مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

۱۵ بهمن ۱۳۸۹ | ۰۱:۵۳ کد : ۱۰۱۹۲ آسیا و آفریقا
در صفحه \\\\\"عجايب و وقايع جهان\\\\\" اين جمعه مى خوانيد: تاجيکستان زمین زراعتی به چین اجاره می دهد، دو موميايى فرعون در موزه‌ مصر نابود شدند، فتواى قرضاوى براى پليس مصر و...
مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

فتواى قرضاوى براى پليس مصر

رئيس اتحاديه جهانى علماى مسلمين با استقبال از اعتراض هاى مردمى مصر عليه دولت حسنى مبارک تيراندازى به سمت تظاهرات‌کنندگان مصرى را حرام اعلام کرد.

يوسف القرضاوى در گفتگو با روزنامه مصرى الشروق، تظاهرات مردم مصر را "انتفاضه مبارک ملت مصر" توصيف و ابراز اميدوارى کرد که اين تظاهرات در ايجاد تغييرات در اين کشور موثر واقع شود و خواسته‌هاى ملت در دستيابى به حقوق خود از جمله آزادى و کرامت را محقق کند.

قرضاوى همچنين نقش مردم آزاده مصر که بدون دعوت هيچ حزب و قدرت سياسى به خيابان‌ها آمده‌اند را ستود و اظهار داشت: آنها که به خيابان‌ها آمدند فرزندان مصر هستند آنها به فردايى بهتر اشتياق دارند و اين حق آنهاست.

رئيس اتحاديه جهانى علماى مسلمين در ادامه تيراندازى به سمت تظاهرکنندگان را شرعا حرام دانست و افزود: هر پليسى که به سمت تظاهرات‌کننده‌اى تيراندازى کند که مستحق قتل نيست، مجرم و گناهکار است.

وى از نيروهاى پليس خواست که به دستور فرماندهان خود گوش فرا ندهند و تاکيد کرد: کسانى که مى‌گويند من مامورم و مطيع فرمانده، به آنها مى‌گويم که شما بنده خدا هستيد و قتل کردن حرام است.

کمک بیل گیتس به کودکان افغانستان و پاکستان

منابع خبرى افغانستان نوشتند، بیل گیتس مؤسس شرکت مایکروسافت و محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی به منظور کمک به کودکان افغان و پاکستان 100 میليون دلار امریکایی کمک مى کنند.

این پول به منظور رفع بیماری های اطفال در افغانستان و پاکستان به مصرف خواهد رسید.

دوره ریاست جمهوری نظربایف تا سال 2020 تمدید شد

نورسلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان قول داد تا زمانی که مردم و سلامتی به وی اجازه دهند، در پست ریاست جمهوری باقی بماند.

به نوشته خبرگزاری ریا نووستی، نظربایف در جلسه مشترک مجالس پارلمان قزاقستان در پیام سالانه به مردم گفت: من متوجه پیام مردم شدم - از کار کناره گیری نکنم و به فعالیت خود ادامه بدهم. اگر سلامت و نیرو به من امکان دهند و اگر پشتیبانی مردمی باشد، من تا آن زمان کار خواهم کرد.

کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان در تاریخ 27 دسامبر 2010 گروه ابتکار برگزاری رفراندوم در کشور در مورد تمدید صلاحیت رئیس جمهور کشور تا تاریخ 6 دسامبر 2020 را به ثبت رساند. نظربایف 70 ساله است که از مدت بیش از 20 سال قزاقستان را رهبری کرده است.

مخالفت شوراى قانون اساسى با تمديد رياست جمهورى نظربايف

شوراى قانون اساسى قزاقستان روز دوشنبه اعلام کرد، با برگزارى همه پرسى براى تمديد دوره رياست جمهورى نورسلطان نظربايف تا سال 2020 مخالف است.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزارى رويترز، ايگور روگوف رئيس شوراى قانون اساسى قزاقستان اعلام کرد: شوراى قانون اساسى قزاقستان اين موضوع را مغاير با قانون اساسى مى‌داند.

تاجيکستان زمین زراعتی به چین اجاره می دهد

حکومت تاجيکستان تصمیم گرفت دو هزارهکتار زمین زراعتی خود را به ایالت خودمختار اویغور در غرب چین اجاره دهد. با اين حال یک هفته قبل از اینکه، حدود 1100 کیلومتر مربع زمین اين کشور به چین واگذار شود، هم مردم تاجيکستان و هم پارلمان این کشور با این تصمیم اعلام نارضایتی و مخالفت کرده اند.

دولت تاجيکستان از این تصمیم دفاع کرده و می گوید، زمین ها در شرق تاجيکستان کوهستانی، غیرقابل زرع و بدون معادن است و دارای ارزش نيست.

اخراج برادرزن بن على از کانادا

دولت کانادا اعلام کرده که براى اخراج بالحسن طرابلسى، برادر زن رئيس جمهورى پيشين تونس و استرداد وى به اين کشور اقدام مى کند. بالحسن طرابلسى برادر ليلا طرابلسى، همسر زين العابدين بن على است. اين تاجر ميلياردر به همراه خانواده اش به شهر مونترال کانادا فرار کرده است.

دولت تونس حکم بازداشت بين المللى زين العابدين بن على، ليلا طرابلسى و شمار زيادى از نزديکان آنها را صادر کرده است. سفارت تونس در کانادا از دولت اين کشور خواسته است تا بالحسن طرابلسى را دستگير و به تونس بفرستد.

مخالفان مبارک فتنه انگيزند

شاه عربستان که اخیرا به دیکتاتور تونس پناه داده است، حمایت خود را از رئیس‌جمهور مصر اعلام کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری عربستان سعودی، ملک عبدالله بن عبدالعزیز در تماسی تلفنی با حسنی مبارک  همبستگی خود را با دولت مصر را اعلام کرد و معترضان به ظلم و استبداد و طاغوت در مصر را کسانی خواند که امنیت و ثبات این کشور را به مخاطره می‌اندازند.

وی در این تماس تلفنی گفت که انسان نمی‌تواند تحمل کند که کسانی با نام آزادی بیان بازی می‌کنند و کینه و کدورت‌های خود را برای تخریب و ترساندن مردم و تلاش برای فتنه‌انگیزی در این کشور به کار می‌گیرند.

دو موميايى فرعون در موزه‌ مصر نابود شدند

درپى اعتراض‌هاى ضد دولتى در کشور مصر، غارتگران با هجوم به موزه‌ مصر دو موميايى فرعون را نابود کردند.

اين موزه در قاهره‌ مرکزى است و بزرگ‌ترين مجموعه آثار باستانى مربوط به فراعنه را دارد و در نزديکى مرکز فرماندهى حزب دموکراتيک ملى واقع است که معترضان پيشتر اين مرکز را آتش زده بودند.

در اين‌باره، زاهى هاواس رئيس اداره‌ عالى عتيقه‌جات مصر گفت: صبح روز شنبه که به موزه‌ مصر آمدم، متوجه شدم شب گذشته، افرادى به زور به اين موزه هجوم آورده‌اند و از اين اتفاق عميقاً متأسفم. شهروندان مصرى همراه پليس گردشگرى تلاش کردند، از ورود آنها جلوگيرى کنند ولى برخى (غارتگران) از بالا وارد شدند و دو موميايى را نابود کردند. غارتگران همچنين دفتر بليت‌فروشى موزه را چپاول کردند.


نظر شما :