واکنش سفیر ایران به تهدیدات هلند

۱۰ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۴ کد : ۱۰۱۶۲ سرخط اخبار
واکنش سفیر ایران به تهدیدات هلند

سفير کشورمان در هلند با تأکيد بر اينکه موضوع پرونده زهرا بهرامى يک مسئله حاکميتى و داخلى ايران است، به مقامات اين کشور توصيه کرد که اين مسئله را به روابط دو جانبه تسرى ندهند.
به گزارش خبرگزارى فارس، کاظم غريب آبادى با بيان اينکه اين مسئله را در ديدار با مقامات هلندى نيز به آنان يادآورشده است، افزود: ما انتظار داريم هلند به قوانين داخلى ما احترام گذاشته و از دخالت در امور داخلى و حاکميتى ايران پرهيز کند.
وزارت خارجه هلند روز شنبه به دنبال اعدام زهرا بهرامى به جرم حمل و قاچاق مواد مخدر در ايران، اعلام کرد که محدوديت‌هايى در تماس‌هاى مقامات سياسى اين کشور با جمهورى اسلامى ايران و فعاليت‌هاى سفارت به صورت موقت برقرار مى‌کند.
غريب آبادى گفت: توصيه ما به دولت هلند اين است که به اين امر به عنوان يک مسئله حاکميتى و حقوقى نگاه کند و بداند که قوه قضاييه در جمهورى اسلامى ايران از استقلال کامل برخوردار است.
سفير ايران در هلند افزود: جمهورى اسلامى ايران تابعيت مضاعف را به رسميت نمى‌شناسد و بنابراين، خانم بهرامى يک شهروند ايرانى محسوب مى‌شد و اگر ما حاضر به شنيدن صحبت‌هاى طرف هلندى نيز شديم، تنها بر مبناى حسن نيت بود و نه تعهد حقوقى.
وى با بيان اين که درباره اين پرونده به طرف هلندى گفته بوديم که اتهامات مختلفى وجود دارد و سيستم قضايى ما نيز در يک روند عادلانه آن را مورد بررسى قرار داده است، گفت: از خانم بهرامى به هنگام دستگيرى گذرنامه‌هاى مختلف و متعددى از جمله ايرانى، هلندى و اسپانيايى کشف شد که بعد مشخص شد گذرنامه اسپانيايى وى جعلى است و مشخصات دو گذرنامه ايرانى و هلندى نيز متفاوت مى‌باشد. با کشف بيش از 400 گرم کوکايين و 400 گرم ترياک از وى نيز مشخص شد که او در يک باند بين‌المللى توزيع مواد مخدر عضويت دارد.
وى با بيان اينکه ايران در مسير ترانزيت مواد مخدر از افغانستان قرار دارد و رنج زيادى نيز از اين بابت متحمل شده است، افزود: اين مواد هم در داخل توزيع شده و جوانان کشور را آلوده مى‌کند و به کام مرگ مى کشاند و هم هزينه‌هايى را براى مبارزه با آن و جلوگيرى از انتقال اين مواد به اروپا براى کشور در پى دارد. سفير جمهورى اسلامى ايران در هلند با بيان اينکه ايران تاکنون 3 تا 4هزار نفر شهيد در راه مبارزه با مواد مخدر داده است، گفت: به همين سبب ايران قوانين سختى در مبارزه با مواد مخدر وضع کرده است که بخش زيادى از اين قدامات، براى مبارزه با قاچاق مواد مخدر به ديگر کشورها از جمله اروپا است و کشورهاى اروپايى بايد قدردان اين . زحمات ايران باشند.
وى دادگاه خانم بهرامى را عادلانه توصيف کرد و گفت: وى به اختيار خود وکيل انتخاب کرده و از حق ديدار با خانواده و تماس تلفنى با آنان نيز برخوردار بود و تشريفات قضايى و حقوقى نيز به صورت کامل درباره وى اجرا شده است.
به گزارش فارس، سفير کشورمان تأکيد کرد که بحث حقوقى درباره فردى که در کار قاچاق مواد مخدر دخالت داشته، نبايد سياسى نشود و اروپايى ها بايد قدردان اين هزينه هاى جمهورى اسلامى براى مقابله با رسيدن مواد مخدر به دست شهروندان آنان باشند.
غريب آبادى درباره ادعاى مقامات هلندى درخصوص روند دادرسى اين پرونده، گفت: اين روند به صورت کامل و دقيق طى شده است و به مقامات هلندى نيز گفته شد که حکم اعدام وى به جرم قاچاق مواد مخدر صادر شده و منتظر تاييد دادستان کل کشور است. اعدام بهرامى نشان داد که دادستان کل نيز اين حکم را تاييد کرده است. مدت زمان تاييد اين راى از سوى دادستان نيز بستگى به مراحل دادرسى دارد.
لازم به توضيح است که زهرا بهرامى بنابر اعلام دادسراى عمومى و انقلاب تهران به اتهام فروش و نگهدارى مواد مخدر، سحرگاه روز شنبه به دار مجازات آويخته شد. اين دادسرا خاطرنشان کرد که محکوم عليه ياد شده، عضو يک باند بين‌المللى ترانزيت مواد مخدر بود که با همکارى رابط هلندى خود، ‌از آن کشور کوکائين به ايران قاچاق مى کرد و به واسطه مشارکت با اين باند،‌ طى دو مرحله کوکائين به داخل کشور منتقل و توزيع شده بود. اين گزارش حاکى است که در بازرسى از منزل نامبرده که پيشتر به اتهام ارتکاب جرايم امنيتى دستگير شده بود،‌ 450 گرم کوکائين و 420 گرم ترياک نيز کشف و در تحقيقات صورت گرفته مشخص شد وى 150 گرم کوکائين نيز به فروش رسانده است.

هلند روابط خود با ایران را تعلیق کرد

فرارو به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت:هلند اعلام کرد در پی اعدام یک شهروند ایرانی - هلندی در تهران، تمامی روابط خود را در تمامی سطوح با ایران به حالت تعلیق در می آورد.

مقامات قضائی ایران روز گذشته از اعدام زهرا بهرامی شهروند ایرانی دارای تابعیت هلندی به جرم حمل مواد مخدر خبر دادند.

شايعه استعفاى حسنى مبارک قوت گرفت

برخى منابع صهيونيستى که به حلقه نزديکان رئيس جمهورى مصر نزديکند، از استعفاى قريب‌الوقوع حسنى مبارک خبر دادند.
به گزارش فارس، برخى منابع خبرى اسرائيلى صبح امروز در گزارش‌هايى از استعفاى قريب الوقوع حسنى مبارک رئيس جمهور مغضوب مصر خبر دادند.
پايگاه خبرى فلسطينى «هلا» به نقل از اين منابع اعلام کرد که حسنى مبارک امروز در پى فشار اعتراض‌هاى مردمى استعفاى خود را اعلام خواهد کرد.
در همين خصوص برخى تحليلگران اعلام کردند که تعيين عمر سليمان، مرد سايه و رئيس دستگاه اطلاعاتى مصر که شخصى نظامى است، در پست معاونت مبارک، گامى محتاطانه است تا در صورت ادامه فشارها بر مبارک، مقدمه‌اى باشد براى کناره‌گيرى حسنى مبارک از قدرت و باقى ماندن قدرت در دست نزديکان وى.
حسنى مبارک شب گذشته (29 ژانويه) براى فرو خواباندن خشم مردم مصر که براى پنجمين روز متوالى براى سرنگون کردن نظام وى تظاهرات کردند، عمر سليمان را معاون خود اعلام کرد و با تعيين احمد شفيق ژنرال نظامى، نخست وزير جديد، در صدد تشکيل کابينه جديد بر آمد.
براساس قانون اساسى مصر در صورت استعفا و مرگ رئيس جمهور در کشور مصر معاون رئيس حمهور وظايف وى را بر عهده خواهد گرفت. همانطور که حسنى مبارک معاون انور سادات بود و پس از ترور وى (1981)، قدرت را در دست گرفت.
اين خبر از طرف هيچ منبع معتبرى تاکنون تاييد نشده است و برخى گزارش‌هاى ديگر که منابع مشخصى ندارد، بر استعفاى مبارک تاکيد کرده است.
با توجه به توافقنامه صلح قاهره و تل‌آويو، رژيم صهيونيستى اعم از سياستمداران، مقامات و رسانه‌هاى صهيونيستى نيز اخبار مصر را به دقت رصد مى‌کنند.
گزارش‌هاى رسيده از قاهره نشان مى‌دهد که مردم قاهره اکنون در حال پيوستن به چند هزار نفرى هستند که شب گذشته را در ميدان آزادى در قاهره به صبح رساندند.
برخى گروه‌ها و جريان‌هاى ديگر مانند باشگاه حقوقدانان قاهره اعلام کردند که بعد از ظهر امروز يکشنبه به مردم خواهند پيوست.

قدردانی صالحی از رای اعتماد مجلس

"علی‌اکبر صالحی" پس از کسب رای اعتماد از نمایندگان مردم در خانه ملت، طی نامه‌ای از رای مثبت نمایندگان تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش خانه ملت، "سیدمحمدحسن ابوترابی فرد" نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که پس از "علی لاریجانی" ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت، گفت: طی نامه‌ای که مرقوم کرده‌اند از رای مثبت نمایندگان به خود تشکر کردند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه صالحی بتواند در سمت وزارت امور خارجه انجام وظیفه شایسته ای داشته باشد، تصریح کرد: انشاءالله آقای صالحی همیشه صالح باشند و با عمل صالح خود بتوانند دستگاه دیپلماسی کشور را هدایت کنند.

صالحی در جلسه علنی امروز با 146 رای موافق، 60 رای مخالف و 35 رای ممتنع از مجموع 241 رای ماخوذه به عنوان دومین وزیر امور خارجه "محمود احمدی نژاد" توانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.

کماندوهاى اسراييلى وارد قاهره شدند

تازه ترين گزارش ها از وضعيت شهر قاهره پايتخت مصر حاکيست، شمارى از کماندوهاى اسراييلى براى بلوا و ايجاد زمينه ترور و کشتار مردمى وارد اين منطقه شده اند.
 
منابع آگاه به ايرنا گزارش دادند، با برگزيده شدن ژنرال ’عمر سليمان’ رييس سازمان اطلاعات مصر به عنوان معاون رييس جمهورى مصر، در حقيقت مبارک به رژيم صهيونيستى براى دخالت در اوضاع اين کشور عرب چراغ سبز نشان داده است.
يک شاهد عينى روز يکشنبه در تماس تلفنى با خبرنگار ايرنا در آنکارا گفت: حمله هاى مشکوک به مراکز تجارى و مسکونى و ترور افراد خاص در پايتخت مصر وضعيت نامعلومى را ايجاد کرده است.
وى افزود: اين شايعه بين تظاهرکنندگان مصرى قوت گرفته که عوامل اسراييلى در بين مردم نفوذ کرده اند تا اعتراض هاى مردمى را به سمت خشونت و درگيرى هاى گروهى و فرقه اى هدايت کنند.
گفته مى شود مبارک در تماس هايى که طى 24 ساعت گذشته با سران رژيم صهيونيستى و آمريکا داشته به آنان هشدار داده که سقوط وى زمينه متلاشى شدن اسراييل را فراهم خواهد کرد.
اين در حاليست که مقام هاى رژيم صهيونيستى طى تحليل هاى مختلفى بشدت از مبارک دفاع نموده و خواهان بقاى دولت ديکتاتورى وى مى باشند و سقوط احتمالى او را بمنزله انزواى شديد خود در خاورميانه مى کنند.
روزنامه واشنگتن پست در اين زمينه نوشت:اسراييل بشدت تحولات صورت گرفته در جهان عرب و کشورهاى همسايه خود به ويژه مصر را زير نظر دارد و رويداد هاى منطقه را به ’زمين لرزه’تشبيه نموده است.
يکى از اعضاى کابينه اسراييل درباره حکومت مبارک گفته است :ما شديدا بر اين باوريم که حکومت مبارک بسيار قوى است و قادر خواهد بود با کمک نيروهاى امنيتى و امکاناتى که در اين راه در اختيار دارد بر ناآرامى ها غلبه کند.مبارک متحد ما مى باشد.
الون ليل، سفير اسبق رژيم صهيونيستى در ترکيه نيز راجع به تحولات اخير مصر گفت:اگر مبارک سقوط کند،اسراييل در خاورميانه منزوى خواهد شد.

برنامه هاى صالحى براى وزارت خارجه

ديپلماسى ايرانى:
رئوس و محتواى برنامه هاى او تا اندازه اى صداى مخالفانش را در بهارستان درآورد. نمايندگان مخالف صالحى معتقد بودند که برنامه هاى او نه در سطح وزارت خارجه ايران که در سطح فراملى است و از آنجا که رئيس دولت نيز اختيارات چندانى به وزيرانش نمى دهد، جاى تعجب دارد. با اين حال سرفصل برنامه هاى اعلام شده صالحى براى وزارتخانه از اين قرار است:

تاکيد بر اصول عزت، حکمت و مصلحت

وزارت امور خارجه به عنوان متولى اصلى سياست خارجى جمهورى اسلامى ايران به منظور حرکت در مسيرى هدفمند و متناسب با آرمان‌ها و ارزش‌هاى نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران مصمم است همزمان با ايفاى نقش ذاتى خود در تنظيم روابط و مناسبات با ساير کشورها و سازمان‌هاى بين‌المللى، با اتخاذ راهکارهاى بديع و کارآمد در محيط پويا و سيال بين‌المللى به تحصيل دستاوردهاى متناسب با نظام ارزشى انقلاب اسلامى، منافع مشروع خود را در چارچوب اصول عزت، حکمت و مصلحت تحصيل نمايد. اصولا وجه تمايز نظام جمهورى اسلامى ايران با ساير نظام‌هاى موجود در جهان، نگاه جامع (مادى و معنوى) به انسان و همزمان توجه به کرامت و ارزش والاى انسان و آزادى توام با مسئوليت او در برابر خدا با الهام از انديشه‌هاى مترقى اسلام مى‌باشد.

ساختن جهانى نو

جمهورى اسلامى ايران ضمن احترام به منافع مشروع و قانونى تمامى کشورهاى جهان (آنها را که به رسميت شناخته است) بر اين باور است که دخالت‌هاى غيرمسئولانه معدود کشورهايى تماميت‌خواه و انحصارطلب، جهان را از مسير ذاتى خود که همانا بسترسازى براى رشد، تعالى و سعادت ابناى بشر مى‌باشد دور ساخته است که جبران آن مستلزم مساعى جمعى و همکارى متعهدانه در "ساختن جهانى نو با تمسک به ارزش‌ها و آرمان‌هاى واقعى و فطرى بشر" از طريق بازنگرى در روش‌هاى ناکارآمد و رايج کنونى در تامين صلح و امنيت جهانى، مشارکت همه واحدهاى سياسى در تصميم‌گيرى‌هاى بين‌المللى در بسترى از تکثرگرايى و عدالت‌خواهى مى‌باشد.

تحقق جهانى عدالت‌محور و بدون تبعيض

اشاعه ارزش‌هاى انسانى، نفى نظام ظلم و سلطه بين‌المللى، مسئوليت در قبال مسائل کلى منطقه و جهان، تعهد به انسان و انسانيت و تلاش مستمر در مسير رشد، توسعه و بالندگى در محور توجهات و تلاش‌هاى جمهورى اسلامى ايران قرار دارد و در اين راستا وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ايران به عنوان مرجع ملى ديپلماسى خارجى کشور با همکارى نهادهاى مختلف داخلى با اتخاذ "رويکردى تعاملى، موثر و فعال با جهان و تاکيد بر حقوق مشروع و ذاتى خود" بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت و در چارچوب اسناد بالادستى نظام جمهورى اسلامى ايران، به وظايف ذاتى خود جامه عمل پوشانده و اميد آن دارد در مسير تحقق جهانى عدالت‌محور و بدون تبعيض از همکارى و مساعدت تمامى کشورهاى دوست و غيرمتخاصم منتفع گردد.

اعتمادسازى و تعامل سازنده با نظام بين‌المللى

يکى از اهداف کليدى در سياست خارجى که در سند چشم‌انداز بيست ساله جمهورى اسلامى ايران آمده است تعامل سازنده با نظام بين‌المللى در سطوح دوجانبه، منطقه‌اى و بين‌المللى و همچنين در سطح سازمان‌هاى بين‌المللى است. بر مبناى اهداف و اصول ياد شده بايد تمام تلاشمان را به‌کار بگيريم تا آرمان‌هاى نظام را تا آنجا که ممکن است با توجه به عرف و هنجارهاى بين‌المللى و نيز امکانات و شرايط محيطى و ساختارى محقق سازيم. جمهورى اسلامى ايران با پيروى از رهنمودهاى امام راحلمان و نيز رهبر همام خود خواستار برقرارى روابط سازنده با تمامى کشورهاى جهان که از طرف کشورمان به رسميت شناخته شده‌اند، مى‌باشد... البته تحقق چنين امرى نيازمند ارکانى است که اساسى‌ترين رکن آن اعتمادسازى متقابل است که اين نيز به نوبه خود نيازمند به گذر زمان و آزمون است. به هر حال اعتمادسازى در عرصه ديپلماسى و سياست خارجى يک سرمايه ارزشمند است.

راهبردهاى کلان وزارت امور خارجه: امنيت و صلح براى همه، دستيابى به رفاه و پيشرفت، حفظ کرامت انسان‌ها، مشارکت‌گرايى و عدم تمکين به ظلم و تبعيض، هسرمايه‌گذارى در منابع انسانى، ارتقاى خدمات کنسولى

بازتعريف و بازسازى رويکردها

براى تحقق اهداف کلان فوق، وزارت امور خارجه نيازمند بازتعريف و بازسازى رويکردها و ابراز تحقق اهداف نظام در عرصه سياست خارجى با تاکيد بر حفظ مبانى و اصول مى‌باشد. در اين راستا افزون بر استفاده از ساز و کارهاى شناخته شده و رسمى، بر آنيم تا براى پيشبرد اهداف خود، بهره‌مندى از امکانات و زمينه‌هاى جديد مانند سازمان‌هاى مردم‌نهاد (NGO) را در دستور کار قرار داده و همچنين براى تنوير افکار عمومى ملت‌ها، در رهيافتى نوين مباحث مربوط به ديپلماسى عمومى (Public Diplomacy) را مورد توجه ويژه قرار دهيم.

کارآمد نمودن وزارت خارجه

در اين ميان يکى از ضرورت‌هاى عينى و الزام‌آور، تلاش براى کارآمد نمودن ساختار وزارت امور خارجه متناسب با شأن و منزلت نظام اسلامى بوده و براى تحقق اين هدف تامين نيروى انسانى شايسته، متعهد و دلباخته ميهن عزيز اسلامى ضرورتى انکارناپذير است.

تغيير شيوه جذب نيرو در دستگاه ديپلماسى کشور

اينجانب بر اين باورم که ايجاد تغييرات لازم در شيوه جذب نيروى مورد نياز دستگاه ديپلماسى کشور بايد در صدر برنامه‌هاى مربوط به تجهيز نيروى انسانى وزارت امور خارجه قرار گيرد. در خاتمه بايد گفت که دولت اسلامى نبايد در روابط خارجى خود به گونه‌اى رفتار کند که اصل عزت اسلامى مخدوش و يا کم‌رنگ شود. 


نظر شما :