قاهره به دنبال رابطه با ایران حتی اگر اسرائیل نخواهد

۲۹ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۶:۵۸ کد : ۱۱۹۹۳ اخبار اصلی
روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، گفتگویی با خانم منحه باخوم، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر داشته و از او درباره از سرگیری روابط ایران و مصر پرسیده است. روابطی که بیش از 30 سال است به تعلیق در آمده و دو طرف تنها به داشتن دفتر حافظ منافع اکتفا کرده‌اند
قاهره به دنبال رابطه با ایران حتی اگر اسرائیل نخواهد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تحرکات دیپلماتیک ایران و مصر برای از سرگیری روابط رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و مقامات دو طرف سفرهای دیپلماتیک تازه‌ای را به پایتخت‌های یکدیگر آغاز کرده‌اند، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که اسرائیل از این نزدیکی روابط به شدت نگران شده و درصدد شیطنت برای بر هم زدن هر گونه رابطه احتمالی میان ایران و مصر است.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، گفتگویی با خانم منحه باخوم، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر داشته و از او درباره از سرگیری روابط ایران و مصر پرسیده است. روابطی که بیش از 30 سال است به تعلیق در آمده و دو طرف تنها به داشتن دفتر حافظ منافع اکتفا کرده‌اند.

باخوم در این باره گفت: «اسرائیل از نزدیکی روابط قاهره به تهران به شدت نگران است.»

وی اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را که گفته بود توجه مصر به کشورهای دشمن با اسرائیل باعث نگرانی تلاویو می‌شود و در روابط دیپلماتیک 30 ساله این رژیم با قاهره اثر منفی می‌گذارد را رد کرد و گفت: «وزارت امور خارجه مصر هیچ بیانیه‌ای در رد اظهارات نتانیاهو صادر نکرد چرا که احساس کرد منطقی نیست بابت هر اظهار نظر نخست‌وزیر اسرائیلی بیانیه‌ای صادر کند. همه نگرانی اسرائیل این است که روابط تهران – قاهره به هم نزدیک شود.»

باخوم همچنین گفت: «ایران کشور همسایه جامعه عربی و قدرتی بالفعل و موجود در منطقه است و همه کشورهای دنیا با آن رابطه دارند به جز اسرائیل و ایالات متحده. برقراری رابطه با تهران چیزی نیست که از هیچ آغاز شده باشد. ما نزدیک به 20 سال است که با تهران رابطه داریم و در آن جا دفتر حافظ منافع دایر کرده‌ایم.»

ایران نزدیک به 20 سال است که تلاش می‌کند روابط خود با مصر را تا حد سفیر ارتقا دهد و به حالت عادی در آورد ولی هر بار به بهانه‌ای این هدف محقق نشده است. مقامات ایرانی همواره شخص حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر و عمر سلیمان، رئیس سازمان امنیت این کشور را عامل اصلی عدم عادی‌سازی روابط می‌دانستند و می‌گفتند که هر گاه همه چیز عادی می‌شد این مبارک و سلیمان بودند که دخالت می‌کردند و از عادی‌سازی روابط جلوگیری می‌کردند. با آغاز فصل جدید تاریخ مصر که با انقلاب 25 ژانویه آغاز شده، پیش‌بینی می‌شود که روابط ایران و مصر بسیار بهبود یابد. به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود به زودی علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به قاهره سفر کند تا دور تازه‌ای از روابط آغاز شود.

در همین حال از انقلاب 25 ژانویه مصر تا کنون اظهارات مقام‌های مصری و اسرائیلی نسبت به هم تندتر و حساسیت‌برانگیز شده است. محمد بسیونی، سفیر سابق مصر در سازمان ملل متحد در این باره گفت: «مصر کشور مستقلی است که سیاست خارجی مستقلی را تبعیت می‌کند، آنچه ما و اسرائیل را به هم مرتبط می‌سازد فقط توافق‌نامه صلح است که مصر نیز گفته به این معاهده‌ها احترام می‌گذارد.»

وی درباره اظهارات نتانیاهو گفت: «او آزاد است هر چه می‌خواهد بگوید و ما هم آزادیم که هر چه صلاح می‌دانیم بگوییم. سیاست خارجی مصر را شورای عالی نیروهای مسلح و وزیر امور خارجه تعریف می‌کنند نه اسرائیل.»

بسیونی تاکید می‌کند، آنچه به مصلحت ملت و امنیت ملی مصر است همواره مد نظر قرار می‌گیرد، مصر می‌خواهد روابط ممتازی با همه کشورهای جهان تا جایی که تنش‌ها به صفر برسد، داشته باشد.

وی تاکید کرد، انقلاب مصر اسرائیل را وادار می‌کند که در محاسبات سیاسی‌اش تجدید نظر کند.

امین شلبی، سفیر سابق و مدیر اجرای کمیسیون سیاست خارجی مصر نیز در این باره گفت: «حکومت جدید مصر با آغاز فصل جدید تعهد خود به توافق‌نامه‌های سابق را اعلام کرده و گفته است که به معاهده صلح با اسرائیل پایبند است. ما تا آن اندازه به معاهده پایبندیم که خود اسرائیل به آن پایبند باشد.»

وی تاکید کرد، انتظار می‌رود از این به بعد قاهره تعهد بیشتری به فلسطینی‌ها داشته باشد، مصر عزم خود را جزم کرده به تحرکات اسرائیل در برابر فلسطینیان و رفتار و سلوک آنها در منطقه را بیشتر زیر نظر بگیرد. البته این بدان معنا نیست که قاهره سیاست‌ دشمنی در برابر اسرائیل را اتخاذ خواهد کرد.



نظر شما :