ایران قول افشای همه برنامه‌هایش را نداده است

۱۱ آذر ۱۳۸۷ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۱۲۳۰ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: امیر محبیان
گفتاری از امیر محبیان، کارشناس مسائل سیاسی برای دیپلماسی ایرانی
ایران قول افشای همه برنامه‌هایش را نداده است
شرایط فعلی موضوع هسته ای ایران به گونه ای پیش می رود که به نظر می رسد ایران و آژانس وارد مرحله ای از طرح نارضایتی‌های متقابل شده اند، در این راستا تاکید مقامات ایرانی بر ارائه اصل اسناد مربوط به مطالعات ادعایی از یک سو و نگرانی آژانس و کشورهای غربی از ابهامات و سوالات بی پاسخ مانده در برخی ابعاد فعالیت های ایران از سوی دیگر، دامنه بی اعتمادی را روز به روز بین طرفین گسترده تر می سازد.
 
در این خصوص با اظهارات آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه به زودی از محصولات یکی از واحدهای تولید سوخت اتمی ایران در رآکتور اراک استفاده خواهد شد موجب شده که آژانس از این پس  در کنار طرح مکرر موضوع  مطالعات ادعایی، نگرانی‌های خود نسبت به ادامه فعالیت رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک نیز مطرح کند.
 
گفتاری از امیر محبیان، کارشناس مسائل سیاسی برای دیپلماسی ایرانی:
 
سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر شفاف سازی بوده و اطلاعاتی که در اختیار آژانس قرار می داده در چهارچوب "ان پی تی" قرار داشته است. به عبارتی ممکن است ایران در مسیر فرایند غنی سازی هسته ای اطلاعاتی را نیز در اختیار داشته باشد که بر اساس معاهده "ان پی تی" نیازی به ابراز آن نباشد اما پاسخ به اصرار آژانس برای اطلاع از این موارد بدون آنکه در چهارچوب قانون باشد، ممکن است فضایی را باز کند که آنها هرگونه توقعی را از ایران مطرح کنند، به این لحاظ پایبندی ایران به چهارچوب های قانونی، قابل تقدیر و ارزشمند است.
 
نکته دیگر این است که به هر حال ایران در شرایطی قرار گرفته که هرچند گاه یک بار ایالات متحده امریکا بر اساس منابعی که آنها را منابع اطلاعاتی معرفی می کند و حاضر به افشای آنها نیست، صرفا یکسری اطلاعات غیر مستند را مطرح می کند مبنی بر اینکه ایران بخشی از آگاهی های خود را در زمینه فعالیت های هسته ای اش پنهان کرده است.
 
به گمان من هرچه ایران در این زمینه شفاف تر عمل کند باز آنها به دلیل آنکه به موضوع هسته ای ایران نگاه تکنولوژیکی و فنی ندارند و اغراض سیاسی را دنبال می کنند، تلاش خواهند کرد نکات ابهامی را مطرح سازند.
 
لذا راه حل مساله در حوزه هسته ای نیست، ایران به طور روشن کار خود را در این حوزه انجام داد و به لحاظ حقوقی باید پرونده ایران دیگر بسته شود، اما آنچه مطرح است، ادامه بحث در حوزه سیاسی است، به نظر می رسد که هدف ایالات متحده امریکا از طرح برخی ادعاها این است که بهانه ای را ایجاد کند که به واسطه آن مستقیما بر سر موضوع هسته ای پای میز مذاکره با ایران بیاید و در عین حال تضمین هایی را از این کشور در قبال رژیم صهیونیستی دریافت کند، باقی مسائل بحث های فرعی است.
 
راکتور آب سنگین اراک و اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی
اظهارات مسئولین نظام در موضوع هسته ای رفتار و بیانی متناقض ندارند و در چهارچوب های قانونی اظهار نظر می کنند، هیچ گاه ایران اعلام نکرده است که هر آنچه دارد را افشا می کند. ایران هر آنچه را که قانون برایش تعیین کرده است، افشا خواهد کرد. ایران اعلام نکرده که تمام برنامه های ما همین مواردی است که طرف های مقابل می بینند. این کشور در عین حال برنامه هایی برای آینده دارد تا بتواند حداکثر بهره وری را در حوزه تکنولوژیک از نیروگاه های هسته ای خود داشته باشد.
 
در این راستا نگرانی آژانس از فعالیت نیروگاه 40 مگاواتی آب سنگین اراک ربطی به این نیروگاه و دیگر موضوعات فنی ندارد، نگرانی آنها ریشه در نگاه سیاسی طرف های مقابل ایران به فعالیت های هسته ای دارد، بنابراین هر سخن مقامات ایران برای آنها نگرانی آفرین و هر حرکت برای آنها مشکوک است.
 
ایران و چهارچوب های قانونی در موضوع هسته ای
ایران عضو "ان پی تی" است و با اینکه پروتکل الحاقی را رسما نپذیرفته است اما در واقع آن را اجرا کرده است، یعنی هیچ نکته ای دال بر انحراف ایران از چهارچوب پروتکل الحاقی وجود ندارد، لذا در میان کشورهای عضو آژانس شاید ایران مقید ترین کشور به چهارچوب های قانونی است.
امیر محبیان

نویسنده خبر


نظر شما :