مجله هفته/ دريچه/ سمند حريرى

۲۷ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۰۷۲۸ اقتصاد و انرژی
سفر سعد حريرى در شامگاه ششم آذرماه امسال آنقدر خوش‌خبر از کار درآمد که هم در آن روزها، هم در زمان سقوط دولت حريرى و هم حالا که او سراغ خودروى سمند اهدايى اش را گرفته، سوژه جذابى نصيب رسانه ها کرده است.

ديپلماسى ايرانى: وقتى سعد حريرى همراه با هيئتى سياسى و تجارى به تهران آمد، لبنان چون آتش زير خاکستر آبستن حوادث تازه اى بود. شرایط لبنان بسيار حساس و پیچیده بود و همه تحليلگران منطقه و جهان منتظر بودند تا از لابلاى خبرها و صحبت هاى مربوط به اين سفر مصاديقى بيابند و سفر او را به تهران ارزيابى کنند.

در شرايطى که به زمان صدور راى دادگاه پرونده ترور رفيق حريرى نزديک مى شديم، مقام هاى سیاسی لبنان از جمله سعد حريرى مشغول رايزنى با کشورهای تاثیرگذار بر تحولات منطقه بودند تا از اتفاقاتى که احتمال داشت پس از صدور راى رخ دهد جلوگيرى کنند و مانع بروز آتش و تنش در منطقه شوند.

حریری جوان پيش از سفر به تهران ديدارهايى با رئیس جمهوری سوریه و پادشاه عربستان انجام داده بود و قصد داشت در جريان گفتگو با رهبر و رئيس جمهور ايران نيز اين سلسله رايزنى هاى پيشگيرانه را ادامه دهد. بر همين اساس، مثل روز روشن بود که سعد حريرى در ديدارهاى خود در تهران، ايران را به کمک براى حفظ ثبات در لبنان دعوت کند و ايرانى ها نيز ضمن نامشروع خواندن دادگاه پرونده ترور، سعد حريرى را به داشتن بصيرت بيشتر در قبال روند موجود و توجه به منويات حزب الله لبنان توصيه کنند.

اين سفر حرف و حديث هاى زيادى درپى داشت. برخى رسانه ها با مشاهده عکس ها و فيلم هاى سعد حريرى در تهران به سيماى عبوس و مايوس او اشاره کردند و ظاهر به هم ريخته او را به عدم موفقيت سفر و نارضايتى حريرى از مقام هاى ايرانى تفسير کردند.

چيزى نگذشت که اختلاف هاى سياسى و پيامدهاى رايى که هنوز صادر نشده بود، زلزله در دولت انداخت و حريرى و المستقبل قدرت را از دست دادند و حزب اللهى ها و سوسياليست ها صاحب دولت شدند. جريان منسوب به سعد حريرى از مشارکت با دولت دست شست و پس از چند روز ناآرامى در شهرهاى لبنان، مراسم سالگرد حريرى فقيد برگزار شد و سعد نتوانست جلوى اشک هاى خود را بگيرد و در فراغ پدر گريست و به هوادارانش قول داد ماجراى ترور پدر را تا رسيدن به نتيجه نهايى دادگاه دنبال کند.

با وجودى که سفر به ايران براى سعد خوش يمن نبود و چندى بعد، دولت را از دست داد اما او از تهران دو هديه دريافت کرد که شايد ماندگارى‌شان از هر دولتى بيشتر باشد. او زمانى که به نمایشگاه توانمندی‌های دفاعی وزارت دفاع رفت و از غرفه‌های ‏موشکی، هوایی، دریایی، زرهی، خودرویی و غيره بازدید کرد، از وزير دفاع ايران يک قبضه مسلسل تندر 90 هديه گرفت. نمى دانيم اين هديه که همنام يک اتومبيل هم هست، سمبل چه چيزى مى تواند باشد و اصلا به کار سعد حريرى مى آيد يا نمى آيد، ولى به هرحال در شرايطى که سعد حريرى از سقوط قريب الوقوع دولتش خبر نداشت، همين مسلسل هم يک غنيمت محسوب مى شد ‏و شايد حالا قدر آن را بداند.

هديه ديگرى که به او داده شد يک دستگاه خودرو سمند سورن بود. اين سمند را نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان سمبل همکاری های تازه بین ایران و لبنان در زمینه صنعت خودرو به وى اهدا کرد.

حالا بعد از آن روزها هيچ يک از جنبه هاى سفر حريرى بازکاوى و جنجالى نشده، مگر همين قضيه اهداى خودرو. نخست وزير سابق لبنان اين هفته در جريان سفر وزير بازرگانى ايران به بيروت، يقه هيات ايرانى را چسبيده و سراغ خودروى اهدايى‌ را گرفته است. به نوشته ايرنا او با مزاح گفته است: "گويا حالا ديگر قصد نداريد هديه ما را بدهيد." ظاهرا منظور او از لفظ "حالا"، روزهايى است که ديگر در سمت نخست وزيرى نيست و گويى قرار بوده آن سمند تنها به نخست وزير لبنان داده شود نه شخص سعد حريري.

اينطور که ايرنا گزارش داده است در جريان بازديد حريرى از ايران خودرو در تهران، او بعد از اهدا شدن سورن، سوئيچ ماشين را به يکى از حاضران داده و گفته بود: "اين خودرو را در بيروت به من تحويل بدهيد" اما تاکنون اين خودور به او تحويل داده نشده است.

بلافاصله بعد از اينکه گلايه ايشان در رسانه ها منعکس شد، گروه صنعتى ايران خودرو اطلاعيه اى به اين مضمون صادر کرد: "سمند سورن اهدايى به سعد حريرى نخست‌وزير سابق لبنان، در خطوط توليد ايران خودرو به صورت ويژه آماده‌سازى و به شرکت حمل‌ونقل واگذار شده است و به زودى تحويل ايشان مى‌شود... اين گروه خودروسازى در تحويل خودرو اهدايى به نخست وزير سابق لبنان، هيچ گونه کوتاهى نکرده است."

برخى منتقدان ايران خودرو به پاسخ اين شرکت هم انتقاد کرده و نوشته اند: "اين شرکت مانند پاسخ به خريداران داخلى، در پاسخ به نخست وزير ثروتمند لبنان هم لحن حق به جانب گرفته و تقصير را به گردن ديگرى انداخته است. نوع برخورد ايران خودرو به گلايه مزاح گونه نخست وزير لبنان نشان دهنده روحيه اکثر توليدکنندگان بزرگ ايرانى است که در فضايى انحصارى متولد شده و سال ها رشد کرده‌اند و به حقوق و خواسته‌هاى مشترى بى اعتنا هستند." (نقل از سايت الف)

به نظر مى رسد آقاى سعد حريرى حالا که از نخست وزيرى و سفر به تهران و ديگر سفرهاى سياسى محروم شده، قدر هداياى دريافتى را بيشتر مى داند. البته او بايد خوشحال باشد که در جريان بازديدش از شرکت ايران خودرو، پژو 405 هديه نگرفت؛ وگرنه شايد اتفاقى ناگهانى‌تر از سقوط دولت برايش مى افتاد و او را پيش از اعلام راى دادگاه پدر، به ديدار پدر نايل مى کرد.


نظر شما :