رایزنی نتانياهو علیه ایران در روسیه

۲۷ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۶۹۷۸ سرخط اخبار
 رایزنی نتانياهو علیه ایران در روسیه

با وجود خرسندى همراهان بنيامين نتانياهو پس از ديدار وى با ديميترى مدودف هنوز مشخص نيست که آيا روسيه از اعمال تحريم بيش‌تر عليه ايران بر سر برنامه هسته‌يى‌اش حمايت خواهد کرد يا خير.
به گزارش ايسنا، پايگاه اينترنتى روزنامه يديعوت آحارونوت، نوشت: يک مقام عالى رتبه در هيات بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در سفر به مسکو عصر دوشنبه گفت: نخست وزير همان طور که در ديدار با ديگران رهبران به روشنى گفته است (در اين ديدار) گفت که اکنون زمان اعمال تحريم‌هاى سخت و فلج کننده عليه ايران است.
مقام ياد شده افزود: اما طبق اين نتايج درباره کشورهاى مسوول براى اين کار از جمله روسيه قضاوت خواهد شد. احساس ما پس از ملاقات با مدودف و پيش از نشست با ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه خوب است، اما بايد ديد که اوضاع چطور پيش خواهد رفت.
نشست با پوتين امروز (سه‌شنبه) انجام خواهد شد.
رژيم صهيونيستى علاوه بر مساله‌ى هسته‌يى چند سال است که در مسکو عليه فروش پدافند موشکى ضد هواپيماى S-300 به ايران لابى مى کند.
نتانياهو گفت که اطمينان دارد مدودف "به شکلى رفتار خواهد کرد که ثبات در منطقه ما را تضمين خواهد کرد."

در هر حال اين هيات در حال حاضر پيش بينى مى کند که مدودف از فروش موشک هاى (S-300) جلوگيرى خواهد کرد.براساس گزارش خبرگزارى رويتر، نتانياهو روز دوشنبه از مدودف خواست با اعمال تحريم‌هايى شديد عليه بخش انرژى در ايران به مجازات ايران بپردازد.
نتانياهو در تلاش است تا به تحکيم اراده قدرت‌هاى بزرگ در اعمال تحريم عليه ايران بپردازد.
نتانياهو پس از ديدار با مدودف به خبرنگاران گفت، آنچه اکنون به آن نياز است تحريم هاى بسيار شديدى است که مى‌تواند بر ايران تاثير بگذارد و تحريم هايى جدى است که به طرز قابل توجهى به واردات و صادرات نفت ضربه بزند.

سخنگوى کرملين از اظهارنظر در اين باره خوددارى کرد.

عربستان و پذیرایی کم نظیر از هیلاری کلینتون

خبرآنلاین- پادشاه عربستان هم با خانم وزیر ناهار خورد و هم به تماشای تلویزیون نشست.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده که این روزها را در منطقه خاورمیانه می‌گذراند ، پس از قطر راهی عربستان سعودی شده است. این‌بار پادشاه عربستان ملک عبدالله بن عبدالعزیز در محل اقامت شخصی خود با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار  کرد. دیداری دوستانه که مرد شماره یک خاندان سلطنتی عربستان در آن هم با خانم وزیر ناهاری جدی نوش‌جان کردند و هم به تماشای تلویزیون نشستند. هر چند بسیاری از شاهدان حاضر در محفل دوستانه این دو مقام ادعا می‌کنند که صدای تلویزیون تنها به این دلیل بلند شده بود که حضار از گفتگو محرمانه میان دو مقام خبردار نشوند.

نیویورک تایمز در بخشی از گزارش خود به پیشینه تاریخی روابط دو کشور از یک سال پیش تا‌کنون اشاره می‌کند و می‌نویسد: در ماه ژوئن زمانی که دو ملک عبدالله بن عبدالعزیز با آقای باراک اوباما دیدار کرد همگان این دیدار را ناامید کننده و عاری از همکاری خواندند. در ان زمان باراک اوباما به اسرائیلی‌ها تعهد داده بود که کشورهای  عربی را برای برقراری رابطه مسالمت آمیز با اسرائیل تحت فشار قرار خواهد داد . در همان نخستین دیدار اوباما این درخواست را با پادشاه عربستان مطرح کرد و البته مرد شماره یک خاندان سعود هم به صراحت آن را رد کرد . بدین ترتیب آقای اوباما با دستان خالی به کشور خود بازگشت . این بار ملک عبدالله در حرکتی استثنائی اجازه داد تا خبرنگاران نیز همراه با خانم هیلاری کلینتون وارد اتاق مخصوص سرو ناهار شوند. به گفته خبرنگاران پادشاه عربستان برای انتقال خانم هیلاری به کمپ خود از  ماشین ویژه و فوق العاه لوکس خود استفاده کرد تا به خانم وزیر بفهماند که همه چیز در ریاض برای افزایش همکاری‌ها میان دو طرف مهیا است .

به گزارش خبر گزاری فرانسه دو مقام ساعت‌های طولانی را صرف گفتگو در خصوص تحولات منطقه کردند. پرونده هسته ای ایران و بن‌بست در مذاکرات  صلح خاورمیانه دو مقوله‌ای بود که ساعت‌ها وقت  نمایندگان دو متحد سابق و استراتژیک از غرب و شرق را گرفت . عربستان تا‌کنون یک‌بار به شکل رسمی میان فتح و حماس دو طرف درگیر در مناقشه‌ هایی داخلی فلسطین میانجی‌گری کرده است اما در نهایت تمامی این واسطه گری‌ها بی‌نهایت به پایان رسیده است . در آخرین تحولات منطقه برخی زمزمه‌ها مبنی بر احتمال میانجی‌گری میان فلسطین و اسرائیل هم شنیده می‌شد که در نهایت محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین آب پاکی را بر دستان همگان ریخته و اعلام کرد که قرار نیست مصر جای خود را به هیچ کشور دیگری بدهد .

هیلاری کلینتون در حالی در عربستان نیز ایران را محور گفتگوهای خود قرار داده بود که  در قطر او به نمایندگی از دولت خود تندترین واژه‌ها را در مورد  ایران و  تحولات داخلی در این کشور به کار برده بود . در همین سفر بود که خانم هیلاری ادعا کرد که تهران به سمت دیکتاتوری نظامی در حرکت است!

تحلیل گران مسائل خاورمیانه ادعا می‌کنند که رابطه حسنه چین با عربستان سعودی در حقیقت ابزاری در اختیار خانم وزیر در این سفر بود .هیلاری امیدوار است که پادشاهی عربستان بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن رای چینی‌ها برای مخالفت با اعمال تحریم علیه ایران را زده و این کشور را به تشدید تحریم‌ها و همراهی جامعه جهانی در مقابل ایران مهیا کند . همزمان برخی گمانه‌زنی‌ها نیز حاکی از این است که هیلاری قصد دارد از ریاض بخواهد با افزایش فروش نفت به چین نگرانی پکن از تحریم ایران را رفع کند .

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه‌ عربستان نیز در کنفرانس مشترک با کلینتون ایجاد طرحی برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه را خواستار شده و بر حمایت کشورش از راهکار مسالمت آمیز جهت حل و فصل پرونده‌ هسته‌ای ایران تاکید کرد.

این قمام سعودی در ادامه افزود: عربستان نمی‌خواهد  منطقه به رقابت تسلیحاتی کشیده شود و هم‌چنان اجرای معیارهای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان.پی.تی)را برای تمامی کشورهای منطقه‌ بدون هیچ گونه استثنا از جمله برنامه‌ هسته‌ای اسراییل  خواستار است.

وزیر امور خارجه عربستان  تاکید کرد که مذاکراتش با هیلاری کلینتون بر محور فرآیند صلح خاورمیانه، اوضاع عراق، یمن، فلسطین و روابط دو جانبه و راهکارهای موجود برای تحکیم این روابط در زمینه‌های مختلف متمرکز بود.وزیر امور خارجه‌ی عربستان هم‌چنین از تصمیم دولت یمن مبنی بر پذیرش آتش بس درشمال این کشور با شبه نظامیان حوثی استقبال کرد.

حضور  هاشمی در برنامه‌های زنده تلویزیونی ممنوع شده؟


انتقاد به برخی از برنامه‌های رسانه‌ملی در ایام مبارک دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هم‌چنان ادامه یافت.

به گزارش «فردا» با وجود آنکه انتظار می رفت صداو سیما به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه فجر، و با توجه به انتقادات صورت گرفته از خط مشی آن اصلاحاتی در مشی سیاسی- اجتماعی خود داشته باشد و به سمت اتحاد و نزدیکی جریان های سیاسی پیش برود، عملا در مسیری گام نهاد که اختلافات را بیش از پیش کرد و اسباب نارضایتی نه‌تنها اصلاح‌طلبان که برخی چهره‌های معتدل و میانه رو اصول‌گرا را نیز فراهم آورد.

ویژه برنامه های مناسبتی صدا و سیما بخصوص برنامه های« دیروز، امروز، فردا» و «سیاست ایرانی» که وعده برنامه هایی چالشی را به مخاطبان داده بودند، هیچ کدام در حد انتظار ظاهر نشده و انتقاداتی را به همراه داشته است.

این در حالی است که پیش از این و قبل از دهه فجر اعلام شده بود که میهمانانی با گرایش های مختلف در هر دو برنامه مذکور حاضر خواهند شد. این وعده نه تنها عملی نشد بلکه عمده میهمانان حاضر در این دو برنامه از چهره های شناخته شده نزدیک به یک طیف خاص از جریان اصول گرا بوده اند.

خبرگزاری مهر در تاریخ 7 بهمن خبر داده بود؛ «برنامه جدیدی با هدف پخش مناظره های چالشی تلویزیونی و با عنوان "سیاست ایرانی" در شبهای دهه مبارک فجر به روی آنتن تلویزیون می رود. این برنامه از سوی گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تهیه شده و سعید ابوطالب مجری گری و نیز اداره مباحث کارشناسی برنامه را بر عهده خواهد داشت.

با این حال به دلایل نامعلومی سعید ابوطالب در برنامه مذکور دیده نشد و در حالی که از قرار معلوم، پیش از این با محسن رضایی و حتی هاشمی رفسنجانی هم برای حضور در صداوسیما گفتگو شده و آنها نیز با شرکت در چنین برنامه هایی اعلام آمادگی کرده بودند، آنها نیز در برنامه مذکور نیامدند.

رضایی به شرطی دعوت سیما را پذیرفته که یا به تنهایی در برنامه حاضر شود یا اینکه طرف مقابلش فردی شناخته شده باشد که بتوان بحثی جدی با او در میان گذاشت. اما مسئولان صداو سیما با حضور چهره‌های میانه‌رو اصلاح‌طلب برای نشستن روبه روی محسن رضایی مخالفت کرده‌اند و اجازه حضور او به عنوان تک میهمان را هم نداده‌اند.

این مسئولان همچنبن با حضور هاشمی رفسنجانی در تلویزیون حتی در یک شبکه کم‌بیننده مثل شبکه چهارم هم مخالفت کرده و بدین گونه حضور چهره های مطرح و سرشناس در ویژه برنامه‌های صدا‌و‌سیما منتفی شده است.

تورم در سال آتى 40 الی 50 درصد خواهد بود

حسن غفورى‌فرد با بيان اينکه دولت در چند مورد از مفاد لايحه بودجه 89 انحراف کلى داشته است، اظهار داشت: لايحه بودجه 89 اهداف رئيس‌جمهور را در بر دارد اما براى اينکه ببينيم مجلس چقدر آن را مطابق با سند چشم‌انداز و سياست‌هاى کلى اصل 44 مى‌داند، بايد منتظر بررسى‌هاى نهايى کميسيون تلفيق باشيم. 
عضو هيات‌رئيسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در تشريح انحرافات دولت در لايحه بودجه 89 از اسناد بالادستى‌، گفت: طبق قانون در سال اول اجراى هدفمند کردن يارانه‌ها، دولت بايد 20 هزار ميليارد تومان درآمد داشته باشد. اما اين درآمد در لايحه بودجه 89، 40 هزار ميليارد تومان است که با مصوبه مجلس مغايرت دارد. 
عضو هيات‌رئيسه مجلس در پاسخ به سوالى که به چگونگى بررسى بودجه 89 پيش از تصويب لايحه برنامه پنجم اشاره داشت، گفت: قاعدتا بايد اول برنامه پنجم توسعه تصويب و بودجه 89 در قالب برنامه 5 ساله تصويب شود. اما على‌رغم اصرار مجلس در ارائه برنامه پنجم در زمان مقرر، دولت در ارائه برنامه تاخير داشت. به همين دليل مجلس بررسى بودجه را مقدم‌ بر بررسى برنامه پنجم دانست. 
غفورى‌فرد نرخ هر بشکه نفت در لايحه بودجه 89 را تا حدودى نزديک به واقعيت خواند و تصريح کرد: در لايحه بودجه 89 نرخ هر بشکه نفت 65 دلار در نظر گرفته شده اما در سال 88 اين نرخ 5/37 دلار بود. از اين رو نرخ نفت در بودجه سال آتى، 100 درصد رشد داشته است. به نظر مى‌رسد که تا حدودى اين رقم به حقيقت نزديک است، البته در صورتى که تحول جدى در بازار نفت ايجاد نشود. 
وى در پاسخ به سوالى که به نرخ تورم در سال آتى اشاره داشت، خاطرنشان کرد: رئيس‌جمهور زمان ارائه لايحه بودجه 89 گفت با توجه به اجراى هدفمند کردن يارانه‌ها در سال آينده، نقدينگى در جامعه جمع مى‌شود. به زعم ايشان به اين ترتيب، تورم به 10 درصد و در نيمه راه اجراى برنامه پنجم به 5 درصد خواهد رسيد. اما به نظر بنده اين پيش‌بينى غيرواقعى است. چرا که آزاد کردن قيمت‌ها موجب تورم خواهد شد. 
اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه تورم در سال آتى از سال قبل بيشتر خواهد بود، يادآور شد: برخى کارشناسان اقتصاد بر اين باورند که با اجراى هدفمند کردن يارانه‌ها و آزاد کردن قيمت‌ها، تورم در سال آتى 50-40 درصد خواهد بود و اين با سخن رئيس‌جمهور مبنى بر اينکه هدفمند کردن يارانه‌ها خاصيت تورم‌زايى ندارد، در تناقض است. 
وى افزود: اميدوارم که تورم در سال آتى کمى از سال قبل بيشتر باشد. اما اين فقط اميد است و نظر علمى پشت آن نيست. 
عضو هيات‌رئيسه مجلس با بيان اينکه وابستگى به نفت در لايحه بودجه سال 89 افزايش يافته است، تصريح کرد: وابستگى به نفت در لايحه بودجه 89 نه‌تنها کاهش نيافته است بلکه در مقايسه با بودجه سال 88 رشد داشته و به 55 درصد رسيده است. 
غفورى‌فرد با اشاره به عدم افزايش بودجه جارى کشور در لايحه بودجه 89 به ويژه در بخش درآمد کارکنان دولت، از اصلاح قطعى اين موضوع در مجلس هنگام بررسى نهايى لايحه بودجه خبر داد و افزود: مجلس با تغييراتى در يارانه‌ها، مبالغ عمرانى و درآمدهاى دولتى لايحه بودجه 89 را به تصويب خواهد رساند. 

پيشنهاد آژانس به ايران همچنان معتبر است

ايلنا- وزیر خارجه روسیه طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با غنی‌سازی تکمیلی اورانیوم ایران همچنان به قوت خود باقی است و مسکو امیدوار است که تهران اين پيشنهاد را بپذیرد.
به گزارش نووستى، «سرگئی لاوروف» گفت: «در ماه اکتبر سال گذشته ميلادى آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پیشنهاد داد که سوخت برای راکتور تحقیقاتی ایران را تحت ضمانت روسیه و فرانسه معاوضه کند.این پیشنهاد همچنان به قوت خود باقی است. «
وزیر خارجه روسیه همچنين گفت که گزينه‌هاى مختلفى براى تحقق پیشنهادهای آژانس وجود دارند.
وی در عين‌حال تاکيد کرد که این گزینه‌ها «ماهیت پیشنهاد را تغییر نمی‌دهند.«
لاوروف ابراز اميدوارى کرد که يکى از اين راه‌ها مورد حمایت طرف ایرانی قرار بگیرد.
یشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامل خارج کردن حدود ۷۰ درصد ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران از این کشور و مبادله آن با سوخت اتمی مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران است.

فرانسه، پیشنهاد هسته ای به ایران را تکذیب کرد

تابناک- وزارت خارجه فرانسه هر گونه پيشنهاد جديد فرانسه، روسيه و آمريکا درباره برنامه هسته‌اى ايران را تکذيب کرد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، "برنار والرو " سخنگوى وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: قدرت‌هاى جهان هيچ پيشنهاد جديدى را براى کمک به غنى‌سازى اورانيوم ايران مطرح نکرده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات "على‌ اکبر صالحى " رئيس سازمان انرژى اتمى ايران اعلام کرد: هيچ گونه پيشنهاد جديدى توسط جامعه بين‌المللى در رابطه با برنامه هسته‌اى ايران مطرح نشده است.

بنا بر اين گزارش، رئيس سازمان انرژى اتمى ايران گفته است که فرانسه، روسيه و آمريکا هفته گذشته يک پيشنهاد جديد را براى حل موضوع هسته‌اى ايران ارائه کرده‌‌اند.

سخنگوى وزارت خارجه فرانسه افزود: آقاى صالحى بايد بدانند که تنها پيشنهاد مطرح شده همانى است که توسط آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در ماه اکتبر ارائه شده بود که تا کنون نيز پاسخ قابل قبولى به اين پيشنهاد داده نشده است.

همچنین وزارت امور خارجه روسيه نیز امروز ارائه هرگونه پيشنهاد جديد به ايران درباره مبادله سوخت را تکذيب کرد.

به گزارش خبرگزارى روسى اينترفکس، وزارت امور خارجه روسيه اين گزارش را که قدرت‌هاى جهانى پيشنهاد جديدى را به ايران درخصوص ارسال محموله اورانيوم با درصد غناى پايين اين کشور به خارج براى بازفراوى آن ارايه کرده است، تکذيب کرد.

اينترفکس به نقل از يک مسئول وزارت امور خارجه روسيه گفت: روسيه و آمريکا و فرانسه بر حمايت خود از پيشنهاد سابق آژانس بين‌المللى انرژى اتمى تاکيد کرده است.



درخواست ملاقات خانواده زندانیان امریکایی با احمدی نژاد

مادران شين بوئِر، سارا شورد و جاش فتال روز دوشنبه در نامه ای خطاب به محمود احمدی نژاد اعلام کردند که بيش از يک ماه پيش تقاضای ويزای ايران را کرده اند. آنها خواهان تسريع روندِ صدور ويزا  شدند تا بتوانند با رئيس جمهوری اسلامی ايران ملاقات کنند.

در اين نامه آمده است شين -سارا و جاش به مدت ۲۰۰ روز است که زندانی هستند. طی اين مدت به آنها اجازه داده نشده است با خانواده خود حتی يک تماس تلفنی داشته و يا که نامه ای ارسال کنند. 

مادران اين سه آمريکايی می گويند بيش از سه ماه است که هيچگونه اطلاعی در مورد وضعيت جسمی و يا روحی فرزندانمان نداريم.

 اين سه آمريکايی بيش از ۶ ماه پيش به اتهام ورود غير قانونی به ايران بازداشت شدند. مقام های قضائى ايران سپس آنها را متهم به جاسوسی کردند. خانواده اين سه تَن تاکيد دارند که ورود آنها به ايران يک اشتباه بوده و آنها درحال کوهنوردی و گردشگری در طبيعت در منطقه کردستان عراق بودند و  سهواً وارد خاک  ايران شدند.

ادعای کاراجیچ، ایران را به لاهه کشاند

در پی ادعاهای رادووان کاراجیچ مبنی بر دخالت کشورهای خارجی در مسائل مربوط به جنگ بوسنی، دادگاه بین المللی لاهه ایران و 5 کشور دیگر را برای دفاع از خود در برابر اتهامات این جنایت کار جنگی صرب به این مرجع بین المللی فراخوانده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی - خبری ایران بالکان (ایربا) آنگونه که رسانه های صربستان گزارش داده اند دیوان بین المللی لاهه پس از استماع دفاعیات رادووان کارجیچ که به اتهام جنایت علیه بشریت در این مرجع بین المللی بازداشت بوده و مراحل محاکمه اش را می گذراند، کشورهای بوسنی و هرزگوین، کرواسی، آلمان، فرانسه، هلند و ایران را برای دفاع از خود در حضور این مقام یوگسلاوی سابق فراخوانده است.

رادیو و تلویزیون B92 با اشاره به این خبر، گزارش داده است: دادگاه لاهه از 6 کشور مذکور دعوت کرده تا با حضور در جلسه ای که کاراجیچ نیز در آن حاضر خواهد شد، ضمن پاسخگویی به ادعاهای این جنایت کار جنگی درباره آنچه دخالت در مسائل مربوط به جنگ بوسنی توصیف شده، توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کنند.

در جلسه مذکور که امروز در دیوان بین المللی لاهه و با حضور نمایندگان 6 کشور برگزار خواهد شد، اتهامات مرتبط با آچه دخالت مستقیم یا غیرمستقیم کشورها در جنگ بوسنی خوانده شده به صورت شفاهی بررسی خواهد شد.

همچنین شبکه خبری اس.مدیا گزارش داده که قرار بوده است ایتالیا نیز به عنوان یکی از کشورهای مورد ادعای کاراجیچ در جلسه امروز حاضر باشد که رم در حال حاضر به دلیل عدم وجود آمادگی برای پاسخگویی به سئوالات کاراجیچ حضور در لاهه را به آینده موکول کرده است.

رادووان کاراجیچ در جریان دفاعیاتش در دادگاه لاهه بیش از 30 کشور جهان را متهم کرده بر خلاف قوانین شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب کمک های بشردوستانه به بوسنی و هرزگوین که با یوگسلاوی سابق در جنگ بوده، سلاح و برخی تجهیزات جنگی در اختیار مسلمانان بوسنی گذاشته اند.

او همچنین تاکید کرده است که آمادگی ارائه اسناد و مدارکی معتبر به دادگاه برای اثبات ادعاهایش را نیز در اختیار دارد.

رادوان کاراجیچ که در زمان جنگ بوسنی رهبری صرب‌های این کشور را در قالب جمهوری خودخوانده ای تحت عنوان صربسکا بر عهده داشت، پس از معرفی به عنوان جنایت کار جنگی از سوی دادگاه بین المللی لاهه، تحت تعقیب قرار گرفت و تا روز 21 ژوئیه سال 2008 متواری بود.

پس از فوت ناگهانی اسلوبودان میلوشویچ در بازداشتگاه لاهه، از کاراجیچ با توجه به مسئولیتی که در دوران درگیری های داخلی بالکان داشته به عنوان اصلی ترین عامل کشتار مسلمانان بوسنی به ویژه در خلال سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ و کشتار سربرنیتسا یاد می شود.

محاصره جنگی شهر سارایوو و قتل عام بیش از 8 هزار مسلمان در سال ۱۹۹۵ در شهر سربرنیتسا از جمله اتهامات اصلی کاراجیچ است.

دادگاه لاهه کاراجیچ را به عنوان متهمی معرفی کرده که  « با رقم زدن صحنه های جهنم، تاریک ترین صفحات تاریخ بشریت را نوشته است

راتکو ملادیچ، فرمانده ارتش صرب بوسنی و از دستیاران نزدیک کاراجیچ نیز همچنان تحت تعقیب نهادهای بین المللی قرار دارد.



درگیری فیزیکی سفیر آمریکا و دیپلمات ترک

سفير آمريکا در قطر در پى طولانى شدن ملاقات نخست وزير ترکيه با وزير امور خارجه آمريکا در دوحه با مشاور اردوغان وارد درگيرى فيزيکى شد که در اين ميان ديپلمات ترک، ديپلمات آمريکايى را از ساختمان بيرون انداخت.

به گزارش فارس به نقل از رسانه‌هاى ترکيه، به دنبال ملاقات "رجب طيب اردوغان "، نخست وزير ترکيه با "هيلارى کلينتون "، وزير امور خارجه آمريکا در دوحه قطر و طولانى شدن اين ديدار از 20 دقيقه به يک ساعت، سفير آمريکا با اعلام اينکه ديدار بعدى کلينتون با امير قطر در برنامه بوده و از ديدار با اردوغان مهمتر است، خواهان ورود به اتاق جلسه و قطع ديدار اردوغان با کلينتون شد، ولى با واکنش و مقاومت "فواد تان لاى "، مشاور سياست خارجى اردوغان روبرو شد.

سفير آمريکا نيز در واکنش به مقاومت ديپلمات ترکيه به وى حمله‌ور شده و گلوى وى را فشرد و وى نيز در واکنش به اين حرکت سفير آمريکا، او را از ساختمان بيرون انداخت.

به گفته منابع خبرى در ديدار اردوغان با کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا از نخست وزير ترکيه در مورد تحت فشار قرار دادن ايران در خصوص برنامه اى هسته‌اى تهران درخواست کمک و همکارى کرده است.

جزئيات تازه از ترور فرمانده حماس

پليس دوبى هويت 11 مظنون به دست داشتن در ترور المبحوح را فاش کرد.
به گزارش ايسنا، پليس دوبى جزييات جديدى را از پرونده‌ى ترور محمود المبحوح، از فرماندهان نظامى جنبش مقاومت اسلامى فلسطين (حماس)، فاش کرد.
ضاحى خلفان تميم، فرمانده کل پليس امارات، در يک کنفرانس خبرى اعلام کرد که 11 تن با پاسپورت کشورهاى اروپايى در ترور المبحوح دست داشتند.
وى اظهار داشت: احتمال مى‌رود مقامات برخى کشورها به سازمان‌هاى اطلاعاتى خود دستور کشتن اين فرمانده‌ حماس را داده باشند.
فرمانده‌ پليس دوبى همچنين احتمال دخالت سازمان جاسوسى رژيم صهيونيستى (موساد) را در اين ترور بعيد ندانست.
وى همچنين اظهار داشت: 11 متهم با پاسپورت فرانسوى، ايرلندى، انگليسى و آلمانى در ترور المبحوح دست داشتند که با پروازهاى مختلف و يک روز پيش از رسيدن المبحوح به دوبى، وارد اين شهر شده و در هتل‌هاى مختلف مستقر شدند که پس از آن به اتاق هتلى که مقابل اتاق محل اقامت اين عضو حماس بود، منتقل شدند.
به گفته‌ى فرمانده پليس دوبى، متهمان از ابزارهاى مختلف از جمله استفاده از موى مصنوعى و پوشش‌هاى مختلف از جمله لبا‌س‌هاى رسمى و ورزشى براى اجراى اين طرح ترور و جلوگيرى از شناسايى‌شان، استفاده کردند.
دوربين‌هاى امنيتى فرودگاه دوبى نيز يکى از اعضاى تيم متهمان به ترور مبحوح را از زمان ورودش به فرودگاه دوبى تعقيب کرده است.
بر اساس تحقيقات انجام شده از سوى پليس دوبى، ترور مبحوح 10 دقيقه پس از ورود وى به اتاقش که درساعت 8 و 25 دقيقه‌ى 19 ژانويه انجام شد، صورت گرفته است.
براساس آن چه که دوربين‌هاى هتل نشان داده‌اند، متهمان با استفاده از سيستم الکترونيکى درِ اتاق مبحوح را گشوده و وارد اتاق وى شدند و منتظر ماندند تا مقتول وارد اتاق شود.
بر اساس تحقيقات به عمل آمده، متهمان ضمن بازگرداندن وضعيت اتاق به شرايط طبيعى، هر گونه آثارى را که نشان دهنده احتمال قتل مبحوح باشد از بين بردند تا نيروهاى امنيتى را گمراه سازند.
بر اساس اين گزارش، تمامى متهمان بلافاصله پس از وقوع ترور، هتل‌ را ترک نموده و با رفتن به فرودگاه دوبى با پروازهاى متفاوت به تعدادى از کشورهاى اروپايى و آسيايى سفر کردند.
فرمانده پليس دوبى همچنين ادعاهاى مربوط به اين که المبحوح در ارتباط با قرارداد خريد سلاح از ايران وارد امارات شده بود، رد کرد.
وى همچنين تاکيد کرد که به زودى حکم دستگيرى مظنونان به دست داشتن در ترور المبحوح صادر مى‌شود.
وى با اشاره به دستگيرى دو فلسطينى در ارتباط با ترور المبحوح که يکى از آنها از افسران سابق تشکيلات خودگردان فلسطين است، تاکيد کرد: بر خلاف اخبارى که در گذشته مبنى بر کشته شدن المبحوح با سم منتشر شد، اين اخبار صحت ندارد و او بر اثر خفگى به قتل رسيده است.
از سوى ديگر، اسامه حمدان نماينده جنبش حماس در لبنان، در گفت‌وگو با شبکه‌ى الجزيره اظهار داشت: اين که متهمان پاسپورت اروپايى به همراه داشته باشند، معناى چندانى ندارد زيرا اسراييل به راحتى مى‌تواند به چنين اسنادى از طريق توافق نامه‌هاى امنيتى با کشورهاى ذيربط و يا از طريق جعل اين اسناد دست يابد.
وى گفت:‌ عناصر موساد که در سال 1997 تلاش کردند تا خالد مشعل، رئيس دفتر سياسى جنش حماس را در امان، پايتخت اردن، ترور کنند، پاسپورت کانادايى داشتند.
حمدان همچنين بار ديگر بر درخواست جنبش حماس مبنى بر مشارکت در تحقيقاتى که مقامات امنيتى دوبى درباره‌ى ترور المبحوح انجام مى‌دهند، تاکيد کرد و افزود: ‌اين مساله به منزله دخالت در امور امنيتى امارات نيست و حماس خواهان حفظ امنيت کشورهاى عربى است.
وى گفت: وجود دو فرد مظنون فلسطينى در عمليات ترور بايد با جديت هر چه بيشتر پيگيرى شود و نبايد اين حقيقت ناديده گرفته شود که موساد جنايتکار حقيقى است و دولت بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل بايد مسئوليت ترور را بپذيرد.

 

اخبار قبلی

ایران محور سفر کلینتون به قطر و عربستان
وزير خارجه ترکيه به تهران می آید
سارا پیلن : اوباما به ایران حمله نکند رای نمی آورد!
سهم آنگولا از پارس جنوبی؟!
امريکا تماس با چين عليه ايران را ادامه خواهد داد
کلینتون پیشنهاد احمدی نژاد را نپذیرفت
درگیری در مراسم دهه فجر در نوفل لوشاتو + عکس
کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران
مهلت تمام شد،راهی جز غنی سازی نداریم
کراولی: يشنهاد مبادله اورانيوم ايران همچنان روى ميز است
شش سال حبس تعزيرى برای جهانبخش خانجانى
چين: حل مسئله هسته‌اى ايران از راه دیپلماسی
واکنش جوانفکر به اظهارات توکلی
اصلاح‌طلبان حذف شدنى نيستند
تاکید روسها بر حل سیاسی مسئله ایران
حماس: از ایران کمک مالی می‌گیریم ولی تعهدی نداد‌ه‌ایم
تلاش صداوسیما برای متقاعدکردن اصلاح‌طلبان
اهانت به مرجعیت شیعه این بار در مجلس کویت
هیات نظارت بر مطبوعات، مسئول نظارت بر خبرگزاری‌های داخلی شد
شایعه سازی العربیه درباره دیپلماتهای ایرانی
پترائوس: هنوز زمان براى اتخاذ ديپلماسى در قبال ايران وجود دارد


نظر شما :