرایطی که جامعه جهانی در برابر زیاده‌خواهی‌های کیم‌جونگ ایل به بن‌بست خورده ، اوباما دست به کار شده و خود شخصا از کیم جونگ ایل می‌خواهد که به خواسته‌های بین‌المللی تن دهد .

بوثورث در حضور خبرنگاران از افشای نامه ‌نگاری میان اوباما و کیم‌جونگ ایل سرباز زده و تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که دو طرف بر لزوم آغاز مذاکرات شش جانبه تاکید کرده‌اند .
باراک اوباما ضمن مخفی نگاه داشتن نامه خود به کیم جونگ ایل همچنین از همتاهای خود در مذاکرات شش جانبه خواسته است که در ملاعام در خصوص خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی سخنی بر زبان نیاورند .
با انتشار خبر این نامه‌نگاری باراک اوباما باید منتظر بازخوردهای منفی این حرکت خود باشد. در امریکا چندان نامه‌نگاری رئیس‌جمهوری این کشور با دیگر همتاها در نخستین سالهای حضور در قدرت مرسوم نیست . جورج بوش و بیل کلینتون هم در سالهای حضور در قدرت برای کیم جونگ ایل نامه نوشته‌اند اما تنها زمانی که چندین ماه تلاش برای متقاعد کردن کره‌شمالی بی‌ثمر مانده است.
دولت اوباما تا‌کنون بارها تاکید کرده است که کشورش برای بازگشت پیونگ یانگ به پای میز مذاکرات نه از میزان تحریم‌ها خواهد کاست و نه حاضر به امتیازدهی به این کشور است. شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئن و پس از آزمایش دومین بمب هسته‌ای این کشور بر شدن تحریم‌ها علیه این کشور افزود .

تحریم‌ها را لغو کنید
همزمان با انتشار خبر نامه‌نگاری اوباما به کیم‌جونگ ایل، نماینده هسته‌ای این کشور کمونیستی از واشنگتن خواسته است که تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را لغو کند . به گزارش رسانه‌های کره‌جنوبی ، مقام‌های کره شمالی پیام خود را به استفان بوثورث ابلاغ کرده‌اند . کره شمالی با از سرگیری مذاکرات موافقت کرده اما زمان دقیقی را برای این بازگشت اعلام نکرده است.
کره شمالی دو گزینه پیش‌روی خود دارد : نخست به روند انزوای بیشتر ادامه دهد و یا با بازگشت به مذاکرات شش‌جانبه و خلع سلاح هسته‌ای از مزایای آن بهره‌مند شود.

بهره برداری نیروگاه بوشهر تا کمتر از یک سال آینده

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به حضور روز گذشته رییس سازمان انرژی اتمی در کمیسیون گفت: آقای صالحی اعلام کردند که تا کمتر از یک سال آینده ، نیروگاه اتمی بوشهر مورد بهره برداری قرار می گیرد.
موید حسین صدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به نقل از صالحی ادامه داد که پس از تست‌های ایمنی و فنی نیروگاه بوشهر، اقدامات لازم برای افتتاح این نیروگاه صورت خواهد گرفت.
وی از خوشبینی صالحی نسبت به افتتاح هر چه سریعتر نیروگاه بوشهر خبر داد و افزود: ایشان در این جلسه به مذاکراتشان با طرف روس نیز اشاره کردند و گفتند که دیگر مانعی برای روس ها جهت افتتاح نیروگاه بوشهر وجود ندارد.
حسینی صدر با اشاره به فضای عمومی منفی که در میان اعضای کمیسیون انرژی نسبت به تعویق پیاپی وعده‌های روسیه در قبال ایران ، ادامه داد: ما این نگرانی‌ها را به آقای صالحی منتقل کردیم و گفتیم که چنین تصوری در فضای عمومی کشور نیز وجود دارد. و ایشان پاسخ دادند که امیدواریم در آینده این مسایل تکرار نشود.
وی در پاسخ به اینکه آیا درباره تغییرات اخیر مدیران سازمان انرژی اتمی نیز از صالحی پرس وجو کردید یا نه گفت: در این باره هیچ سوالی نپرسیدیم.

حکیم: خواستار گسترش روابط با ایران هستیم

رييس مجلس اعلاى اسلامى عراق خواستار افزايش تلاش‌هاى منطقه‌اى در حمايت از عراق شد.
به گزارش ايسنا، عمار حکيم، رييس مجلس اعلاى اسلامى عراق اظهار داشت: ما امروز براى رقابت انتخاباتى در پى تصميم قانونى انتخابات و تعيين زمان آن در ماه مارس آينده در فضايى که بر آن ائتلاف‌هاى ملى حاکم است، آماده مى‌شويم و اين مساله فضاى دموکراتيک گسترده‌اى را در عراق ايجاد مى‌کند.
حکيم گفت: اوضاع سياسى کشور شاهد تحولات مثبتى است، اعتماد ميان گروه‌هاى سياسى هر روز بيشتر مى‌شود و هر روز ديدگاه‌هاى مشترک و راه‌حل‌هاى توافقى ميان گروه‌ها حاصل مى‌شود.
رييس مجلس اعلاى اسلامى عراق گفت: عراق بايد از سوى تمامى عراقى‌ها و با مشارکت واقعى تمامى جناح‌ها اداره شود.
وى تاکيد کرد: تصويب قانون انتخابات يکى از دستاوردهاى دموکراسى در عراق است.
حکيم در ادامه عنوان داشت: روابط
ائتلاف يکپارچه ملى عراق با ايران روابط مثبت و مناسبى است و معتقديم که بايد روابط خود را با ايران به عنوان کشور همسايه بزرگ که با آن مرزها و مناطق تاريخى مشترکى داريم، گسترش دهيم. مشکل عراق به داشتن ارتباط با ايران نيست بلکه نبود روابط ويژه با اعراب است. عراق مى‌خواهد که هم با ايران و هم با اعراب در آن واحد روابط مثبتى داشته باشد و ما نمى‌خواهيم که طرفى در بازى محورهاى منطقه باشيم.


الجزایر تمامی روابط با مصر را به حال تعلیق در آورد

منابع خبری در الجزایر از تعلیق کلیه روابط دوجانبه این کشور با مصر در پی تنشهای به وجود آمده پس از بازی اخیر تیم های ملی فوتبال دو کشور برای راهیابی به رقابت های جام جهانی، خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الخبر الجزایر، دولت الجزایر تصمیم گرفته است تمامی روابط دوجانبه خود را با قاهره در تمامی بخش ها تا زمانی نامعلوم معلق کند.
دولت الجزایر این تصمیم را در پی بحران فوتبالی اخیر بین دو کشور اتخاذ کرده و دستورات خود را در این زمینه نیز به هیئت وزیران، کادر اجرایی دولت و تمامی کارمندان اعلام کرده است.
در این مصوبه قانونی از مقامات دولتی الجزایر درباره انجام هرگونه اقدامات خارج از این دستورات هشدار داده شده است.
بنابراین گزارش، از زمان اجرای این مصوبه تمام فعالیتهای دو جانبه الجزایر با مصر به تعلیق درآمده و تنها روابط منطقه ای که به صورت چند جانبه دنبال می شود، ادامه می یابد.
بر این اساس، به احتمال فراوان فعالیت های کمیته همکاری های مشترک مصر و الجزایر که مقرر بود در ابتدای سال 2010 فعالیت های خود را آغاز کند، تا زمانی نامعلوم به تعویق خواهد افتاد.
منابع آگاه می گویند این تصمیم دولت الجزایر به این علت اتخاذ شده است تا از هرگونه ضعف در مواضع این کشور در قبال بحران اخیر با مصر جلوگیری شود.
تحلیلگران سیاسی با اشاره به افزایش تنش در روابط الجزایر و مصر حل قریب الوقوع این مسئله را بسیار دور از ذهن می دانند.
بحران اخیر میان الجزایر و مصر زمانی آغاز شد که تعدادی از بازیکنان تیم ملی فوتبال الجزایر در قاهره با حمله تماشاگران مصری مواجه شده و زخمی شدند. این بحران سپس در بازی نهایی دو تیم الجزایر و مصر در سودان که یکی از تیم های جام جهانی در آن مشخص می شد، به اوج خود رسید. در این بازی در نهایت الجزایر پیروز شد، امری که با ناراحتی شدید مقامات و مردم مصر مواجه شد. قاهره پس از این بازی و عدم راهیابی تیم ملی فوتبال خود به رقابت های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، در اقداماتی غیر دیپلماتیک تنش در روابط با الجزایر را افزایش داد.

رایزنی گل و مبارک درباره ایران

رئیسان جمهوری مصر و ترکیه امروز در آنکارا درباره بن بست به وجود آمده در روند سازش و اختلافات داخلی میان گروههای فلسطینی و همچنین برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر امروز در آنکارا با عبدالله گل همتای ترکیه ای خود دیدار کرد.
گل و مبارک در این دیدار درباره اوضاع خاورمیانه و بن بست به وجود آمده در روند به اصطلاح صلح خاورمیانه و اختلافات میان گروههای فلسطینی به رایزنی پرداختند.
حسنی مبارک به خبرنگاران گفت در دیدار با گل به تهدیدهای پیش روی روند صلح و اقدامات دولت اسرائیل در کرانه باختری و محاصره نوار غزه پرداخته شد.
عبدالله گل هم تاکید کرد آنکارا به دقت تلاشهای گسترده مصر درباره مسائل مربوط به وحدت فلسطینی ها را دنبال می کند.
وی بر حمایت کشورش از این تلاشها برای دستیابی سریع به راهی برای حل این مسئله ( اختلافات میان فلسطینی ها) تاکید کرد.
حسنی مبارک همچنین از بررسی مسئله بی ثباتی در عراق و یمن و برنامه هسته ای ایران در دیدار با عبدالله گل خبر داد.


احمدى‌نژاد فردا به دانمارک سفر مى‌کند

محمود احمدى نژاد رئيس جمهور فردا صبح 26 آذرماه براى شرکت در اجلاس آب و هوا که در کپنهاگ دانمارک برگزار شده است به اين کشور سفر مى کند.
به گزارش ايسنا، اين اجلاس به مدت دو هفته‌يى در کپنهاگ برگزار مى‌شود.
بنابراين گزارش، بيش از 100 تن از سران کشورها اعلام کرده‌اند در دو روز پايانى اين اجلاس شرکت مى کنند.
. از جمله سران ديگر کشورها که در اين اجلاس شرکت خواهند کرد باراک اوباما رئيس جمهورى آمريکاست

جزاير سه‌گانه تا ابد متعلق به ايران است

وزارت امور خارجه ايران با رد ادعاهاى بى‌اساس مطرح شده در بيانيه اجلاس سران شوراى همکارى خليج فارس درباره جزاير سه‌گانه ايرانى، آن را دخالت در امور داخلى کشور دانست.

سخنگوى وزارت امور خارجه بر تعلق ابدى جزاير تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسى به ايران تاکيد کرد.
به گزارش ايلنا، رامين مهمانپرست، در پاسخ به پرسش خبرنگارى درباره بيانيه سران شوراى همکارى خليج فارس با رد ادعاهاى بى‌اساس مطرح شده در بيانيه اجلاس سران شوراى همکارى خليج فارس درباره جزاير سه‌گانه ايرانى، آن را دخالت در امور داخلى ايران دانست و بر تعلق ابدى سه جزيره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسى به ايران تاکيد کرد.
مهمانپرست مجددا بر آمادگى کشورمان براى مذاکره دوجانبه درباره سوء‌تفاهمات احتمالى درباره ترتيبات اجرايى ابوموسى تاکيد کرد.

تصویب پیش نویس تحریم بنزینی ایران

مجلس نمایندگان امریکا پیش نویس طرح تحریم صادرات بنزین به ایران را با هدف زیر فشار گذاشتن ایران برای توقف فعالیت های صلح آمیز هسته ای تهران تصویب کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، این تحریم به باراک اوباما رئیس جمهور امریکا این اختیاررا خواهد داد که شرکت هایی که محصولات پالایشی به ایران صادر می کنند یا در تولید و واردات بنزین به ایران کمک می کنند ، از تجارت با امریکا محروم کند .
مجلس نمایندگان امریکا با 412 رای موافق در برابر 12 رای مخالف این لایحه را تصویب کرده است با این حال این لایحه برای اجرایی شدن باید در سنای امریکا نیز به تصویب برسد .
براساس این قانون ، رئیس جمهور امریکا ملزم خواهد بود شخصیت های حقیقی و حقوقی را که هرگونه کالا ، خدمات ، فناوری یا اطلاعات منجر به تقویت تولید داخلی محصولات پالایشی در ایران صادر می کنند ، تحریم کند.
براساس این قانون همچنین شخصیت های حقیقی و حقوقی که 20 میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کنند تحریم خواهند شد .
در این قانون همچنین آمده است واشنگتن باید دیگر کشورها را به توقف سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران تشویق کند و تحریم هایی برضد بانک مرکزی ایران و دیگر نهادهای مالی این کشور تصویب کند .
هاوارد برمن ، از تهیه کنندگان طرح تحریم فروشندگان بنزین به ایران می گوید هدف از این اقدام محدود کردن ایران در برنامه هسته ای است .
ران پال نماینده جمهوریخواه کنگره امریکا و از مخالفان طرح گفت تحریم ها مردم ایران را در برابر امریکا متحد می کند .

اخبار قبلی

ضارب برلوسکونی برایش نامه عذرخواهی فرستاد
استقبال آمریکا از میانجیگری ترکیه میان غرب و ایران
صادرات مشکوک زيمنس به ايران!
روسیه مقصر شروع جنگ در عراق
انتقاد سارکوزی از تصمیم سوئیس
خاتمی: برای ستمی که به جمهوری اسلامی می‌شود غصه می‌‌خورم
فرانسه خواستار تحريم‌هاى شديدتر عليه ايران شد
پیگیری پرونده چهار دیپلمات در دستگاه دیپلماسی
اعلام راهبرد جدید آمریکا در افغانستان توسط اوباما
سفر پنهانی برای پرونده هسته‌ای ایران
احمدی نژاد: توانایی تولید سوخت را داریم ولی آن را می خریم
واکنش سخنگوى وزارت امور خارجه به اظهارات امير امارات
ارمنستان توسط آذربایجان تهديد شد
جلالی: نمی‌توانيم به غرب اعتماد کنيم
تاسيسات هسته‌اى فردو پيام سياسى روشنى است
چین هم ایران را به اوباما فروخت!
اظهار نظر روسها غیر عادی است
امریکا و روسیه، ناراضی از عدم پاسخگویی ایران
اوباما رفتار کره شمالى را خصمانه خواند
زاویه دستگاه دیپلماسی از آرمانهای انقلاب


نظر شما :