سفر دوباره به نیویورک با حواشی فراوان

۰۲ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۲ کد : ۷۴۷۳ گفتگو
گفت‌وگو با دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران
سفر دوباره به نیویورک با حواشی فراوان

وزیر خارجه امریکا از احمدی نژاد خواست در نشست هفته آینده بازنگری ان پی تی در نیویورک روش سازنده‌ای را در پیش گیرد. این اجلاس روز دوشنبه با شرکت وزیران خارجه کشورهای امضاءکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای آغاز می‌شود. رئیس جمهور ایران تنها رئیس دولت است که قصد شرکت در این اجلاس را دارد.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران:

اهمیت کنفرانس بازنگری ان پی تی در چیست؟
این کنفرانس هر پنج سال یک بار تشکیل می‌شود، کنفرانس پنج سال گذشته بدون دست آوردی به پایان رسید و اکنون این کنفرانس از دو جهت مورد توجه است؛ اول این که موضوع هسته‌ای ایران به پدیده ای بین المللی تبدیل شده و به نقطع اوج بحران خود رسیده و ایران را در آستانه صدور قطع نامه چهارم قرار داده است. مساله دوم این است که میان روسای جمهور امریکا و روسیه قرارداد استارت جدید به امضا رسید که به نوعی قرارداد صلح برای محدود کردن سلاح‌های هسته‌ا‌ی دو کشور تلقی شد. این دو موضوع می‌تواند کنفرانس امسال را در مرکز توجه قرار دهد.

حضور آقای احمدی نژاد در این کنفرانس چه معنایی دارد؟
این حضور را باید از دو بعد مورد بررسی قرار داد؛ اول این که آیا او پیامی برای حضور در این اجلاس دارد و آیا این پیام می‌تواند مذاکرات هسته‌ای ایران را از بن بست خارج کند؟ باید توجه داشت که آقای ولایتی به عنوان مشاور عالی و بین المللی رهبری پیش از انجام این سفر اعلام کرد که ایران به دلیل عدم اطمینان به طرف‌های غربی از تحویل اورانیوم 5/3 درصد خودداری می‌کند. به این ترتیب مساله‌ای برای مذاکره میان ایران و غرب وجود ندارد تا پیام آرام بخشی برای کشورهای گروه 1+5 باشد. البته شاید قصد آقای احمدی نژاد این باشد که پای کشورهای دیگری را که تن به امضای ان پی تی نداده‌اند به میان بکشند.

بعد دیگر این سفر واکنش‌ها و حواشی آن است، به ویژه اینکه بسیاری از نهادهای دولتی و غیر دولتی امریکا و حتی کشورهای اروپایی از دولت امریکا خواسته‌اند مانع سفر آقای احمدی نژاد و حضور وی در کنفرانس بازنگری ان پی تی شود. در هر حال حضور آقای احمدی نژاد در این کنفرانس می‌تواند مثبت باشد هرچند که بی تردید با حواشی فراوانی مواجه خواهد شد.

آیا روش سازنده‌ای که خانم کلینتون از آقای احمدی نژاد درخواست کرده است می‌تواند به بحث مذاکره ایران و امریکا مرتبط باشد؟
وزارت خارجه امریکا در این باره تحت فشارهای مختلفی بود و چنانچه با ندادن ویزا مانع این سفر می‌شدند موفقیتی برای امریکاییان محسوب نمی‌شد. اقدام امریکا در صدور ویزا برای آقای احمدی نژاد مثبت بود اما به نظر نمی‌رسد که ایشان پیشنهاد برجسته‌ای را در این کنفرانس مطرح کند.


نظر شما :