حامل پیام احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بودم

۲۷ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۹ کد : ۱۰۳۵۵ سرخط اخبار
 حامل پیام احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بودم

براساس خاطرات محمد البرادعی، وی آمادگی احمدی نژاد برای مذاکره مستقیم با آمریکا را به اوباما منتقل کرده بود.
به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، محمد البرادعی مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای در کتاب خاطرات خود نوشته است: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سال 2009 میلادی از طریق وی، پیامی را برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ارسال کرد. در این پیام، احمدی نژاد ابراز تمایل کرده بود مذاکرات مستقیمی را با آمریکا اجرا کند.
در سپتامبر سال 2009 دفتر اوباما به البرادعی اطلاع داد که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با وی صحبت کند. البرادعی نیز بلافاصله با ایرانی ها تماس گرفت و به آنها گفت که آیا پیامی دارند تا وی آن را به اوباما منتقل کند یا خیر؟
البرادعی ادامه داد: پیامی از سوی احمدی نژاد به دست من رسید  مبنی بر اینکه ایران آماده ورود به مذاکرات دوجانبه ، بدون پیش شرط و براساس احترام متقابل با آمریکاست. این موضوع با جزئیات بیشتری درباره اعلام آمادگی ایران برای کمک به آمریکا در افغانستان و مکان های دیگر همراه بود.
هنگامی که اوباما تماس گرفت؛ البرادعی پیام احمدی نژاد را به رئیس جمهور آمریکا منتقل کرد و در کنار آن، نظر شخصی خود را نیز اینگونه گفت: به جای مذاکرات هسته ای با ایران در قالب 1+5 ، در سریعترین زمان ممکن آمریکا می بایست بر مذاکرات دوجانبه با ایران متمرکز شود.  اوباما سخنان مرا شنید و از نصیحت من تشکر کرد.
انتقال پیام احمدی نژاد به اوباما اندکی قبل از نشست مهم گروه 1+5 در ژنو صورت گرفت. در این نشست اعضای 1+5 به ایران پیشنهاد دادند که می توان با مشارکت در توافقنامه مبادله سوخت هسته ای با میانجیگری آژانس بین المللی انرژی هسته ای، میان ایران و قدرت های غربی اعتماد سازی کرد. اوباما نیز با این طرح و پیشنهاد موافقت کرده بود.
البرادعی اضافه کرد: علی اکبر صالحی رئیس وقت آژانس بین المللی انرژی توانست احمدی نژاد را به اجرای طرح مبادله سوخت هسته ای قانع کند اما احمدی نژاد در اقناع دیگران در تهران برای تایید این طرح، با سختی روبه رو شد
سران کشورهای غربی باعث شدند تا مواضع احمدی نژاد با مشکلات و سختی بیشتری همراه شود. مقامات غربی به ویژه از طرف نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه  احمدی نژاد را در شرایط سختی قرار داده بودند.
احمدی نژاد همچنین از اینکه نامه تبریکش به اوباما برای پیروزی در انتخابات  ریاست جمهوری 2008 توسط وی نادیده گرفته شده بود، احساس توهین می کرد.
همچنین مواضع شدید هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در انتقاد از وضعیت حقوق بشر ایران شرایط را سخت تر کرد.
البرادعی اضافه کرد: احمدی نژاد که قبلا دیگر مقامات ایرانی را از تعلیق غنی سازی اورانیوم برای حل بحران با غرب منع کرده بود خود را قربانی مانورهای داخلی می دید و برای توافقنامه مبادله سوخت هسته ای، مورد پشتیبانی قرار نگرفت.
البرادعی این سئوال را مطرح می کند آیا اظهارات شدید کلینتون علیه ایران ، نتیجه پیش بینی اشتباه یا اقدامی علیه مذاکره اوباما با ایرانی هاست. او به این سئوال پاسخ نداد.
کتاب خاطرات البرادعی قرار است در ماه آوریل آینده وارد بازار شود ولی رویترز توانسته است به نسخه ای از آن دست یابد.

اشتون هفته آينده به مصر مى‌رود

سخنگوى مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا اعلام کرد که اين مقام اروپايى قرار است هفته آينده به مصر سفر کند.

به گزارش فارس، خبرگزارى رويترز در خبرى اعلام کرد که "کاترين اشتون " سه‌شنبه هفته آينده به مصر سفر خواهد کرد.
بنا بر اين گزارش، اشتون نخستين مقام خارجى خواهد بود که پس از سقوط حسنى مبارک ديکتاتور خلع‌شده مصرى، به اين کشور سفر خواهد کرد.
خبرگزارى فرانسه نيز با اعلام اين خبر تاکيد کرد که اين خبر را يکى از سخنگويان کاترين اشتون به اين خبرگزارى اعلام کرده است.
حسنى مبارک جمعه 11 ژانويه پس از 18 روز تظاهرات شديد مردمى از قدرت کناره‌گيرى کرد و بنا بر گزارش‌هاى خبرى وضعيت جسمانى وى بسيار بد و گفته مى‌شود وى در کما است.
بسيارى از کارشناسان معتقدند که کشورهاى غربى در تلاشند تا با نفوذ و تاثيرگذارى بر کسانى که اکنون در مصر قدرت را در اختيار دارند، انقلاب مردم مصر را به سود خود کنترل کنند.

درخواست مصرى‌ها براى انحلال دولت "احمد شفيق "

جوانان انقلابى مصر با تاکيد بر اين‌که جمعه آتى براى تحقق مطالباتشان تحصن خواهند کرد اعلام کردند که مطالبات خود را با تعيين مهلتى مشخص به ارتش ارائه مى‌کنند.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبرى "الجزيرة "، ائتلاف جوانان انقلابى مصر اعلام کرد که فهرستى از نامردهاى خود براى تصدى پست نخست‌وزيرى مصر و جانشينى "احمد شفيق " نخست‌وزير کنونى مصر به شوراى عالى نيروهاى مسلح ارائه خواهد کرد و جوانان انقلابى بار ديگر در جمعه آتى براى تاکيد بر ضرورت تحقق مطالباتشان تحصن خواهند کرد.
از سوى ديگر جماعت اخوان المسلمون مصر بر ضرورت رفع وضعيت فوق‌العاده در کشور و‌ آزادى فورى تمام زندانيان سياسى تاکيد کرد.
"
عبدالرحمن سمير " يکى از اعضاى ائتلاف انقلاب 25 ژانويه در گفت‌وگو با الجزيره گفت: بر روى اسامى برخى از نامزدها براى تشکيل دولتى تکنوکرات در مصر که قرار است به شوراى عالى نيروهاى مسلح ارائه شود، توافق شده است که در ميان آنها اسامى وزراى سابق در کابينه مصر از جمله، "احمد جويلى " و "حازم الببلاوى " نيز هستند.
"
زياد العليمى " عضو دفتر اجرايى ائتلاف انقلاب 25 ژانويه در اين‌باره گفت: مصرى‌ها بار ديگر براى تحصن در ميدان التحرير در روز جمعه آتى به منظور تاکيد بر مطالباتى که براى آن قيام کردند، دعوت شده‌اند.
وى در ادامه بر ضرورت تدوين يک جدول زمانبندى‌شده براى تحقق تمام مطالبات مردمى تاکيد کرد و گفت: هنوز عناصر رژيم سابق در پستهاى خود هستند و تلاش مى‌کنند تمام نشانه‌هاى موجود از نحوه عملکردشان در رژيم سابق را محو کنند.
نمايندگان کميته هماهنگى ائتلاف انقلاب 25 ژانويه در ادامه خواستار بازخواست تمام مقامات مسئول مصرى بدليل کشتار انقلابيون در طول 18 روز مقاومت مردم شدند و اعلام کردند که بزودى مدارک و اسناد لازم براى محکوم کردن اين مسئولان را ارائه خواهند کرد.
ائتلاف جوانان انقلابى مصر همچنين خواستار تشکيل يک دولت تکنوکرات (عمل‌گرا و متخصص) در دوره انتقالى طى چند ماه آتى شد.


ايران ويروس استاکس نت را مهار کرد

روزنامه آمريکايى واشنگتن پست در گزارشى از فعاليت هاى هسته اى ايران اعلام کرد که کارشناسان اتمى اين کشور موفق به مهار ويروس استاکس نت و جايگزينى سانتريفيوژ هاى آلوده سايت نطنز با سانتريفيوژ هاى جديد شده اند.
به گزارش عصر ايران اين روزنامه آمريکايى به نقل از ديپلمات هاى غربى آژانس بين المللى انرژى اتمى و با اتکا به گزارش هاى جديد اين نهاد بين المللى افزوده است که ايران موفق شده تا 900 دستگاه سانتريفيوژ آلوده خود به ويروس استاکس نت را با صدها دستگاه جديد عوض کند و به فعاليت هاى عادى غنى سازى اورانيوم خود ادامه دهد.
بر اساس اين گزارش دوربين هاى نصب شده از سوى سازمان بين المللى انرژى اتمى در سايت نطنز تاييد کرده است که ايران توانست  900 دستگاه سانتريفيوژ آلوده شده خود ( از مجموع 9 هزار دستگاه اين سايت)  را مهار کرده و اين دستگاه هاى آلوده را با صدها دستگاه جديد عوض کند . اين گزارش مى افزايد هم اکنون کارشناسان ايرانى با مهار ويروس استاکس نت توانسته اند آرام آرام به سطح قبلى غنى سازى خود برسند.
گفتنى است که پيش از اين برخى رسانه هاى غربى با بیان اينکه دستگاه ها و کامپيوتر سايت هاى هسته اى ايران از سوى  ويروس استاکس نت آلوده شده ، اعلام کرده بودند که اين ويروس نتيجه يک عمليات مشترک از سوى آمريکا و اسراييل براى متوقف کردن فعاليت هاى هسته اى ايران يا دست کم کاهش سرعت فرايند غنى سازى اورانيوم از سوى ايران است.
درباره ويروس استاکس نت در ماه هاى گذشته گزارش هاى مختلفى در رسانه ها منتشر شده اما مقامات رسمى در ايران اعلام کرده اند که توانسته اند اين ويروس را مهار کنند.

مبارک به عربستان رفت

واحد مرکزی خبر- منابع نزدیک به حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر اعلام کردند ، مبارک در پی وخامت حالش عصر روز سه شنبه راهی شهر تبوک در عربستان سعودی شد.
این منابع تصریح کردند ، سفر مبارک به شهر تبوک عربستان نه برای اقامت بلکه به منظور معالجه صورت گرفته است. این منابع افزودند، مبارک با وجود وخامت حالش ممکن است حج عمره بجا اورد ، سپس به کشورش برگردد.
به گزارش پایگاه اینترنتی البشیر ، مبارک همچنین وصیت کرده است پس از مرگ ،‌ وی را در کنار مدفن نوه اش محمد علاء در خاک مصر دفن کنند.



اخوان: به دنبال کسب اکثريت پارلمان در انتخابات آتى نيستيم

رهبران ارشد گروه اخوان المسلمين مصر امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که به دنبال کسب اکثريت در پارلمان آتى مصر نيست.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى فرانسه،عصام العريان، يکى از سخنگويان اخوان المسلمين گفت: ما خواهان اکثريت در پارلمان آتى نيستيم و اين پيامى به تمام احزاب سياسى است. الان زمان رقابت نيست.

محمود عزت، دومين مقام ارشد اخوان المسلمين اعلام کرده که اين گروه در انتخاباتى که در سال جارى پيش از واگذارى قدرت از ارتش به يک دولت غير نظامى صورت خواهد گرفت، براى بدست آوران کرسى‌هاى پارلمانى رقابت نخواهد کرد.

هنگاميکه از وى در خصوص کانديدايى براى هر کدام از کرسى‌ها سوال شد پاسخ داد: ما اين کار را نخواهيم کرد.

اخوان المسلمين پيشتر اعلام کرده بود که براى رقابت در انتخابات رياست جمهورى بعدى کانديدايى نخواهد داشت. اين گروه در انتخابات گذشته 30 درصد کرسى‌هاى پارلمانى را در دست داشت. آنها هم‌چنين يک پنجم کرسى‌ها را در انتخابات سال 2005 بدست آوردند اما پس از‌ آنکه در انتخابات دور اول حتى موفق به کسب يک کرسى هم نشدند، در نظرسنجى که نوامبر سال گذشته صورت گرفت، برگزارى دور دوم انتخابات را تحريم کردند. اين انتخابات که با تقلب گسترده همراه بود به نفع حزب حاکم دموکراتيک ملى پايان يافت.

گروه‌هاى حقوق بشرى با رياکارانه خواندن اين انتخابات آنها را به صورت وسيع مردود شمردند.

پیش بینی حسنین هیکل ازآینده انقلاب مصر

اندیشمند مصری شب گذشته اعلام کرد که تحولات اخیر مصر و قیام مردمی آن منجر به انقلاب در جهان عرب خواهد شد.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، محمد حسنین هیکل اظهار داشت: حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر روح دموکراسی را از بین برد و تلاش می کرد از طریق جمال پسر خود نیز به این راه ادامه دهد.

وی با اشاره به انقلاب مردمی مصر گفت: نگران بودم در کشور هرج و مرج ایجاد شود اما درک و فهم نسل جدید مصر بسیار بیشتر از ما است و این نسل رفتاری هوشمندانه و میانه رو داشت بنابراین این امر باعث شد کشور دچار خلاء نشود.

هیکل در ادامه با بیان اینکه انقلاب مردمی مصر در تاریخ بی سابقه بود گفت: انقلاب مصر به ملت ثابت کرد که می توان با تروریسم دولتی مقابله کرد. وی همچنین ابراز اطمینان کرد که قیام مردمی مصر باعث انقلاب در جهان عرب خواهد شد.

این اندیشمند مصری خواستار تغییرات بنیادی در نظام مصر شد زیرا مردم خواهان چیزی متفاوت هستند به ویژه اینکه ابزار این انقلاب متفاوت بود.

وی در عین حال نسبت به بهره برداری از انقلاب مردمی مصر توسط برخی سیاستمداران مصری هشدار داد.

مسکو نمى‌تواند از تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران حمايت کند

وزير خارجه روسيه با هشدار نسبت به اثر منفى تحريم‌هاى يک جانبه آمريکا بر همکارى‌ها ميان گروه 3+3 تاکيد کرد روسيه نمى‌تواند از اعمال تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران حمايت کند .

به گزارش خبرگزارى فارس به نقل از ايتارتاس، سرگئى لاوروف تصريح کرد اعمال تحريم هاى بيشتر بر ضد ايران به ضرر وضعيت اقتصادى اين کشور است و ما نمى توانيم از اين تحريمها حمايت کنيم .
وى هشدار داد تحريمهاى اعمال شده از سوى آمريکا و اتحاديه اروپا که خارج از چارچوب شوراى امنيت سازمان ملل است وضع شده است همکاريها ميان گروه 3+3 را از بين خواهد برد .
وى افزود: اگر بر اساس مسائلى توافق کرده ايم نبايد از اين چارچوب خارج شويم . گروه 3+3 بايد به تعهدات خود در قبال برنامه هاى مشترک در خصوص ايران پابيند باشد .

پترائوس از افغانستان مى‌رود

بنا بر اعلام مقامات واشنگتن ، ديويد پترائوس فرمانده نيروهاى آمريکا در افغانستان قبل از پايان سال 2011 از سمت خود کناره گيرى خواهد کرد.

به گزارش مهر، ديويد پترائوس که کمتر از 8 ماه پيش به فرماندهى نيروهاى آمريکايى در افغانستان برگزيده شده قرار است تا پيش از پايان سال جارى ميلادى اين سمت را رها کند.

اين اقدام در راستاى برنامه ترميم (تغيير) کادر فرستاده هاى آمريکا در افغانستان خواهد بود که طى آن 5 ديپمات وفرستاده آمريکا در کابل از جمله «کارل آيکنبرى» و «ژنرال ديويد رودريگز» معاون پترائوس بايد عوض شوند.

«جف مورل» سخنگوى وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) ضمن قدردانى از اقدامات پترائوس گفت: ژنرال پترائوس کار خود را عالى انجام مى دهد اما او واقعاً از يازده سپتامبر بطور تمام وقت کار مى کند و ديگر نمى تواند اين را براى هميشه انجام دهد.

پترائوس فرمانده نيروهاى مرکزى آمريکا در خاورميانه و در برهه اى از زمان در عراق بود. تئورى وى مبنى بر مسلح کردن قبايل در عراق اقدامى بود که آمريکا را از مخمصه و باتلاق عراق خارج کرد و آمريکا در صدد بود تا با انتصاب او به اين سمت در افغانستان اين کشور را هم با رويکرد عراق آرام کند، اما با وجود گذشت مدتها از انتصاب وى هنوز هيچ چشم اندازى از آرامش در اقغانستان به چشم نمى خورد.

حمايت اوباما از اعتراضات در تهران

رئیس جمهوری آمریکا در تداوم مواضع تفرقه جویانه این کشور به طور آشکارا از اغتشاشگران روز گذشته در تهران حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه العربیه، "باراک اوباما" بار دیگر در خصومت با ایرانیان بر حمایت از آنچه وی ادامه اعتراضات در ایران خواند حمایت کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در موضعی تفرقه افکنانه و مداخله گرانه مدعی شد: ایرانی ها باید شجاعت لازم برای بیان آزادی را داشته باشند و به اعتراضات خود ادامه دهند.

وی همچنین در دخالت آشکار در موضوعات منطقه ای و با هدف انحراف انقلاب ملت مصر گفت: نشانه های مثبتی در مصر می بینیم. کشورهای خاورمیانه ضرورت تغییرات را احساس کرده اند.

حمايت گل از برنامه هسته‌اى ايران


رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه اختصاصی با شبکه پرس تی وی بار دیگر از حق ایران برای دستیابی به فناوری هسته ای حمایت کرد. به گزارش تلویزیون پرس تی وی،عبدالله گل که به تهران سفر کرده است،در مصاحبه اش با این شبکه ضمن حمایت از حق هسته ای ایر ان گفت که کشورش درآینده نقشی سازنده در برنامه هسته ای ایران ایفاء خواهد کرد. گل افزود،  ما خواستار حل و فصل مسالمت آمیز این مسئله از طریق دیپلماسی و مذاکره هستیم و از این اصول حمایت می کنیم.

 وی در خصوص همکاری های نظامی ترکیه و امریکا نیز گفت،امریکا نمی تواند از پایگاههای خود در ترکیه برای اهداف جنگی مانند جنگ های عراق و افغانستان استفاده کند مگر اینکه دولت ترکیه آن را تایید کند.وی گفت که فعالیت های نظامی امریکا در خاک ترکیه تحت کنترل فرماندهان ترک است و بدون اجازه آنها هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.

دستگيرى کارمند سفارت ژاپن در تهران

 يکى از کارمندان سفارت ژاپن روز گذشته در تهران دستگير شد.

به گزارش جوان، کارمند محلى سفارت ژاپن در تهران روزگذشته به جرم حضور در اغتشاشات ۲۵ بهمن در تهران دستگير شده است.

گزارشها حاکى است که روزگذشته سفارتخانه هاى زيادى در تهران در آشوب نقش داشته اند که تا کنون نام برخى از آنها نظير انگليس،اسپانيا و ژاپن افشا شده است.


نظر شما :