وحیدی: پاسخ ما به دشمنان حوزه وسیعی را شامل خواهد شد

۰۱ شهریور ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۲ کد : ۸۴۵۷ سرخط اخبار
وحیدی: پاسخ ما به دشمنان حوزه وسیعی را شامل خواهد شد

وزير دفاع و پشتيبانى نيروهاى مسلح تاکيد کرد : کشورهايى که نسبت به ما دشمنى مى‌کنند بايد مواظب کار خود باشند و با آتش بازى نکنند، زيرا پاسخ ما حتما حوزه وسيعى را شامل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، سردار احمد وحيدى درحاشيه مراسم افتتاح خط توليد شناور تندرو سراج و نسل جديد شناور ذوالفقار در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه شاهديم که تهديدات تنها منحصر به آبهاى جنوب کشور نبوده و در درياى خزر نيز تحرکاتى وجود دارد ، اظهار داشت: سياست جمهورى اسلامى ايران در درياى خزر به گونه‌اى است که نبايد حالت نظامى حاکم باشد ، البته از آنجا که قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى در اين دريا حضور دارند تجهيزات لازم و کامل را در آنجا نيز ساخته‌ايم و حضور داريم.
وى در پاسخ به سوال ديگرى که به بيانات اخير معظم رهبرى و اظهارات رئيس‌جمهور در خصوص پاسخ جمهورى اسلامى به تهديدات نظامى که تنها منطقه خود را شامل نمى‌شود گفت: واقعيت دکترين دفاعى ما همين است البته ما به هيچ کشور تهاجم نمى‌کنيم و به طرف همه کشورهائى که مشروعيت داشته باشند، دست دوستى دراز مى‌کنيم.
وحيدى تاکيد کرد : اما کشورهايى که نسبت به ما دشمنى مى‌کنند بايد مواظب کار خود باشند و با آتش بازى نکنند، زيرا پاسخ ما حتما حوزه وسيعى را شامل خواهد شد.

عقب‌نشینی از عراق برای حمله به ایران!

عبدالباری عطوان در سرمقاله امروز روزنامه القدس العربی، به عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در عراق پرداخته و با انتخاب «عقب‌نشینی از عراق برای حمله به ایران» از حمله احتمالی آمریکا به ایران سخن گفته است.
به گزارش «خبر آنلاین»، وی در این یادداشت نوشته است: آمریکایی‌ها بدون این که با دست‌هایشان علامت پیروزی را نشان دهند از عراق خارج شدند. آنها در تاریکی شب در حالی به سمت کویت حرکت کردند که دو هفته به پایان خروجشان از عراق زمان باقی مانده است. حتی گمان نمی‌کنم که هم‌پیمانان عراقی‌شان که شاهد خروج تانک‌ها و زرهی‌های آمریکایی از کشورشان بودند از این قصدشان خبر داشتند. آنها در حالی نیروهای خود را به 50 هزار نفر کاهش داده‌اند که عراقی‌ها از این موضوع ناخرسندند و از آینده سیاسی کشورشان بیمناکند.
عطوان در ادامه می‌نویسد: شاید آمریکایی‌ها نقشه دیگری دارند. شاید آمریکایی‌ها خود را برای جنگ تازه‌ای در خاورمیانه آمده می‌کنند تا از نتایج جنگ عراق فرار کنند. شاید هدفشان حمله به لبنان یا حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران یا تاسیسات زیربنایی آن یا هر دو باهم باشد. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند هر گونه حمله‌ای به ایران یا حزب الله در لبنان باعث خواهد شد تا جهنمی برایشان خصوصا در منطقه به وجود بیاید.
سردبیر روزنامه القدس العربی سپس به خرید موشک‌های پاتریوت توسط کویت اشاره می‌کند و می‌نویسد: خرید یک میلیارد دلاری کویت هم‌زمان با خروج نیروهای آمریکایی از عراق تصادفی نیست. خصوصا که از آن طرف اعلام می‌شود، مذاکرات فلسطینیان و اسرائیلی‌ها نیز به زودی آغاز خواهد شد. آنها پیش‌بینی کرده‌اند که این مذاکرات یک سال طول بکشد و در این یک سال می‌توانند هم‌زمان ایران و لبنان را نابود کنند

ترکیه تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران را رد کرد

یک روزنامه ترک در گزارشی نوشت: ترکیه به یک هیئت نمایندگی آمریکایی تاکید کردند که تحریم های یکجانبه علیه ایران را نمی پذیرد و به آن اهمیتی نمی دهد.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه زمان، مقامات آمریکایی و ترکیه ای تایید کردند که یک هیئت نمایندگی از ایالات متحده متشکل از مقامات وزارت خارجه و خزانه داری هفته گذشته برای گفتگو درباره تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران به آنکارا سفر کردند و با وزیر خارجه و معاون وزارت خزانه داری ترکیه در این باره گفتگو کردند.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که دولت ترکیه با بی اعتنایی به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران حمایت خود را از شرکت های خود برای فروش بنزین به این کشور اعلام کرد.

در همین حال یک مقام مسئول سفارت آمریکا در آنکارا به رویترز گفت: به گفته مقامات وزارت خارجه ترکیه هیئت نمایندگی آمریکا جزئیاتی را در رابطه با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران مطرح کرد اما پاسخ این کشور منفی بود.

این مقام مسئول افزود: مقامات وزارت خارجه ترکیه اعلام کردند که به غیر از تحریم های اعمال شده توسط شورای امنیت به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران پایبند نیستند.

بر اساس این گزارش امروز دوشنبه یک هیئت نمایندگی از مقامات ترکیه به نمایندگی "فریدون سینیرلیوگلو" معاون وزارت خارجه این کشور با مقامات آمریکایی در واشنگتن در خصوص شمار زیادی از مباحث از جمله برنامه هسته ای ایران مذاکره می کند.

یادآور می شود که رئیس جمهوری آمریکا دهم تیرماه تحریمهای یکجانبه خصمانه کشورش علیه ایران را که پیشتر به تصویب کنگره رسیده بود، امضا کرد.

به موجب این قانون داخلی که مغایر با قوانین بین المللی است دسترسی ایران به محصولات پالایش شده نفتی از جمله بنزین و سوخت جت محدود می شود.

حريرى با وليد جنبلاط دیدار کرد

نخست‌وزير لبنان شب گذشته پس از مدت‌ها با رهبر حزب سوسياليست ترقى‌خواه لبنان ديدار و درباره تحولات سياسى اين کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس روزنامه لبنانى السفير نوشت، "سعد الحريرى " شب گذشته در منطقه قريطم، محل اقامت خود با "وليد جنبلاط " در حضور "غازى العريضى "، وزير حمل و نقل دولت لبنان ديدار کرد.
السفير نوشت: اين اولين ديدار نخست‌وزير لبنان با رهبر حزب سوسياليست ترقى‌خواه لبنان پس از مدت‌ها بود.
وليد جنبلاط آخرين بار در سيزدهم مرداد ماه گذشته در راستاى کمک به رفع تنش سياسى لبنان به دمشق سفر کرد و هماهنگى‌هايى را با مقامات اين کشور داشته است و برخى منابع از احتمال سفر مجدد وى به اين کشور ظرف روزهاى آتى خبر داده‌اند.
رهبر حزب سوسياليست ترقى‌خواه لبنان در گفت‌وگو با السفير ديدار خود با نخست‌وزير لبنان را "مثبت و ممتاز " خواند و گفت: از نزديک احساس کردم که نخست‌وزير لبنان بر اهميت گفت‌وگو و حفظ آرامش اصرار دارد.
وى افزود: در اين نشست همه موضوعات مطرح مورد بررسى قرار گرفت و سعد الحريرى بر اهميت گفت‌وگو با همه گروه‌ها و حفظ آرامش و همگامى با همگرايى سوريه و عربستان تاکيد کرد.
وليد جنبلاط پنجشنبه گذشته گفت من به اندازه وزن خود به ميانجيگرى بين سعدحريرى و "سيدحسن نصرالله "، دبيرکل حزب الله اقدام مى‌کنم اما مسايل حساسى وجود دارد که نياز به گفت‌وگو و تماس مستقيم بين اين دو چهره دارد.
وليد جنبلاط در ديدار اخير خود با سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان نيز بر ضرورت تداوم همکارى و هماهنگى‌هاى دوجانبه براى تثبيت وحدت ملى تاکيد کرده بود
رئيس حزب سوسياليست ترقى‌خواه لبنان و از مخالفان سوريه پيش از اين خواستار کسب حمايت بين‌المللى براى سرنگونى نظام حاکم بر دمشق شده بود و مقامات سوريه را به دست داشتن در ترور رفيق حريرى متهم کرده بود اما با ميانيجيگرى دبيرکل حزب‌الله سرانجام "بشار اسد " رئيس جمهور سوريه عذرخواهى جنبلاط را پذيرفت و 31 مارس گذشته (يازدهم فروردين ماه) پس از گذشت بيش از پنج سال از قطع ارتباط جنبلاط با سوريه وى را به حضور پذيرفت.

بیانیه انگلیس درباره نیروگاه بوشهر 


روزنامه ایران-دولت انگلیس در واکنش به سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر ضمن انتشار بیانیه‌ای بر حق ایران برای بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و ساخت‌وساز نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور تأکید کرد.

«آلیستر برت» معاون وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که حق ایران را برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای و بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد. وی تصریح کرد: ما همواره حق ایران را برای توسعه برنامه انرژی هسته‌ای غیرنظامی محترم دانسته‌ایم.

هيئت ديپلماتيک ترک براى گفت‌وگو درباره ايران عازم آمريکا شد

هيئتى بلندپايه از وزارت خارجه ترکيه براى گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌اى ايران به آمريکا سفر کرد.
به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه خبرى ميدل ايست آنلاين، هيئت بلندپايه وزارت خارجه ترکيه به رياست «فريدون سينيرلى‌اوغلو»، معاون اين وزارتخانه که براى گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌اى ايران به واشنگتن سفر کرده است، با مقام‌هاى رسمى وزارت خارجه آمريکا و اعضاى کنگره اين کشور گفت‌وگو مى‌کند.
سفر اين هيئت ترک بعد از آن انجام مى‌شود که هیئتی از وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمريکا براى تشريح دیدگاه‌های اين کشور درباره تحریم‌های جديد عليه ايران از ترکيه ديدار کردند.
بنا بر اين گزارش، دولت ترکیه اعلام کرده است که به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه آمريکا علیه ایران، آنکارا از شرکت‌های ترک برای انجام معامله با ایران حمایت می‌کند.
در همین راستا، وزیر انرژی ترکیه چند روز پیش اعلام کرده بود که با وجود تحریم‌های یک‌جانبه آمريکا علیه ایران، شرکت‌های ترکیه به فروش بنزین به ایران ادامه خواهند داد.
«
تانر ییلدیز» با بیان این‌که ترکیه تصمیم ندارد فروش بنزین به ایران را متوقف کند، گفته بود: «اگر اولویت بخش خصوصی (ترکیه) در فروش بنزین به ایران باشد، ما به این کشور کمک خواهیم کرد
ترکيه به همراه برزيل به‌عنوان اعضاى غيردائمى شوراى امنيت سازمان ملل متحد به اعمال دور جديد تحريم‌ها عليه ايران راى منفى داده بودند.

برنامه هسته‌ای ایران محور دیدارهای عمرو موسی

عمرو موسى در ديدار با مسوولان کويتى برنامه هسته‌يى ايران را مورد بررسى قرار مى‌دهد.

به گزارش ايسنا، قرار است عمرو موسى، دبير کل اتحاديه عرب در ديدار با مسوولان عالى رتبه کويتى از جمله شيخ صباح الاحمد، امير کويت، نخست وزير و وزير خارجه ا ين کشور به بررسى مسائل کنونى کشورهاى عربى به ويژه مساله فلسطين، اوضاع خليج فارس و در راس آن اوضاع عراق و تحولات مربوط به برنامه هسته‌يى ايران بپردازد.

به گزارش روزنامه الشرق چاپ قطر، همچنين در اين ديدارها امور اجرا شده از تصميمات کنفرانس اقتصادى سران در ژانويه 2009 در کويت نيز بررسى خواهد شد.

امریکا دنبال دولتی است که رابطه‌اش با ایران خوب باشد


رئیس فهرست العراقیه با اعلام اینکه وی دارای روابط بدی با تهران نیست مدعی شد که آمریکا تنها از دولت جدیدی در عراق حمایت خواهد کرد که از روابط حسنه ای با ایران برخوردار باشد.
به گزارش مهر، ایاد علاوی که حمایت آمریکا و عربستان از وی در روند انتخابات و پس از آن آشکار بوه است در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: من بر این باورم که آمریکا ضد من است و این موضع در جامعه عراق واضح و آشکار است. آمریکا تلاش می کند تنها از دولتی در عراق حمایت کند که از روابط حسنه ای با ایران برخوردار باشد.
رئیس فهرست العراقیه در ادامه گفت: من در دیدار با مسئولان آمریکا دریافته ام که آنها شدیدا تمایل دارند در عراق دولت مخالف ایران وجود نداشته باشد چرا که نمی خواهند پس از عقب نشینی نظامیان آمریکایی از عراق مشکلی به وجود بیاید.
رئیس فهرست العراقیه با بیان این مطلب افزود: من دارای روابط بدی با تهران نیستم.
علاوی همچنین گفت که راه حل رفع بحران سیاسی عراق باید عراقی باشد و هیچگونه دخالت خارجی در این زمینه وجود نداشته باشد.
علاوی در بخش دیگر سخنان خود ابراز امیدواری کرد که روند تشکیل دولت عراق بیش از این طولانی نشود و دولت آتی تمامی طیف ها و گروه های عراقی را در بر داشته باشد به طوری که حتی گروه هایی که در انتخابات پیروز نشده اند نیز در دولت جدید حضور داشته باشند و جزئی از روند سیاسی کشور محسوب شوند.
خاطرنشان می شود علی رغم گذشت 5 ماه از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق گروه ها و جریان های سیاسی عراق هنوز نتوانسته اند دولت جدید را تشکیل دهند.

شهرک‌سازی آغاز شود، مذاکرات قطه می‌شود


رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين هشدار داد در صورتى که صهيونيست‌ها شهرک‌سازى در کرانه باخترى را آغاز کنند، مذاکرات مستقيم سازش را قطع خواهد کرد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهيونيستى "هاآرتص "، "محمود عباس " در نامه‌اى به "باراک اوباما " رئيس جمهور آمريکا، "ديميترى ميدويديف " رئيس جمهور روسيه و "کاترين اشتون " مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا هشدار داد که آغاز مجدد شهرک‌سازى اسرائيلى‌ها در کرانه باخترى پس از پايان مهلت موقت توقف آن در اواخر سپتامبر، باعث توقف مذاکرات مستقيمى مى‌شود که تازه آغاز شده است.
عباس در اين نامه تاکيد کرد: پيش بردن مذاکرات در کنار شهرک‌سازى‌ها غير ممکن است.
انتظار مى‌رود آينده توقف شهرک‌سازى‌ها در کرانه‌باخترى به نخستين مانع مهمى تبديل شود که کابينه رژيم‌صهيونيستى و آمريکا در مذاکرات مستقيم با آن مواجه خواهند شد.
مهلت توقف موقت شهرک‌سازى 26 سپتامبر (4 مهرماه) به پايان خواهد رسيد و "بنيامين نتانياهو " نخست وزير رژيم‌صهيونيستى روز يکشنبه به وزيران حزب ليکود کابينه گفت که تصميم کابينه براى پايان دادن به توقف شهرک‌سازى در تاريخ تعيين شده طى نامه‌اى اعلام خواهد شد.
"
صائب عريقات " مذاکره کننده ارشد تشکيلات خودگردان فلسطين نيز روز يکشنبه گفت اگر چه دولت آمريکا به تشکيلات خودگردان تعهدى درباره تمديد مهلت موقت توقف شهرک‌سازى نداده است اما فلسطينيان انتظار دارند توقف شهرک‌سازى ادامه يابد.
عريقات ادامه داد که آمريکايى‌ها به تشکيلات خودگردان به طور ضمنى گفته‌اند درصورتى که مذاکرات مستقيم آغاز شود، متقاعد کردن اسرائيلى‌ها براى تمديد توقف شهرک‌سازى آسانتر خواهد بود.

مشایی، نماینده ویژه احمدی‌نژاد در خاورمیانه شد

رئیس جمهوری اسلامی ایران مشایی، بقایی، آخوندزاده و ظهره‌وند را با احکام جداگانه به عنوان نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه، آسیا، دریای خزر و افغانستان منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، در این احکام اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه، حمید بقایی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا، محمدمهدی آخوندزاده به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور دریای خزر و ابوالفضل ظهره‌وند به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان منصوب شدند.

در حکم صادره از طرف احمدی نژاد برای مشایی آمده: «جناب آقای اسفندیار رحیم‌مشایی ، با استناد به اصل 127 قانون اساسی، نظر به تعهد، دانش، شایستگی‌ها و تجارب مفید جناب عالی، به موجب این حکم به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور خاورمیانه منصوب می‌شوید.

اهمیت و حساسیت منطقه راهبردی خاورمیانه به جهات فرهنگی، سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی، قدرت‌های سلطه‌گر را به فکر تسلط مستقیم و غیرمستقیم بر این منطقه از طریق ترفندهای به ظاهر پیچیده تبلیغاتی و تحرکات نظامی انداخته است که تلاش گسترده برای حفظ موقعیت و موجودیت رژیم صهیونیستی در همین راستا می‌باشد. از این رو اتخاذ تدابیر هدفمند و هوشمندانه به منظور تعمیق روابط و گسترش همکاری‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه و ایجاد یا تقویت تشکل‌های منطقه‌ای، سلطه‌گران را در نابودی استعدادها و چپاول ثروت‌های مادی و معنوی خاورمیانه ناکام خواهد کرد. بدیهی است همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه موظف خواهند بود در فرآیند طراحی و اجرای سیاست‌های راهبردی در خصوص منطقه خاورمیانه در هماهنگی کامل با جناب عالی اقدام نمایند. از خداوند متعال توفیقات شما را در سایه عنایات خاصه حضرت ولی‌عصر(عج) مسألت می‌نمایم.»


نظر شما :