ظرفیتی برای نقش‌آفرینی ایران

۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۲:۱۷ کد : ۱۱۴۵۵ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: الهه کولایى
گفتاری از دکتر الهه کولایی، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل روسیه برای دیپلماسی ایرانی
ظرفیتی برای نقش‌آفرینی ایران

آندرینسترینکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو با پیشنهاد ایران مبنی بر میزبانی کنفرانس سه جانبه وزیران امور خارجه روسیه،‌ آذربایجان و ارمنستان برایبررسی و حل و فصل مساله قره باغ مخالفتی ندارد. گفته می‌شود که پیشنهاد ایران در حال حاضر تنها به میزبانی این دیدارها محدود است .  

گفتاری از دکتر الهه کولایی، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی:  

سیاست جمهوری اسلامی ایران از زمان استقلال کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز همواره تقویت صلح و ثبات در این منطقه بوده است و بر خلاف فضای تبلیغاتی منفی که گاه شدید و گاه ملایم‌تر علیه ایران جریان داشته، تهران همواره تلاش کرده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود برای بهبود روابط با این کشورها و ارتقای جایگاهش در این حوزه استفاده کند.  

در ارتباط با مناقشه قره باغ و درگیری‌های ارامنه و آذری‌ها ایران از آغاز استقلال آذربایجان و ارمنستان تجربه میانجی‌گری و تلاش برای صلح سازی را ثبت کرده است اما ناموفق بودن این تجربه به دلیل مخالفت روسیه در اولین اقدام بود و اکنون میانجی‌گری در مساله قره باغ با توجه به موضع موافق مسکو می‌تواند شرایط جدیدی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.  

در واقع در صورت همراهی و موافقت روسیه این امکان فراهم خواهد شد که با توجه به پیوندهای قومی ایران با هر دو کشور طرف اختلاف و منافع مشترک فراوان در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی ایران بتواند از ظرفیت‌های خود در جهت حل و فصل این مناقشه بهره گیرد، اما به هر حال عامل امریکا و اسرائیل در منطقه به تعامل خود با روسیه و تاثیرگذاری بر تحولات این حوزه ادامه خواهند داد. 
 

بی تردید رهبران آذربایجان و ارمنستان قادر نخواهند بود که امکانات گوناگون ایران را در حل و فصل این منازعه طولانی مدت و دارای ابعاد بین المللی نادیده گرفته و انکار کنند.
الهه کولایى

نویسنده خبر


نظر شما :