طرح صلح ما با اسرائیل جامع است

۰۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ | ۰۰:۰۳ کد : ۷۳ گفتگو
هم اکنون طرح صلحی که از سوی اعراب در اجلاس سران ریاض مطرح شد، به یکی از مباحث اصلی در میان محافل سیاسی تبدیل شده است. عمر موسی، دبیر کل اتحادیه عرب در تلاش است تا کنفرانسی بین المللی با حمایت سازمان ملل پیرامون این طرح صلح برگزار شود. وی در مورد تلاش اتحادیه اروپا برای نزاع فلسطینی – اسرائیلی مصاحبه را با مجله اشپیگل انجام داده است.
طرح صلح ما با اسرائیل جامع است

هم اکنون طرح صلحی که از سوی اعراب در اجلاس سران ریاض مطرح شد، به یکی از مباحث اصلی در میان محافل سیاسی تبدیل شده است. عمر موسی، دبیر کل اتحادیه عرب در تلاش است تا کنفرانسی بین المللی با حمایت سازمان ملل پیرامون این طرح صلح برگزار شود. بنابر این او معتقد است که دعوت اخیر اسرائیل از رهبران عرب بی فایده است. وی در مورد تلاش اتحادیه اروپا برای نزاع فلسطینی – اسرائیلی مصاحبه را با مجله اشپیگل انجام داده است.

 

رهبران عرب پیشنهاد صلح با اسرائیل داده اند، اما اختلافاتی که میان واشنگتن، لندن و تهران وجود دارد، می تواند به یک مناقشه دیگر در خاورمیانه منجرشود. آیا شما و کشورهای عربی می توانید یک نقش میانجیگرانه میان آمریکایی ها و ایرانی ها ایفا کنید؟

 

ما اعراب طرفدار منطق و راه حل های دیپلماتیک هستیم. این تنها گزینه برای حل مشکلات است. هر گزینه دیگری مشکل را – برای مدتی طولانی – گسترده تر و بدتر می کند.

 

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا در حال اتخاذ لحن تندتری است...

 

... اما همه آمریکایی ها از چنین روشی پیروی نمی کنند.

 

نانسی پولوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به منظور اعلام آمادگی این نهاد آمریکایی برای صلح، از سوریه دیدار کرد. آیا تصور می کنید که این قدم مثبتی است؟

 

البته. منزوی کردن کشورهایی که درمنطقه دارای اهمیت هستند، بی فایده است. افزون براین سوریه با طرح صلحی که از سوی شاه عربستان ارائه شده، همراه است.

 

ولی رهبران عرب 5 سال پیش در بیروت تقریبا راه حل های مشترکی را ارائه کردند. اجلاس ریاض چه نتایج متفاوتی را به همراه داشت؟

 

ما پیشنهادی را ارائه داده ایم که تمام موارد صلح با اسرائیل را شامل می شود و حمایت تمام کشورهای عضو اتحادیه عرب را نیز پشت خود دارد. حالا فقط منتظر پاسخی از جانب اسرائیل هستیم.

 

ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل سران عرب را به اسرائیل دعوت کرده است.

 

اما این رژیم می خواهد موضوعات اصلی شامل عقب نشینی به مرزهای 4 ژوئن 1967 که خواسته سازمان ملل است و بحث آوارگان فلسطینی را حذف کند. پیشنهاد اولمرت واقعی نیست. تنها خواسته او این است که از سوی رهبران عرب مورد تایید قرار گیرد و از پرداختن به موضوعات اصلی پرهپز کند.

 

پس از نظر شما اسرائیل باید چه اقدامی انجام دهد که بیانگر آمادگیش برای صلح باشد؟

 

بدیهی است که اسرائیل نمی تواند با ادامه ساخت دیوار حائل در خاک فلسطین و ایجاد شهرک های یهودی نشین جدید، آمادگیش برای صلح را نشان دهد. اسرائیل همچنین باید دولت اتحاد ملی فلسطین را جدی گرفته و با آن مذاکراه کند.

 

حتی اگر حماس از به رسمیت شناختن اسرائیل سرباز زند؟

 

دولت اتحاد ملی به محمود عباس برای مذاکره با اسرائیل اختیار داده است؛ فکر می کنم این شامل به رسمیت شناختن اسرائیل نیز بشود.

 

اعراب قصد دارند چگونه طرح صلح خود را به پیش ببرند؟

 

بهترین راه این است که کنفرانسی بین المللی با حمایت سازمان ملل، ولو در زمانی محدود، برگزار شود. تا بدین ترتیب یک بار برای همیشه جهان از نزاع اسرئیلی – عرب خلاصی یابد.

 

آنگلا مرکل اخیرا از منطقه دیدار کرد. آیا برلین می تواند مشارکتی دردستیابی به صلح در منطقه داشته باشد؟

 

آلمان کمتر از سه ماه دیگر سکان ریاست اتحادیه اروپا را در اختیار دارد. خانم مرکل تا آن زمان کلیدهای زیادی دردست دارد. اعراب امیدوارند که او از نفوذ خود در چارچوب اتحادیه اروپا و فراتر از آن استفاده کرده و احتمالا دوستان آمریکاییش را برای برگزاری یک کنفرانس بین المللی ترغیب کند تا نزاع اسرائیلی – عرب درسطح سازمان ملل از راه بندان خارج شود. من می دانم که خانم مرکل امید اعراب را به یاس تبدیل نخواهد کرد.

  


( ۱ )

نظر شما :