برژینسکی: حتی اگر ایران بمب هسته‌ای داشته باشد، دنیا به آخر نمی‌رسد

۲۳ دی ۱۳۸۸ | ۲۱:۳۸ کد : ۶۷۱۹ آمریکا
زبگنیو برژینسکی مشاور وزارت امور خارجه امریکا و مشاور امنیت ملی اسبق امریکا در گفت و گوی زنده رادیویی با بی‌وای‌یو تاکید کرد، به هر حال اگر ایالات متحده می‌داند که ایران بمب هسته‌ای در اختیار دارد، می‌تواند بر روی پایان دادن به قطعی روابطش با این کشور کار کند.
برژینسکی: حتی اگر ایران بمب هسته‌ای داشته باشد، دنیا به آخر نمی‌رسد

دیپلماسی ایرانی: "اگر حتی ایران سلاح هسته‌ای هم در اختیار باشد، دنیا به آخر نرسیده است." این را زبگنیو برژینسکی مشاور وزارت امور خارجه امریکا و مشاور امنیت ملی اسبق در دوران جیمی کارتر رئیس جمهوری اسبق امریکا سه‌شنبه شب در گفت و گوی زنده رادیویی با بی‌وای‌یو گفت.

برژینسکی در این مصاحبه همچنین تاکید کرد، استفاده از زور در برابر ایران فاجعه‌ای خواهد بود که ایران را به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای سوق خواهد داد.

برژینسکی که اکنون علاوه بر سمتش در وزارت امور خارجه، استاد سیاست خارجی دانشگاه جان هاپکینز نیز هست، همچنین گفت: «اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد از بیم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای آن کشور را بمباران کند به دستاوردهای بسیار وخیم منفی رو به رو خواهد شد که به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.»

وی در ادامه تصریح کرد، به هر حال اگر ایالات متحده می‌داند که ایران بمب هسته‌ای در اختیار دارد، می‌تواند بر روی پایان دادن به قطعی روابطش با این کشور کار کند و سیاستی را پیش ببرد که پیش از این با استالین و مائو زدنگ پیش برد.

برژینسکی همچنین گفت: «باید تمایلی وجود داشته باشد که نشان دهد ما به استراتژی‌ای فکر می‌کنیم که بسیار هوشمندانه است و تاکید کنیم که گزینه زور از روی میز برداشته نشده است. و مسئله‌ای که وجود دارد این است که ما هنوز ایرانی‌ها را به این سمت سوق نداده‌ایم که واقعا قصد رسیدن به توافق و همکاری با آنها داریم. این مسئله باعث شده که ایرانی‌ها به سمت ملی‌گرایی علیه ما سوق داده شوند و این تفکر به وجود بیاید که پروسه مذاکرات کمتر شانس موفقیت دارد.»

مصاحبه با برژینسکی توسط موسسه ویتلی و دیوید ام. کندی مدیر مرکز دانشگاه بریگام یانگ تدارک دیده شده بود. در این گفت و گو که به صورت میز گرد بود، رابی دیوید روزن یکی از اعضای موسسه هینکلی سنتر نیز حضور داشت. این میز گرد در واکنش به اظهارات چندی پیش دیوید پترائوس فرمانده نیروهای نظامی امریکا در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی که گفته بود، ارتش امریکا آمادگی حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران را دارد، تهیه شده بود. در این میزگرد درباره آینده روابط امریکا با روسیه و چین و جهانی شدن نیز بحث شد.   


( ۵ )

نظر شما :