تصویب قطع نامه چهارم با اتفاق نظر جدیدتر و ظرفیت کمتر

۱۷ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۴:۰۶ کد : ۷۶۰۱ گفتگو
گفتاری از محمد حسین ملائک، سفیر سابق ایران در چین و سوئیس و تحلیل‌گر سیاست خارجی ایران.
تصویب قطع نامه چهارم با اتفاق نظر جدیدتر و ظرفیت کمتر

دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه از توافق تهران برای مبادله اورانیوم در خاک ترکیه استقبال کرد و اظهار داشت که درباره این توافق رایزنی‌های بیشتری باید انجام بشود. رئیس جمهوری روسیه افزود" ما باید با همه طرف‌ها از جمله ایران رایزنی داشته باشیم و سپس تصمیم بگیریم که چه بکنیم."

گفتاری از محمد حسین ملائک، سفیر سابق ایران در چین و سوئیس و تحلیل‌گر سیاست خارجی ایران:

روسیه قرار است موضع نهایی خود را در مورد توافق تهران اعلام کند، چین نیز اعلام موضع نکرده است. در این فضا موضوع مهم این است که ساعت و روز تبادل اورانیوم است. به نظر می‌رسد که تصویب قطع نامه تحریمی علیه ایران که زمان تصویب آن مشخص نبوده حدود یک ماه به تاخیر بیفتد تا طی این مدت روند تصمیمات و اقدامات تهران در زمینه تبادل سوخت و غنی سازی را زیر نظر داشته باشند و در نهایت قطع نامه تحریم با ظرفیت کمتر و اتفاق نظر جدیدتر تصویب خواهد شد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که پذیرش انتقال سوخت نشانه پذیرش شکست در برابر فشارهای خارجی باشد. با این حال نظام سیاسی در ایران با قاطعیت بحث تبادل سوخت را دنبال می‌کند.

پیروز میدان کدام است؟

به نظر می‌رسد ایران قطع نامه تحریم را طی یک ماه آینده دریافت می‌کند. زمان دقیق مبادله و نحوه حمل اورانویم غنی شده و جزییات دیگر هنوز مشخص نیست اما بعید است طی یک ماه آینده مبادله‌ای انجام شود.

توافق تهران برای مبادله با هدف تامین سوخت راکتور تهران است اما بحث غنی سازی اورانیوم که نگرانی اصلی غرب در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران است موضوعی متفاوت با توافق اخیر بوده و همچنان پابرجاست.

از سوی دیگر قدرت ترکیه و برزیل برای جانشین شدن سیاسی اعضای دائم شورای امنیت در بحث تحریم ایران کفایت نمی‌کند.


نظر شما :