عمرالبشیر جدایی جنوب سودان را پذیرفت

۱۸ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۳ کد : ۱۰۲۴۱ سرخط اخبار
عمرالبشیر جدایی جنوب سودان را پذیرفت

رئیس جمهوری سودان استقلال بخش جنوبی این کشور را به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که نتیجه نهایی همه پرسی سودان به طور رسمی اعلام نشده "عمر البشیر" رئیس جمهوری این کشور وجود همسایه ای جدید در بخش جنوبی را به رسمیت شناخت.

این در حالی است که طبق برآوردها بیش از 90 درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی اخیر در جنوب سودان، به جدایی این بخش از کشور آفریقایی سودان رای داده اند.
 
البشیر امروز در خارطوم گفت : ما امروز در برابر تمام جهان اعلام می کنیم که به نتایج همه پرسی احترام گذاشته و آن را می پذیریم.
 
به گفته وی، اکنون که جنوب جدایی را انتخاب کرده، خارطوم نیز این رای را می پذیرد و در عین حال به روابط دوستانه و همکاری با این همسایه خود ادامه می دهد.
 
هفته گذشته نیز "علی عثمان محمد طه" معاون عمر البشیر با اشاره به نتایج همه پرسی سودان تاکید کرد: دولت شمال سودان و حزب حاکم نتایج همه پرسی را می پذیرد.

وی افزود: ما موافقت خود را با نتیجه همه پرسی اعلام می داریم و امیدواریم که جنوبی ها در کمال موفقیت به مسیر خود ادامه بدهند.علی طه ضمن تاکید بر روابط بر اساس حسن همجواری با دولت جنوب سودان، گفت : جدایی جنوب تاثیر سیاسی خاصی ندارد و دو دولت در راستای منافع مشترک عمل خواهند کرد.

اظهارات ضدايرانى وزير دفاع انگليس


وزير دفاع انگليس در اظهاراتى ضدايرانى از رژيم صهيونيستى خواست تا پيشبرد گفت‌وگوهاى صلح با فلسطين مانع از پيشروى برنامه هسته‌يى ايران شود.

به گزارش ايسنا، خبرگزارى رويتر گزارش داد: ليام فاکس، وزير دفاع انگليس در کنفرانس امنيتى سالانه هرزيليا گفت: انگليس براى تحريم‌هاى جدى‌تر به منظور تاثيرگذارى بر ايران اعمال فشار مى‌کند اما نبايد اهميت روند صلح خاورميانه را ناديده گرفت.

وى در ادامه اظهارات ضد ايرانى خود افزود که پيشرفت به سوى راه‌حلى دو کشورى يعنى اسراييل ايمن و به رسميت شناخته شده در عرصه جهانى در کنار کشور فلسطين ماندنى و هم جوار، براى جلوگيرى از آنچه آن را نفوذ سياسى مغرضانه ايران در منطقه خواند، حائز اهميت است.

وى با اشاره به مذاکراتى که با ايران انجام مى‌گيرد، ادعا کرد: ما راه‌حلى از طريق مذاکره را خواهانيم، اما اگر قرار است به آن نتيجه دست يابيم، ايران بايد اساسا رويکردش را تغيير دهد. ما عقب نخواهيم نشست.

فاکس گفت: براى آنکه تحريم‌ها کارايى داشته باشد، قدرت‌هاى منطقه‌اى و همسايگان بايد اطمينان يابند که مورد استفاده ايران براى کمک به آن در راستاى جلوگيرى يا کم اثر کردن تاثير تحريم‌هاى اقتصادى قرار نمى‌گيرند.

وى که در بيت‌المقدس صحبت مى‌کرد، افزود: آنچه در اينجا رخ مى‌دهد مى‌تواند بر امنيت ملى انگليس تاثير مستقيم داشته باشد.

وزير دفاع انگليس افزود که دولت انگليس اذعان دارد که اسراييل (رژيم صهيونيستى) نگرانى‌هاى امنيتى منحصر به فردى دارد.

وى گفت: ما از رابطه دفاعى دو جانبه قوى با اسراييل (رژيم صهيونيستى) بهره مى‌بريم؛ اين رابطه‌اى است که رو به رشد است.

اظهارنظر هاشمی درباره تحولات مصر و تونس

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: آنچه که اين روزها بخصوص در دو کشور مهم و تأثيرگذار اسلامى شمال آفريقا اتفاق مى‌افتد، عقبه‌اى طولانى و تدريجى در تاريخ سياسى تونس و مصر دارد که حاکمان آن‌ها صداى اعتراض مردم را يا نمى‌شنيدند و يا نمى‌خواستند بشنوند.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله هاشمى رفسنجانى در بيان ديدگاهى درباره اتفاقات تونس و مصر تصريح کرد: ظلم‌ستيزى در کنار بلوغ سياسى ملت‌ها، حرکت جوامع مختلف در بعضى از مناطق جغرافيايى جهان را از چند سال پيش به اين سمت سوق داده است که مردم با کم شدن آستانه تحملات سياسى، اجتماعى، امنيتى و اقتصادى، دست به خيزش‌هاى عمومى بزنند.

در جوامع اسلامى اگر در راستاى مطالبه به حق اجتماعى و سياسى، متکّى به احکام مترقى اسلام شوند، هيچ ديکتاتورى، حتى در سايه گسترده‌ترين حمايت‌هاى قدرت‌هاى خارجى نيز نمى‌تواند جلوى حرکت‌هاى مردمى را بگيرد، آن‌گونه که رژيم پهلوى نتوانست با همه ادعاها و حمايت‌ها دوام بياورد.

هاشمى در ادامه عنوان کرد: مردم تونس و به دنبال آن مردم مصر با استفاده از موهبت‌هاى رشد آگاهى‌هاى سياسى و اجتماعى، چون آتشى که از خاکستر برمى‌خيزد و خيزابه‌اى که از دل دريا بلند مى‌شود، با خيزش انقلابى خويش در حال اثبات اين واقعيتند که به قول قدما «همه چيز از نازکى پاره مى‌شود و اساس ظلم از ضخامت»

رييس مجلس خبرگان رهبرى خاطرنشان کرد: بايد مطمئن باشيم که اين خيزش محدود به اين دو کشور نخواهد بود و باران اراده مردم در بسيارى از کشورهاى دنيا که هنوز بر بستر استبداد، آرامش قبل از طوفان دارند، سيل بنيان کنى خواهد شد و روند امور را هرچند کند به سوى دخالت مردم بر سرنوشت خويش مى‌برد.

هاشمى ادامه داد: نکته مهم در اين نوع اتفاقات، برخورد ملت‌ها و نخبگان سياسى و اجتماعى آنهاست که اگر با مهندسى درست و مناسب، به استقبال آن نروند، مانند آنچه که براى حذف ديکتاتورى صدام در عراق اتفاق افتاد، از چاله استبدادى به چاه استعمارى مى‌افتند که در آن صورت خسر الدنيا و الاخره خواهند بود. چرا که استبداد و استعمار در طول تاريخ ثابت کرده‌اند براى منافع ملت‌ها، چون لبه‌هاى يک قيچى عمل مى‌کنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار کرد: به هر حال آنچه اين روزها در اين دو کشور اسلامى در حال وقوع است، ريشه در حرکت‌هاى تدريجى مردمى در سال‌هاى گذشته دارد که اگر حکومت‌ها وقيحانه و بيرحمانه با مطالبات خيرخواهانه برخورد نمى‌کردند، امروز با اين مطالبات مهم و ريشه‌اى روبرو نمى‌شدند که نه تنها به فرار حاکمان راضى و آرام نمى‌شوند، بلکه خواهان محاکمه آنان و دور کردن بقاياى انديشه آنان از حکومت‌هاى بعدى هستند.

چون مردمى که مار گزيدگى استبداد و پادزهرهاى نامطمئن حاميان استکبارى را چشيده‌اند و ديده‌اند، امروزه از هر ريسمان سياه و سفيدى مى‌ترسند و به حق مى‌خواهند لگام حکومت‌ها را در روند درست دموکراسى به دست مردم و منتخبان واقعى مردم بدهند البته بايد مراقب باشند که استکبار جهانى زخم خورده، با ادعاهاى خيرخواهى و دموکراسى دروغين، درصدد انحراف خيزش روى آنان برنيايد و افراد و مهره‌هاى وابسته ديگرى را در لباس انقلابى و مبارزه بر آنان تحميل نکنند.

آمریکا کشتی جنگی به مصر اعزام می کند

در پی اوج گیری قیام مردمی در مصر مقام های آمریکایی از اعزام رزمناوهای خود به این کشور خبر می دهند. واشگتن بهانه خود برای این کار را خروج اتباعش از این کشور اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های غربی، آمریکا علاوه بر اعزام رزم ناو 800 سرباز خود را هم به مصر اعزام می کند. همچنین عنوان شده که ایالات متحده مقداری تجهیزات نظامی نیز به مصر ارسال می کند.

وزارت دفاع آمریکا مداخله نظامی در امور مصر را کاملاً رد کرده و مدعی است که دلیل اعزام این نیروها صرفا خارج ساختن همه شهروندان این کشور از مصر در صورت وخیم‌ تر شدن اوضاع این کشور است.
 
از سوی دیگر، یک ناو هواپیمابر آمریکایی نیز ماموریت خود را نیمه ‌کاره گذاشته و در دریای مدیترانه مستقر شده است.
 
در همین رابطه و در رویدادی دیگر اعلام شد که آمریکا تعدادی از تفنگداران دریایی خود را در سفارت این کشور در قاهره مستقر کرده است.
 
در خبری دیگر اعلام شد که پنتاگون به عمر سلیمان دستور داده تا اسناد محرمانه را در صورت وخامت اوضاع به سفارت این کشور در قاهره منتقل کند.
 
ماه گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر احتمال اعزام یک هنگ هوایی ارتش آمریکا به صحرای سینای مصر منتشر شد و هدف از این اقدام حمایت از نیروهای چند ملیتی ناظر بر معاهده صلح میان مصر و رژیم اسرائیل عنوان شده بود.


اسرائيل به خاک لبنان تجاوز کرد

نيروهاى رژيم صهيونيستى از خط مرزى در نزديکى دروازه ’حسن’ واقع در شرق روستاى ’کفر شوبا’ گذشتند و با طى مسافت 25 کيلومتر در امتداد شمال خط مرزى به سوى مناطق داخلى لبنان، به مدت چند دقيقه به جمع آورى اطلاعات در مناطق آزاد شده داخل خاک لبنان پرداختند.

به گزارش ايرنا از جنوب لبنان، اين اقدام، آماده باش ارتش لبنان و اتخاذ تدابير امنيتى جهت جلوگيرى از بروز هرگونه ناآرامى در جنوب لبنان را به همراه داشت.

در همين راستا ارتش لبنان اعتراض خود را نسبت به تهديدات مستمر رژيم صهيونيستى در منطقه به نيروهاى پاسدار صلح سازمان ملل ’ يونيفل’ مستقر در جنوب اعلام کرد.

على شامى وزير خارجه لبنان چند روز پيش طى تماس تلفنى با ’نواف سلام’ نماينده لبنان در سازمان ملل از وى خواست تا با برگزارى نشست فورى با بان کى مون، از وى بخواهد تا در خصوص محافظت از حاکميت لبنان بر اراضى و بخش دريايى آن و همچنين محافظت از ثروت هاى طبيعى و دريايى جنوب کشور با توجه به قطعنامه 1701 شوراى امنيت دست به کار شود.

وى در اين تماس تاکيد کرد که نيروهاى دريايى حافظ صلح بين المللى (يونيفيل) مستقر در جنوب با توجه به وظيفه محوله بايد مرز دريايى جنوب لبنان را که منطقه عملياتى اين نيروها هم هست با هماهنگى ارتش و دولت لبنان و با استناد به نقشه هاى دريايى منطقه اقتصادى که مربوط به جنوب و جنوب غرب لبنان است، ترسيم کنند.

از طرف ديگر لبنان روز سه شنبه از طريق نماينده خود در سازمان ملل عليه رژيم صهيونيستى به خاطر تجاوز گشتى نظامى اين رژيم از مرز ميان منطقه محافظت شده در مزارع اشغالى شبعا و منطقه آزاده شده از توابع منطقه کفرشوبا در تاريخ 24 ماه گذشته ميلادى به شوراى امنيت شکايت کرد.

لبنان در شکايت نامه خود اين تجاوز را نقض آشکار به حاکميت لبنان بر اراضى خود، نقض قطعنامه 1701 شوراى امنيت، نقض قوانين بين المللى و منشور سازمان ملل و همچنين تهديدى عليه امنيت کشور دانست.

اعلام جرم قضات فرانسوى عليه سارکوزى

قضات فرانسه قصد دارند که از امروز دوشنبه به مدت 4 روز تجمعات سراسرى در فرانسه برگزار کنند.

به گزارش «تابناک»، اين قضات به سخنان سارکوزى رئيس جمهور اعتراض دارند که درباره قتل يک دختر 18 ساله فرانسوى گفته است: دستگاه قضايى و به طور مشخص مدعى العموم پاريس مسئول مستقيم اين جنايت است و بايد محاکمه شود.

«نيکولا ليژه» مدعى العموم فرانسه در اين خصوص گفت: رئيس جمهور بايد از ايراد سخنان نسنجيده و تحريک آميز پرهيز کند.

رئيس اتحاديه قضات فرانسه نيز گفت: متاسفم که رئيس جمهور سخنان بى ربط و نامربوط بر زبان مى آورد و مردم را عليه قضات مى شوراند و ما از او مى خواهيم رسما از مردم و سيستم قضايى عذرخواهى کند تا مردم احساس امنيت کنند.

ايلاف در اين خصوص نوشت: اين اولين بار نيست که سارکوزى با قضات تنش پيدا مى کند اما اين بار شديدتر از گذشته است و مدعى العموم براى رئيس جمهور پرونده اى تشکيل داده تا شرايط محاکمه سارکوزى را به اتهام بر زبان راندن سخنان نامربوط و توهين به قضات فراهم کند.

اوباما: اخوان المسلمين تهديد نيست

رئیس جمهور آمریکا شب گذشته اظهار داشت که گروه اخوان المسلمین یک تهدید نیست بلکه یک گروه سیاسی محسوب می شود.

به گزارش مهر، باراک اوباما شب گذشته در گفتگو با فاکس نیوز تاکید کرد که خواهان انتقال سازمان یافته و ملموس قدرت در مصر است به طوری که این امر منجر به تشکیل دولتی مردمی شود.

وی افزود: مصری ها خواهان آزادی و انتخابات آزاد و عادلانه هستند و می خواهند دولتی تشکیل دهند که نمایندگان ملت در آن حضور داشته باشند.

اوباما درباره آینده حسنی مبارک رئیس جمهور دیکتاتور مصر گفت: مبارک خود می داند چه آینده ای در انتظار اوست. چیزی که ما می دانیم این است که مصر نمی خواهد به عقب بازگردد.

رئیس جمهور آمریکا درباره گروه اخوان المسلمین مصر اظهار داشت: اخوان المسلمین یکی از گروه های مصری است و من معتقد نیستم که این گروه یک تهدید به شمار می رود. اخوان المسلمین از حمایت اکثریت برخوردار نیست اما آنها یک گروه سازمان یافته و خوبی هستند. اخوان المسلمین مخالف آمریکایی ها هستند و این موضوع بدیهی است.

دور دوم مذاکرات نظامى ايران و عمان


جانشين معاونت اطلاعات وعمليات ستادکل نيروهاى مسلح گفت: دور دوم مذاکرات مشترک نظامى جمهورى اسلامى ايران و کشور عمان برگزار شد.

به گزارش ايسنا، امير سرتيپ مصطفى سلامى اظهار کرد: در دور دوم مذاکرات با فرماندهان نيروى هوايى و دريايى عمان به تحکيم علايق دو جانبه، توسعه ظرفيت‌هاى موجود، گسترش روابط نظامى و همکارى‌هاى نزديک در جهت امدادرسانى و کمک به تامين امنيت پايدار در خليج فارس و درياى عمان تاکيد و تصميماتى اتخاذ گرديد.

رييس ايرانى کميته مشترک نظامى ايران و عمان گفت: علاوه بر انجام دو دوره مذاکره رسمى که بين روسا و اعضاى کميته نظامى دو کشور در جهت ارتقاء سطح روابط نظامى - دفاعى و پليسى، صورت مى‌گيرد برنامه ملاقات با رييس ستاد کل نيروهاى مسلح، وزير دفاع، فرمانده نيروهاى سه‌گانه ارتش، فرمانده پليس و گمرکات و همچنين بازديد از مراکز نظامى آموزشى در نظر گرفته شده است.

وى در پايان افزود: در نظر است در روز آخر اجلاس (‌٢٠/١١/٨٩) دومين رزمايش مشترک امداد و نجات دريايى با حضور شناورهاى دريايى و پروازى نيروهاى دريايى دو کشور در آب‌هاى سرزمينى کشور عمان برگزار گردد.


نظر شما :