مبارک : آماده کناره گیری هستم

۱۵ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۸:۲۸ کد : ۱۰۱۸۲ سرخط اخبار
مبارک : آماده کناره گیری هستم

"حسنی مبارک " رییس رژیم مصر پنجشنبه شب در پی موج جدید اعتراضات عظیم مردم این کشور گفت که آماده کناره گیری از قدرت است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، مبارک در مصاحبه با تلویزیون "ای بی سی "آمریکا گفت: "خسته شده ام. پس از 62 سال خدمت دولتی، کافی است، می خواهم بروم." وی با این حال افزود :اگر امروز استعفا کنم، هرج و مرج خواهد شد." مبارک که درون کاخ ریاست جمهوری مصر در قاهره بشدت تحت محافظت به سر می برد، همچنین گفت که از خشونت ها و خونریزی های اخیر در جریان تظاهرات مردم ناراحت است. مبارک، دولت خود را از مسوولیت در این مورد مبرا دانست. وی "باراک اوباما "رییس جمهور آمریکا را مردی بسیار خوب توصیف کرد اما وقتی از وی پرسیده شد که آیا احساس می کند آمریکا به او خیانت کرده، سرش را تکان داد. مبارک گفت که به اوباما گفته است :شما فرهنگ مصر را درک نمی کنید و نمی دانید اگر من کناربروم چه اتفاقی خواهد افتاد."

ادعای ضد ایرانی جدید ویکی‌لیکس


«دیلی‌تلگراف» به نقل از «ویکی‌لیکس» ادعا کرد افسر پیشین پلیس فدارل آمریکا در زندان‌های ایران است.

به گزارش خبرآنلاین، وب‌سایت «تلگراف» بر اساس یکی از اسناد «ویکی‌لیکس» مدعی شد: «روبرت لوینسون» که از سال 2007 ناپدید شده، در یکی از زندان‌های سپاه پاسداران به سر می‌برد.

این روزنامۀ انگلیسی نوشت اظهارات یک زندانی سیاسی - که به هویت آن نیز اشاره ای نشده - موفق به فرار از ایران شده، نشان می‌دهد «لوینسون» در یکی از زندان‌های مخفی سپاه است.

این فرد، که در آگوست 2009 و طی ناآرامی‌های پس از انتخابات دستگیر شده، مدعی است کلمۀ «بی. لوینسون» و زیر آن در سه خط «درخواستِ کمک» را در سلولش دیده است.

دیپلمات آمریکایی که با این منبع مصاحبه کرده دو ماه بعد به واشنگتن نوشت: او گفت که در آن زمان نمی‌دانسته «لوینسون» کیست و تنها پس از آزادیش با جستجو در گوگل متوجه شد لوینسون شهروند آمریکایی گمشده است.

این ادعا در شرایطی مطرح شده است که شهروندان ایرانی زیادی با اتهامات واهی در زندان های آمریکا در بازداشت به سر می برند.

شهرزاد میرقلی‌خان یکی از این ایرانیان است که در سال 2007 و در سن 27 سالگی، پس از بازگشت اجباری از قبرس به امریکا، در این کشور بازداشت شد.

لوینسون 62 ساله، کارمند بازنشستۀ «اف.بی.آی.» بنا بر ادعای رسانه های غربی ظاهراً در حال تحقیق در مورد قاچاق سیگار بوده که به گفتۀ دولت آمریکا در ماه مارس سال 2007 [اسفند 1385] در جزیره کیش ناپدید می‌شود. ایران تا کنون ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا را رد کرده است. ادعاهای آمریکا درباره این افسر بازنشسته پلیس فدرال همزمان با شدت یافتن استراتژی ایران هراسی در منطقه مطرح شد.

باراک: دوران مبارک به پايان رسيده است

وزير جنگ رژيم صهيونيستى تاکيد کرد که دوران "حسنى مبارک " به پايان رسيده است و اسرائيل بايد خود را براى تحولات جديد آماده کند.

به گزارش فارس، "ايهود باراک " در مصاحبه با کانال دوم تلويزيون رژيم صهيونيستى گفت که بدون شک دوران مبارک به پايان رسيده است و چيز ديگرى در مصر بوجود خواهد آمد و به همين دليل ما بايد براى هر تحولى آمادگى داشته باشيم.

اين اظهارات باراک در حالى است که محافل سياسى رژيم صهيونيستى درباره فروپاشى رژيم مبارک و لغو معاهده صلح با مصر پس از سقوط دولت مبارک به شدت نگران هستند و مقام‌هاى صهيونيست در چند روز گذشته از روى کار آمدن اسلام‌گراها ابراز نگرانى شديد کرده‌اند.

از سوى ديگر "بنيامين نتانياهو " نخست‌‌وزير رژيم صهيونيستى طى سخنانى در کنست(پارلمان) اين رژيم خواستار تقويت قدرت اسرائيل در سايه ناآرامى‌هاى مصر شد.

تماس مهم البرادعى با غرب

"محمد البرادعى " در تماس‌هايى تلفنى با مقامات آمريکايى و انگليسى براى مرحله پس از مبارک در مصر گفتگو و مذاکره کرده است.

به گزارش فارس روزنامه فرامنطقه‌اى "القدس العربى "، تاکيد کرد، "جرج باباندريو " نخست وزير يونان و "مارگارت اسکوبى " سفير آمريکا در مصر و "دومنيک اسکوبى " سفير انگليس در مصر از جمله شخصيت‌هاى سياسى غربى بودند که ضمن تماس‌هاى تلفنى نظر البرادعى را درباره نحوه انتقال قدرت در صورت موافقت مبارک با آن و اولويت‌هاى مرحله بعد جويا شدند.

اين منابع تاکيد کردند: البرادعى در اين گفتگوها دو راهکار ارائه داده است که اولين آن در تشکيل شوراى موقت رياست متشکل از سه نفر، يک نفر نظامى و دو غير نظامى و دومين آن در جانشينى سليمان به جاى مبارک به عنوان رئيس جمهور موقت مصر در دوره انتقالى است که طى آن مصر بايد خود را براى برگزارى انتخابات جديد و تدوين قانون اساسى جديد آماده نمايد.

اين منابع افزودند: البرادعى به راهکار دوم گرايش دارد.

اين منابع گفتند: اسکوبى در گفتگو با البرادعى بر موضع‌گيرى کلى آمريکا در برابر بحران مصر تاکيد داشت.

اوباما معاهده استارت جديد را امضا کرد

رئيس جمهور آمريکا معاهده استارت جديد را با روسيه امضا کرد.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزارى شينهوا، معاهده کاهش تسليحات استراتژيک جديد(استارت) که روز چهارشنبه به امضاى باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا رسيد، براى جايگزين شدن با معاهده پيشين که در دسامبر 2009 منقضى شده بود، طراحى شده است.

طبق معاهده جديد استارت، دو کشور روسيه و آمريکا بايد شمار کلاهک‌هاى هسته‌اى خود را به کمتر از 1550 برسانند که اين ميزان حدود 30 درصد کمتر از معاهده پيشين است.

نمايندگان سناى آمريکا اين معاهده را در اواخر سال 2010 و پارلمان روسيه نيز آن را در ماه ژانويه تاييد کردند.

دولت باراک اوباما اين معاهده را نقطه عطفى در طراحى دوباره روابط مسکو- واشنگتن در نظر گرفته است.

نخستین سخنان ميقاتى درباره ایران

بيروت - ’نجيب ميقاتي’ نخست وزير جديد لبنان در اولين ديدار رسمى خود با يک مقام ايرانى پس از انتخاب وى به عنوان نخست وزير لبنان، ضمن تاکيد برهمکارى نزديک با ايران در دولت خود فرا رسيدن سالگرد پيروزى انقلاب را به دولت و ملت ايران تبريک گفت.
   
به گزارش ايرنا از بيروت، نخست وزير جديد لبنان اين سخنان را در ديدار روز سه شنبه ’غضنفررکن آبادي’ سفير جمهورى اسلامى ايران در لبنان با وى ابراز داشت و ايجاد وحدت در صحنه داخلى لبنان و جلوگيرى از بروز فتنه طايفه اى درکشور و هم چنين ايجاد نهضت توسعه اى را از اهداف خود برشمرد.
ميقاتى در اين ديدار همچنين اولويت اصلى خود را اهتمام به مشکلات معيشتى مردم عنوان کرد.
نخست وزير جديد لبنان با اشاره به تجربه خوب ايران در اجراى طرح توسعه اى از حيث سرعت و کيفيت گفت: به محض تشکيل دولت، همکارى نزديک با جمهورى اسلامى ايران جهت اجرايى کردن توافقنامه هاى امضا شده به خصوص موضوع برق را به عنوان اولويت اصلى دنبال خواهد کرد.
سفير ايران هم در اين ديدار گفت: ايران آمادگى خود را براى گسترش همکارى ها با لبنان اعلام مى کند.
غضنفر رکن آبادى ‌آخرين دستاورد هاى هسته اى جمهورى اسلامى ايران در خلال مذاکرات هسته اى ژنو و استابنول و همچنين دست يابى ايران به خود کفايى در همه زمينه ها به ويژه در زمينه بنزين را تشريح کرد.
وى با اشاره به 25 توافقنامه امضا شده ميان ايران و لبنان درخلال چند ماه گذشته از دولت سعد حريرى به دليل پيگيرى وامضاى اين توافقنامه ها تشکر کرد.

تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد،‌ پنج شرکت و شش نفر را در ایران و ترکیه در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

به گزارش آفتاب به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد، پنج شرکت تجاری و شش نفر را در ایران و ترکیه که در تهیه مواد و تجهیزات مورد نیاز در برنامه موشکی بالستیک ایران مشارکت داشتند، در لیست سیاه تحریم‌ها خود قرار داده است.
 
همچنین سه شرکت مستقر در استانبول نیز به دلیل ارایه مواد و خدمات به سازمان صنایع فضایی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شده‌اند.

قرار گرفتن نام شهروندان و شرکت‌های خارجی در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا بدین معنا است که این افراد و شرکت‌ها دیگر اجازه فعالیت در آمریکا را نخواهند داشت و شرکت‌های آمریکایی نیز نمی‌توانند با آنها تماس برقرار کنند.


وزير کشور سابق تونس دستگير شد

وزير کشور سابق تونس به اتهام دست داشتن در قتل مردم در زمان حکومت "زين العابدين بن على " دستگير شد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزيره، "فرحات الراجحى " وزير کشور تونس اعلام کرد که "رفيق الحاج قاسم " وزير کشور سابق اين کشور در زمان رياست زين العابدين بن على رئيس جمهور مخلوع تونس دستگير شده است.

وزير کشور تونس با اعلام اينکه رفيق الحاج براى انجام تحقيقات درباره افراد کشته شده در حوادث يک ماه گذشته در کشور دستگير شده است، تصريح کرد که وى مورد بازجويى قرار خواهد گرفت.

همچنين شبکه الجزيره در ادامه به نقل از منابع امنيتى در تونس اعلام کرد که قرار است تعداد زيادى از مقامات امنيتى در اين کشور برکنار شوند.

اين شبکه در ادامه تصاويرى از اعتصاب تعدادى از نيروهاى امنيتى تونس در داخل ساختمان وزارت کشور مصر را به نمايش گذاشت.

وزير دفاع بريتانيا : ايران سال 2012 مى تواند سلاح اتمى توليد کند


وزير دفاع بريتانيا در اظهاراتى در پارلمان اين کشور با ابراز نگرانى از فعاليت هاى هسته اى ايران مدعى شد که ايران ممکن است در سال 2012 سلاح هسته اى توليد کند.

به گزارش عصر ايران ليام فاکس وزير دفاع بريتانيا که در واکنش به برآورد اخير مئير داگان رييس سابق سازمان جاسوسى اسراييل درباره فعاليت هاى هسته اى ايران سخن مى گفت ، ارزيابى اين مقام سابق اسراييل را  خوش بينانه خواند.

داگان چند هفته پيش و در آستانه ترک پست رياست سازمان موساد طى اظهار نظرى اعلام کرد که ايران تا سال 2015 قادر به توليد سلاح هسته اى نخواهد بود .اين اظهارات داگان واکنش هاى گسترده اى در داخل اسراييل و در ميان کشورهاى غربى در پى داشته است و برخى محافل در اسراييل وى را متهم کرده اند که با اين سخنان خود به استراتژى غرب و اسراييل براى مقابله با برنامه هاى هسته اى ايران ضربه وارد کرده است.

ليام فاکس با اشاره به اينکه جامعه جهانى درباره کره شمالى هم خوش بينى به خرج داد و سپس غافلگير شد ، برآورد اطلاعاتى داگان از فعاليت هاى هسته اى ايران را خوش بينانه خواند وافزود که  کشورهاى غربى بايد با پيش فرض توليد سلاح هسته اى ايران در سال 2012 جلوى فعاليت هاى اتمى تهران را بگيرند. 

فاکس افزود که اظهارات داگان اين برداشت نادرست را ايجاد کرد که برنامه هاى هسته اى ايران بايد به سناريوهاى خوش بينانه نگاه کرد ، در حالى که از نظر وزير دفاع بريتانيا  این کاملا امکان پذیر است که تا سال ۲۰۱۲ بدترین سناریوى ممکن در ایران رخ دهد.

فاکس گفت: " تخمین ها بيانگر اين است  که ایران هنوز سلاح اتمی ندارد، اما به غنی سازی اورانیوم و ساخت رآکتور آب سنگین ادامه می دهد که هر دوی این اقدامات بطور بالقوه ابعاد نظامی دارد."

 کشورهاى غربى و از جمله بريتانيا ايران را متهم به پنهانکارى و عدم شفافيت در برنامه هاى هسته اى اش مى کنند و مى گويند که به ايران اعتماد ندارند و ممکن است ايران تحت لواى برنامه هسته اى خود بمب اتمى بسازد ، اما تهران با تکذيب ادعاهاى غرب مى گويد که بر اساس پيمان عدم اشاعه سلاح هاى هسته اى حق برخوردارى از تکنولوژى کامل هسته اى را دارد و مقاصد فعاليت هاى هسته اى اش صلح آميز است.

تا کنون نه آژانس بين المللى انرژى اتمى و نه هيچ يک از کشورهاى مدعى برنامه هاى هسته اى ايران مدرکى دال بر انحراف فعاليت هاى هسته اى ايران از اهداف صلح آميز به سمت توليد سلاح هسته اى ارايه نکرده اند و فعاليت هاى هسته اى ايران زير نظارت کامل آژانس همچنان ادامه دارد.


اظهارات ضد ايرانی مرکل

ایسنا، صدراعظم آلمان در يک کنفرانس خبرى مشترک با نخست‌وزير رژيم صهيونيستى در ادامه پروژه ايران هراسى مدعى شد که "برنامه هسته‌يى ايران تهديدى براى اسرائيل و کل جهان است".

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه در کنفرانس خبرى مشترک با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستى علاوه بر آن گفت که چند ماه بعدى براى روند صلح بين اين رژيم و فلسطينى‌ها از اهميت بسيارى برخوردار خواهد بود.

به گزارش روزنامه يديعوت آحارونوت، مرکل افزود که رژيم صهيونيستى و آلمان روابطى ويژه دارند و آلمان به امنيت اين رژيم متعهد است.

اين اظهارات در حالى مطرح مى‌شود که مقامات کشورمان بارها بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌يى تاکيد کرده‌اند و علاوه بر آن آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌يى به عنوان تنها نهاد بين‌المللى صالح در اين زمينه در گزارش‌هاى متعدد خود بر عدم انحراف برنامه هسته‌يى ايران اذعان کرده است.

همچنين رژيم صهيونيستى به عنوان تنها دارنده تسليحات هسته‌يى در خاورميانه تاکنون از امضاى معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌يى (ان پى تى) خوددارى کرده است اما با اين حال هيج‌گاه مورد سوال از سوى آمريکا و متحدان غربى‌اش قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزارى رويتر نتانياهو نيز در اين کنفرانس خبرى از آنچه تشبيه سرنوشت مصر به جمهورى اسلامى ايران خواند، ابراز نگرانى کرد.

نتانياهو مدعى شد: نگرانى ما اين است که وضعيت فعلى مصر به برقرارى يک دولت اسلامى منجر شود.

میزان ثروت خانواده مبارک


فارس: روزنامه "الشروق " الجزایر فاش کرد که ثروت خانواده "حسنی مبارک " دیکتاتور مصر بالغ بر 55 میلیارد دلار است.
روزنامه الشروق نوشت: ثروت خانواده مبارک حدود 55 میلیارد دلار است و 50 درصد از درآمدهای همه شرکت های مصر به جیب اعضای خانواده مبارک می رود. به گزارش العالم، مردم امروز تظاهرات میلیونی خود را در شهرهای مختلف بویژه در میدان آزادی در مرکز شهر قاهره علیه رژیم مبارک برگزار می کنند. تظاهرات کنندگان امروز را روز "رفتن مبارک " نام گذاری کرده اند که نقطه عطفی در انقلاب مردمی مصر علیه دیکتاتور این کشور به شمار می رود.16146

اعلام روز خشم در يمن

احزاب مخالف در يمن خواستار برگزارى تظاهرات بزرگ در «روز خشم» در 3 فوريه شدند.

به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اينترنتى روسيا اليوم، احزاب مخالف در يمن براى تغيير سياسى و اصلاحات فراگير و نيز از بين بردن اقدامات انفرادى که حزب حاکم در مورد تغيير قانون اساسى انجام داده، سوم ماه فوريه را روز خشم اعلام کردند.

روز خشم در يمن همانند «جمعه خشم» در مصر و پيش از آن انقلاب جوانان تونسى که «زين العابدين بن على»، رئيس‌جمهورى مخلوع تونس را سرنگون کرده است.

احزاب مخالف که تحت لواى مجموعه «لقا المشترک»گرد آمده‌اند، قصد دارند تا بزرگ‌ترين تظاهرات مردمى را برگزار کنند تا پيامى محکم به «على عبدالله صالح»، رئيس‌جمهورى اين کشور براى اجراى اصلاحات فراگير در نظام سياسى کشور، لغو تغييرات در قانون اساسى که حزب حاکم اخيرا انجام داده است، بدهند.

بر اساس تغييراتى که اخيرا در قانون اساسى يمن انجام شده على عبدالله صالح اين حق را پيدا خواهد کرد تا مادام‌العمر رئيس‌جمهور باقى بماند.

به‌دنبال برگزارى تظاهرات گسترده در هفته‌هاى اخير در يمن، رئيس‌جمهورى اين کشور مخالفان را دعوت به گفت‌وگو کرد.

همچنين دولت مامور به گسترش شبکه تامين اجتماعى و ايجاد صندوقى براى حمايت از فارغالتحصيلان دانشگاه‌ها شده است.

درهاى گفت‌وگو از سوى ايران همچنان باز است

فارس: سخنگوى وزارت خارجه با بيان اينکه درهاى گفت‌وگو از سوى ايران همچنان باز است، گفت: در صورتى که 1+5 آماده گفت‌وگو با ايران باشد، ما نيز آماده هستيم.

رامين مهمان‌پرست سخنگوى وزارت خارجه کشورمان پيش از ظهر امروز سه‌شنبه در نشست هفتگى با خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص وضعيت دو تبعه آلمانى بازداشت شده در ايران، با بيان اينکه پرونده اين دو نفر روال قضايى خود را طى مى‌کند، گفت:‌ اميدواريم هر چه سريع‌تر نتيجه بررسى‌ها و تحقيقات مشخص و اين پرونده به سرانجام برسد.

سخنگوى دستگاه ديپلماسى درباره وضعيت عليرضا عسگرى معاون وزير دفاع اسبق کشورمان که سؤال ديگر خبرنگار فارس بود نيز با بيان اينکه پيگيرى‌هاى مقامات جمهورى اسلامى در اين زمينه ادامه دارد، افزود: دستگاه‌هاى مختلف اين موضوع را دنبال مى‌کنند و به محض اينکه اطلاع جديدى به دست بيايد به اطلاع مردم خواهد رسيد.

خبرنگار فارس به اظهارات وزير دفاع انگلستان که گفته ايران تا سال 2012 به بمب هسته‌اى دست خواهد يافت اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را در اين خصوص جويا شد که وى بار ديگر بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى جمهورى اسلامى تأکيد کرد و گفت:‌ اظهاراتى که برخلاف اين واقعيت گفته مى‌شود، در جهت ايجاد فضاى تخريبى و ناشى از عدم اطلاع دقيق از وضعيت برنامه هسته‌اى ايران و در راستاى اغراض خاص سياسى براى اعمال فشار به ملت ايران صورت مى‌گيرد.

مهمان‌پرست در خصوص حضور ايران در کنفرانس امنيت ملى مونيخ هم گفت: دعوتنامه براى مقامات کشورمان ارسال شده و در حال بررسى است.

سخنگوى وزارت خارجه در خصوص ادامه مذاکرات با گروه 1+5 نيز با بيان اينکه ادامه مذاکرات مى‌تواند مفيد و مثبت باشد، خاطرنشان کرد: درهاى گفت‌وگو از سوى ايران همچنان باز است و در صورتى که طرف مقابل اين آمادگى را داشته باشد ايران نيز آماده مذاکرات خواهد بود.

وى در خصوص اعدام زهرا بهرامى نيز با بيان اينکه بر اساس قانون اساسى ما تابعيت مضاعف را به رسميت نمى‌شناسيم، خاطرنشان کرد: از نظر قانونى اين فرد تابعيت ايرانى داشته و هيچ اقدامى براى ترک تابعيت نکرده بود.

مهمان‌پرست سيستم قضايى ايران را کاملاً مستقل خواند و تصريح کرد: هيچ کس نمى‌تواند مانع از اقدامات قوه قضائيه شود.

صالحی: از مردم مصر حمایت می‌کنیم

ايسنا- وزير امور خارجه کشورمان در خصوص موضع جمهورى اسلامى ايران در قبال تحولات اخير در برخى از کشورهاى خاورميانه و شمال آفريقا از جمله مصر اظهار کرد: «اعتراضات و جنبش‌هاى مردمى در اين کشورها نشانه ضرورت تحول در منطقه و پايان عمر نظام‌هاى غير مردمى است.»

على اکبر صالحى افزود: «مردم تونس و مصر ثابت کردند که دوران مهندسى منطقه و کنترل آن از سوى استکبار جهانى پايان يافته و مردم درصدد تعيين سرنوشت خويش هستند.»

وزير امور خارجه تصريح کرد: «اين در حالى است که متاسفانه همچنان شاهد دخالتهاى مستقيم، پريشان و سردرگم برخى مقامات آمريکايى در قبال تحولات مصر هستيم.»

صالحى در ادامه تاکيد کرد: «برادران و خواهران مصرى نشان دادند که ديگر حاضر نيستند نسبت به جنايات رژيم صهيونيستى بى تفاوت باشند.»

وى افزود: «ما نيز به سهم خود همراه با آزاديخواهان جهان از نهضت ملت بزرگ مصر حمايت کرده و با مجروحان و خانواده‌هاى شهداء اين حوادث ابراز همدردى مى‌نمائيم.»

وزير امور خارجه اظهار کرد: «با شناختى که از مردم بزرگ، انقلابى و تاريخ ساز مصر داريم، مطمئن هستيم که آنان نقش خود را در ايجاد خاورميانه‌اى اسلامى که متعلق به تمامى آحاد مردم آزاده، عدالتخواه و استقلال طلب منطقه است بخوبى ايفاء خواهند کرد.»

‌مشايى يکشنبه به سوريه مى‌رود

رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اين‌که صحبت‌هايى در مورد انتخاب رييس جديد سازمان انرژى اتمى صورت گرفته است، گفت: ان‌شاءالله جانشين وى به زودى در اين سازمان مشخص خواهد شد.

به گزارش ايسنا، پس از برکنارى متکى از سوى رييس‌جمهور از سمت وزارت امور خارجه، على‌اکبر صالحى با حفظ سمت رياست سازمان انرژى اتمى سرپرستى وزارت امور خارجه را برعهده گرفت و پس از اينکه از سوى رييس‌جمهور به عنوان وزير پيشنهادى به مجلس شوراى اسلامى معرفى شد، مجلس در يکشنبه هفته جارى بحث راى اعتماد به وى را مورد بررسى قرار داد و به او راى اعتماد داد.

اسفنديار رحيم‌مشايى همچنين خبر داد: در 17 بهمن ماه به سوريه سفر مى‌کند.

وى هدف از اين سفر را حضور در نمايشگاه فناورى جمهورى اسلامى ايران که درسوريه برگزار مى‌شود، عنوان کرد.

نمايشگاه فناورى دانشمندان ايرانى به مناسبت سالگرد پيروزى انقلاب اسلامى به مدت يک هفته در سوريه داير خواهد بود.

مشايى در جريان اين سفر با برخى مقامات سورى نيز ديدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

سفير آمريکا در چين استعفا کرد

سفير آمريکا در چين‌، استعفاى خود را تسليم کاخ سفيد کرد.

به گزارش ايسنآ، به نقل از خبرگزارى آلمان‌، جان هانتسمن‌، سفير آمريکا در چين‌، به اعتقاد ناظران اين کار را به دليل آماده شدن براى شرکت در انتخابات رياست جمهورى سال 2012 در آمريکا انجام داده است.

جان هانتسمن که از جمهورى‌خواهان آمريکا است، اواخر روز دوشنبه نامه استعفاى خود را نزد باراک اوباما فرستاده است.

رابرت گيبس‌، سخنگوى کاخ سفيد کمى قبل از اعلام اين خبر در روز دوشنبه گفته بود که انتظار مى‌رود هانتسمن زمانى در نيمه نخست امسال سمت خود را ترک کند.

هانتسمن پيش از آن که سال 2009 توسط باراک اوباما به عنوان سفير آمريکا در چين برگزيده شود‌، فرماندار ايالت يوتا بود.

باراک اوباما هنگام سفر اخير هو جين تائو‌، رئيس جمهور چين به آمريکا‌، زمانى که خبرنگاران از وى درباره اين که آيا هانتسمن ممکن است در انتخابات سال 2012 وى را به چالش بکشد با کنايه و خنده گفت:‌ من نمى‌توانم از خدمات هانتسمن خوشحال‌تر از اين باشم و مطمئن هستم که وى در هر زمينه‌اى که در آينده انتخاب کند،‌ موفق خواهد بود.

وى افزود: ‌مطمئن هستم که هانتسمن همچنان که به خوبى با من کار کرد‌، مهره با ارزشى در هر يک از انتخابات‌هاى مقدماتى جمهورى خواهان خواهد بود.

تکذیب ممنوع‌الورود بودن صالحی به اروپا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پی شایعاتی مبنی بر عدم اجازه ورود صالحی به کشورهای اروپایی به علت ریاست بر سازمان انرژی اتمی گفت: قرار گرفتن صالحی در لیست تحریم های کشورهای اروپایی صحت ندارد و کذب محض است.

سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: شانتاژهای خبری مبنی بر اینکه صالحی به علت ریاست بر سازمان انرژی اتمی در لیست تحریم های کشورهای اروپایی قرار گرفته و نمی تواند به کشورهای مورد نظر سفر کند صحت ندارد و کذب محض است.

وی این خبر را استراتژی جدید دشمن علیه دولت و نظام نامید و خاطر نشان کرد: چنین موضوعی مطلقا صحت ندارد و وزیر امور خارجه که جدیدا متصدی این پست شده است می تواند به تمام کشورها جهت رایزنی های سیاسی و دیپلماتیک سفر کنند.

ارتش مصر تسليم اراده انقلابیون شد

ارتش مصر شامگاه دوشنبه اعلام کرد: خواسته‌هاى مردم مصر را که از يک هفته پيش در خيابان هاى اين کشور عليه دولت تظاهرات مى‌کنند، قانونى مى‌داند.

به گزارش فارس، سخنگوى ارتش مصر در بيانيه رسمى که در تلويزيون دولتى اين کشور منتشر شد بر حق قانونى ملت مصر تاکيد کرد.

بنابر اين گزارش، ارتش مصر اعلام کرد: خواسته هاى مردم مصر را که از يک هفته پيش در خيابان هاى اين کشور عليه دولت تظاهرات مى کنند، قانونى مى‌داند.

ارتش مصر در پيامى خطاب به مردم مصر اعلام کرد: ارتش خواسته‌هاى مردم بزرگ مصر را قانونى مى‌داند و به استفاده از زور عليه مردم مصر مبادرت نخواهد کرد.

سخنگوى ارتش مصر در اين پيام که از سوى خبرگزارى رسمى مصر، منا و تلويزيون دولتى اين کشور منتشر شد، بر آزادى بيان به شکل مسالمت‌آميز و تضمين شده براى همه تاکيد کرد.

تلويزيون دولتى مصر همچنين اعلام کرد ارتش اطمينان داده است عليه تظاهر کنندگان به زور متوسل نخواهد شد.

بنابر اين گزارش، بسيارى از تحليل‌گران نيروى نظامى ارتش مصر را آخرين سنگر مقاومت مبارک در مقابل خواسته‌هاى مردم مصر براى کنار رفتن از حکومت و سرکوبى اين جنبش مى‌دانند.

اين کارشناسان اعتقاد دارند، قطع حمايت ارتش از دولت مبارک به معناى سقوط وى است.

لازم به ذکر است تاکنون هيچ برخوردى بين نيروهاى ارتش مصر و معترضان به وجود نيامده و مردم با آغوش باز از نيروهاى ارتش مصر در خيابان ها استقبال کرده‌اند.


نظر شما :