ایران محور سفر کلینتون به قطر و عربستان

۲۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۱ کد : ۶۹۵۶ سرخط اخبار
 ایران محور سفر کلینتون به قطر و عربستان

وزیر امور خارجه آمریکا با هدف بررسی مسائل مختلف به ویژه موضوع ایران، 13 تا 16 فوریه (24 تا 27 بهمن) راهی قطر و عربستان سعودی خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "فیلیپ کراولی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: هیلاری کلینتون در راستای تلاش برای تقویت روابط با جهان اسلام و احیای روند صلح در خاورمیانه و بررسی مسائل امنیتی 13 تا 16 فوریه (24 تا 27 بهمن) به قطر و عربستان سعودی سفر می کند.
وی اظهار داشت : کلینتون در همایش جهان اسلام و آمریکا در دوحه شرکت خواهد کرد.
به گفته کراولی، وزیر امور خارجه آمریکا علاوه بر دیدار با همتایان قطری و سعودی خود با نخست وزیر و امیر قطر و همچنین پادشاه عربستان سعودی دیدار خواهد کرد.
وی همچنین مدعی شد راه های جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته ای ایران و مقابله با خطر شبکه تروریستی القاعده در کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس از دیگر مسائل دیدار کلینتون با مقامهای دوحه و ریاض خواهد بود.

افزایش تولید نفت عربستان

شرکت آرامکو عربستان در نظر دارد طی 5 تا 6 سال آینده در حدود 120 میلیارد دلار در طرح‌های پتروشیمی، نفت و گاز سرمایه‌گذاری کند.
به گزارش «دنياى اقتصاد»، با توجه به رشد تقاضا، میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزایش یافته است. در پی افزایش تقاضا، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت در جهان تا سال 2030 یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
این شرکت حدود 60 میلیارد دلار را برای پالایش نفت و پروژه‌های پتروشیمی در جوبیل، یانبو، ربیق و راس تنوره اختصاص خواهد داد. این کشور به منظور برآوردن تقاضای جهانی و با توجه به عرضه محدود کشور‌های دیگر ظرفیت تولید خود را افزایش می‌دهد.
کشور عربستان یکی از کشورهایی است که قابلیت افزایش ظرفیت تولید خود در کوتاه مدت را دارا است. در حال حاضر عربستان 5/12 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند و مسئولان این کشور در پی افزایش تقاضای هند، چین و کشورهای خاورمیانه تصمیم به بالا بردن ظرفیت تولید خود گرفته‌اند.

امریکا، پیشنهاد تهیه ایزوتوپ ایران را داد

در پی تصمیم ایران برای تولید سوخت 20 درصدی مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران، مقامات آمریکایی در واکنشی انفعالی از تمایل کمک ایالات متحده و دیگر کشورها برای تهیه ایزوتوپ های پزشکی ایران خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، چندین تن از مقامات آمریکایی روز سه شنبه اعلام کردند که ایالات متحده و دیگر کشورها به دنبال برآورده کردن نیازهای هسته ای ایران و کمک به تهیه ایزوتوپ های پزشکی از طریق دیگر کشورها برای تهران هستند.

همچنین یک مقام عالیرتبه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: رویکرد جدید ایالات متحده برای برآورده کردن نیازهای هسته ای ایران کارآمدترین و موثرترین رویکرد در قبال تهران است.

این پیشنهاد آمریکا در حالی است که ایران چند ماه پیش درخواست مبادله اورانیوم برای تامین اهداف پزشکی و تحقیقاتی خود را به غرب داد اما این کشورها مکرر با اعلام شروط مختلف و استفاده از زبان تهدید به نیاز ایران پاسخ مثبت ندادند.

در همین حال پنتاگون روز گذشته اعلام کرد که آمریکا خواستار تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران طی هفته های آتی شده است.

نامه دوم هاشمی به رهبری تکذیب شد

در پى انتشار اخبارى در برخى سايت‌ها از قول رئيس مجلس خبرگان رهبرى،دفتر ايت‌الله هاشمى رفسنجانى اطلاعيه مهمى صادر کرد.
به گزارش ايلنا.متن اين اطلاعيه که به امضا محمد هاشمى رسيده است بدين شرح است:
اخيرا در برخى سايت هاى خبرى ، بعضا مجهول‌الهويه ،متاسفانه مطالبى با عنوان نامه دوم آيت‌الله هاشمى رفسنجانى به رهبر معظم انقلاب منتشر گرديده که با توجه به ابعاد شيطنت‌آميز بانى يا بانيان اصلى و منتشرکنندگان آن لازم مى‌دانيم به دليل سوالات مردمى از اين دفتر و احتمال سوء استفاده ساير رسانه‌هاى معاند نظام اسلامى، ضمن تکذيب شديد اين موضوع به اطلاع عموم برسانيم که اين نامه و محتواى آن از اساس جعلى و کذب محض بوده و توطئه و دسيسه‌اى مرموز از جانب معاندين و دشمنان انقلاب اسلامى ارزيابى مى‌شود.
لذا از دستگاله امنيتى ذى‌ربط انتظار مى‌رود، ضمن شناسايى عموامل اينگونه اعمال و اقدامات مشابه توطئه‌آميز، با آنان برخورد قاطع قانونى صورت گيرد.



4 سال حبس تعزیری برای جواد ماهزاده

جواد ماهزاده نويسنده و روزنامه نگار ادبى که از اوايل آبانماه در بازداشت به سر مى برد، پس از محاکمه به 4 سال زندان تعزيرى محکوم شد.

او هم اکنون در زندان اوين و همراه چند نفر ديگر از بازداشتى هاى پس از انتخابات 22 خرداد محبوس است.

چندى پيش بيش از 90 نويسنده، منتقد و روزنامه نگار ادبى در نامه اى به رييس قوه قضاييه خواستار رعايت قانون درباره او و آزادى سريع وی شدند.

ماه‌زاده پارسال رمان خواندنی «خنده را از من بگیر» را در نشر «هیلا» منتشر کرد که رمانی ست در باره‌ی فضای جنگ و موشک‌باران دهه‌ی شست از نگاه یک نوجوان. این کتاب هم‌اکنون در ردیف کتاب‌هایی ست که در جوایز ادبی غیردولتی موضوع داوری ست.

پیشنهاد جدید آمریکایی ها به ایران

در پی تصمیم ایران برای تولید سوخت 20 درصدی مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران، مقامات آمریکایی در واکنشی انفعالی از تمایل کمک ایالات متحده و دیگر کشورها برای تهیه ایزوتوپ های پزشکی ایران خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، چندین تن از مقامات آمریکایی روز سه شنبه اعلام کردند که ایالات متحده و دیگر کشورها به دنبال برآورده کردن نیازهای هسته ای ایران و کمک به تهیه ایزوتوپ های پزشکی از طریق دیگر کشورها برای تهران هستند.
همچنین یک مقام عالیرتبه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: رویکرد جدید ایالات متحده برای برآورده کردن نیازهای هسته ای ایران کارآمدترین و موثرترین رویکرد در قبال تهران است.
این پیشنهاد آمریکا در حالی است که ایران چند ماه پیش درخواست مبادله اورانیوم برای تامین اهداف پزشکی و تحقیقاتی خود را به غرب داد اما این کشورها مکرر با اعلام شروط مختلف و استفاده از زبان تهدید به نیاز ایران پاسخ مثبت ندادند.
در همین حال پنتاگون روز گذشته اعلام کرد که آمریکا خواستار تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران طی هفته های آتی شده است.



آخرين وضعيت زيدآبادى، باستانى و مومنى

وکيل مدافع زيدآبادى، باستانى و مومنى گزارشى از آخرين وضعيت پرونده اين سه موکل خود را ارائه داد.

 

محمد شريف، وکيل مدافع احمد زيدآبادى در گفتگو با فارس اظهار داشت: پس از صدور حکم قطعى احمد زيدآبادى توسط دادگاه تجديد نظر، حکم وى اجرا شد و او هم اکنون براساس حکم صادره درحال سپرى کردن حکم خود است.
وى همچنين درخصوص ديگر موکلش، مسعود باستانى تصريح کرد: حکم اين موکلم در دادگاه بدوى صادر شده اما باتوجه به درخواست تجديدنظر، پرونده وى در دادگاه تجديدنظر در حال بررسى است و ما منتظر صدور راى اين دادگاه هستيم.
شريف با اشاره به پرونده عبدالله مومنى نيز خاطر نشان کرد: پرونده اين موکلم نيز در دادگاه تجديدنظر در حال بررسى است.
پيش از اين برخى رسانه‌ها اعلام کرده بودند که سه متهم مذکور در حال انجام مراحل لازم براى اعدام هستند اما با توجه به گفته‌هاى وکيل مدافع اين متهمان، درخصوص آخرين وضعيت پرونده موکلينش اين خبر صحت ندارد.

رهبر جدید طالبان پاکستان انتخاب شد


سرانجام طالبان پاکستان موسوم به "تحریک طالبان" کشته شدن رهبر خود را تائید کرد.
به گزارش مهر و به نقل از آسوشیتدپرس، گروه تحریک طالبان پاکستان اعلام کرد که حکیم الله محسود، فرمانده این گروه بر اثر جراحت از ناحیه گردن مرده است.
این گروه در بیانیه خود اعلام کرده است که محسود در حالی که از شهر مولتان به کراچی برای مداوا انتقال داده می شد، کشته شده است.
حکیم الله محسود در حمله یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در 14 ژانویه زخمی شد.
به گزارش برخی از منابع خبری، مولوی نور جمال به عنوان رهبر جدید طالبان پاکستان انتخاب شد.

به نشانه اعتراض در مراسم 22 بهمن حاضر نمی شویم!

 دولت ایتالیا اعلام کرد که در اعتراض به آنچه که حمله عده ای به سفارت ایتالیا در تهران خواند ، در مراسم سالگرد 22 بهمن شرکت نمی کند .
به گزارش عصر ایران و به نقل از رویترز ، فرانکو فراتینی وزیر خارجه ایتالیا ضمن سخنانی در مجلس سنای این کشور با اشاره به حمله روز سه شنبه عده ای به سفارت خانه های فرانسه ، هلند و ایتالیا در تهران گفت که پلیس مانع حمله آنها به سفارت خانه ایتالیا شده و آسیب خاصی به سفارت نرسیده و سفارتخانه ایتالیا در تهران همچنان به فعالیت های عادی خود ادامه می دهد .
با این حال ، فراتينى افزود که کشورش در اعتراض به این اقدام ، از شرکت در مراسم سالگرد پيروزى انقلاب اسلامى در ۲۲ بهمن خوددارى مى‌کند.
وزير امور خارجه ايتاليا در تشریح حمله به سفارت ایتالیا در تهران به نمایندگان سنا گفت   که  حدود صد نفر با شعارهايى چون «مرگ بر برلوسکونى» و " مرگ بر ایتالیا "  به سفارت ايتاليا در تهران حمله‌ور شدند.
فراتینی  افزود که  کشورش از طريق اتحاديه اروپا مراتب نگرانى عميق کشورهاى عضو را به خاطر چنين رويدادهايى به دولت ايران منتقل خواهد کرد .
با اين حال فراتینی در سنای ایتالیا ،  با رد ارتباط ميان حمله به سفارت اين کشور در تهران و اظهارات هفته گذشته سیلویو برلوسکنی گفت که  روابط ايران با ايتاليا متشنج‌تر از روابط اين کشور با ساير کشورها نيست و و در ادامه ادعا کرد که  ایران  با تمام کشورهاى جهان روابطى پر تنش دارد!
سيلويو برلوسکونى، نخست وزير ايتاليا در جريان سفر هفته گذشته خود به اسراييل، در سخنانى علیه برنامه هسته‌اى کشورمان  از تشديد تحريم‌ها عليه تهران حمايت کرده بود .
اعتراض ایتالیا به آنچه که حمله به سفارت این کشور در تهران خوانده ، در حالی است که کشورهای غربی که خود مدعی دموکراسی و آزادی هستند همواره برحق شهروندان کشورها در اعتراض و تجمع تاکید کرده و این اقدام را نشانه ای از دموکراسی و احترام به حقوق بشر می دانند.
با این حال وقتی عده ای علیه خود آنها تظاهرات کرده و شعاری سر می دهند و یا حتی تهدید به حمله می کنند ( که در هر گونه تجمع اعتراضی اقدامی طبیعی است) تاب نیاورده و اعتراض می کنند .
خبر گزاری فارس روز گذشته از تجمع عده ای از دانشجویان دانشگاه های تهران در مقابل سفارت خانه های ایتالیا ، فرانسه و هلند ، در  اعتراض به دخالت این کشورها در امور داخلی ایران خبر داده بود .
فارس افزوده است که دانشجویان ابتدا  در برابر سفارت فرانسه تجمع کرده و تخم مرغ و گوجه به سمت اين سفارتخانه پرتاب کردند و سپس به سمت سفارتخانه ايتاليا حرکت کردند و در شعارهای خود اقدامات دولت اين کشور را در راستاى حمايت از فتنه‌گران و دخالت در امور داخلى ايران ، محکوم کردند.
تجمع کنندگان در پایان تجمع خود با قرائت  بيانيه‌اى ، به کشورهاى اروپايى هشدار دادند که  چنانچه دست از دخالت در امور داخلى ايران بر ندارند، سفارتخانه‌هاى خود را در آتش غضب ملت و دانشجويان ايرانى خواهند ديد.

برلوسکونی به جنايت متهم شد


شبکه خبرى يورونيوز گزارش داد که شاهد مهم دادگاه مافيا انگشت اتهام دست داشتن در جنايت سازمان‌يافته را به سوى نخست وزير ايتاليا اشاره رفت.

به گزارش فارس به نقل از شبکه يورونيوز، "ماسيمو سيانسيمينو "، شاهد دادگاه مافيا، گفت که مافيا به "فورتزا ايتاليا "، نخستين حزب سياسى "سيلويو برلوسکونى "، نخست وزير ايتاليا، کمک کرده بود تا در اوايل دهه 90 تأسيس شود.

اين شاهد همچنين دست‌نوشته‌اى از يک عضو خانواده "کورلئون " مافيا به برلوسکونى در زمان تشکيل حزب مذکور ارائه دادگاه کرد.

سيانسيمينو گفت: اين هشدار براى آن است که فراموش نشود، برلوسکونى نه به عنوان يک شخص بلکه بعنوان يک موجوديت سياسى با اين توافقات به قدرت رسيده است.

اين در حالى است که "آنجلينو آلفانو "، وزير دادگسترى ايتاليا، گفت: اغلب وقتى مافيا مى‌خواهد مخالفان خود را بى‌اعتبار کند، ترور فيزيکى را انتخاب نمى‌کند بلکه مشروعيت آنان را زير سئوال مى‌برد.

 

اخبار قبلی

وزير خارجه ترکيه به تهران می آید
سارا پیلن : اوباما به ایران حمله نکند رای نمی آورد!
سهم آنگولا از پارس جنوبی؟!
امريکا تماس با چين عليه ايران را ادامه خواهد داد
کلینتون پیشنهاد احمدی نژاد را نپذیرفت
درگیری در مراسم دهه فجر در نوفل لوشاتو + عکس
کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران
مهلت تمام شد،راهی جز غنی سازی نداریم
کراولی: يشنهاد مبادله اورانيوم ايران همچنان روى ميز است
شش سال حبس تعزيرى برای جهانبخش خانجانى
چين: حل مسئله هسته‌اى ايران از راه دیپلماسی
واکنش جوانفکر به اظهارات توکلی
اصلاح‌طلبان حذف شدنى نيستند
تاکید روسها بر حل سیاسی مسئله ایران
حماس: از ایران کمک مالی می‌گیریم ولی تعهدی نداد‌ه‌ایم
تلاش صداوسیما برای متقاعدکردن اصلاح‌طلبان
اهانت به مرجعیت شیعه این بار در مجلس کویت
هیات نظارت بر مطبوعات، مسئول نظارت بر خبرگزاری‌های داخلی شد
شایعه سازی العربیه درباره دیپلماتهای ایرانی
پترائوس: هنوز زمان براى اتخاذ ديپلماسى در قبال ايران وجود دارد
هاشمی: حذف هاشمی یک سناریوی قدیمی است


نظر شما :