تصميم براى جنگ و صلح همزمان با طالبان

۰۶ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۴ کد : ۱۰۱۲۲ آسیا و آفریقا
درحالى که همچنان دستگيرى و قتل شبه نظاميان طالبان در افغانستان ادامه دارد و ولاياتى از اين کشور صحنه درگيرى ميان طالبان و نيروهاى خارجى است، مقام هاى امنيتى افغانستان اعلام کرده اند که فرايند صلح با طالبان در دستور کار قرار گرفته است.
تصميم براى جنگ و صلح همزمان با طالبان

ديپلماسى ايرانى: سخنگوى امنيت ملى افغانستان ديروز در نشستى خبرى با اشاره به مذاکرات شوراى صلح اين کشور با مقام هاى پاکستانى و تصميمات اتخاذ شده درباره پيوستن طالبان به روند صلح، اعلام کرد که در آينده نزديک هسته‌ بزرگ طالبان به وسيله‌ اداره امنيت ملى به دولت می‌پيوندد. اين سخنان موجب شده است که رسانه هاى افغانستان امروز اين سوال را مطرح کنند که طالبان تروريست با سابقه طولانى ترور و تخريب و برهم زدن امنيت عمومى افغانستان چگونه می‌تواند بدون مجازات به پروسه‌ صلح بپيوندند.

مقام‌های اداره‌ امنيت ملى اين کشور گفته اند به دستور رييس جمهور و براى حمايت از تصميم هاى شوراى عالى صلح، به تمام کارمندان امنيت ملى در افغانستان اعلام شده است که طالبان را پيش از انجام حمله هاى تروريستى به صلح و آشتى دعوت کنند. لطف‌الله مشعل سخنگوى امنيت ملى ديروز گفت: "از آنجا که سياست دولت افغانستان دستيابى به صلح است، اين اداره مى‌خواهد با طالبان تروريست به مصالحه برسد."

به نوشته روزنامه هشت صبح افغانستان، پيش از اين امرالله صالح رييس پيشين امنيت ملى بنابر آنچه تزلزل رييس جمهور در مبارزه با تروريسم خواند، از مقامش استعفا کرد و رييس جمهور نيز رحمت‌الله نبيل يکى از افراد مورد اعتمادش را به عنوان سرپرست رياست عمومى امنيت ملى برگزيد. صالح بارها از عدم مجازات تروريست ها و رهايى آنها از سوى حکومت افغانستان انتقاد کرده بود.

اکنون مقام‌های اداره‌ امنيت ملى مى‌گويند اين اداره، اداره‌ گذشته نيست. اختلاف نظر حامد کرزى با امرالله صالح موجب تغيير رياست اين اداره شد و همزان سياست اداره امنيت نيز تغيير کرده است. اين طرح مسئولان امنيتى بعد از آن به اجرا درمى آيد که شوراى صلح افغانستان به سرپرستى برهان الدين ربانى سفرى به پاکستان داشت و بعد از مذاکرات با مقام هاى اين کشور، موضوعاتى را درمورد نحوه صلح با طالبان بررسى کردند. پيش از آن ترکيه نيز مبتکر نشست هايى ميان افغانستان و پاکستان بود و طى آن پيشنهاد طالبان مبنى بر گشايش دفتر اين گروه در ترکيه براى آغاز مذاکرات صلح با دولت افغانستان بررسى شده و کرزى هم از آن استقبال کرده بود.

سخنگوى امنيت ملى گفته است که اين اداره در روندى غيرسياسى و غيرجانبدارانه قصد دارد براى بهبود امنيت از هر گزينه‌ای استفاده کند. به گفته وى، پس از سفرهاى سرپرست شوراى عالى صلح به ولايت‌های افغانستان انگيزه‌ طالبان تروريست براى پيوستن به دولت افغانستان بيشتر شده است. اين به معنى آن است که در صورتى که تروريست هاى طالب از عملکرد خود پشيمان شوند، آنها مى توانند به عنوان يک گرايش يا گروه سياسى در دولت ايفاى نقش کنند.

با وجود اينکه سخنگوى امنيت ملى گفته است در صورتى که طالبان به صلح نپيوندد، از فشار نظامى در برابر آنها استفاده خواهد شد، منتقدان دولت و معترضان به اين سياست انتقادهاى خود را شروع کرده و اين گونه تسامح و مدارا را با تروريست هايى که سال ها مخل امنيت و ويرانگر افغانستان بوده اند، روشى زيان‌بار و سازش‌کارانه خوانده اند.

مخالفان دولت و به ويژه معترضان به سياست صلح و آشتى با طالبان، اتخاذ رويکرد آشتى جويانه را منافى صرف هزينه هاى گزاف دولت و حضور گسترده نيروهاى خارجى در سال هاى گذشته مى داند و معتقد است برداشت طالبان از اين سياست، عقب نشينى و ناتوانى دولت و نيروهاى ائتلاف خواهد بود و آنها از ميل سلطه گرى و اشاعه تفکر طالبانى دست نخواهند کشيد.


نظر شما :