دیدار وزير با احمدی نژاد شرط آزادی اتباع آلمانی

۰۳ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۰۴۱۸ سرخط اخبار
دیدار وزير با احمدی نژاد شرط آزادی اتباع آلمانی

خبرگزاری آلمان مدعی شد  مقامات ایرانی دیدار وزیر امور خارجه آلمان با احمدی نژاد را به عنوان شرط آزادی دو خبرنگار آلمانی اعلام کرده بودند.
به گزارش عصر ایران، خبرگزاری آلمان این مطلب را درباره برخی انتقادات در این کشور از دیدار وزیر امور خارجه آلمان با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در تهران مطرح کرد.
منابع دولتی در آلمان همچنین گفتند که انگلا مرکل صدراعظم آلمان از برنامه وزیر امور خارجه این کشور برای دیدار با احمدی نژاد مطلع نبود.
سخنگوی دولت آلمان هم در این باره تنها به این جمله اکتفا کرد که مرکل از سفر "گیدو ووسترله" وزیر خارجه آلمان به تهران آگاه بود و از آزادی دو خبرنگار آلمانی بسیار خرسند شد.
"
اندریاس بیشکه" سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم درباره سفر ووسترله به تهران گفت: این سفر با هدف انسان دوستانه صورت گرفت. دیدار وزیر خارجه آلمان با احمدی نژاد برای اعلام موضع سیاسی نبود.
وزیر امور خارجه آلمان شنبه شب گذشته در سفری بدون برنامه ریزی قبلی، به تهران آمد و ساعت های پایانی همان روز با احمدی نژاد دیدار کرد.
وی پس از این دیدار و گفت وگو با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران، در ساعت های ابتدایی بامداد یکشنبه به همراه دو خبرنگار آلمانی آزاد شده از بازداشت ، تهران را به سمت برلین ترک کرد.
سایت دویچه وله آلمان به نقل از روزنامه اتریشی "کلاینه سایتونگ" نوشت: ساعاتی پیش از آزادی دو خبرنگار آلمانی در تهران، به وستروله گفته شد که تنها در صورت دیدار وی با احمدی‌نژاد، با خروج خبرنگاران از ایران موافقت خواهد شد.
این دو خبرنگار حدود چهار ماه پیش در هنگام مصاحبه با وکیل سکینه آشتیانی زن ایرانی محکوم به سنگسار در شهر تبریز، بازداشت شدند.

انتقال امام موسى صدر توسط رژيم قذافى


در آستانه فروپاشى رژيم قذافى برخى منابع مخالفان از انتقال فردى شبيه به امام موسى صدر در فرودگاه "الابرق " در شهر البيضاء ليبى حکايت مى‌کنند.

به گزارش فارس، "سامى المصراطى " از مخالفان رژيم معمر قذافى ديکتاتور ليبى در گفت‌وگوى تلفنى خود با شبکه خبرى العالم اظهار داشت: يک هواپيماى کوچک ديروز دوشنبه فردى را که شبيه به امام موسى صدر بود، از فرودگاه الابرق منتقل کرده است.
"
عيسى عبدالمجيد منصور " يکى از شخصيت‌هاى مخالف رژيم ليبى نيز پيش از اين اعلام کرده بود که امام موسى همچنان در قيد حيات است.
در همين حال، تعدادى از افسران مخالف رژيم ليبى نيز پيشتر گفته بودند که امام موسى صدر درحال حاضر در زندانى در شهر "سبها " ى ليبى زندانى است.
برپايه اين گزارش، معلوم نيست که آيا اين فرد شبيه به امام موسى صدر به شهر ديگرى در ليبى يا خارج از آن منتقل شده است.
انتشار اين خبرها نگرانى شديدى را در نزد دوستداران اين شخصيت محبوب اسلامى نه فقط در لبنان بلکه در جهان اسلام درباره محل نامعلومى که وى به آنجا منتقل شده است، ايجاد کرده است؛ امرى که نياز به پيگيرى جهان اسلام براى روشن شدن حقيقت دارد.
امام موسى صدر در تاريخ بيست و پنجم آگوست 1978 همراه با دو نفر به نام‌هاى شيخ "محمد يعقوب " و "عباس بدر الدين " سردبير خبرگزارى لبنان وارد ليبى شد و قرار بود شب 29 يا 30 آگوست با قذافى نشستى برگزار کند اما از آن روز به بعد ناپديد شد مسئولان ليبى مدعى هستند که قذافى به طور غيرمنتظره ملاقات خود با ايشان را لغو کرده است.
طرابلس مدعى است که وى با يک هواپيما به ايتاليا رفته است اما شيعيان لبنان معتقدند که دولت ليبى به دلايل سياسى وى را ربوده است.
حکومت ليبى هرگونه دست داشتن در ربودن امام موسى صدر را رد کرده و مى‌گويد که وى به ايتاليا سفر کرد، اما دولت ايتاليا ورود وى به اين کشور را رد کرده است.
روابط لبنان و طرابلس هنگامى تيره‌تر شد که يک قاضى تحقيق لبنانى در سال 2008 ميلادى قرار اتهامى را در پرونده ربودن "امام موسى صدر " صادر کرد، پس از آن "سميح الحاج " بازپرس دادگسترى لبنان، قذافى را به ربودن "امام موسى صدر " و "محمد يعقوب " از ياران وى و "عباس بدر‌الدين " سردبير خبرگزارى لبنان که وى را در سفر به ليبى همراهى کرده بود، متهم کرد.
دستگاه قضايى لبنان مى‌گويد که قذافى در سخنرانى خود در سال 2002 به ربودن امام موسى صدر و همراهانش در ليبى اعتراف کرده است.
بر اساس قانون مبارزه با تروريسم در لبنان، مجازات اتهاماتى که دادستان درباره قذافى ارائه مى دهد، به اعدام مى‌رسد.
اما کارشناسان معتقدند که محاکمه غيابى معمر قذافى به اتهام ربودن امام موسى صدر يک اقدام نمادين است، زيرا محال است که قذافى در برابر اين دادگاه در لبنان حضور يابد.
پس از اينکه دادگاه لبنان قذافى را متهم کرد، دولت ليبى هرگونه ارتباط با اين مسئله را رد کرده و علت اين امر را تلاش برخى گروه‌هاى لبنانى براى ايجاد تشويش و متهم کردن قذافى با قضاياى تروريستى دانست.
پايگاه هاى اجتماعى در روزهاى اخير شاهد فعاليت چشمگير لبنانى‌ها در حمايت از ملت ليبى عليه قذافى و درخواست براى روشن شدن سرنوشت امام موسى صدر بوده است؛ شخصيتى که از احترام زيادى در سطح ملى لبنان برخوردار است چرا که امام موسى صدر در مواضع خود لبنان را ثروتى تمدنى مى‌داند و به همزيستى بين مسلمانان و مسيحيان تشويق مى‌کند و درگيرى مذهبى و طائفه‌اى را رد مى‌کند.
امام موسى صدر همچنين نقش مهمى در کاستن از شدت جنگ داخلى در لبنان قبل از ناپديد شدنش در سال 1978 ميلادى داشت.
امام موسى صدر "تيم هاى مقاومت لبنان " (جنبش امل) را در سال 1975 ميلادى براى مقابله با تجاوزگرى صهيونيست‌ها عليه لبنان پايه‌گذارى کرد.


همکارى شيلى و اسرائيل براى جاسوسى از ايران

ويکى ليکس در تازه‌ترين اسناد ادعايى منتشره از همکارى رژيم صهيونيستى و شيلى براى جاسوسى از ايران در حالى که تهران براى گسترش روابطش با ونزوئلا تلاش مى‌کند، حکايت کرد.

به گزارش ايسنا، روزنامه‌ى هاآرتص گزارش داد که يک تلگرام ديپلماتيک از سفارت آمريکا در سانتياگو به وزارت امور خارجه‌ى اين کشور در واشنگتن که تاريخ آن به 21 ژوئيه‌ى 2008 بر مى‌گردد مى‌گويد شيلى و اسراييل (رژيم صهيونيستى) هر دو از روابط رو به رشد و حضور بالقوه ايران در مرز برزيل، آرژانتين و پاراگوئه نگران هستند.

بنا بر گزارش خبرگزارى يونايتد پرس، در اين تلگرام آمده است که کلنل يولى اور، وابسته نظامى اسراييل (رژيم صهيونيستى) در شيلى به همتاى آمريکايى اش درباره‌ى فعاليت‌هاى اسراييل اطلاع داده است.

اور گفت که " او (وابسته نظامى رژيم صهيونيستى) با پليس تحقيقات شيلى و ديگر آژانس‌ها ( احتمالا آژانس اطلاعاتى شيلى) همکارى مى‌کند و به تبادل اطلاعات و در صورت لزوم ارايه‌ى آموزش مى‌پردازند.

در اين تلگرام ديپلماتيک هم چنين آمده است که اور پيشنهاد کرده اسراييل براى تعميق روابط تجارى با آمريکاى لاتين تلاش بيشترى کند تا به " ايجاد توازن در برابر نفوذ رو به گسترش ايران در منطقه کمک کند".

بنا بر اين گزارش ظاهرا اور به ديپلمات آمريکايى که اين تلگرام را نوشته، گفته است که اسراييل از فعاليت‌هاى روز افزون ايران در آمريکاى لاتين در حالى که فقط در کلمبيا 50 ايرانى با پاسپورت ديپلماتيک حضور دارند، نگران است.



الجریده کویت:امام موسی صدر زنده است

به گزارش واحد مرکزی خبر ، بنوشته این روزنامه با توجه به هرج و مرج به وجود آمده در لیبی و پس از جدایی شماری از افسران ارتش و نیروهای امنیتی لیبیایی و پیوستن آنها به تظاهرکنندگان مخالف سرهنگ قذافی ، گزارشهای تأیید نشده ای وجود دارد که نشان می دهد امام موسی صدر بنیانگذار جنبش امل لبنان در لیبی زنده است .

اطلاعات متعددی از شماری از افسران لیبیایی ناراضی به دست آمده است که نشان می دهد امام موسی صدر در یکی از زندانهای شهر " سبها" در لیبی زندانی است .

صدر به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدر الدرین به هنگام سفر به طرابلس پایتخت لیبی در سال 1978 میلادی که با دعوت سرهنگ قذافی صورت گرفته بود ناپدید شدند.

بیروت نظام لیبی را به ربودن امام موسی صدر و دو همراهش متهم می کند همچنین روابط بین لبنان ولیبی از آن هنگان تاکنون تیره است .

دستگاه قضایی لبنان حکم بازداشت سرهنگ قذافی و شش مسئول دیگر لیبیایی را در ارتباط با قضیه صدر صادر کرده است .

ناپدید شدن صدر یکی از قضایای اساسی برای شیعیان لبنان است زیرا وی برجسته ترین شخصیت شیعی در تاریخ معاصر لبنان به شمار می رود .

امام موسی صدر لبنان را " ثروت تمدن " می دانست و به همزیستی بین مسلمانان و مسیحیان تشویق می کرد و با جنگ مذهبی و طائفه ای مخالف بود و در کاهش جنگ داخلی در لبنان پیش از ناپدید شدنش در سال 1978 نقش مهمی داشت .

این جمله معروف از امام موسی صدر است که گفته بود " همزیستی مسلمانان و مسیحیان در لبنان ، ثروتی است که باید حفظ شود و لبنان کوچکتر از آن است که تقسیم شود و بزرگتر از آن است که بلعیده شود ".

 

امام موسی صدر جنبش امل ( موجهای مقاومت لبنان ) را در سال 1975 میلادی برای مقاومت در برابر حملات اسرائیل به لبنان تاسیس کرد .



افسران ارتش ليبى کودتا عليه قذافى را خواستار شدند

در پى قتل عام مردم ليبى گروهى از افسران ارتش اين کشور با تاکيد بر انجام کودتاى نظامى خواستار سرنگون نمودن معمر قذافى شدند.

به گزارش فارس به نقل از القدس العربى،‌ گروهى از افسران ارتش ليبى با انتشار بيانيه‌اى ضمن اين که پيوستن خود به مردم اين کشور را اعلام کردند، خواستار کودتاى نظامى و کمک به ايشان جهت براندازى رژيم معمر قزافى شدند.
منابع خبرى تاکيد کردند: روز گذشته تعدادى از افسران، ارتش ليبى را به برپايى تظاهرات در طرابلس تشويق کردند.
روز گذشته شهرهاى مختلف ليبى شاهد حوادث خونينى بود و رژيم قذافى با استفاده از مزدوران بيگانه و هواپيماهاى ارتش مردم معترض اين کشور را به رگبار گلوله بست، وسعت و ددمنشى حادثه بحدى بود که بسيارى از کشورهاى جهان اين اقدام قذافى را محکوم کردند و شيخ يوسف قرضاوى رئيس اتخاديه علماى اسلام نيز فتواى قتل قذافى و مباح بودن خون وى را صادر و او را فردى ديوانه خطاب کرد.
در واکنش به قتل عام شب گذشته معترضين ليبيايى گروهى از مقامات و مسئولان ليبى از جمله وزير داخلى و وزير دادگسترى و وزير مهاجران و امور پناهندگان اين کشور و سفراى ليبى در برخى از کشورها مانند چين نيز از مقام خود استعفا دادند.


نظر شما :