احتمال مداخله نظامى ترکيه در ليبى قوت گرفت

۰۷ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۰۴۷۴ سرخط اخبار
احتمال مداخله نظامى ترکيه در ليبى قوت گرفت

يکى از روزنامه هاى ترکيه با اشاره به دستور آماده‌باش نخست وزير اين کشور به ارتش، از قوت گرفتن احتمال مداخله نظامى ارتش ترکيه در ليبى خبر داد.

به گزارش فارس، روزنامه بوگون ترکيه در خبرى درباره دستور آماده‌باش رجب طيب اردوغان به ارتش ترکيه به دليل به خطر افتادن امنيت جانى شهروندان ترکيه‌اى ساکن ليبى، از قوت گرفتن احتمال مداخله نظامى ترکيه در ليبى خبر داد.
اين روزنامه تصريح کرد به دنبال گسترش ناآرامى‌ها در ليبى، اردوغان نخست وزير ترکيه در نشستى فوق‌العاده به بررسى ابعاد تحولات ليبى و تخليه شهروندان ترکيه‌اى از اين کشور پرداخته است.
بنا به اين گزارش، اردوغان از رئيس ستاد مشترک خواسته است تا نيروهاى مسلح ترکيه را براى مداخله احتمالى در ليبى و نجات جان شهروندان ترکيه‌اى ساکن در خاک ليبى به حال آماده‌باش درآورد.
روزنامه بوگون نوشت که مداخله نظامى در صورتى انجام مى‌شود که دولت ترکيه مطمئن شود جان شهروندانش در ليبى به طور جدى در معرض خطر قرار گرفته است.


4 وزیر بحرینی برکنار شدند


پادشاه بحرین در پی تقاضای مردم در قبال بازخواست عوامل کشتار اخیر در فرمانی 4 وزیر را برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "حمد بن عیسی آل خلیفه" شب گذشته در فرمانی 4 وزیر را در پی حوادث اخیر برکنار کرد.
این وزیران شامل "شیخ احمد بن عطیه الله آل خلیفه" وزیر امور نخست وزیری، "فیصل الحمر" وزیر بهداشت، "فهمی الجودر" وزیر امور آب و برق، "شیخ ابراهیم بن خلیفه آل خلیفه" وزیر مسکن می شوند.

خاطرنشان می شود مردم بحرین که در جریان تظاهرات اخیر قریب به 10 کشته دادند خواستار انحلال دولت و تغییر رژیم بودند. در نهایت پادشاه بحرین تقاضای گفتگو با مخالفان در تمامی زمینه ها مطرح کرد.

پس از طرح این مسئله مخالفان تغییر وزیر کشور و وزیر دفاع را به عنوان عوامل به شهادت رسیدن مردم در سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم، به عنوان خواسته اصلی خود مطرح کردند.
بر این اساس، با فرمان شب گذشته پادشاه بحرین تغییرات در دولت این کشور آغاز شده است، البته تغییراتی که شاید چندان به مذاق مخالفان خوش نیاید.

گفته می شود وزیر آموزش و پرورش نیز در پی تحصن معلمان و تعطیلی مدارس احتمالا در روزهای آتی تغییر خواهد کرد.

پسر قذافى: امروز آتش بس اعلام مى شود!

پسر معمر قذافى اظهار داشت:‌ نظام ليبى خوهان مذاکره با مخالفان است.

به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه‌ى الجزيره، سيف الاسلام قذافى، پسر معمر قذافى، رهبر ليبى پيش بينى کرد که امروز (شنبه) در ليبى آتش بس اعلام مى‌شود و از شدت اعتراض‌ها کاسته مى‌شود.

وى گفت:‌ ليبى نيازمند اصلاحات است.

قذافى بار ديگر تاکيد کرد که نظام ليبى با تروريست‌ها روبرو است و اسامه بن لادن، رهبر القاعده آنها را تحريک مى‌کند.

وى خاطرنشان کرد خانواده‌ى قذافى در ليبى زندگى مى‌کند و در ليبى مى ميرد و قصد گريختن از ليبى را ندارد.

سيف الاسلام قذافى تصريح کرد: ما سه راه در اختيار داريم راه اول باقى ماندن و مردن در ليبى است راه دوم باقى ماندن و مردن در ليبى و راه سوم باقى ماندن و مردن در ليبى است.

وى تصريح کرد:‌ ارتش و مردم قوى هستند .اعتراض‌ها در خيابان‌ها و درخواست‌هاى سياسى قابل قبول است، اما مشکل در حال حاضر درخواست‌هاى سياسى نيست.

سيف الاسلام قذافى تاکيد کرد: ما اگر متحد شويم مى‌توانيم از بحران ليبى به راحتى خارج شويم.

آينده‌اى بهتر در انتظار ليبى خواهد بود اما به ملت‌ اجازه نمى‌دهيم که تحت تسلط تروريست‌ها باشند. اين امر هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

پسر معمر قذافى تاکيد کرد: رهبران مخالفان ضعيف و نااميد هستند ما به آنها مى گوييم که سلاحتان را زمين بگذاريد. ما هرگز آسيبى به شما نخواهيم رساند. توطئه‌اى از سوى برخى کشورها عليه ليبى صورت گرفته است و بيانيه‌ى القاعده‌ى اين گروه‌ها را تائيد کرده است

آمريکا اموال خانواده قذافى را مسدود کرد

شوراى امنيت در نشستى به بررسى اوضاع ليبى پرداخت و قرار است امروز (شنبه) تحريم‌هايى را عليه معمر قذافى اعمال کند.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزارى معاى فلسطين، بان کى مون دبيرکل سازمان ملل و هيات نمايندگى ليبى در سازمان ملل، در جلسه شوراى امنيت اقدامات معمر قذافى، رهبر ليبى را محکوم کرده و خواستار تلاش سريع براى متوقف کردن خونريزى‌ها در ليبى شدند.

در پيش نويس اين قطعنامه آمده است که جنايت‌هاى صورت گرفته در ليبى احتمالا در حد جنايتهاى ضد بشرى است.

بان کى مون گفت: خسارت‌هاى به عمل آمده نبايد بيش از اين ادامه يابد.

دبيرکل سازمان ملل گفت: شوراى امنيت پيش نويس قطعنامه اعمال تحريم‌ها عليه رهبران ليبى را دريافت کرده و زمان آن رسيده است که دست به يک اقدام قابل ملاحظه بزند و چند روز آينده براى ليبيايى‌ها تعيين کننده خواهد بود.

ابراهيم دباشى، معاون سفير ليبى در سازمان ملل، اظهار داشت که اوضاع ليبى بدتر خواهد شد و کشته‌ها بيشتر خواهند شد.

وى از جامعه جهانى خواست فورا دخالت کند. مسئول هيات ليبى در سازمان ملل گفت: هزاران تن در ليبى کشته شدند و بايد جامعه جهانى پيام صريحى به قذافى بدهد که به کشتارها پايان دهد.

ابراهيم دباشى تاکيد کرد: قذافى در قدرت باقى خواهد ماند تا اين که کشته شود و يا خودکشى کند.

وى گفت: قذافى مرد ديوانه‌اى است و ثبات روانى ندارد.

دباشى هشدار داد که اوضاع ليبى به گونه‌اى است که احتمال افزايش کشته‌ها وجود دارد.

وى از شوراى امنيت خواست هر چه سريعتر عليه قذافى و رهبران ديگر اين نظام تحريم‌هايى را اعمال کند.

همچنين عبدالرحمان شلقم، نماينده مستعفى ليبى در سازمان ملل، اظهارات معمر قذافى مبنى بر اين که تظاهرکنندگان ليبى قرص‌هاى روان گردان مصرف مى‌کنند را مسخره کرد و گفت: حتى اگر اين مساله صحيح باشد، قذافى مى‌تواند آن را کنترل کند.

وى تصميم فورى و جدى شوراى امنيت را براى نجات ليبى خواستار شد.

شلقم همچنين خاطر نشان کرد: قذافى تهديد کرده است ليبى را به آتش مى‌کشد. او و فرزندانش به مردم ليبى مى‌گويند که يا ما بايد بر شما حکومت کنيم يا اين که شما را بکشيم. رهبر ليبى افراد بى‌تجربه‌اى را وارد کشور کرده و لباس‌هاى غير نظامى به آنها پوشانده و آنها را در ميدان الخضراء جمع مى‌کند و به عنوان طرفدارانش به مردم نشان مى‌دهد.

شلقم گفت: قذافى چطور طى سالهاى گذشته خواستار آزادى براى چند کشور شد و به مخالفت با آزمايش‌هاى هسته‌اى فرانسه در الجزاير و نيز جدايى ميان سوريه و مصر پرداخت. امروز به مردم ليبى مى‌گويد يا من بايد بر شما حکومت کنم يا شما را بکشم.

وى گفت: بايد اوضاع را به خود ليبى‌ها سپرد و خودشان تصميم‌گيرى کنند.

شلقم به اعضاى شوراى امنيت اطمينان داد که مردم ليبى متحد باقى خواهند ماند و گفت: در زمان جنگ اسراييل عليه نوار غزه من فرياد زدم و گفتم که در نوار غزه چه کشتارى صورت مى‌گيرد و الان قذافى مى‌گويد کسانى که کشته مى‌شوند، طرفداران بن لادن هستند. من مى‌خواهم اين سوال را بپرسم که آيا بچه شش ساله که از سوى گردان‌هاى امنيتى وابسته به نظام کشته شده، از طرفداران بن لادن است؟

همچنين اتحاديه اروپا روز جمعه به توافقى در زمينه منع فروش سلاح و تجهيزات حفظ امنيت به ليبى و نيز بلوکه کردن حساب‌هاى بانکى و منع صدور پاسپورت براى معمر قذافى و نزديکانش دست يافت.

اتحاديه اروپا موافقت کرد که به هيچ يک از عاملان سرکوب اعتراض‌ها پاسپورت داده نشود و ليستى از مشخصات افراد ارائه شده است. 27 کشور عضو اتحاديه اروپا همچنين بيان کردند که از آنجا که ممکن است از سلاح و تجهيزات امنيتى براى سرکوب تظاهر کنندگان استفاده ‌شود، فروش سلاح به ليبى ممنوع مى‌شود.

روزنامه اماراتى دارالخليج نيز به نقل از منابع آگاه در نيويورک نوشت: پيش نويس قطعنامه انگليس و فرانسه در برابر شوراى امنيت در خصوص ليبى در زمينه بلوکه کردن حساب‌هاى بانکى قذافى و خانواده‌اش و تحويل دادن مسئولان کشتار‌هاى ليبى به دادگاه جنايى بين‌المللى است و همچنين اين که فروش سلاح به ليبى ممنوع شود.

شبکه العربيه اعلام کرد که چين با اين پيش نويس مخالفت کرده است. اين در حالى است که فرانسه بر لزوم اجراى آن تحت بند هفتم منشور سازمان ملل تاکيد دارد.

آمريکا نيز ابراز اميدوارى کرده است که ليبى از شوراى حقوق بشر سازمان ملل به خاطر جنايت‌هايش طرد شود.

فيليپ کراولى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: دولت ليبى حقوق مردمش را زير پا گذاشته و بايد از شوراى حقوق بشر سازمان ملل طرد شود و آمريکا با ديگر کشورها در راستاى وادار کردن معمر قذافى به توقف خشونت‌ها تلاش خواهد کرد.

کراولى گفت: هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا دوشنبه جارى به ژنو خواهد رفت و رايزنى‌هايى را درباره اوضاع ليبى و خاورميانه خواهد داشت.

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا نيز به نوبه خود عليه قذافى و نزديکانش تحريم‌هايى را اعمال کرد.

کاخ سفيد در بيانيه‌اى اعلام کرد: اوباما دستورى را امضا کرده که در آن بر بلوکه کردن حساب‌هاى بانکى و اموال و دارايى‌هاى خانواده قذافى و چهار تن از پسرانش در آمريکا تاکيد شده است.

اوباما گفته است که نظام معمر قذافى تمامى معيارهاى بين‌المللى و ساده‌ترين اصول اخلاقى را زير پا گذاشته و بايد مواخذه شود.

ديويد کامرون، نخست وزير انگليس نيز متعهد شد که نظام قذافى را مواخذه کند و حساب‌هاى وى را در خارج بلوکه نمايد و مسئولان ليبى را ممنوع السفر کند.

کامرون در بيانيه‌اى بعد از نشست با شوراى امنيت ملى گفت: جهان اوضاع ليبى را دنبال مى‌کند و انگليس مى‌خواهد تحقيقاتى درباره جنايت‌هاى جنگى نظام ليبى آغاز شود.

همچنين کامرون در تماس تلفنى با سيلويو برلوسکنى، همتاى ايتاليايى‌اش، به بررسى اوضاع شمال آفريقا و چشم انداز‌هاى آينده اين منطقه پرداخت.

ديويد کامرون در گفت‌وگو با شبکه الجزيره نيز کوتاهى دولتش در برخورد با بحران ليبى را رد کرد.

کامرون گفت: انگليس از نخستين کشورهايى بود که درباره وقايع ليبى علنا اعلام موضع‌گيرى کرد. آنچه که مطرح شده اشتباه است و ما بايد با ديگران در خصوص حل بحران ليبى تلاش کنيم.

ديميترى مدودف، رئيس جمهور روسيه نيز استفاده از خشونت عليه غير نظاميان ليبيايى را محکوم کرد و آن را جنايت توصيف کرد.

مدودف گفت: مسکو شديدا نگران اوضاع ليبى است و نسبت به کشته‌هاى ليبى ابراز تاسف مى‌کند.

نخست وزير ژاپن نيز نسبت به قربانيان درگيرى‌ها و تظاهرات‌هاى ليبى ابراز نگرانى کردند.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز در بيانيه‌اى تشکيل کميته تحقيقاتى درباره بررسى جنايت‌هاى حقوق بشر در ليبى را خواستار شد.

سفير جديد ايران در کويت منصوب شد

استاندار گيلان به‏عنوان سفير جديد ايران در کويت منصوب شده و قرار است بهزودى راهى اين کشور ‌شود.

به گزارش فارس، «روح‌الله قهرمانى چابک» استاندار گيلان که به عنوان سفير جديد جمهورى اسلامى ايران در کويت منصوب شده، قرار است به زودى عازم اين کشور شود.
على جنتى پيش از اين عهده‌دار اين سفارتخانه بود و بعد از بازگشت جنتى به ايران اين سفارتخانه با سرپرست اداره مى‌شد.


نظر شما :