پیامد نتایج انتخابات انگلیس در دولت جدید

۱۷ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۲ کد : ۷۵۵۹ گفتگو
نویسنده خبر: محمد فرهاد کلینی
ورود حزب کارگر به بازی جدید ائتلافی و جلوگیری از شیرین شدن انتخابات به کام ...
پیامد نتایج انتخابات انگلیس در دولت جدید

ورود حزب کارگر به بازی جدید ائتلافی و جلوگیری از شیرین شدن انتخابات به کام محافظه کاران از اولویت جدی برای تیم براون است و از طرف دیگر در درون حزب کارگر به تدریج ضرورت انتقاد جدی و تغییر برخی از رهبران و سیاست ها شروع می شود.

محافظه کاران با توجه به حق تشکیل دولت علی رغم مخالفت براون در ضرورت تشکیل دولت توسط دولت در کنترل مناسبات با لیبرال دمکرات ها و جذب محدود آنها در دولت ائتلافی است. قیمت گذاری در ائتلاف را لیبرال دمکراتها تعیین می کنند و لذا نوع میزان و جایگاه در کابینه در پستهای کلیدی برای انها بسیار مهم است. از طرف دیگر شکنندگی و ژله ای بودن سیاست ها تا حدودی طبیعی به نظر می رسد.

پاسخ به افکار عمومی و سیاست در جریان گذاری برای حفظ اعتماد ملی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در صورت نحوه تعامل به سبک گذ شته این موضوع می تواند برای دولت جدید نیز درد سر ساز باشد.بدیهی است میزان فشار اپوزسیون در شرایط جدید با توجه به میزان نمایندگان بسیار نزدیک و فشرده است و از سوی دیگر میزان فاصله سیاست ها و تعریف از سیاست واحد بریتانیایی نیازمند تدابیر جدید است. انتظارات ملی از پاسخگویی روشن دولت وجبران گذشته یک مسئله اصلی است.

در صورت تشکیل فوری دولت مسائل جدی برای دولت خارج شدن از فضای انتخاباتی و مستقر کردن دولت است و همزمان با توجه به شرایط اقتصادی در یونان و اسپانیا و آثار جدید بحران پولی در اروپا جلو گیری از تشدید شرایط از اولویت دولت جدید بریتانیا است.

توجه به امنیت اجتماعی و مباحث مهاجرت به عنوان موضوعات همراه و باقی مانده با دولت جدید نیز در جریان خواهد بود. چگونگی کنترل مسائل مالی و قیمت انرژی و مسکن و وعده های داده شده طی انتخابات با توجه به شرایط ائتلافی ونگاه های مختلف به کندی دنبال می شود و نحوه تعامل با اتحادیه اروپا بار دیگر به موضوع مورد بحث تبدیل خواهد شد. نوع پاسخ امریکا به دولت ائتلافی بسیار جالب خواهد بود به نحوی که دولت امریکا در روابط ویژه خود با انگلیس با توجه به چند جانبه گرایی راهبردی اوباما مجبور به اتخاد سیاست های مخفی تر و پیچیده تری خواهد شد.

موضوع افغانستان کماکان در دستور کار باقی خواهد ماند لیکن در خصوص تقسیم ماموریت و میزان حوزه نفوذ و نحوه تقسیم بازی احتمالا خواستگاه جدیدی از طرف دولت جدید مطرح خواهد شد. سطح انتظارات از موفقیت و دادن ثبات به سیاستها برای جهت گیری متوازن نیاز اصلی دولت جدید است.

محمد فرهاد  کلینی

نویسنده خبر


نظر شما :