بالاخره کشيش کوتاه آمد؟

۲۰ شهریور ۱۳۸۹ | ۰۷:۳۳ کد : ۸۶۰۷ آمریکا
پس از هشدارها و واکنش‌های جهانی به طرح قرآن‌سوزی کلیسای کوچکی در فلوریدای امریکا در سالگرد 11 سپتامبر، تری جونز سرپرست این کلیسا اعلام کرد که طرح خود را به حالت تعلیق درآورده است.
بالاخره کشيش کوتاه آمد؟

دیپلماسی ایرانی: پس از هشدارها و واکنش‌های جهانی به طرح قرآن‌سوزی کلیسای کوچکی در فلوریدای امریکا در سالگرد 11 سپتامبر، تری جونز سرپرست این کلیسا اعلام کرد که طرح خود را به حالت تعلیق درآورده است.

اینترپل هشدار داده بود که این طرح باعث سلسله حملاتی در جهان خواهد شد.

تری جونز ضمن اعلام تعلیق برنامه خود، گفت که به توافقی دست یافته که بر اساس آن مسجدی که قرار بود در نزدیکی محل حملات یازدهم سپتامبر بنا شود، به مکان دیگری منتقل شود.

جونز سرپرست یک کلیسای کوچک و ناشناخته در ایالت فلوریدا به نام "کبوتران برای ارتباط جهانی" در شهر گینزویل است. وی گفت که یک رهبر اسلامی در نیویورک موافقت کرد که طرح بنای مسجد در نزدیکی محل حملات یازدهم سپتامبر را به مکانی دورتر منتقل کند.

وی در نشستی مطبوعاتی با امام محمد مصری، رئیس جمعیت اسلامی فلوریدا خطاب به خبرنگاران گفت: «امام مسجد با انتقال مسجد موافقت کرد و ما نیز در مقابل طرح قرآن‌سوزی را معلق کردیم.»

با این حال منابع نزدیک به فیصل عبدالرئوف، امام نیویورک اعلام کردند که هیچ توافقی برای انتقال بنای مرکز فرهنگی اسلامی در نیویورک اتخاذ نشده است.

جونز گفت: «من و امام مصری روز شنبه به نیویورک می‌رویم تا با فیصل عبدالرئوف ملاقات کرده و موضوع انتقال مسجد را بررسی کنیم».

اندکی بعد از این نشست مطبوعاتی، فیصل عبدالرئوف اعلام کرد که چنین توافقی صورت نگرفته و او در مورد مسائل دینی مذاکره نخواهد کرد.

تری جونز بعد از این تکذیب بار دیگر در برابر خبرنگاران حاضر شده و اعلام کرد که امام محمد مصری به او دروغ گفته است. وی افزود: «ما در حالت بلاتکلیفی قرار گرفته‌ایم و باید موضع خود را مورد بازبینی قرار دهیم».

در همین حال امام محمد مصری اعلام کرد که چنین توافقی صورت نگرفته و وی تنها پیشنهاد نشست مشترکی میان تری جونز و امام نیویورک را ارائه کرده است.

طرح قرآن‌سوزی پیش از این با اعتراض گسترده جهانی و اعلام خطر سازمان ملل و اینترپل مواجه شده بود.

باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا اعلام کرده بود که این طرح ارتباطی به دولت امریکا ندارد و زمینه‌ساز پیوستن افراد زیادی به شبکه‌های تروریستی می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه از تمامی اتباع امریکایی در سراسر جهان خواسته بود که ترس از واکنش‌های جهانی به این طرح را جدی تلقی کرده و احتیاط کنند. در بیانیه این وزارت‌خانه، به شهروندان امریکایی نسبت به سفر به کشورهای اسلامی هشدار داده شده بود.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا نیز گفت که باراک اوباما قصد دارد شخصا با تری جونز تماس گرفته و تا نظر او را در مورد آتش زدن ۲۰۰ جلد قرآن تغییر دهد.

پلیس بین‌الملل (اینترپل) نیز به ۱۸۸ کشور عضو خود هشدار داده و عنوان کرده بود که طرح قرآن‌سوزی می‌تواند احتمال بروز حملات خون‌بار و خشونت‌آمیز را در سراسر جهان افزایش دهد.

در بیانیه اینترپل که به پیشنهاد وزیر کشور پاکستان تهیه شده، آمده است: اینترپل به ۱۸۸ کشور عضو خود نسبت به احتمال حملات خشونت‌بار و کشته شدن افراد بی‌گناه به خاطر طرح آتش‌سوزی یک کشیش در امریکا هشدار می‌دهد.

بیل گیتس، ثروتمندترین مرد جهان نیز با تری جونز تماس گرفته بود و از او خواسته بود که طرح آتش سوزی قرآن‌ها را متوقف کند.

برنار والرو سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در جریان یک نشست مطبوعاتی گفت که فرانسه هرگونه اظهارنظر غیرمسئولانه مانند سخنان تری جونز را محکوم می‌کند، چرا که اصرار بر گسترش نفرت و خشونت غیرقابل قبول است و باعث افزایش فعالیت تندروها خواهد شد.

اما کورت وسترگارد کاریکاتوریست دانمارکی که پیش از این کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام کشیده و از طرف مسلمانان تندرو به مرگ تهدید شده بود، ضمن محکوم کردن طرح قرآن‌سوزی، گفت که تحریک و تندروی باید باعث می‌شود تا مردم فکر کرده و با وجدانی بیدار تصمیم بگیرند.

در همین حال هزاران افغان روز پنج‌شنبه در شمال کابل تظاهراتی را برگزار کرده و شعارهای بسیار تندی را علیه امریکا و مسیحیت سر دادند.

ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیروهای ائتلاف در افغانستان پیش از این اعلام کرده بود که طرح قرآن‌سوزی می‌تواند جان بسیاری از سربازان امریکایی در افغانستان و عراق را به خطر بیاندازد.


نظر شما :