نومحافظه‌کاران امریکایی تشنه تحریم ایران‌اند

۰۹ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۰۱۳۳ آمریکا
معاون خزانه دارى آمريکا که یکی از اقدامات وی تحریم علیه ایران بوده در گفت‌وگویی با شبکه تلوزيونى «اخبار المستقبل» لبنان گفت: با روى کار آمدن «باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا سياست گفت وگو در جهت رسيدن به تفاهم با ايران بر اساس احترام دوجانبه در پيش گرفته شد ولى ايران با اين سياست آمريکا همکارى لازم را نکرد.
نومحافظه‌کاران امریکایی تشنه تحریم ایران‌اند

دیپلماسی ایرانی: استوارت لوى معاون اسرائيلى - آمريکايى وزارت خزانه دارى آمريکا کرسى خود را به ديويد کوهن ‌داد. باراک اوباما پس از به قدرت رسیدن از لوى خواهش کرده بود که این کرسی را به شخص دیگری واگذار نکند. اما استوارت لوی که عنوان معاون امور مربوط به تروريسم و اطلاعات مالى وزارت خزانه دارى آمريکا را داشته هم‌اکنون این پست را به کوهن که در طول دوسال گذشته در کنار وی فعالیت می‌کرده، واگذار کرده است.

معاون خزانه دارى آمريکا که یکی از اقدامات وی تحریم علیه ایران بوده در گفت‌وگویی با شبکه تلوزيونى "اخبار المستقبل" لبنان گفت: با روى کار آمدن "باراک اوباما" رئيس جمهور آمريکا سياست گفت وگو در جهت رسيدن به تفاهم با ايران بر اساس احترام دوجانبه در پيش گرفته شد ولى ايران با اين سياست آمريکا همکارى لازم را نکرد.

لوی در ادامه ادعاهاى خود درباره ایران می‌افزاید ما قصد فشار کامل به ايران را نداريم بلکه فقط مى خواهيم راه حل بهتر و واضح ترى را مقابل ايران قرار دهيم. همچنین همگان بايد هوشيار باشند تا ايران از تحريم فرار نکند چرا که تاريخ اين امر را ثابت کرده که ايران تلاش‌هاى زيرکانه اى را براى فرار از تحريم انجام داده است.

وى در پايان تصريح کرد: آمريکا از همکارى ايران و روسيه حمايت مى‌کند و اين به معناى اين نيست که آمريکا از سياست خود در فشار به ايران و طرد کردن اين کشور از مجامع بين المللى کاسته است.

حال با توجه به اینکه معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا که مسئول تحریم‌ها علیه ایران بوده، سوال اصلی این است که آیا با این تغییر سیاست‌های امریکا هم در مورد تحریم‌ها تغییر خواهد کرد یا این موضوع به اصل تحریم‌ها علیه ایران مربوط نخواهد شد.

در باب این تحولات و تاثیر آن بر ایران سعید لیلاز، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی-سیاسی، در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی گفت: رئیس جمهور امریکا عوض شد اما سیاست این کشور در مورد ایران تغییر نکرد، چطور می‌توان انتظار داشت که با تغییر معاون خزانه‌داری امریکا سیاست‌ها تغییر کند. نمی‌توان به چنین شکاف‌های کوچکی امید بست که باعث شود وضعیت تحریم‌ها علیه ایران تغییر کند.

همچنین با توجه به تصویر و تصوری که غربی‌ها دارند و نشست اخیر استانبول به نظر می‌رسد حتی تحریم‌ها تشدید هم بشود.

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی-سیاسی به دیپلماسی ایرانی گفت: تغییر رژیم دولت بوش به اوباما باعث تغییر در تحریم‌ها نشده، چراکه بسیاری از نومحافظه‌کاران در امریکا تشنه تحریم علیه ایران هستند و فورا کسی را جانشین آقای لوی خواهند کرد که یا همانند وی باشد یا شدیدتر از او عمل کند.

اما مسعود دانشمند، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، دید کاملا متفاوتی نسبت به تغییر معاون خزانه‌داری امریکا دارد و برای دیپلماسی ایرانی بیان می‌کند که اگر روند کاری که آقای لوی انجام می‌داده مورد پسند امریکا بود، قطعا استعفا نمی‌کرد. به نظر می‌رسد استعفای این فرد به دلیل تفاوت دیدگاه وی با دیدگاه امریکایی‌ها و شخص خود رییس جمهور امریکا بوده است. تحلیلی که ما می‌توانیم داشته‌ باشیم، این است که اقای لوی در کار خود موفق نبوده است. بدین معنا تحریم‌هایی که علیه ایران اجرا شده به هدف و نتیجه‌ای که امریکایی‌ها دنبال آن‌ها بوده نرسیده‌اند و به همین دلیل هم معاون خزانه‌داری امریکا که مسوول تحریم‌ها علیه ایران بوده، استعفا کرده است.

دانشمند همچنین اضافه می‌کند: تصور بر این است که امریکا به این نتیجه رسیده که این روال تحریم‌ها موفقیت‌آمیزنبوده است. با تمام تلاشی که آقای لوی در این زمینه انجام داده، سفرهای متعددی که به کشورهای مختلف بخصوص کشورهای همسایه ایران انجام می‌داده، که به هر صورت فشارها را بر ایران بیشتر کنند، توفیقی پیدا نکرده است.

به عقیده مسعود دانشمند این عدم توفیق دلیل عمده تغییر آقای لوی بوده است. نائب رییس اتاق ایران این گونه نتیجه‌گیری می‌کند که امریکا باید رویکرد تازه‌ای را در قبال ایران داشته باشند. اگر قرار بر این باشد که تحریم‌ها ادامه داشته باشد همان آقای لوی بر سر کار مانده بود، بنابراین امریکا روش دیگری را در پیش خواهد گرفت و به نظر نمی‌رسد که این روش تشدید تحریم‌ها باشد.

از دید یک اقتصاددان دیگری چنین تغییری ارتباط خاصی با تحریم‌ها علیه ایران ندارد. مهدی تقوی، اقتصاددان، بر این عقیده است که تحریم‌ها علیه ایران تنها تصمیم کشور امریکا نیست، تصمیمی است که کشورهای اروپایی و دیگر کشورها در شورای امنیت گرفته‌اند، بنابراین با عوض شدن معاون خزانه‌داری امریکا بعید به نظر می‌رسد که تغییری در روند تحریم‌ها ایجاد شود. شاید فردی که به جای آقای لوی بیاید روش ملایم‌تری را درپیش بگیرد اما اصل تحریم‌ها قطع نمی‌شود و یا تغییری اساسی در آن ایجاد نخواهد شد، بسیار بعید به نظر می‌رسد که اثر خاصی داشته باشد.

این اقتصاددان درباره آثار این تحریم‌ها در ایران به دیپلماسی ایرانی گفت: درباره آثار این تحریم‌ها بر ایران می‌توان توضیح داد که ما با کشورهای دیگر در روابط اقتصادی خود دچار مشکل شده‌ایم. به عبارت دیگر بانک‌های ایران تحریم هستند و نمی‌توانند با کشورهای دیگر راحت ارتباط داشته باشند.

تقوی تشریح کرد کسانی که در تجارت با کشورهای دیگر هستند، مجبورند از کشور ترکیه کالاها را وارد کنند. به عنوان مثال ترک‌ها بنزین را از جای دیگری خریداری می‌کنند و با قیمت گران‌تر به ایران می‌فروشند. در حقیقت هزینه مبادلات بالا رفته است. این تاثیر هم بر بخش خصوصی اثر گذاشته و هم بر مصرف‌کنندگان داخلی. مگر این که ایران سرمایه‌گذاری کند و ما به جایی برسیم که دیگر نیاز به وارد کردن کالاهای خارجی نداشته باشیم یا بهره‌وری صنایع را بالا ببریم، به عبارت دیگر ایران اتکا به تولید داخلی داشته باشد و سیاست گمرکی در این جهت باشد که کالاهایی که در داخل تولید می‌شوند دیگر وارد نشوند.


نظر شما :