افطارى اوباما براى کليد زدن مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطين

۰۸ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۷:۵۵ کد : ۸۵۱۳ آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه اول سپتامبر، میهمانی افطاری برای ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی برگزار خواهد کرد که در آن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز حضور خواهد داشت.
افطارى اوباما براى کليد زدن مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطين

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه اول سپتامبر، میهمانی افطاری برای ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی برگزار خواهد کرد که در آن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز حضور خواهد داشت. شاید این نخستین مراسم افطاری‌ای باشد که رئیس‌جمهوری امریکا برای دو مقام ارشد مسلمان و یک مقام ارشد اسرائیلی بر پا می‌کند. قرار است در این افطاری، موضوعات اختلافی فلسطینیان و اسرائیلی‌ها مورد بحث قرار گیرد تا قبل از آغاز مذاکرات اصلی دو طرف مقدمات گفت‌وگوها فراهم شده باشد.

ملک عبدالله، پادشاه اردن نسبت به شکست مذاکرات هشدار داده و گفته است که در صورتی که این بار مذاکرات به شکست بینجامد قطعا شاهد خشونت در خاورمیانه خواهیم بود.   

قرار است پس از آن حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر نیز در واشنگتن حاضر شود و خود را به مذاکرات روز پنج شنبه برساند. البته حسنی مبارک بیمار است و مشخص نیست که آیا می‌تواند در مراسم افطار روز چهارشنبه شرکت کند یا خیر.

به گزارش روزنامه الاهرام، چاپ مصر، مذاکرات مستقیم فلسطین و اسرائیل پس از 18 ماه توقف روز پنج‌شنبه با حضور رئیس جمهوری امریکا، پادشاه اردن و رئیس جموری مصر آغاز می‌شود و باراک اوباما اصرار دارد که این مذاکرات به تشکیل کشور مستقل فلسطینی حداکثر تا یک سال آینده منتهی شود.

حسنی مبارک تاکید کرده است که محور مذاکرات با تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 و به پایتختی بیت‌المقدس شرقی و با پایان یافتن اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیلی‌ها آغاز شود.

از سوی دیگر روزنامه الحیات روز شنبه 28 اوت گزارشی را منتشر کرد که در آن جزئیات مذاکرات صائب عریقات با اسحاق مولخو، مقام ارشد مذاکره کننده اسرائیلی آمده بود. مولخو به عریقات گفته است که باید تکلیف غزه و نگرانی از تهدید امنیتی اسرائیل رفع شود، اسرائیل را به رسمیت بشناسید و مرزهای موجود آن را نیز بپذیرید.این موضوع باعث ناراحتی عریقات شده و آن را تلاشی برای شکست کوشش‌های اوباما در آستانه مذاکرات فلسطین و اسرائیل دانسته است.  

سامح شکری، سفیر مصر در ایالات متحده در باره نقش مصر در این مذاکرات گفت: «مصر از مذاکرات صلح حمایت کامل می‌کند و تلاش دارد تا مذاکرات صلح به میزبانی واشنگتن موفقیت‌آمیز باشد.»

وی همچنین گفت: «باراک اوباما شخصا از حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر دعوت کرد که در این مذاکرات شرکت کند. این دعوت به خوبی بازگو کننده نقش محوری و تاثیرگذار مصر در مذاکرات و روند صلح اعراب و اسرائیل است که می‌تواند در نهایت قضیه فلسطینی را حل و فصل کند.»

شکری همچنین گفت: «مصر و امریکا در این مذاکرات بر سر بسیاری از بندها توافق نظر دارند. ما همواره با یکدیگر در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم از طریق مذاکره با یکدیگر و درک نظرات هم به راه حلی که به مصلحت منطقه و استقرار بین‌المللی باشد، برسیم.»

حسنی مبارک قبل از آن که به واشنگتن برسد روز دوشنبه وارد پاریس خواهد شد. وی قصد دارد با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه بر سر دو موضوع مذاکره کند. ناصر کامل، سفیر مصر در فرانسه در این باره گفت: «حسنی مبارک می‌خواهد در پاریس با رئیس‌جمهوری فرانسه درباره مذاکرات مستقیم فلسطین و اسرائیل به مذاکره بنشیند و در ضمن موضوعات حساس منطقه را نیز با او در میان بگذارد. تلاش قاهره بر این است که در مذاکرات واشنگتن، فرانسه را نیز به میدان بکشاند تا به عنوان یک کشور تاثیرگذار در تحولات خاورمیانه و جهان در کنار مصر، مذاکرات فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها با جدیت بیشتری پیگیری شود.»

وی همچنین گفت: «فلسطینی‌ها بر روی فرانسه و اتحادیه اروپا حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و معتقدند اروپایی‌ها بیش از امریکایی‌ها از حقوقشان دفاع می‌کنند. کما این که طرح اعلام کشور مستقل فلسطینی که توسط ریاض الفیاض نخست‌وزیر فلسطین مطرح شده بود بیش از امریکا مورد استقبال اروپایی‌ها قرار گرفت.»

وی دلیل دیگر سفر مبارک به فرانسه را پایان دادن به تنش‌های موجود در منطقه سواحل مدیترانه به خصوص خاورمیانه دانست و گفت: «مبارک از طرف فرانسوی خواهد خواست که به اسرائیل فشار بیاورد تا از بروز تنش در مرزهای خود با فلسطین و لبنان جلوگیری کند و اجازه ندهد آتش جنگی دیگر در خاورمیانه به راه بیفتد.»‌


نظر شما :