اقدامات جدی در خلع سلاح، تاثیر بر افکار عمومی جهان

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۷ کد : ۷۳۲۸ گفتگو
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه.
اقدامات جدی در خلع سلاح، تاثیر بر افکار عمومی جهان

کنفرانس خلع سلاح بیست و هشتم فرودین ماه برای اولین بار در ایران و به مدت دو روز برگزار می شود.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه:


از زبان شما شنیدیم که دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل آژانس انرژی اتمی نیز برای حضور در کنفرانس تهران دعوت شده‌اند، تا چه اندازه حضور آنها در تهران قطعی است؟
هیات‌های فراوانی برای شرکت در کنفرانس تهران دعوت شده اند اما تا چند روز آینده سطح حضور دعوت‌ شدگان به کنفرانس قطعی خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده‌اند اما منتظر هستیم تا مشخص شود که این دو شخصیت خود در کنفرانس حاضر خواهند شد یا نمایندگانی از سوی آنها به تهران می‌آیند چراکه بلاخره آنها برنامه‌هایی دارند و مانند همه اجلاس‌ها بر اساس برنامه‌های خود دعوت‌ها را پاسخ می‌دهند، در صورت نیاز نمایندگانی از سازمان مربوطه در اجلاس‌ها حاضر خواهد شد.

دعوت از کشورهای مختلف در قالب هیات‌های متنوعی صورت گرفته است، برخی از هیات‌ها از سازمان‌ها یا NGO های تخصصی هستند، از برخی کشورها مقامات بلند پایه و از برخی دیگر شخصیت‌های صاحب نظر در زمینه خلع سلاح دعوت شده‌اند. در هر حال از کشورهای مختلف افراد و هیات‌های مختلفی خواهیم داشت و سطح مقاماتی که دعوت ایران را برای حضور در کنفرانس پذیرفته‌اند نیز تا روزهای آینده مشخص خواهد شد.

دقیقا از چند کشور برای حضور در کنفرانس تهران دعوت شده و چند کشور تاکنون این دعوت را پذیرفته‌اند؟

از حدود هفتاد کشور برای شرکت در کنفرانس دعوت شده و ما فکر می‌کنیم از بیش از پنجاه کشور مهمان خواهیم داشت.

به نظر می‌رسد که بیشتر کشورهایی که دعوت تهران را پذیرفته‌اند از کشورهای همسایه هستند.
مقامات رسمی که تاکنون حضورشان در اجلاس قطعی شده بیشتر از کشورهای همسایه و حوزه منطقه هستند.

در مورد حضور چین در کنفرانس آیا پاسخ مشخصی از این کشور دریافت کرده‌اید؟
از کشور چین نیز هیات خواهیم داشت اما سطح این حضور در دست پیگیری است، به طور معمول تایید حضور مقامات رسمی کشورها تا روزهای آخر منتهی به کنفرانس طول می‌کشد.

حضور هیاتی از مصر در کنفرانس خلع سلاح تهران بی تردید می‌تواند گامی در جهت همکاری تهران و قاهره محسوب شود، ارزیابی وزارت امور خارجه در این مورد چیست؟
بی تردید همین طور است. معتقدیم موضوعات مشترکی در سطح بین المللی میان دو کشور وجود دارد که می‌توان نسبت به تشریک مساعی و اقدامات جدی تر با همکاری کشورهای مختلف آنها را دنبال کرد؛ یکی از این موضوعات بحث خلع سلاح است که کشور مصر به عنوان یک کشور غیر متعهد و رئیس فعلی جنبش عدم تعهد مواضع بسیار خوبی در ارتباط با این موضوع دارد. ما می‌توانیم از این اشتراک در مواضع بهره‌مند شود و کشورها را در این جهت ترغیب کنیم تا گام‌های عملی را در این مسیر بردارند.

بازتاب این کنفرانس را با توجه به نزدیکی زمانی آن با کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشنگتن، در منطقه و جهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
هر اجلاسی که در سطح جهان برگزار شود و قصد بررسی موضوع خلع سلاح را داشته باشد از دید تهران اقدامی مثبت است اما به میزانی که به واقعیت نزدیک باشد و قدم‌های عملی در عرصه خلع سلاح بردارد، از جدیت بیشتری در ذهن افکار عمومی برخودار خواهد شد.

کنفرانس تهران تا چه اندازه در تجلی ابعاد صلح آمیز برنامه هسته‌ای کشور صاحب اثر خواهد بود؟
ایران همان طور که معتقد است کلیه کشورها متعهد هستند به سوی تولید و به کارگیری تسلیحات هسته‌ای حرکت نکنند و نسبت به خلع سلاح اقدام جدی به عمل آورند، به همان شدت معتقد است که کلیه کشورها استفاده از دانش هسته‌ای در ابعاد صلح آمیز را باید جزو حقوق خود دانسته و از آن برخوردار باشند.

در واقع ایران ضمن تایید کاربرد صلح آمیز دانش هسته‌ای به شدت مخالف هرگونه استفاده از این دانش در زمینه نظامی و اهداف غیر صلح آمیز است.


نظر شما :