البرادعى آلت دست ايران است!

۱۱ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۵ کد : ۱۰۱۶۷ سرخط اخبار
البرادعى آلت دست ايران است!

يکى از رهبران جامعه يهوديان آمريکا مدعى شد که محمد البرادعى مدير کل سابق آژانس بين المللى انرژى اتمى و يکى از رهبران مخالف دولت حسنى مبارک رييس جمهورى مصر ، آلت دست ايران است!
به گزارش عصر ايران همزمان با تنگ تر شدن عرصه براى حسنى مبارک رييس جمهورى رو به افول مصر و در حالى که تظاهرات دهها و صدها هزار نفرى مخالفان حکومت مبارک در خيابان هاى قاهره ، اسکندريه و سوئز ادامه دارد ، "مالکوم هو انلين" معاون رييس " کنفرانس روساى سازمان هاى جامعه يهوديان آمريکا " محمد البرادعى را متهم کرد که آلت دست ايران است.

اين اتهام در حالى مطرح شده است که روز گذشته جمعيت اخوان المسلمين مهم ترين گروه مذهبى مخالفت حکومت مبارک که در 50 سال گذشته تحت شديد ترين سرکوب ها در جامعه مصر قرار داشته ، اعلام کرده است که از ميانجيگرى البرادعى و مذاکره وى با دولت مبارک براى رسيدن به توافقى براى حل بحران سياسى موجود در اين کشور استقبال مى کند.

با اين حال اين مقام جامعه يهوديان آمريکا که به نظر مى رسد نظرات او بيانگر عمق نگرانى مقامات تل آويو از سقوط يکى از نزديک ترين متحدان منطقه اى اسراييل است ،  درباره البرادعى مى گويد که البرادعى در 12 سالى که در سمت مديريت آ‍ژانس بين المللى انرژى اتمى فعاليت داشته ، قابليت هاى هسته اى ايران را لاپوشانى کرده و از ديد جامعه جهانى به دور نگهداشته است.

مالکوم هو انلين که همزمان مديرسياست خارجى جامعه يهوديان آمريکا نيز مى باشد در يک مصاحبه زنده تلويزيونى درباره بحران مصر با اشاره به اين موضوع گفت :‌"‌او آلت دست ايران است و من اين جمله را از سر عداوت با او نمى گويم.او در مدتى که رياست آژانس را بر عهده داشت براى دفاع از آنها ( ايران) سينه سپر کرد و گزارش ها را به نفع ايران تحريف کرد".

اتهامات اين مقام جامعه يهوديان آمريکا در حالى است که در زمان تصدى البرادعى به سمت مدير کلى آژانس بين المللى انرژى اتمى ، برخى مقامات و رسانه هاى ايران نيز وى را متهم به همراهى با قدرت هاى غربى عليه ايران مى کردند.

البرادعى پنج شنبه هفته گذشته و تنها يک روز مانده به برگزارى بزرگ ترين تظاهرات ضد دولتى روز جمعه مردم مصراز وين وارد قاهره شد . وى در روزهاى گذشته دو بار با حضور خود در راهپيمايى اعتراضى مردم مصر خواستار برکنارى مبارک از قدرت شده است.

حسنى مبارک رييس جمهورى 3 دهه گذشته مصر است که از زمان ترور انور سادات رييس جمهورى سابق مصر در سال 1980 زمام قدرت را در اين کشور به دست گرفته است .

وى از آن زمان تا کنون با بر پا داشتن قوانينى چون حالت فوق العاده و ممانعت از فعاليت آزادانه احزاب و انجمن هاى مردم نهاد قدرت خود را حفظ کرده است ، اما به گمان بسيارى از ناظران در صورت تداوم قيام مردمى يک هفته گذشته در مصر سقوط دولت او حتمى خواهد بود.

مبارک با گارد شخصی به شرم الشیخ گریخت

یک روزنامه غربی از فرار دیکتاتور مصر به شرم الشیخ همراه با محافظان شخصی خود به سبب گسترش موج خشم مردم خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، "حسنی مبارک" شب گذشته همراه با محافظانی که کاملا مسلح بودند وارد شرم الشیخ شد و در منزل شخصی خود که یک هتل ساحلی است، اقامت گزید. به نوشته این روزنامه هر چند مبارک به طور مرتب به شرم الشیخ رفت و آمد دارد، اما مورد دیشب به دلیل وخیم شدن اوضاع داخلی مصر و احتمال سقوط حکومت وی با دفعات قبل تفاوت دارد. در همین رابطه یکی از ساکنان شرم الشیخ به دیلی تلگراف گفت : فکر می کنم دلیل آمدن مبارک به شرم الشیخ آن باشد که اگر وی در قاهره می ماند کشته می شد.  این در حالی است که پیشتر شایعاتی درباره فرار حسنی مبارک از مصر به هلند در رسانه ها منتشر شده بود.

عربستان در آستانه اعتراضات گسترده

یک روزنامه عرب زبان با اشاره به تظاهرات ضد حکومتی جده عربستان، آن را مقدمه ای برای اعتراضات گسترده و فراگیر در این کشور دانست.
به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه القدس العربی در مطلبی با عنوان "اعتراضات درعربستان" می نویسد: جده در غرب عربستان شاهد تظاهراتی با حضور زنان و مردانی بود که با صدای بلند علیه فساد و بی توجهی مقامات و حیف و میل بیت المال شعار دادند.
این اقدام کم سابقه است و روزهای سختی را برای این رژیم عربی ثروتمند رقم خواهد زد. روزنامه مذکور نوشت: این که نیروهای امنیتی عربستان به سرکوب اعترضات بپردازند و با خشونت با آنها برخورد کنند موضوعی عادی به شمار می رود و این قابل انتظار بود زیرا این نیروها به همین خاطر تاسیس شده اند. عربستانی ها همانند همتایان خود در کشورهای عربی نتوانستند به تظاهرات ادامه بدهند چرا که تجربه کافی را در برخورد با نیروهای امنیتی ندارند.
این روزنامه ادامه داد: درست است که تظاهرکنندگان سعودی درمقایسه با همتایان خود در مصر، تونس و الجزایر از نظر عددی کمتر هستند اما در این جا تعداد مهم نیست بلکه آنچه مهم است برگزاری این اعتراضات برای اولین بار است و اینکه زنان دوش به دوش مردان درآن مشارکت کرده اند. زنان عربستانی از حق رانندگی محروم هستند هر گونه اعتراضات در عربستان ممنوع است.عربستان همانند بقیه کشورهای عربی شاهد جنبش های مردمی است. این کشور غنی ترین کشور نفتی در جهان عرب و حتی درخاورمیانه به شمار می رود. ذخایر آن 190 میلیارد بشکه تخمین زده می شود و تولید روزانه آن ده میلیون بشکه است.
به نظر می رسد که مشکلات کمتری در مقایسه با دیگرکشورهای عربی داشته باشد. این روزنامه نوشت: آمارهای بیکاری کمتر از کشورهای دیگر عربی است.البته این آمار مختص به مردان است زیرا بازار کار به روی زنان بسته شده است و آمارهای غیر رسمی آمار بیکاری را بیش از رقم ده درصد اعلام شده می دانند.
روزنامه فوق می افزاید: عربستان نظارت شدیدی بر همه وسایل ارتباط جمعی دارد. دانشکده عبدالعزیز ویژه نظارت برپایگاههای اینترنتی است و 250 سایت را بسته است. هدف این است که امور داخلی و خارجی پوشش داده نشود. اما این اقدامات مانعی برای جوانان سعودی بوجود نیاورده است و آنها به طرق گوناگون به جمع آوری اطلاعات مورد نظر خود می پردازند. این روزنامه ذکر کرد: "زین العابدین بن علی" رئیس جمهور تونس هم این شیوه ها را ادامه داد اما نتوانست کاری از پیش ببرد.
رژیم تونس به مراتب کنترل شدیدتری اعمال کرد اما این اقدام مانع فرار و فروپاشی رژیمش نشد و این اقدام فروپاشی اش را تسریع کرد. روزنامه مذکور نوشت: مردم کشورهای عربی در همه این کشورها اعم از فقیر و غنی خواهان تغییرات دموکراتیک از راههای مسالمت آمیز هستند تا به خواسته های خود شامل؛ برقراری عدالت، توزیع عادلانه ثروت، دستگاه قضایی مستقل، جدایی قوا و مشارکت در تعین سرنوشت برسند. این روزنامه می افزاید: مردم کشورهای حوزه خلیج فارس متفاوت از دیگر کشورهای عربی نیستند یعنی اوضاع بهتر سبب نمی شود که خواهان مشارکت در مراکز تصمیم گیری کشورشان نشوند. مردم این کشورها سفرهای زیادی به خارج کشور دارند و به وسایل ارتباطی دسترسی دارند. روزنامه مذکور در پایان خاطر نشان ساخت: تظاهرات گسترده تری درعربستان در راه است. تظاهراتی که خواسته آن دموکراسی، انتخابات، شفافیت و مبارزه با فساد است. بدست آوردن لقمه نان کافی نیست مهم نان همراه با کرامت است.


سوریه هم اینترنت را قطع کرد

العربیه گزارش داده که پس از مصر و چین، اینترنت سوریه نیز با اختلالات شدیدی مواجه و تقریبا قطع شده است.

به گزارش ایتنا به نقل از پایگاه خبری ماشابل، شبکه العربیه اعلام کرده است که تمام سرویس‌ها و خطوط اینترنتی در سوریه قطع شده است.

یک هفته پیش نیز رویترز از ممنوع شدن استفاده از دو برنامه‌ای که کاربران به کمک آنها می‌توانند به سایت فیس‌بوک وارد شوند در سوریه خبر داده بود.

شبکه اجتماعی فیس‌بوک از سال ۲۰۰۷ در سوریه فیلتر شده است.

هرچند دولتمردان سوری در اعمال فشار بر رسانه‌ها و جریان اطلاع‌رسانی ید طولایی دارند، اما این بار یک مسئول سوری ادعای العربیه مبنی بر قطع اینترنت در این کشور را رد کرده است.

حزب بعث از سال ۱۹۶۳ زمام امور کشور عرب‌نشین سوریه را در اختیار دارد.

لغو سفر صالحى به اتيوپى

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به اتیوپی برای شرکت در نشست سران اتحادیه آفریقا ، لغو شد.
 
به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر از آدیس آبابا؛ علی اکبر صالحی قرار بود در شانزدهمین نشست سران اتحادیه آفریقا که در حال برگزاری است ، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران که عضو ناظر این اتحادیه است ، شرکت کند.

گفته می شود وی به علت تراکم کاری مجبور به لغو این سفر شده است.

یادآور می شود نشست سران اتحادیه آفریقا امروز و فردا با شعار «به طرف همبستگی و اتحاد بیشتر از طریق ارزش‌های مشترک» و با حضور سران کشورهای آفریقا برگزار و در آن درباره اوضاع ساحل عاج، سودان و تونس بحث و بررسی می‌شود.

حمایت هیکل از مبارک

در حالی که تمامی آزادیخواهان جهان از قیام مردم مصر حمایت کرده و می‏ کنند، حسنین هیکل نویسنده کهنه ‏کار مصری از مبارک خواست تا برای سرکوب اعتراضات مردمی از باتوم ‏های آهنی استفاده کند!

به گزارش خبرگزاری ابنا، «محمد حسنین هیکل» نویسنده و روزنامه‏ نگار مشهور مصری که از اعضای حزب حاکم مصر و از طرفداران مبارک است، در آخرین جلسه مشاوره رهبران حزب به مبارک برای مقابله با انقلاب مردم، به او پیشنهاد داده تا از باتوم ‏های آهنی استفاده کند!

به گزارش رسانه‏ های منطقه، در این جلسه هیکل گفته است استفاده از نیروی زور و مشت آهنین برای سرکوب مخالفان کار بسیار پسندیده‎‏ ای است و باید پیش از آنکه انقلاب مصر به اندازه انقلاب تونس پیش برود، کار را یکسره کرد!

به گزارش منابع امنیتی که گفت‏ وگوهای محرمانه جلسه سری حزب ملی حاکم را به بیرون درز داده‏ اند، در انتهای این جلسه میان حاضران درگیری رخ داده و نشست بی‏هیچ نتیجه ‏ای به پایان رسیده است!

به گفته همین منابع امنیتی، هیکل گفته است تا می ‏توانیم باید از نیروی پلیس و ارتش برای سرکوب مخالفان استفاده کنیم؛ چراکه به زودی مردم خشمگین بر کشور مسلط خواهند شد!

احتمال جدایی جنوب سودان قوت گرفت


نتایج همه‌پرسی استقلال جنوب سودان مشخص شد: 99.57 درصد شرکت کنندگان در همه‌پرسی، به جدایی جنوب سودان رای دادند

به گزارش نسیم آنلاین نایب رئیس کمیسیون برگزاری "چن ریک" گفت: 3 ملیون و 700 هزار سودانی در این همه پرسی شرکت کردند و میانگین مشارکت 99 درصد بود.

این آمار ارقام نتایج همه‌پرسی در شمال و 8 حوزه در کشورهای خارجی را در برنمی‌گیرد که نتایج آن با نتایج نهایی همه‌پرسی اعلام خواهد شد.


نظر شما :