کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران

۱۲ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۰:۲۴ کد : ۶۸۷۰ سرخط اخبار
کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران

واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر ایران به جز طلا در سال جاری کاهش بیش از 15 میلیارد دلاری خواهد داشت. 
به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه ژانویه 2010 خود میزان ذخایر ایران به جز طلا در سال گذشته را 96 میلیارد و 309 میلیون دلار برآورد و پیش‌بینی کرد که این میزان با 15 میلیارد و 250 میلیون دلار کاهش در سال جاری به 81 میلیارد و 59 میلیون دلار برسد.
به اعتقاد اکونومیست در سال گذشته کشور شاهد بیشترین میزان ذخایر خارجی خود بود و طی سال جاری و سال آینده میزان این ذخایر روند نزولی به خود خواهند گرفت.
اکونومیست عنوان کرده است که در سال 89 ذخایر ایران به جز طلا با ثبت رقم 74 میلیارد و 809 میلیون دلار، کاهش شش میلیارد و 250 میلیون دلاری نسبت به سال جاری خواهد داشت.
همچنین پیش‌بینی شده است که در سال 1390 افزایش یک میلیارد و 500 میلیون دلاری، ذخایر ایران به جز طلا را به 76 میلیارد و 309 میلیون دلار خواهد رساند.
در سال 1391 ذخایر به جز طلای کشور معادل 78 میلیارد و 809 میلیون دلار خواهد بود که با دو میلیارد و 500 میلیون دلار افزایش این شاخص در سال 1392 به 81 میلیارد و 309 میلیون دلار خواهد رسید.
سال 1393 سالی است که ذخایر ایران به جز طلا معادل 82 میلیارد و 809 میلیون دلار خواهد بود.



اروپا: گام بعدی برای ایران، شورای امنیت است

مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز ناامیدی از این که ایران گفت و گو در مورد برنامه هسته ای خود را متوقف کرده است، می گوید که گام بعدی، طرح این موضوع در شورای امنیت خواهد بود.
به گزارش آینده، کاترین اشتون که به تازگی در تشکیلات جدید اتحادیه اروپا جانشین خاویر سولانا شده است، روز یکشنبه ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) در گفت و گو با تلویزیون "اسکای نیوز" گفت: "ما از آنچه در ایران اتفاق می افتد نگرانیم. من از این که ایران ادامه گفت و گو را نمی پذیرد مأیوس شده ام، حالا باید دوباره بررسی کنیم و ببینیم انجام چه اقدامی ضروری است".
او گفت که گام بعدی برای اروپا، طرح مسئله در شورای امنیت سازمان ملل است، جایی که کشورهای اروپایی بریتانیا و فرانسه دو کرسی دائمی آن را در اختیار دارند و پیش تر هم چند قطعنامه علیه برنامه هسته ای ایران در آن تصویب شده است.
مقامات ایران می گویند که دیگر حاضر به گفت و گو بر سر "حقوق هسته ای" خود نیستند، اما آماده اند در مورد سایر مسائل جهانی، از جمله خلع سلاح بین المللی با قدرت های بزرگ مذاکره کنند.
ایران پس از آن که حاضر نشد به پیشنهاد مبادله سوخت آژانس بین المللی انرژی اتمی تن دهد، پیشنهاد متقابلی مطرح کرد و به قدرت های جهانی تا پایان ماه ژانویه فرصت داد که این پیشنهاد را بپذیرند و گفت که در غیر این صورت تولید سوخت هسته ای با غنای ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد.
مقامات غربی می گویند که تشدید تحریم ها و افزایش فشار بر ایران برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته ای این کشور ضرورت دارد.محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران هم اخیرا گفت که آغاز تولید سوخت هسته ای ۲۰ درصد، در جریان جشن های دهه فجر به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اعلام خواهد شد.
این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل در چند قطعنامه از ایران خواسته است که فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند و از آنجا که ایران توقف این فعالیت ها را نمی پذیرد، تحریم هایی را علیه این کشور وضع کرده است.
خانم اشتون می گوید که در ملاقات هفته گذشته خود با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در مورد ایران گفت و گو کرده است.
او گفت: "برای هر دوی ما کاملا روشن بود که باید برای این مشکل فکری کنیم... باید ببینیم چطور می شود به موثرترین شکل با این مشکل برخورد کرد".
خانم کلینتون هفته گذشته در جریان سفری به لندن گفته بود که جامعه جهانی به سمت رسیدن به اجماع برای وضع تحریم های تازه علیه ایران حرکت می کند.
او بعدا حتی گفت که دولت چین هم برای همراهی با اعمال این تحریم ها تحت فشار قرار خواهد گرفت.
اما منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده است، روز یکشنبه گفت: "تفاوت صداهای متعددی که از واشنگتن شنیده می شود از مشکلات جاری سیاست خارجی آمریکا است و به نظر می رسد که موضع کلینتون تفاوت اساسی با سایر صداهایی که شنیده می شود دارد".
او گفت که کشورش اظهارات خانم کلینتون را تا زمانی که "چشم انداز داخلی سیاست کاخ سفید در مناسبات ایران و آمریکا" مشخص نشود، جدی تلقی نخواهد کرد.

هادی غفاری خبر دستگیری خود را تکذیب کرد

پارلمان‌نیوز- امام جماعت مسجد الهادی، در واکنش به انتشار خبر دستگیری خود، این خبر را تکذیب کرد.
هادی غفاری، در تماس با خبرگزاری برنا، خبر دستگیری خود را تکذیب کرد.
وی در این تماس تلفنی ضمن تکذیب خبر دستگیری خود، تصریح کرد: چگونه اجازه می دهید که به آدم های محترم جامعه توهین شود و به غیر از بحث قانونی آن، در این جا بحث معاد مطرح است که به نظر من مهم تر از بحث قانون است.
امام جماعت مسجد الهادی، تصریح کرد: کیسه های برنج های پیدا شده در زیرزمین مسجد الهادی متعلق به یک برنج فروش شمالی است.
غفاری گفت: مساحت زیرزمین مسجد، در حدود 15 تا 16 متر مربع است که از سوی مسجد به این شخص اجاره داده شده است و به من هم ارتباطی ندارد.
وی افزود: متاسفانه به دلیل کساد شدن بازار برنج، وی توانایی پرداخت اجاره خود را نداشت و چندین ماه نیز اجاره وی عقب افتاده است.
امام جماعت مسجد الهادی، تصریح کرد: این شخص آدم بسیار پاکدامنی است که حتی می توان پشت وی نماز خواند.
غفاری ادامه داد: در خصوص سلاح ها نیز آن زیرزمین انبار بسیج بوده که چندین سال پیش منحل شده و این سلاح ها نیز مربوط به همان مسئله است.
وی خاطرنشان کرد: روح من نیز از انبار شدن این سلاح ها بی خبر است.

ایران محور گفتگوی روسای سیا و موساد

"

لئون پانتا" رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا ( سیا ) در سفر به سرزمینهای اشغالی با مقامهای رژیم صهیونیستی دیدار و در مورد ایران گفتگو کرده است.
منابع آگاه از دیدار و گفتگوی "لئون پانتا" با رئیس موساد و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد ایران خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یدیعوت آحارونوت، " لئون پانتا" رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا ( سیا ) در سفر به سرزمینهای اشغالی با مقامهای رژیم صهیونیستی دیدار و در مورد ایران گفتگو کرده است.
بر این اساس، این مقام آمریکایی دراین سفر که هفته گذشته صورت گرفته ملاقاتهایی نیز با"میر داگان" رئیس سازمان امنیت خارجی رژیم صهیونیستی(موساد) و "ایهود باراک" وزیر جنگ این رژیم داشته است
این گزارش حاکی است که محوراصلی گفتگوهای پانتا با مقامهای صهیونیستی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران وهمکاریهای دو جانبه واشنگتن و تل آویو در این مورد بوده است.
در همین حال یک سخنگوی سیا ضمن خودداری از اظهار نظر در مورد این خبر تاکید کرد که اینگونه سفرها رسانه ای نمی شوند. با این حال گفته می شود که رئیس سیا در مسیر خود توقفی نیز در قاهره داشته و دیدارهایی با مقامهای مصر از جمله "عمر سلیمان" رئیس سازمان اطلاعات این کشور انجام داده است.
خاطرنشان می شود که آخرین سفر پانتابه سرزمینهای اشغالی مربوط به ماه مه سال گذشته است که وی درآن حامل پیام دولت نوپای اوباما برای ادامه همکاریهای نزدیک دو طرف در راستای ممانعت از ادامه فعالیت هسته ای ایران بود.

نامه سرگشاده آمریکایی ها به مقامات ایرانی

خبرآنلاین- شش ماه از دستگیری سه امریکایی که به طور غیرقانونی وارد خاک ایران شدند گذشت.
به گزارش بی بی سی، امروزمادران این سه شهروند امریکایی در نامه ای سرگشاده از مسولان ایرانی خواسته اند که تکلیف آنها را روشن کنند.
خانواده دستگیرشده های امریکایی از مقام های ایران خواسته اند که فرزندانشان را به عنوان اقدامی انسان دوستانه، ازاد کنند.



آمادگی چین برای مقابله با جنگ احتمالی

وزارت دفاع چین در واکنش به فروش تسلیحات نظامی آمریکا به تایوان نسبت به دفاع از تمامیت ارضی خود هشدار داد.
به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزیره، هوانگ شوئپینگ ، سخنگوی وزارت دفاع چین، گفت: موضوع تایوان به عنوان بخشی از کشور بزرگ چین به تمامیت ارضی آن مربوط می‌شود و پکن از موضع خود درباره فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان عقب‌نشینی نخواهد کرد.
شوئپینگ با اعتراض به فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان خاطرنشان کرد: چین در زمینه مسائل امنیتی و تمامیت ارضی خود به هیچ وجه از موضع خود کناره‌گیری نمی‌کند.
سخنگوی وزارت دفاع چین افزود: ارتش چین مصمم است که در برابر تهدیدهای احتمالی از تمامیت‌ ارضی، منافع ملی و انسجام داخلی کشورش دفاع کند.
شوئپینگ گفت که تایوان بخشی از چین به شمار می‌رود و فروش سلاح به این منطقه به منزله نقض توافقات پکن و واشنگتن است.

هادی غفاری بازداشت شد

بدنبال کشف مقداری سلاح و مهمات در انبار مسجد الهادی، هادی غفاری امام جماعت این مسجد بازداشت شد.
روزنامه کیهان که این خبر را منتشر کرده است افزود: پنجشنبه گذشته در پی خبری مبنی بر احتکار برخی اقلام و مایحتاج غذایی مثل برنج در مسجد الهادی، تیم بازرسی وزارت بازرگانی به تحقیق و تفحص پرداخت که مشخص شد برنج کشف شده مربوط به هادی غفاری امام جماعت مسجد مذکور است.
هادی غفاری دیروز در مصاحبه ای کشف این اقلام در مسجد خود را تایید ولی اضافه کرد اتاقی که این سلاح ها در آن کشف شده در اختیار متولی مسجد بوده و او هم آن را به فردی ناشناس اجاره داده است.

 

اخبار قبلی

مهلت تمام شد،راهی جز غنی سازی نداریم

کراولی: يشنهاد مبادله اورانيوم ايران همچنان روى ميز است
شش سال حبس تعزيرى برای جهانبخش خانجانى
چين: حل مسئله هسته‌اى ايران از راه دیپلماسی
واکنش جوانفکر به اظهارات توکلی
اصلاح‌طلبان حذف شدنى نيستند
تاکید روسها بر حل سیاسی مسئله ایران
حماس: از ایران کمک مالی می‌گیریم ولی تعهدی نداد‌ه‌ایم
تلاش صداوسیما برای متقاعدکردن اصلاح‌طلبان
اهانت به مرجعیت شیعه این بار در مجلس کویت
هیات نظارت بر مطبوعات، مسئول نظارت بر خبرگزاری‌های داخلی شد
شایعه سازی العربیه درباره دیپلماتهای ایرانی
پترائوس: هنوز زمان براى اتخاذ ديپلماسى در قبال ايران وجود دارد
هاشمی: حذف هاشمی یک سناریوی قدیمی است
صادرات مشکوک زيمنس به ايران
سکوت مسوولين دستگاه ديپلماسى جاى تعجب دارد
مطهری:حسینیان کلا علاقه خاصی به اعدام دارد
مناطق موردنظر ایران برای معاوضه سوخت هسته‌اى
پيشنهاد هسته‌اى غرب به ايران همچنان معتبر است
تحریم ایران 12 میلیارد دلار به جیب اماراتی ها ریخت
نوروزی:موسوى و کروبى تحت تعقيب هستند


نظر شما :