مثلث پرقدرت ایران - شیعه – اخوان‌المسلمین

۲۸ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۱۹۵۲ اخبار اصلی
روز به روز که می‌گذرد نگرانی از تحولات منطقه بیشتر می‌شود. یکی از عمده‌ترین این نگرانی‌ها نفوذ ایران در خاورمیانه جدید است.
مثلث پرقدرت ایران - شیعه – اخوان‌المسلمین

دیپلماسی ایرانی: روز به روز که می‌گذرد نگرانی از تحولات منطقه بیشتر می‌شود. یکی از عمده‌ترین این نگرانی‌ها نفوذ ایران در خاورمیانه جدید است. ایرانی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تلاش می‌کند از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرد و دامنه نفوذ خود را تا آنجا که ممکن است گسترش دهد. اتفاقا ابزار لازم برای این نفوذ را نیز در اختیار دارد. از یک سو شیعیان هستند که خودکار متمایل به ایرانند و تنها ملجا و پناهگاهشان را ایران می‌دانند و از سوی دیگر جریان‌های متمایل به ایرانند که اگر چه شیعی نیستند ولی اندیشه‌ها و ایدئولوژی جمهوری اسلامی را ارج می‌نهند و خود را متمایل به آن می‌دانند مثل اخوان المسلمین. این دو ابزار سبب شده که یک مثلث پرقدرت تشکیل شود که به واسطه آن ایران بتواند بیش از پیش اهداف خود را در منطقه پیش ببرد.

پایگاه خبری میدل‌ایستآن‌لاین، در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: همه خوب می‌دانیم که ایران و اخوان المسلمین تا چه اندازه به هم نزدیکند. هم ایرانی‌ها در گفتگوها و مصاحبه‌های مختلفشان بر این موضوع تاکید کرده‌اند و هم اخوانی‌ها بارها صحبت از نزدیکی‌شان به ایران زده‌اند. اظهارات اخوانی‌ها را در گفتگوها و مصاحبه‌های متعددشان دیده‌ایم. همه این را هم می‌دانیم که ایران تا چه اندازه نزد شیعیان محبوب است و ایران‌ نیز تا چه اندازه به شیعیان اهمیت می‌دهد. تحولات بحرین، یمن، عراق و لبنان همگی گواه این ادعا است.

در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: حمایت ایران از اخوانی‌ها شامل همه چیز، معنوی و مادی می‌شود کما این که همکاری‌های ایران با جریان‌های شیعه در کشورهای عربی نیز همگی از این جنس است. این مسئله سبب شده تا مراودات و ارتباطات ایران با شیعیان و اخوانی‌ها فراتر از یک رابطه ساده باشد و به طور واقعی به هم وابستگی داشته باشند و یک رابطه در هم تنیده باشد. با توجه به این مثلث اهداف این مثلث تا کجا می‌تواند پیش رود؟

نویسنده در پاسخ به این پرسش خود می‌نویسد: اخوان المسلمین همان طور که گفته‌اند، تلاش می‌کنند در هر کشوری که شاخه دارند، خود را به قدرت برسانند. این مسئله موضوعی مخفی نیست. اخوان المسلمین مصر، یمن، اردن، ترکیه، تونس و غیره همگی اعلام کرده‌اند که برای رسیدن به قدرت همانند هر جریان سیاسی دیگر فعالیت می‌کنند. همه جا نیز گفته‌اند که ایده‌آلشان حکومت اسلامی است. شیعیان نیز که واضح است که کعبه آمالشان ایران است. این اهداف چیزی نیست که مخفی یا کسی از آن بی‌خبر باشد، هم شیعیان و هم اخوانی‌ها ابایی ندارند که بگویند حکومت اسلامی ایده‌آلشان است و ایران نیز کعبه آمالشان. ولی مسئله این است که به چه وسیله و با کدام ابزاری؟ آنچه مخفی است شیوه رسیدن به قدرت است که هنوز برای هیچ کس به درستی مشخص نیست.

در ادامه این یادداشت آمده است: مثلا برای ایرانی که درگیری قدیمی با مصر دارد، در مصر جدید قرار است تهران با چه سیاستی خود را به قاهره نزدیک کند. پرواضح است که ایران در هر حالتی از اخوان المسلمین دفاع خواهد کرد و به حمایت خود به آن ادامه خواهد داد. کما این که دیدیم پس از انقلاب جوانان مصر یا انقلاب 25 ژانویه، برخی از رهبران اخوان المسلمین مثل کمال الهلباوی به ایران رفتند و حتی از رهبران ایران تمجید مفصل و در خور توجهی انجام دادند. درباره شیعیان نیز باید بگوییم که شیعیان همواره ایران را ملجا و پناهگاه خود دانسته‌اند. اگرچه در بسیاری موارد شیعیان از اقلیت‌های بسیار مظلوم منطقه بوده‌اند که نمونه آن را در بحرین دیدیم.

نویسنده در نهایت می‌نویسد: با همه این احوال در همه جا شاهدیم که ایران با کمک این دو هم‌پیمان خود تا چه اندازه پیش رفته است. خلاصه باید بگوییم که ایران می‌خواهد از بعد سیاسی و عملی بر منطقه مسلط شود. ایران از خلیج فارس گرفته تا دیگر کشورهای عربی برای همه نقشه دارد. در حال حاضر منافعش ایجاب می‌کند که به حمایت خود از اخوان المسلمین ادامه دهد و طبیعتا از طریق آن نیز به اهداف خود خواهد رسید. بی‌شک با استفاده از پتانسیل شیعیان در دیگر کشورها نیز به فکر اعمال نفوذ خود نیز هست.    



( ۱ )

نظر شما :