براى اين که شکست نخوريم بياييم افغانستان را تقسيم کنيم!

۲۵ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۰ کد : ۸۶۶۴ آسیا و آفریقا
رابرت بلکویل، نایب رئیس سابق امنیت ملی ایالات متحده امریکا در زمان جورج بوش، پیشنهاد داده است که افغانستان به دو قسمت تقسیم شود، یک قسمت دست طالبان باشد و قسمت دیگر نیز در اختیار نیروهای امریکایی باقی بماند.
براى اين که شکست نخوريم بياييم افغانستان را تقسيم کنيم!

دیپلماسی ایرانی: درگیر و دار بحران افغانستان و قوت گرفتن طالبان که تبدیل به خار چشمی برای نیروهای ایساف، اروپا و ایالات متحده شده، در امریکا طرح تازه‌ای برای تقسیم قدرت در افغانستان مطرح شده است.

به گزارش روزنامه الحیات چاپ لندن، رابرت بلکویل، نایب رئیس سابق امنیت ملی ایالات متحده امریکا در زمان جورج بوش، پیشنهاد داده است که افغانستان به دو قسمت تقسیم شود که در یک قسمت جنبش طالبان حکومت کند که شامل مناطق قبایل نشین پشتون است که بیشتر در مراکز جنوب و جنوب شرق افغانستان متمرکزند و در دیگر مناطق نیز که شامل مناطق تاجیک، ازبک و هزاره‌های شیعه است و طالبان هیچ حضوری در آن جا ندارد تحت کنترل نیروهای امریکایی باقی بماند.

وی همچنین پیشنهاد می‌دهد نیروهای امریکایی در افغانستان در حد 50 هزار نفر باقی بماند و دیگر کارهای امنیتی به نیروهای افغانی سپرده شود.

بلک ویل که از رابط‌های اصلی کوندالیزا رایس، وزیر امور خارجه سابق امریکا با پل بریمر، حاکم مدنی سابق امریکا در عراق بود، همچنین تاکید می‌کند که نیروهای ناتو باید از مناطق پشتون عقب‌نشینی کنند چرا که شکستشان در آن مناطق تقریبا حتمی است.

وی همچنین اعتقاد قاطع دارد که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا باید استراتژی‌اش را در جنگ در افغانستان تغییر دهد.

بلکویل که اکنون بازنشسه شده و جای هنری کسینجر، وزیر امور خارجه اسبق امریکا را در مجلس روابط خارجی امریکا گرفته است، دلایل ناکامی مقطع کنونی امریکا در افغانستان را اشتباهات استراتژیک مکرر غرب در افغانستان طی دهه‌ها و سال‌های گذشته می‌داند و معتقد است که اوج این اشتباه‌ها تغییر استراتژی ایالات متحده پس از حادثه 11 سپتامبر از شکست و حذف القاعده به حذف طالبان با هدف استقرار یک حکومت دموکراتیک در کابل بود. وی رسیدن به این هدف را ناممکن می‌داند و معتقد است که برای رسیدن به چنین خواسته‌ای باید سالانه یک‌صد میلیارد دلار خرج کرد و 500 نفر کشته شود تا چنین چیزی به دست آید.

بلکویل حضور نیروهای القاعده در مرزهای افغانستان با پاکستان را بین 50 تا 100 نفر دانست و گفت: «نزدیک به 300 نفر از نیروهای القاعده در مرزهای پاکستان با افغانستان مستقرند.»

وی در ادامه افزود: «اگر شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را یک‌صد هزار نفر بگیریم در می‌یابیم که به ازای هر یک عضو القاعده بیش از یک‌هزار سرباز امریکایی وجود دارد.»

بلکویل در نهایت نتیجه می‌گیرد که اگر ایالات متحده نخواهد استراتژی خود را در افغانستان تغییر دهد خود را در تنگنای سختی خواهد دید به خصوص این که تعامل با حکومت حامد کرزی که تا مغز استخوان در فساد غرق شده و جایگاه مردمی‌اش را طالبان گرفته باعث می‌شود تا ناتو فرصت‌هایش را به تدریج از دست بدهد و موفقیتش به چیزی شبه محال تبدیل شود.

وی همچنین می‌گوید: «ناتو نباید عملیات نظامی‌اش را فقط در شمال و شمال غرب افغانستان متمرکز کند بلکه باید برای دفع هر گونه حمله‌ای از سوی القاعده آماده باشد و اجازه ندهد هیچ پیمان یا نزدیکی‌ای میان طالبان و القاعده شکل بگیرد.»         


نظر شما :