مصرى‌ها خواستار محاکمه حسنى مبارک شدند

۰۹ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۰۱۴۰ سرخط اخبار
مصرى‌ها خواستار محاکمه حسنى مبارک شدند

مردم مصر صبح امروز با تجمع در ميدان آزادى قاهره، خواستار محاکمه رژيم حاکم به اتهام مزدورى و غارت کشور شدند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى آلمان، صبح امروز بار ديگر صدها تن از تظاهرات کنندگان مصرى در ميدان آزادى در مرکز شهر "قاهره " تجمع کردند و خواستار محاکمه "حسنى مبارک " رئيس‌جمهور مصر و رژيم او به اتهام مزدورى، سرقت و چپاول سرمايه‌هاى ملى کشور خود شدند.
خبرنگار خبرگزارى آلمان اعلام کرد: تظاهرات‌کنندگان با سر دادن شعارهايى سياستهاى مبارک را محکوم کردند و خواستار خروج وى از کشور شدند. آنها همچنين اعلام کردند که حسابشان با کسانى که در کشور هرج‌ و مرج ايجاد مى‌کنند، جداست و همه آنها حامى مصر هستند.
بر اساس اين گزارش، ميدان آزادى قاهره شاهد رد و بدل شدن گفت‌وگوهايى ميان تظاهرات‌کنندگان مصرى و نيروهاى امنيتى مسلح نيز بود. اين نيروها تاکيد داشتند که براى حمايت از تظاهرات‌کنندگان و تامين امنيتشان در آنجا حضور دارند.
مردم مصر از پنج روز پيش تظاهرات ضددولتى خود را در شهرهاى مختلف اين کشور آغاز کرده‌اند و روز گذشته را نيز که به عنوان «جمعه خشم» نامگذارى شده بودند، با تظاهرات عليه نظام حسنى مبارک به پايان رساندند که بر اساس آمار غير رسمى دست کم 20 نفر در مصر کشته و صدها نفر نيز زخمى شدند.

البرادعی بازداشت خانگی خود را تکذیب کرد

محمد البرادعی شایعات مربوط به بازداشت خانگی خود را تکذیب کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24 ، محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی که اخیرا از وین به مصر بازگشته است در گفتگو با این شبکه ضمن تکذیب شایعات مربوط به بازداشت خانگی خود اعلام کرد در تظاهرات خیابانی امروز شرکت خواهد کرد.
کشته های قیام مصر به 27 نفر رسید

 بر اساس اعلام منابع رسمی دولتی در مصر تعداد کشته های قیام مردم این کشور تاکنون به 27 نفر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع امنیتی در مصر اعلام کردند که از آغاز تظاهرات های ضد دولتی در مصر 27 نفر کشته شدند.
این منابع همچنین اعلام کردند که 20 نفر از کشته ها روز جمعه در پی قیام های مردمی و پس از اقامه نماز جمعه در قاهره و سوئز بوده است.
همچنین گفته می شود که بیش از یک هزار نفر از شهروندان و افسران پلیس مصر در درگیریها مجروح شده اند.
نا آرامی ها و قیام ها در مصر در پی درخواست ها و مطالبات اقتصادی و سیاسی مردم از جمله شغل و آزادی های مدنی آغاز و روز گذشته این قیام ها به اوج خود رسید.


مبارک: دولت جديدى معرفى مى‌کنم

حسنى مبارک طى سخنانى با اعلام برکنارى دولت فعلى گفت که فردا دولت جديدى را معرفى مى‌کند
.

به گزارش فارس، "حسنى مبارک " در پى تظاهرات‌ها اعلام کرد که دولت فعلى استعفا مى‌‌کند و وى فردا دولت جديد را معرفى مى‌کند.
رئيس جمهور مصر ضمن دفاع از سرکوب مردم خشمگين توسط پليس و دادن وعده‌هاى بهبود اوضاع گفت که تغيير از طريق گفت‌وگو و نه هرج و مرج ميسر مى‌شود.
حسنى مبارک گفت: من تظاهرات‌ها و شعارها را ديدم و بخاطر کشته شدن بيگناهان از هر دو طرف متأسفم. پليس در اين ناآرامى به دفاع پرداخت.
وى گفت: اين تظاهرات بدون آزادى اتفاق نمى‌افتادند. يک خط ظريفى بين هرج و مرج و آزادى وجود دارد.
مبارک افزود: ما بايد مراقب و محتاط باشيم تا مثل آنهايى که دور و بر ما هستند به سوى هرج و مرج نرويم.
وى ادامه داد: تغيير از طريق هرج و مرج ميسر نمى‌شود، بلکه نيازمند گفت‌وگو است. من کاملا از خواسته‌هاى مشروع و رنج‌هاى مردم مصر آگاهم. من هميشه طرف مردم فقير بوده‌ام و خواهم بود.
مبارک گفت: من امروز نه تنها به عنوان رئيس جمهور بلکه به عنوان يک شهروند مصرى با شما سخن مى‌گويم... مرحله اصلاح نقطه بازگشتى ندارد و ما ادامه خواهيم داد... ما بيکارى را کاهش خواهيم داد و اوضاع خدمات درمانى و آموزش را بهبود خواهيم داد.


نظر شما :