گزارش آمانو موضع ایران را در مذاکرات آینده تضعیف کرد

۲۱ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۱۵۴۳ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: دکتر علی بیگدلی
گفتاری از دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی
گزارش آمانو موضع ایران را در مذاکرات آینده تضعیف کرد

 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران روز دوشنبه به اعضای شورای حکام ارائه شد. این گزارش نسبت به گزارش‌های قبلی آژانس برای ایران نگران کننده‌تر بود. به نظر می‌رسد این گزارش مبنای مذاکرات آینده گروه 1+5 با ایران و اقدامات بعدی شورای امنیت قرار گیرد. دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی تاثیر این گزارش بر مذاکرات آینده را برای دیپلماسی ایرانی تشریح کرده است:

گفتاری از دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی

در آستانه آغاز مذاکرات معمولا چنین اظهارنظرهایی مانند گزارشی که آقای آمانو به اعضای شورای حکام ارائه کرده، می‌شود و البته این در روند مذاکرات آینده هم تاثیر خواهد داشت و از طرفی باعث می‌شود موضع ایران در مذاکرات آینده تضعیف شود.

هنوز گروه 1+5 عکس العملی از خود درباره این گزارش نشان نداده است و هنوز معلوم نیست چه تصمیمی در این باره بگیرد ولی تصمیم هر چه باشد، نتیجه آن این است که موضع ایران در مذاکرات تضعیف خواهد شد. پیش بینی‌های زیادی هم در این باره وجود دارد که احتمالا این مذاکرات هم مثل همیشه بدون نتیجه به پایان برسد چرا که ایران حامل پیام جدیدی برای آژانس نیست.

تفاوت این گزارش آژانس با گزارش‌های قبلی در این است که آژانس گزارش داده است که درجه غنی سازی ایران به 15 درصد رسیده است. بنابر این رسیدن این خلوص به20 درصد بسیار ساده‌تر است. در حالی که تمام تلاش گروه 1+5 این بود که درجه خلوص در ایران بالا نرود. با توجه به راه اندازی نیروگاه بوشهر قرار بود ایران اقدام به افزایش میزان غنی سازی نکند. با توجه به اینکه گزارش آژانس گزارش معتبری است باید دید تاثیر آن در مذاکرات چه خواهد بود اما این گزارش باعث نگرانی است و موجب خواهد شد که طرف مقابل راه و رسم دیگری پیش بگیرد. به طور قطع این گزارش آقای آمانو در مذاکرات بعد تاثیر خواهد گذاشت.

نکته دیگری که به نظر می رسد این است که کسی نمی‌داند ایران در مذاکرات آینده حامل چه پیامی برای آژانس است. ترکیه و برزیل حذف شدند و ایران هم تقریبا پذیرفته است. این یک عقب نشینی است و عقب نشینی دیگر این است که ما غنی سازی 15 درصد را به تلافی نبود ترکیه و برزیل انجام دادیم که این کار آژانس و ادامه مذاکرات با 1+5 را مشکل کرده است.

به دلیل غنی سازی 20 درصد ایران بحث امکان حرکت ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای هم قوت گرفته است. با اینکه در چند گزارش قبلی آژانس دیگر بحث استفاده ایران از تکنولوژی هسته‌ای برای تولید سلاح مطرح نبود، اما گزارش اخیر دوباره این بحث مطرح شده و این باعث نگرانی است. تمام سعی آژانس و 1+5 این بود که غنی سازی در ایران به 20 درصد نرسد، به همین دلیل بود که بحث مبادله مطرح شد که بر اساس طرح اولیه اورانیوم کم غنی شده ایران به مسکو و از آن جا به پاریس فرستاده شود و اورانیوم با غنای 20 درصد به تهران بازگردد. ایران با غنی سازی 20 درصد در خاک خود در پی این بود که این مسیر را دور بزند و عملا به این سمت حرکت کرده است که خود به توانایی غنی سازی با غنای بالا دست پیدا کند.

دکتر علی بیگدلی

نویسنده خبر


نظر شما :