تکذیب دیدار رامسفلد با آيت‌الله سيستانى

۱۸ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۱ کد : ۹۹۲۱ سرخط اخبار
تکذیب دیدار رامسفلد با آيت‌الله سيستانى

وزير دفاع سابق آمريکا با رد هر گونه ديدار با آيت الله العظمى سيستانى مرجعيت شيعه را فردى شجاع توصيف کرد.

به گزارش ايسنا، دونالد رامسفلد، وزير دفاع سابق آمريکا اخبار منتشر شده در برخى رسانه‌ها درباره خاطراتش که قرار است ماه‌ آينده منتشر شود و طى آن اعلام کرده که با آيت الله العظمى سيد على سيستانى، مرجع عالى قدر شيعه ديدار کرده است را رد کرد.

وى همچنين تاکيد کرد: اخبار مربوط به اينکه به آيت الله العظمى سيستانى 200 ميليون دلار رشوه داده تا فتوايى صادر کند و براساس آن مقاومت عراقى ها در برابر نيروهاى آمريکايى را حرام اعلام نمايد، رد کرد.

وى اين اطلاعات و اخبار را مضحک و ناصحيح خواند.

براساس گزارش خبرگزارى براثاى عراق، رامسفلد همچنين تصريح کرد که آيت الله سيستانى مردى شجاع و مستقل است و انتشار چنين اطلاعات نادرستى يک تلاش غيرهوشمندانه براى گمراه کردن افکار عمومى عراقى‌ها بوده است.

اولين اظهارات مقتدی صدر بعد از ورود به عراق

مقتدى صدر امروز (شنبه)،‌ در اولين سخنرانى خود بعد از بازگشت به عراق خواهان بيرون راندن اشغالگران از طريق مقاومت شد.

به گزارش ايسنا، مقتدى صدر، رهبر جريان صدر در اين سخنرانى اظهار داشت:‌ ما هم‌چنان در مقابل آمريکا مقاومت مى‌کنيم. ما در برابر اشغالگران به وسيله تمامى راه‌کارهاى موجود مقاومت مى‌کنيم.

وى در ادامه افزود: خط مقاومت هم‌چنان پابرجاست و هرگز از بين نمى‌رود و هدف ما بيرون راندن اشغالگران است.

صدر هم‌چنين تاکيد کرد: ما خواهان کينه‌ورزى و ترور نيستيم بلکه براى وحدت ملت عراق و تحقق صلح تلاش مى‌کنيم. ما بايد اشغالگران را به وسيله انواع مقاومت مورد هدف قرار دهيم.

وى در ادامه افزود: ملت عراق نيازى به دشمنان ندارد بلکه بيشتر به دوستان نيازمند است.درگيرى‌هاى موجود بايد براى هميشه پايان يابد و ما بايد به درد و رنج ملت عراق از طريق وحدت پايان دهيم.

رهبر جريان صدر تاکيد کرد: زمان آن فرا رسيده است که ملت عراق يکپارچه و در کنار يکديگر قرار گيرند و از استقلال بهره‌مند شوند.

مقتدى صدر هم‌چنين عنوان داشت:‌ ملت تحت اشغال هيچ خيرى نخواهد ديد. هدف ما بيرون راندن اشغالگران به هر وسيله ممکن است.

وى در ادامه افزود: هر کسى که با خود سلاح حمل مى‌کند جزو مقاومت نيست. سلاح را بايد افراد شايسته با خود بردارند. اين سلاح‌ها مربوط به مقاومت است.

مقتدى صدر گفت: ما هم‌چنان خواهان مقاومت فرهنگى هستيم به طورى که در قلب و جان خود نيز با اشغالگران مى‌جنگيم.

وى ادامه داد: دولت عراق بايد براى بيرون راندن اشغالگران در هر شرايطى که آن را مناسب مى‌بيند تلاش کند. ما منتظر آن هستيم که دولت به تعهدات خود عمل کند.

وى هم‌چنين تاکيد کرد: چنانچه دولت تشکيل شده عراق در جهت امنيت و ارائه خدمات به ملت تلاش کند، ما با آن همکارى مى‌کنيم اما چنانچه دولت، امنيت و خدمات براى غير نظاميان فراهم نکند ما از طريق سياسى دولت عراق را از قدرت کنار مى‌گذاريم.

مقتدى صدر هم‌چنين خواهان آزادسازى اعضاى مقاومت عراق از زندان‌هاى اين کشور شد.

وى از دولت تازه تاسيس نورى المالکى، نخست وزير عراق درخواست کرد تا اطمينان حاصل کند که نظاميان آمريکايى تا پايان 2011 عراق را ترک مى‌کنند.

وى آمريکا، رژيم صهيونيستى و انگليس را دشمن مشترک خواند و گفت: بگذاريد تمام جهان صداى ما را بشنود که ما آمريکا را رد مى کنيم و اشغالگرى را نمى‌پذيريم.

پشت پرده سفر حريرى به امريکا

’سعد حريرى’ نخست وزير لبنان روز جمعه براى دومين بار طى 10 روز اخير براى ديدار با عبدالله بن عبد العزيز شاه عربستان که براى گذران دوره نقاهت در امريکا به سر مى برد، به اين کشور سفر کرد.
   
به گزارش ايرنا از بيروت، پس از آنکه سعد حريرى از سفر قبلى خود به بيروت بازگشت، رسانه ها و مقامات لبنانى سخنانى مبنى بر نهايى شدن تغيير دولت در لبنان را منتشر کردند.

بر اساس اين اظهارات که غالبا از سوى هر دو جناح 8 و 14 مارس منتشر مى شد، دولت فعلى لبنان خاتمه يافته و روزهاى آينده با توجه به چالش هاى فرا روى آن، روزهاى آغاز مشورت سعد حريرى براى تشکيل دولت جديد تلقى شد.

اين سخنان در حدى جدى بود که ’نبيه برى’ رييس مجلس لبنان روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه تلويزيونى المنار گفت: اگر سعد حريرى اکنون استعفا دهد، من از جمله کسانى هستم که وى را بار ديگر به نخست وزيرى فرا مى خوانم چرا که منافع ملى اقتضا مى کند که در حال حاضر وى به عنوان نخست وزير باقى بماند.

اما برخى از رسانه هاى لبنان در پاسخ به برى به نقل از برخى منابع سورى و عربستانى نوشتند: در حالى که دولت فعلى لبنان رو به احتضار است و روزهاى واپيسن خود را سپرى مى کند، نبيه برى هنوز قصد خواندن فاتحه آن را ندارد.

بر اساس اخبار متعدد منتشره طى هفته گذشته در رسانه هاى لبنان، در راستاى توافق حاصله ميان کشورهاى عربى براى حل بحران، طنين استعفاى دولت فعلى لبنان به رياست سعد حريرى و تشکيل دولت جديد به رياست مجدد وى و يا حداقل امکان جابه جايى در ترکيب فعلى دولت به سود گروه 8 مارس لبنان افزايش يافته است.

طبق آخرين خبرها، ايجاد تغيير يا جابجايى در ترکيب فعلى دولت سعدحريرى به عنوان اولين شرط مهم در اجرا کردن بندهاى توافقى کشورهاى عربى در مورد بحران لبنان شمرده شده به نحوى که در ترکيب سياسى دولت جديد هيچ يک از گروه هاى 8 و 14 مارس لبنان قادر به تصويب يک جانبه مصوبات هيأت دولت نخواهند بود.

**اين درحالى است که ’سمير جعجع’ رييس نيروهاى لبنانى اخير در سخنانى بدون اصرار بر ادامه کار کابينه فعلى به رغم وجود ’ابراهيم نجار’ وزير دادگسترى و’ سليم ورده’ به عنوان نماينده حزب جعجع در دولت فعلى گفته بود ’نخست وزيرى شخص سعد حريرى خط قرمز ماست’.

سخنان جعجع به دنبال اظهار برخى کارشناسان محلى که ترکيب آينده دولت لبنان را بدون وجود احزاب نيروهاى لبنانى و کتائب ترسيم کرده بودند، بيان شد.

اين کارشناسان در تحليل خود با اشاره به ورود ’وئام وهاب’ و’ميشال سماحه’ به عنوان دو وزير جديد در ترکيب دولت آينده سعد حريرى پيش بينى کردند که وزارت خانه هاى مهم دارايى و دفاع نيز به دست گروه هشت مارس خواهد افتاد.

به رغم اينکه بسيارى از تحليلگران از روشن شدن نتايج مشورت هاى سرى عربستان سعودى و سوريه در آينده نزديک سخن گفته اند ولى جزئيات مفصل اين نتايج از ترس افشاگرى از سوى رسانه هاى خبرى يا خدشه وارد کردن به آن همچنان مخفى باقى مانده است.

اين در حالى است که تاکنون از مضمون دقيق مشورت هاى سرى عربستان سعودى وسوريه در راستاى حل بحران فعلى لبنان تنها ’ملک عبد الله’ شاه عربستان سعودى، ’بشار اسد’ رييس جمهور سوريه، ’ميشل سليمان’ رييس جمهور لبنان و همچنين ’سعد حريرى’ نخست وزير و سيد ’حسن نصرالله’ دبير کل حزب الله لبنان آگاه هستند.

سخنانى که دليل واضح و پشت پرده دومين سفر سعد حريرى به امريکا را مشخص مى کند، مصاحبه روز جمعه وى با روزنامه الحيات است.

وى در اين گفت وگو درخصوص شايعه تغيير دولت کنونى لبنان براساس توافق عربستان و سوريه با قاطعيت اين امر را رد کرد و گفت: اين موضوع به طور کلى خارج از موضوعات مورد بحث اين دو کشور است وکسانى که معتقدند دولتى غير ازدولت وحدت ملى مى تواند در اين کشور تشکيل شود، بايد موضع خود را بازنگرى کنند.

مشورت هاى عربستان و سوريه پيرامون چند موضوع براى تقويت ثبات در لبنان است که نتيجه نشست گذشته سران (لبنان - عربستان - سوريه) در بيروت به شمار مى رود و کسى نبايد در مشخص کردن اين مسير اشتباه کند.

البته وى در اين گفت وگو سرعت بخشيدن به مشورت هاى عربستان و سوريه را که ضامن ثبات در لبنان است، محور گفت وگوى خود با شاه عربستان خوانده بود.

حال سياست مداران لبنان بايد منتظر بازگشت نخست وزير کشورشان از امريکا باشند تا ببينند آيا مذاکرات عربستان و سوريه مى تواند لبنان را از بحران کنونى خارج کند يا نه؟

زمان مذاکرات بعدی ايران و 5+1 در ترکیه

مقامات اتحاديه اروپا روز جمعه گفتند که ايران و کشورهاى گروه 1 + 5 قرار است در تاريخ 20 ژانويه (30 دى) در استانبول براى گفت‌وگو و مذاکره ديدار کنند.

به گزارش ايسنا در نشست 20 ژانويه پنج عضو دائم شوراى امنيت سازمان ملل (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين) به علاوه آلمان با نماينده ايران ديدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش شبکه تلويزيونى صداى آمريکا، اتحاديه اروپا علاوه بر آن گفته است که نمى‌تواند دعوت ايران را براى بازديد از تاسيسات هسته‌يى‌اش بپذيرد.

کاترين اشتون ـ رييس سياست خارجى اتحاديه اروپا ـ روز جمعه در يک کنفرانس خبرى پس از گفت‌وگو با وزير امور خارجه مجارستان که در حال حاضر رياست دوره‌اى اتحاديه اروپا را برعهده دارد با بيان اين‌که اين اتحاديه از علاقه ايران به بازديد از چنين سايت‌هايى استقبال مى‌کند، افزود که بازرسى از تاسيسات هسته‌يى وظيفه آژانس بين‌المللى انرژى اتمى است.

اظهارات رئیس حرکت روشنفکران ج آذربایجان درباره دستگیری رهبر حزب اسلام  باکو

رئیس حرکت روشنفکران ج آذربایجان با اشاره موج جدید مقابله با ارزشهای اسلامی در این کشور ، دستگیری رهبر حزب اسلام را مرحله جدید از سیاست اسلام هراسی عنوان کرد .

الدنیز قلی اف در مصاحبه با خبرنگار برونمرزی در باکو، با اشاره به گسترش اقدامات اسلام ستیزانه درج آذربایجان از جمله در زمینه ممنوعیت حجاب افزود این موضوع نشان می دهد که دولت غیر دینی بر اساس سفارش های دیگران جهت دور کردن مردم از خدا و ارزشهای اسلامی تلاش می کند.

رئیس حرکت روشنفکران ج آذربایجان باتاکید بر اینکه حاج محسن صمداف انسانی وارسته است ، دستگیری وی توسط اسلام ستیزان را امری عادی خوانده و افرود من نه تنها به این موضوع اعتراض می کنم بلکه از آن ابراز انزجار می کنم .

رئیس حزب اسلام ج آذربایجان به همراه چهار تن دیگر از اعضای حزب حدود ساعت هشت دیشب در مسیر مقر حزب اسلام به سمت منزل شان دستگیر شدند .

کاسترو غرب را به قتل دانشمندان ایران متهم کرد

ایرنا:فیدل کاسترو رهبر کوبا روز جمعه آمریکا، انگلیس و رژیم صهیو نیستی را متهم کرد که با سازمان دادن قتل دانشمندان ایران سعی دارند برنامه هسته ای تهران را تضعیف کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از هاوانا، کاسترو در مقاله ای که در مطبوعات کوبا منتشر شد، سازمانهای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی اسراییل را به تلاشی هماهنگ برای قتل دانشمندان هسته ای ایران متهم کرد. وی با اشاره به اینکه از سال 2007 تاکنون چند دانشمند ایرانی از جمله مسعود علی محمدی به قتل رسیده اند، نوشت ’من برهه ای دیگر از تاریخ را به یاد نمی آورم که در آن کشتن دانشمندان خط مشی رسمی گروهی از قدرتهای مسلح به جنگ افزارهای هسته ای شده باشد.’ وی در ادامه این مطلب نوشت که اگر قرار باشد ایران از همان فرمول استفاده کند، به دلایل مذهبی و فرهنگی و آمادگی شهروندانش برای شهادت می تواند در یک چشم به هم زدن چندین برابر از آنها پیش افتد. کاسترو متذکر شد که اقدامات جنایتکارانه علیه دانشمندان ایرانی قبل از مذاکرات هسته ای ایران و قدرتهای دنیا صورت گرفته که قرار است 20 ژانویه در استانبول ازسرگرفته شود.

پيام وزیرخارجه برزیل به متکى

وزير امور خارجه برزيل با ارسال پيامى به منوچهر متکى به نقش سازنده وى در امضاى بيانيه تهران اشاره کرد.

به گزارش فارس به نقل از دفتر منوچهر متکى، سلسو آموريم وزير امور خارجه برزيل با ارسال پيامى به منوچهر متکى وزير امور خارجه سابق کشورمان با اشاره به نقش سازنده وى در امضاى سند تاريخى «بيانيه تهران»، اظهار داشت: در طول دوران تصدى شما در وزارت امور خارجه، دو کشور برزيل و ايران شاهد موفقيت در عرصه روابط دوجانبه و روند بى سابقه حجم مناسبات تجارى بوده‌اند.

متن کامل پيام سلسو آموريم به اين شرح است:

جناب آقاى وزير

همزمان با توديع جنابعالى از وزارت امور خارجه و نيز پايان دوران مسئوليت اينجانب در وزارت روابط خارجى برزيل، ضمن عرض صميمانه‌ترين تعارفات خود، اقرار مى‌کنم در طول سال‌هاى پرمشغله اخير شاهد موفقيت در عرصه روابط دوجانبه و روند بى سابقه حجم مناسبات تجارى بوده‌ايم.

به طور قطع و يقين مى‌توان گفت در طول دوران تصدى جنابعالى در مقام وزارت امور خارجه، دو کشور برزيل و ايران سطح مناسبات خود را افزايش داده‌اند و از تاريخ اولين ديدار ما در حاشيه نشست مجمع عمومى سازمان ملل متحد در سپتامبر سال 2008 ميلادى، خود شاهد تعهدات حرفه‌اى، بلندنظرى و الطاف جنابعالى نسبت به اينجانب و کشورم بوده‌ام. استقبال بسيار دوستانه‌ در طول ديدار رئيس جمهور برزيل در ماه مى 2010 و نيز چهار سفر خود به ايران کماکان به وضوح در ذهن ماندگار شده است.

خاطر نشان مى‌کند جنابعالى در امضاى سند تاريخى «بيانيه تهران» نقش سازنده‌اى ايفا کرديد که در طى آن، براى اولين بار کشورهاى ما به عنوان جريان‌هاى غير سنتى در عرصه برقرارى صلح و امنيت جهانى توانستند در کنار هم و با احترام متقابل در روند گفت‌وگو و اعتمادسازى پيرامون چنين موضوع حساسى گام بردارند.

موضع دلسوزانه جنابعالى همواره در يادها و اذهان خواهد بود که در آن هوش و ذکاوت فردى و عشق به ميهن حضرتعالى همواره مشوق و محرک تلاش در جهت دستيابى به برون رفتى از چالش‌هاى پيش رو بوده است.

در بدو شروع فصل جديد زندگى جنابعالى، صميمانه‌ترين و بهترين آرزوها را تقديم مى‌کنم.

با احترامات دوستانه

سلسو آموريم
وزير روابط خارجى جمهورى فدراتيو برزيل

دختر صدام پيشنهاد طالبانى را رد کرد

وکيل طارق عزيز فاش کرد که جلال طالبانى پيشنهاد اقامت خانواده صدام در کردستان عراق را به رغد صدام داده بود که دختر صدام اين پيشنهاد را رد کرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى النخيل‌، بديع عزت عارف وکيل طارق عزيز، معاون صدام، در کنفرانس خبرى اعلام کرد: من در سال 2005 پيشنهادى را از سوى جلال طالبانى، رئيس جمهور عراق به رغد، دختر صدام، منتقل کردم مبنى بر اينکه کردستان عراق مى‌تواند ميزبان وى، مادر، خواهر‌ها و فرزندان آنها باشد.

وکيل طارق العزيز افزود: اما رغد اين پيشنهاد را نپذيرفت. وفيق السامرائى و مدير دفتر طالبانى، شاهد اين پيشنهاد بودند.

رغد و خواهرش رِنا و فرزندان اين دو دختر صدام، از سال 2003 ميهمان پادشاه اردن در امان هستند.

در حالى که مادر آنها، ساجد خيرالله و دختر سومش حلا، در قطر اقامت دارند.


نظر شما :