تغییر دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه و اختلافات داخلی ایران

۲۱ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۴ کد : ۱۱۴۳۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: محمد ایرانی
گفتاری از محمد ایرانی، کارشناس خاورمیانه و تحلیل‌گر مسائل لبنان و فلسطین برای دیپلماسی ایرانی.
تغییر دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه و اختلافات داخلی ایران
حسين شيخ‌الاسلام" با حکم رئیس مجلس شورای اسلامی، دبيرکل دبيرخانه حمايت از انتفاضه فلسطين در مجلس هشتم شد.
 
گفتاری از محمد ایرانی، کارشناس خاورمیانه و تحلیل‌گر مسائل لبنان و فلسطین:
 
دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین وابسته به مجلس شورای اسلامی است و دبیرکل آن توسط ریاست مجلس انتخاب می‌شود. از ابتدای تشکیل این دبیرخانه آقای محتشمی پور به دلیل اشراف بر مسائل فلسطین و سابقه مبارزاتی در منطقه از قبل انقلاب و بعد از انقلاب در کسوت سفیر ایران در دمشق و هماهنگ کننده اصلی روابط ایران با گروه‌های فلسطینی و حتی جنبش فتح، به عنوان دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه از سوی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.
 
این دبیرخانه به طور طبیعی پس از برگزاری اولین اجلاس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران در سال 1191 تشکیل شد و طی بیست سال گذشته سه اجلاس بین المللی به دبیرکلی آقای محتشمی پور و در دوران ریاست‌های مختلف مجلس برگزار شده است.
 
یکی از ویژگی‌های دبیرکل کنفرانس حمایت از فلسطین آشنایی با مسائل پیچیده صحنه فلسطین و آشنایی با سایر گروه‌های فلسطینی و ارتباطات گسترده با آنها باشد که این مشخصات در آقای محتشمی پور به طور طبیعی طی نزدیک به چهل سال ارتباط با موضوع حساس فلسطین وجود داشت. تقریبا عمر سیاسی ایشان با تحولات فلسطین آغاز شد و پس از انفجار در سفارت ایران در دمشق ( سال 1364) ایشان مجروح شدند و امروز در زمره جانبازان انقلاب در راه فلسطین هستند.
 
با این حال انتخاب دبیرکل کنفرانس مذکور از اختیارات رئیس مجلس است و حق ایشان است که هر زمان مصلحت دیدند در حوزه اختیارات خود دبیرکل جدید برای این کنفرانس انتخاب کنند.
 
اما نکته اینجاست که به دنبال تحولات سیاسی داخل کشور، به ویژه پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری بسیاری از امور تحت الشعاع فضای سیاسی پس از انتخابات قرار گرفت و البته بسیاری معتقدند یکی از این تغییرات را می‌توان در جا به جایی دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین شاهد بود و احتمالا این تغییر تحت فشار سیاسی برخی نمایندگان مجلس صورت گرفته است.
 
صرف نظر از درستی یا نادرستی این مدعا باید توجه داشت که  نباید به این سادگی یکی از مخلص ترین و بهترین و باسابقه‌ترین نیروهای خودمان را از دست بدهیم.
 
البته آقای شیخ الاسلام که به جای آقای محتشمی پور انتخاب شده‌اند سوابق درخشانی در بحث فلسطین دارند و گفته می‌شود که شخصا به دلیل احترام ویژه‌ای که برای دبیرکل قبلی قائل بودند، حاضر به پذیرش دبیرکلی جدید نبودند اما سرانجام حکم جدید به نام ایشان صادر شده است.
 
امیدواریم همه این امور در راستای حفظ مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد و حداقل نزد طرف‌های فلسطین به گونه‌ای تعبیر نشود که اختلافات داخلی ایران در مساله فلسطین تاثیر گذاشته است همچنین از این امر معنای بی توجهی ایران به مردم و مسائل فلسطین و منطقه درک نشود.
محمد  ایرانی

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :