قذافی فرار کرد

۰۲ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۷ کد : ۱۰۳۹۵ سرخط اخبار
قذافی فرار کرد

اخبار رسیده از طرابلس پایتخت لیبی حاکی از آن است که احتمال دارد رژیم این کشور طی 24 ساعت آینده به طور کامل سقوط کند.

به گزارش «صفحه عربی تابناک»، جدید ترین اخبار رسیده از این کشور حاکی از آن است که برخی مقامات ارشد این کشور طی تماس های تلفنی با رسانه های خارجی از خروج محرمانه "معمر قذافی" رهبر انقلاب لیبی به محلی نامعلوم خبر دادند.

این در حالی است که دقایقی پیش شبکه خبری الجزیره قطر از سقوط صداوسیمای لیبی و افتادن آن به دست معترضان خبر داد.

گفتنی است "سیف الإسلام قذافی" فرزند "معمر قذافی" شب گذشته طی اظهاراتی تلوزیونی که از طریق شبکه رسمی این کشور پخش شد به شکلی شدید اللحن معترضین را تهدید کرد که در صورت پایان ندادن به اعتراضات خود، ارتش این کشور با سلاح به جان آنان خواهد افتاد.

وی گفت: پدرم "زین العابدین بن علی" رئیس جمهور مخلوع تونس یا "حسنی مبارک" رئیس جمهور سابق مصر نیست که به این راحتی ها فرار کند زیرا او یک رئیس جمهور نیست بلکه رهبر یک ملت است!

"سیف الإسلام قذافی" افزود: نیروهای امنیتی و ارتش برای حفظ نظام حاکم و امور کشور، هر کاری خواهند کرد. در صورتی که معترضین دست از اعتراضات خود بر ندارند کشور وارد جنگ داخلی خواهد شد.

در همین حال صبح امروز "عبد المنعم الهونی" نماینده دائم لیبی در اتحادیه عرب در اعتراض به سرکوب تظاهرات کنندگان توسط نیروهای وابسته به رژیم لیبی، از سمت استعفا داد و گفت: من روز شنبه استعفانامه خود را به وزارت خارجه لیبی تقدیم کردم تا به هدف خود که پیوستن به صفوف انقلابیون است، برسم.

از سوی دیگر شیخ "یوسف قرضاوی" رئیس اتحادیه جهانی علمای اسلام طی اظهاراتی گفت: "قذافی" همچنان خون پاک جوانان لیبی را می ریزد اما حکومت ظالمان دوامی ندارد. دوره حکومت استبدادی "معمر قذافی" به سر رسید. بلایی که بر سر "بن علی" و "مبارک" آمد، رهبر لیبی نیز به آن دچار می شود.

شایان ذکر است در حالی که از آغاز اعتراضات گسترده در سراسر لیبی تا به امروز که حدود پنج روز می گذرد، آمار دقیقی از تعداد تلفات در دست نیست اما آمار غیر رسمی حاکی از آن است که تاکنون حدود هزار نفر به شهادت رسیده و دو هزار تن دیگر زخمی شده اند که حال برخی زخمی ها وخیم اعلام شده است. سه روز پیش نیز اخباری در رسانه های مختلف جهان منتشر شد مبنی بر فرار خانواده «قذافی» که بیش از 42 سال است بر مسند قدرت تکیه داده است.

ونزوئلا قذافى را نپذيرفت


منابع دولتى ونزوئلا وجود هرگونه توافق براى استقبال از معمر القذافى در ونزوئلا در پى انتشار اخبارى مبنى بر فرار وى به خارج از کشور را رد کردند.

به گزارش ایسنا شاهدان عينى در ليبى اعلام کردند که اخبارى در مورد فرار معمر قذافى، رهبر ليبى به يک کشور خارجى که احتمالا ونزوئلا يا برزيل است، منتشر شده است.

اين اخبار در پى تسلط تظاهرکنندگان بر اکثر شهرهاى ليبى و همچنين پيوستن برخى يگان‌هاى ارتش و اکثر قبايل کشور به تظاهر کنندگان منتشر شد.

خبرگزارى رويترز نيز گزارش داده است که يگان دوم ارتش به مردم پيوسته و بنغازى از دست نيروهاى طرفدار معمر قذافى آزاد شده است.

شاهدان عينى در بنغازى اعلام کردند: تظاهرکنندگان به نيروهاى امنيتى و مزدوران در داخل شهر بنغازى حمله کردند و نيروهاى امنيتى مقرشان را به تظاهر کنندگان تحويل دادند و آنها نيز سلاح‌هاى موجود در اين ساختمان را تصاحب کردند.

تظاهرکنندگان و ساکنان شهر بنغازى کميته‌هاى مردمى براى محافظت از خود و اموالشان و نيز جمع آورى کمک‌هاى مردمى براى حمايت از تظاهر کنندگان تشکيل داده‌اند.

يکى از شاهدان عينى گفت، تظاهرکنندگان تانکى که آنها را هدف قرار داده بود نيز تصاحب کردند.

کلينتون خواستار اصلاحات در بحرين شد

وزير امور خارجه آمريکا براى اينکه واشنگتن را همسو با خواسته‌هاى مردمى نشان دهد در واکنش به خشونت‌هاى حکومت بحرين عليه تظاهرات کنندگان خواستار خويشتن‌دارى و اجراى اصلاحات در اين کشور شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، "هيلارى کلينتون " ديروز يکشنبه با غيرقابل قبول خواندن هر گونه خشونت از سوى نيروهاى امنيتى پادشاه بحرين خواستار اجراى اصلاحات سياسى فورى در اين کشور شد.

وزارت امورخارجه آمريکا در بيانيه‌اى اعلام کرد کلينتون در طى تماس تلفنى با "سعود الفيصل " همتاى عربستانى خود درباره موج تظاهرات‌هايى که در خاورميانه و شمال آفريقا به وجود آمده بر لزوم خويشتن دارى از سوى نيروهاى امنيتى بحرين تاکيد کرد.

بحرين که يک کشور کوچک نفت خيز در منطقه خليج فارس است سالهاست ميزبان ناوگان پنجم آمريکا محسوب مى‌شود.

نيروهاى امنيتى بحرين از شروع تظاهرات در اين کشور با سرکوب اعتراضات مردمى تا کنون بيش از 11 نفر را کشته و صدها تن را مجروح کرده‌اند.

کلينتون که بحرين را يکى متحدان آمريکا در منطقه مى‌شمارد به برنامه "اين هفته " شبکه خبرى "اى بى سى " آمريکا گفت: بحرين برخى اصلاحات را آغاز کرده بود و ما خواستار اين هستيم که شاهد اجراى ادامه اين اصلاحات باشيم.

آمريکا متحدان منطقه‌اى خود را در خطر سقوط مى‌بيند و بر همين اساس نيز "سوزان رايس " سفير دائم آمريکا در سازمان ملل از متحدان واشنگتن در خاورميانه خواست تا اصلاحات را پيش بياندازند و فعالانه جوامع خود را به سوى تغيير دموکراتيک رهبرى کنند.
بر اساس اين گزارش "تام دانيلون " مشاور امنيت ملى اوباما نيز روز شنبه در تماسى تلفنى با "شيخ سلمان بن حمد آل خليفه " وليعهد بحرين از وى خواست تا به حقوق بشر احترام بگذارد و اصلاحات معنادارى را اجرا کند.

کنايه عبدالله گل و پاسخ احمدى نژاد

روزنامه زمان نزديک به حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در گزارشى از سفرهفته گذشته  عبدالله گل رييس جمهورى اين کشور به تهران بخش هايى از گفتگوى وى با محمود احمدى نژاد را منتشر کرده است.
به گزارش عصر ايران در اين گزارش با اشاره به ديدار گل با احمدى نژاد در روز 25 بهمن ، به سخنان گل خطاب به احمدى نژاد درباره وقايع جارى در خيابان هاى مرکزى شهر تهران اشاره مى کند.
بر اساس اين گزارش گل در ديدار با احمدى نژاد به وى مى گويد:‌‌" هم اکنون بخشى از مردم به خيابان ها و ميادين مرکزى تهران آمده و خواستار تغييرات دموکراتيک در کشورشما هستند".
اين گزارش مى افزايد که احمدى نژاد در جواب گل به وى گفته :‌" نگران نباشيد ، اتفاقات مشابهى گهگاه در آنجا مى افتد ، همين دو روز پيش 2 ميليون نفر از مردم تهران به همين خيابان  آمدند و براى سى و دومين سالگرد پيروزى انقلاب راهپيمايى کردند".
 "
عبدالحميد بيليجى " ستون نويس روزنامه زمان که همراه با گل به ايران آمده بود به نقل از رييس جمهورى ترکيه گفته است که عبدالله گل پس از ديدار با مقامات ايرانى  اين نظر را داشته که مقامات ايران بيش از گذشته راغب و مايل به حل موضوع هسته اى ايران شده اند.
گفتنى است که حاشيه هاى سفر عبدالله گل به ايران در روزهاى اخير بازتاب گسترده اى در رسانه هاى ترکيه داشته است و اين رسانه ها همزمانى اين سفر با وقوع ناآرامى هاى 25 بهمن در تهران را مورد توجه قرار داده اند.
همچنين مضروب شدن راننده رييس دفتر گل در جريان ناآرامى هاى روز 25 بهمن در ميدان انقلاب تهران از سوى نيروهاى امنيتى، به طور خاص مورد توجه رسانه هاى ترکيه بوده است.

موافقت دولت مصر با بازگشايى گذرگاه رفح

رئیس هیئت گذرگاه ها و مرزهای دولت منتخب فلسطین از موافقت دولت مصر با بازگشایی گذرگاه رفح خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "غازی حمد" اظهار داشت: بر اساس توافقی که با دولت مصر صورت گرفته روزانه 300 فلسطینی ساکن غزه می توانند از گذرگاه رفح برای سفر به مصر استفاده کنند.

حمد تصریح کرد: طبق توافقات انجام شده باید 2 روز پیش از سفر فلسطینی ها فهرست اسامی آنها برای کسب اجازه ورود به مسئولان امنیتی مصر تحویل داده شود.

خاطر نشان می شود "شیخ یوسف القرضاوی" رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان روز جمعه در جمع میلیونها نفر در میدان التحریر قاهره از مقامات نظامی مصر خواست گذرگاه رفح را به روی مردم تحت محاصره غزه باز کنند و به محاصره آنها پایان دهند.
 
گذرگاه رفح تنها راه ارتباطی غزه با جهان خارج محسوب می شود که حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر در راستای همسویی با سیاست های رژیم صهیونیستی این گذرگاه را به روی فلسطینی ها بسته بود.

برگزارى مراسم تقدير از سيد صادق خرازى

"صادق خرازی، مردی برای فرهنگ، نه برای خویشتن" عنوان مراسمی است که مرکز فرهنگی شهر کتاب به مناسبت میلاد خجسته رسول اکرم(ص) و حضرت امان جعفر صادق (ع) برای بزرگداشت سید محمد صادق خرازی برگزار می کند. ساعت 16:30 امروز مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه سوم میزبان چهره های فرهنگی است که برای قدردانی از خدمات صادقانه سید صادق خرازی در سه دهه گذشته دور هم جمع می شوند.

دومين حکم بازداشت مشرف

دادگاهى در پاکستان امروز(يکشنبه) طى حکمى دستور بازداشت رئيس جمهور سابق اين کشور در هر مکانى را صادر کرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى يونايتدپرس، اين دومين حکم دستگيرى پرويز مشرف، رئيس جمهور سابق پاکستان در دادگاه هاى اين کشور است.

صدور اين حکم به دنبال اتهامات مربوط به عدم حفاظت از بى‌نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان که در سال 2007 ترور شد، صورت گرفت.

در اين درخواست آمده است: از آنجا که مشرف در لندن بسر مى‌برد بايد تمام خانه‌هايش مورد بازرسى قرار گيرند.

بوتو در يک بمب‌گذارى به همراه 20 تن ديگر کشته شد. گزارش سازمان ملل که در ماه آوريل سال گذشته منتشر شد، ترور بوتو را قابل پيش‌بينى و قابل جلوگيرى خواند.

محمد على سيف، وکيل مشرف اعلام کرده اين اتهامات سياسى هستند.

وى افزود: مشرف بر اين باور است که برايش موضوعى که لازم به پاسخگويى باشد وجود ندارد.

سيف گفت: اين موضوع يک پرونده سياسى است و مشرف هرگز براى اعمال نظرات خود در خصوص ترور با بازرسان در ارتباط نبود.

حال موگابه وخيم است

ایرنا- اغلب منابع خبری آفریقایی روز شنبه از وخیم بودن حال رییس جمهور زیمبابوه که برای انجام معاینات پزشکی در سنگاپور بسر می برد، خبر دادند.

به گزارش تلویزیون ایی نیوز آفریقای جنوبی، ’رابرت موگابه’ که روز جمعه هفته قبل فقط برای معاینه و انجام جراحی آب مروارید چشم خود به سنگاپور رفته بود اکنون در وضعیت جسمی خوبی بسر نمی برد لذا هنوز به وطنش باز نگشت.
براساس این گزارش، با وجود اینکه قرار بود رییس جمهور روز پنج شنبه به کشور بازگردد ’جرج چارامباریاسخنگوی موگابه در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به برخی شایعات گفت که رییس جمهوری روز دوشنبه (پس فردا) پس از تکمیل مراحل درمان به کشور باز می گردد .
گفتنی است که رابرت موگابه بدون اعلام قبلی به سنگاپور سفر کرده بود و در آستانه برنامه ریزی های برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورش از حضور در دولت ائتلافی محروم است.
به گزارش ایی نیوز، از اینرو جلسه هیات وزیران دولت ائتلافی پریروز در حراره برگزار نشد چرا که موگابه پیشتر اجازه برگزاری و واگذاری ریاست این جلسه هیات دولت را به مورگان چانگرای رقیب سیاسی و نخست کشور نداده بود.

پوتین باید استعفا دهد

واحد مرکزی خبر- صدها تن از مردم روسیه با برگزاری تظاهرات در مسکو پایتخت ، استعفای ولادیمیر پوتین نخست وزیر این کشور را خواستار شدند.
 
معترضان از فساد نیروهای پلیس روسیه و ناتوانی آن در حفظ امنیت شهروندان علیه اقدامات تروریستی انتقاد کردند.

این تظاهرات در حضور نیروهای پلیس و در آرامش برگزار شد.

تظاهرات کنندگان همچنین برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد و عادلانه در ماه دسامبر (آذر ماه ) ، انجام اصلاحات در نیروی پلیس و شفاف شدن مسائل مربوط به بودجه در روسیه را خواستار شدند.

توصیه لاریجانی به اوباما

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق امروز خود با اشاره به میلاد پیامبر اسلام(ص) به برخی آموزه های ایشان اشاره کرد.

 به گزارش خبرآنلاین علی لاریجانی با اشاره به آیه «و شاورهم فی الامر» گفت: پیامبر نیاز به مشورت نداشت ولی این برای این بود که حکمرانان در اسلام بیاموزدند که مشورت کردن را وظیفه خود بدانند.

وی با اشاره به اتفاقات رخ داده در لیبی یمن و بحرین تصریح کرد: اقدامات رخ داده مردم را مصمم تر می کند.

لاریجانی به اشاره به حمایت های آمریکا از کشورهای مستند اظهار داشت: ایالات متحده همین بلا را سر محمد رضا پهلوی هم آورد و نتیجه آن را هم دیدید.

وی پس از آنکه خطاب به سران برخی کشورهای منطقه گفت « ازسرنوشت تونس و مصر عبرت بگیرید» تصریح کرد: مبارزه امروز مسلمانان از سر مجاهدت است.

وی ادامه داد: استقامت در این راه تنها راه نجات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آنچه در برخی کشورهای منطقه در حال وقوع است، مسبب برخوردهای با مسلمانان را آمریکا دانست و یادآور شد: آمریکا در آینده تاوان رفتارهای خود را خواهد پرداخت. لاریجانی در ادامه تاکید کرد: آقای اوباما به وزیر خارجه مشعوفشان توصیه کنند که دلارهایشان را اینگونه در منطقه خرج نکنند که عکس نتیجه می دهد.

ناوهاى نظامى ايران امروز وارد کانال سوئز مى‌شوند

يک مقام مسئول در کانال سوئز اعلام کرد که ناوهاى نظامى ايران امروز به ورودى جنوبى کانال مى‌رسند و فردا از اين کانال وارد آب‌هاى مديترانه مى‌شوند.

به گزارش فارس، يک مقام مسئول در کانال سوئز اعلام کرد که دو ناو نظامى ارتش ايران، امروز يکشنبه وارد ورودى جنوبى کانال مى‌شوند.
پايگاه خبرى «اخبار مصر» وابسته به تلويزيون رسمى مصر روز گذشته اعلام کرد که مقامات اين کشور با عبور دو ناو ايرانى از کانال سوئز موافقت کرده‌اند.
«اخبار مصر» اعلام کرد که اين موافقت در پى ارسال درخواستى از دفتر حافظ منافع ايران در قاهره به وزارت خارجه مصر، حاصل شده است.
پايگاه خبرى الجزيره قطر با اعلام اين خبر، اين اقدام ايران را در نوع خود بى‌سابقه خواند و به نقل از اين مقام که به هويت وى اشاره نشد، افزود: دو ناو ايرانى امروز وارد ورودى جنوبى کانال در خليج سوئز و صبح دوشنبه وارد کانال مى‌شوند و پس از آن عبور از کانال را براى رسيدن به آب‌هاى مديترانه کامل مى‌کنند.
عبور کشتى‌هاى نظامى ايران از زمان پيروزى انقلاب اسلامى در سال 1979 بى‌سابقه است و نگرانى شديد رژيم صهيونيستى را برانگيخته است.
يک منبع در ارتش مصر روز جمعه اعلام کرد که ارتش مصر با اين امر موافقت کرده است.
الجزيره نوشت: تصميم‌گيرى براى چنين موضوعى مشکلى سياسى زودهنگام براى دولت پيشبرد امور مصر به شمار مى‌رود که غربى‌ها مواضع مصر را بدقت دنبال مى‌کنند تا ببينند آيا تغييرى در موضع مصر در قبال همسايگان آن بخصوص اسرائيل ديده مى‌شوند يا خير.
الجزيره روز جمعه در گزارشى با عنوان «نگرانى اسرائيل از دو ناو نظامى ايران»، اعلام کرد که اسرائيل از اعزام ناوهاى ايران به آب‌هاى آزاد مديترانه بشدت نگران شده است.
الجزيره نوشت: اسرائيل روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که ايران از طريق کانال سوئز دو ناو جنگى به دريايى مديترانه اعزام مى‌کند. اسرائيل اين اقدام ايران را "تحريک آميز " خواند که نمى‌تواند آن را خيلى ناديده بگيرد در حالى که مقامات مصرى از اين امر اظهار بى‌اطلاعى کرده‌اند.
اوايل ماه جارى (بهمن ماه) روابط عمومى نيروى دريايى ارتش در خبرى از اعزام ناوگروه نيروى دريايى ارتش جمهورى اسلامى به آب‌هاى آزاد (درياى مديترانه) با هدف تحکيم روابط دوستانه و اعلام پيام صلح و دوستى خبر داد. اين ناوگروه متشکل از ناو جمهورى اسلامى ايران خارک و ناوشکن جمهورى اسلامى ايران الوند است.

وزرای خارجه ایران و آلمان دیدار کردند


وزير امور خارجه‌ى آلمان با بيان اينکه مى‌خواهيم تبادل نظر با ايران را در فرصت‌هاى آينده پيگيرى کنيم و در اين رابطه قرارهاى ملاقاتى گذاشته‌ايم تاکيد کرد: ما با علاقه به گفتگو‌هاى آينده مى‌نگريم.

به گزارش ایسنا گيدو وستروله وزير امور خارجه آلمان که براى ملاقات با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است در نشست مطبوعاتى مشترک با على اکبر صالحى خاطر نشان کرد: گفتگو‌هاى زيادى در مورد روابط دو کشور، مسايل منطقه‌اى و بين‌المللى داشتيم و مسايل دوجانبه و چندجانبه را مورد بحث قرار داديم.

وى افزود: مبارزه عليه ترورسيم بين‌المللى و قاچاق مواد مخدر از موضوعات مهمى است که در گفتگوهاى بايد مطرح شود.

وستروله همچنين افزود : گفتگوى ما هيچ نکته‌اى که اختلاف نظر داشتيم را کنار نگذاشت و با احترام در مورد مسايلى که با هم هم‌نظر نبوديم صحبت کرديم از جمله تحولات دمکراتيک و موضوع حقوق بشر.

وزير امورخارجه آلمان گفت: براى گفتگوى پربار با رييس جمهور و وزير امور خارجه ايران و پذيرايى گرم تشکر مى‌کنيم.

وى همچنين در پاسخ به پرسشى در مورد پيگيرى دو تبعه‌ى آلمانى که در ايران بازداشت شده بودند به عنوان هدف سفرش گفت: پيگيرى دو شهروندمان مورد توجه ما به عنوان وزير امور خارجه است اما در اين ملاقات در مورد روابط دوجانبه و بين‌المللى نيز گفتگو‌هايى داشتيم.

به گزارش ايسنا، على اکبر صالحى با اشاره به مواردى که در ملاقاتش با همتاى آلمانى خود مطرح شده است گفت: گفتگو‌هاى مفصلى در مورد مسايل دوجانبه و تحولات بين‌المللى داشتيم و به اين نتيجه رسيديم که دو کشور با توجه به نقش موثر و سازنده ايران در منطقه مى‌توانند همکارى‌هاى خوبى در سطح دوجانبه و در ارتباط با تحولات منطقه‌اى و مسايل بين‌المللى داشته باشند.

صالحى ضمن تاکيد بر اشتراکات دو کشور گفت: دو کشور مى‌توانند در مورد مبارزه با مواد مخدر و تروريسم همکارى کنند و همچنين در مورد ارتقاء روابط بين دو کشور در زمينه‌هاى مختلف مذاکراتى انجام شد. بحث اصلى ما در مورد روابط دو جانبه ، تحولات منطقه‌اى و بين‌المللى است.

صالحى تاکيد کرد در روابط دو کشور نگاه ما به آينده است و با گذشته کارى نداريم، ما به آينده روابط بسيار اميدواريم.

وى گفت: سفر وزير خارجه آلمان به تهران براى بحث در مورد روابط دو جانبه و پيگيرى همکارى‌ها است. ما ملاقات‌هاى ديگرى در آينده خواهيم داشت که قرار اين ملاقات‌ها گذاشته شده است.


نظر شما :