جلوگیری از همکاری یک بانک آلمانی با ایران

۱۷ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۰۲۲۷ سرخط اخبار
جلوگیری از همکاری یک بانک آلمانی با ایران

گروهی از نمایندگان سنای آمریکا در راستای تلاش‌های ضد ایرانی خود با ارسال نامه‌ای برای دولت آلمان خواستار توقف مبادلات مالی یک بانک مستقر در هامبورگ با ایران شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی آسیا پالس، 9 سناتور آمریکایی از دولت آلمان خواستند تا از همکاری بانک آلمانی ایرانی هندلز بانک در هامبورگ برای پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند جلوگیری کند.

سناتورهای آمریکایی هشدار دادند کلیه بانک‌هایی که در این قرارداد و مبادله ارزی با ایران همکاری کنند با تحریم‌های مالی سیستم بانکی آمریکا روبه‌رو خواهند شد.
بانک ئی آی اچ آلمان سپتامبر 2010 به اتهام ارائه تسهیلات مالی و ارزی به شرکتهای ایرانی از سوی دولت آمریکا با تحریم روبرو شده است.

این نامه از سوی 9 سناتور آمریکایی در روز اول فوریه یعنی پیش از اعلام تصمیم وزارت دارایی هند مبنی بر حل و فصل چالش مربوط به پرداخت پول نفت وارداتی ایران به یورو از طریق بانک ئی آی اچ هامبورگ به گیدو وسترول وزیر خارجه آلمان نوشته شده است.

یک مقام ارشد وزارت دارایی هند تاکید کرد بانک مرکزی هند و شرکت ملی نفت ایران برای دریافت پول نفت وارداتی از ایران از طریق بانک ئی آی اپ در هامبورگ آلمان به توافق نهایی دست یافته اند. سناتورهای آمریکایی در این نامه نگرانی خود را نسبت به ادامه همکاری این بانک آلمانی با ایران علی رغم تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند.

در این نامه آمده است بانک ئی آی اچ آلمان از معدود نقاط قابل دسترس ایران برای همکاری با سیستم مالی و بانکی اروپا به شمار می رود. این بانک آلمانی باید هر چه سریعتر کلیه همکاری های خود با ایران را متوقف کند.

سناتورهای آمریکایی در ادامه با ادعای مشارکت این بانک آلمانی در برنامه هسته‌ای ایران خواستار برخورد قاطع و سریع دولت آنجلا مرکل با این بانک شدند.

بانک مرکزی هند 23 دسامبر در تصمیمی ناگهانی کلیه مبادلات ارزی شرکت‌های نفتی هند با ایران را در چارچوب مکانیسم اتحادیه پایاپای آسیایی ممنوع اعلام کرد. مبادلات ارزی دو کشور از سال 1974 میلادی در این چارچوب انجام می شده است.

بر اساس توافق جدید دو کشور بانک دولتی هند موسوم به اس بی آی پول نفت شرکت ملی نفت ایران را از طریق بانک آلمانی ایرانی هندلز بانک در هامبورگ بر مبنای یورو پرداخت خواهد کرد.

اظهارات وزير خارجه مصر در مورد ايران


وزیر خارجۀ مصر در آخرین مصاحبه‌هایش پیش از استعفا، با عصبانیت گفت: ایران مداخله نکند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از «آسوشییتدپرس»، «احمد ابوالغیط» روز شنبه برای آخرین بار در کسوت وزیر امور خارجه مصر در جمع خبرنگاران با فرافکنی اعتراضات گسترده مردم مصر علیه حکومت حسنی مبارک در اظهاراتی گفت ایران به‌جای «پرت کردن حواس مردم ایران از طریق پنهان شدن در پس آن‌چه در مصر اتفاق می‌افتد»، بیشتر مراقب فریادهای آزادی‌خواهی در ایران باشد.

احمد ابوالغیط که در لحظۀ مخابرۀ این خبر دیگر وزیر خارجۀ مصر نیست، در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک اظهار داشت: لحظۀ بحرانی ایران هنوز فرا نرسیده، اما با علاقه و انتظاری عظیم آن لحظه را خواهیم دید!

صالحى: مشکلى با نمايندگان ويژه ندارم


علی‌اکبر صالحی وزير خارجه اعلام کرد که هيچ مشکلى با نمايندگان ويژه رييس‌جمهور در عرصه سياست‌خارجى ندارم.

به گزارش خبرگزارى فارس، صالحى دیروز در حاشيه برنامه تجديد ميثاق رييس جمهور و اعضاى هيات دولت با آرمان‌هاى امام راحل در پاسخ به سوالى مبنى بر اينکه خبرى منتشر شده است که شما براى حضور در اتحاديه اروپا جهت شرکت در اجلاس مونيخ ممنوعيت داريد، گفت: در دهه ايام الله فجر هستيم که خود اين موضوع کار و مسووليت فراوانى دارد که بايد در داخل کشور باشيم و علاوه بر اين نيز راى اعتماد را تازه گرفته بوديم که اين موضوع مستلزم فعاليت فراوان بود؛ اين 2 موضوع موجب عدم حضور ما در اجلاس مونيخ شد.

وزير خارجه در پاسخ به سوال ديگرى درباره موازى‌کارى در وزارت خارجه گفت: اين که موازى کارى به مفهوم اينکه عده‌اى مسووليت خاصى را براى انجام امورى که در ماموريت وزارت خارجه است، پيدا کنند، نیست.

هيچ‌کس اين حرف را نزده است، بلکه اگر هم قدمى در اين ارتباط برداشته شده براى کمک به پيشبرد اهداف وزارت خارجه است.

وى ادامه داد: ديپلماسى عمومى مى‌تواند به کمک وزارت خارجه بيايد و نمايندگان ويژه با هماهنگى وزارت خارجه مى‌توانند در پيشبرد اهداف کمک کنند و بايد گفت که وزارت امور خارجه کاملا در جريان ماموريت نمايندگان ويژه است و با اين موضوع مشکلى نداريم.

مالکى: ديگر نخست‌وزير نمى‌شوم

نورى المالکى با تاکيد بر اينکه براى دور سوم نخست وزير نخواهد شد، اظهار داشت:‌ نظريه قانونى شدن دو دوره نخست وزيرى را قبول دارم.

به گزارش ايسنا، نورى المالکى نخست وزير عراق، در گفت‌وگو با خبرگزارى فرانسه اظهار داشت: قانون اساسى عراق از نخست وزيرى يک شخص براى سه‌، چهار يا پنج دوره ممانعت نمى‌کند، اما تصميم شخصى خودم اين است که پس از اين دوره ديگر نخست وزير نشوم. گرچه قانون اساسى اين اجازه را به من مى‌دهد و آرزو دارم که قانون اساسى تغيير کند و اجازه بيش از دو دوره نخست وزيرى را ندهد.

المالکى درباره قيام مردم مصر اظهار داشت:‌ تنها ملت مصر حق تعيين سرنوشت خود را دارند و از طرفداران و مخالفان مبارک مى‌خواهم که مشکلات خود را بدون دخالت کشورهاى ديگر حل کنند.

وى افزود:‌ ملت مصر بايد آزادى بيان داشته باشند. اميدوارم که دموکراسى در مصر برقرار شود و هيچ کدام از افراد اين ملت از حق خود مبنى بر آزادى بيان طى اين تحولات اخير محروم نشوند.

المالکى اظهار داشت:‌ مصرى‌ها را به ديدار و گفت‌وگو با هم نصحيت مى‌کنم و از آنها مى‌خواهم که به ديگران اجازه ندهند در امور داخلى آنها دخالت کنند و از مسئولان مصرى مى‌خواهم که به نظرات مردم گوش دهند و اگر جاى خود را به کس ديگرى دادند، آن را شکست تلقى نکنند چرا که کشور نيازمند پيشرفت است.

المالکى با بيان اينکه هر کشورى در امور داخلى کشور ديگرى دخالت کرده وضعيت داخلى خودش نيز دچار پيچيدگى شده اظهار داشت:‌ نصحيت من به ملت مصر اين است که به دور از خرابکارى‌، خشونت و نابودى حق خود را اعمال کنند، چرا که اين کشور سرزمين شما است.

وى با بيان اينکه بر اين باور است که مصر اندکى آزادى بيان دارد اظهار داشت:‌ به نظر من آزادى آنها نيازمند پيشرفت است و شايد يکى از دلايل عدم وجود دموکراسى باقى ماندن حاکم با مدت 30 يا 40 سال در راس حکومت است. اين موضوع براى ملت‌ها ناگوار است و در نهايت براى هر نظام و سياستى تغيير لازم است.

المالکى با اشاره به اينکه تغيير نقطه قوت است و نه نقطه ضعف، تصريح کرد: تغيير يک چيز گسترده است و تنها به معناى تغيير افراد نيست، بلکه تغيير دستگاه‌ها و سيستم‌ها به سوى اعطاى نقش و حق و کرامت بيشتر به شهروندان است.

از سوى ديگر، نورى مالکى در رابطه با قراردادهاى نفتى منطقه کردستان عراق اعلام کرد که دولت مرکزى همه قراردادهاى نفتى که دولت اين منطقه با شرکت‌هاى خارجى امضا کرده را به رسميت مى‌شناسد.

المالکى با بيان اينکه شرايط استخراج نفت در منطقه کردستان سخت‌تر از شرايط استخراج نفت در بصره است، اظهار داشت:‌ دولت مرکزى موافقت کرده است که قراردادهاى منطقه کردستان را به رسميت بشناسد و نفت اين منطقه را از طريق شرکت سومو وابسته به وزارت نفت عراق به خارج از کشور صادر کند.



3 آمريکايى بازداشت شده امروز محاکمه مى‌شوند


محاکمه 3 تبعه آمريکايى تا ساعتى ديگر آغاز مى‌شود و اين در حالى است که مسئولان مربوطه درباره حضور يا عدم حضور سارا شورد اظهار بى‌اطلاعى مى‌کنند.

به گزارش فارس، جلسه محاکمه 3 تبعه آمريکايى که متهم به ورود غيرقانونى به ايران و جاسوسى هستند، قرار است صبح امروز برگزار شود.
بر اساس شنيده‌ها، جلسه محاکمه اين متهمان، در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به رياست قاضى صلواتى برگزار خواهد شد؛ طبق اعلام مسئولان اين شعبه، جلسه محاکمه به صورت غيرعلنى و احتمالا از ساعت 10 برگزار خواهد شد.
تا لحظه انتشار خبر، اطلاعى از حضور سارا شورد، يکى از متهمان اين پرونده که با قيد وثيقه 500 ميليون تومانى از ايران خارج شده بود، نيست و مسئولان مربوطه در اين‌باره اظهار بى‌اطلاعى مى‌کنند.
گفتنى است سارا شورد به همراه دو تبعه ديگر آمريکايى سال گذشته به اتهام ورود غير قانونى به خاک جمهورى اسلامى ايران و نيز جاسوسى توسط مرزبانان جمهورى اسلامى ايران دستگير شده بودند.

معاون پوتين: ايران اتمى نمى‌شود


سرگئى ايوانف معاون ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه در حاشيه کنفرانس امنيتى مونيخ در آلمان اعلام کرد که ايران در آينده نزديک يک قدرت اتمى نخواهد شد.

به گزارش عصر ايران و به نقل از خبرگزارى ريانووستى روسيه ، ايوانف که در واکنش به ابراز نگرانى هاى اخير برخى مقامات غربى از جمله وزير دفاع بريتانيا از احتمال دست يابى ايران به سلاح هسته اى تا 1 سال ديگر سخن مى گفت با بى اساس دانستن اين موضوع گفت :‌‌ " ما بر اين باوريم که نه تحريم هاى بيشتر و نه ارعاب و استفاده از نيروى نظامى ابزارهاى موثرى براى حل موضوع اتمى ايران نيستند".

در اين کنفرانس سرگئى لاوروف وزير امور خارجه روسيه نيز نسبت به تشديد تحريم هاى اقتصادى غرب عليه ايران هشدار داد.

لاوروف با اشاره به اينکه تشديد تحريم ها به اقتصاد ايران صدمه خواهد زد افزود که اين تحريم ها فراتر از توافقات 5 عضو دايم شوراى امنيت و آلمان درباره قطعنامه تحريمى ايران در ژوئن سال گذشته ميلادى است.

گفتنى است با وجودى که روسيه اعلام مى کند که  تحريم ها را ابزارى موثر براى حل و فصل موضوع هسته اى ايران نمى داند اما تا کنون به هر 4 قطعنامه تحريمى شوراى امنيت عليه ايران راى مثبت داده است.

با اين حال روس ها به همراه چين تا کنون در جلسات شورا و به هنگام بحث و بررسى درباره قطعنامه هاى پيشنهادى آمريکا و غرب عليه ايران تلاش کرده اند تا از شدت مجازات قطعنامه ها عليه ايران کم کنند.

استعفاى رهبران و اعضاى حزب حاکم مصر

پس از انتشار خبر استعفاى حسنى مبارک از حزب حاکم دموکراتيک ملى برخى خبرگزارى هاى غربى از عدم استعفاى حسنى مبارک از سمت خود خبر دادند و اعلام کردند که ساير رهبران و اعضاى بدنه حزب استعفا داده اند.

به گزارش فارس، پس از انتشار خبر استعفاى حسنى مبارک از حزب حاکم دموکراتيک ملى برخى خبرگزارى هاى غربى از عدم استعفاى حسنى مبارک از سمت خود خبر دادند و اعلام کردند که ساير رهبران و اعضاى بدنه حزب استعفا داده اند.

بنابر اين گزارش، بي.بي.سى و آسوشيتد پرس در خبرى فورى کناره گيرى حسنى مبارک را تکذيب کرده اند.

ازسوى ديگر خبرگزارى هاى العربيه و الجزيره خبر استعفاى مبارک را تاييد کرده اند.


نظر شما :