خبر خوش نفتی با طعم چینی

۲۹ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۲۰۰۳ اقتصاد و انرژی
پس از اعلام ارقامی که از روند رو به کاهش صادرات نفت ایران به دلیل تحریم های بین المللی خبر می داد، یک مقام نفتی کشورمان به انجام مذاکرات تازه میان تهران و پکن اشاره کرده و از احتمال مشارکت هفت میلیاردی شرکت های چینی در طرح های پالایشگاهی ایران سخن گفته است
خبر خوش نفتی با طعم چینی

دیپلماسی ایرانی: این خبر را معاون وزیر نفت داده است؛ خبری که در شرایط موجود که با کاهش سرمایه گذاری های خارجی در بخش های نفت و گاز همراه است، دلگرم کننده است و امید را به مدیران صنعت نفت و دولتمردان کشور بازمی گرداند. معاون وزیر نفت در این خبر خوش نفتی به برگزاری دور جدید مذاکرات میان تهران و پکن اشاره کرده و از احتمال مشارکت هفت میلیارد دلاری شرکت های چینی در قالب تامین فاینانس در سه طرح پالایشگاهی ایران خبر داده است.

علیرضا ضیغمی به خبرگزاری مهر گفته است، این مذاکرات در جریان سفر یک هیئت ایرانی به پکن و نشست با برخی شرکت های چینی برای مشارکت در طرح های پالایشگاهی انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری این مذاکرات تامین فاینانس برخی از طرح های پالایشگاهی نفت کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر مجوزهای کلی برای تامین فاینانس سه پروژه جدید پالایشگاهی توسط شرکت های چینی اخذ شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون مطالعات مهندسی اجرای طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه های نفت آبادان و اصفهان به پایان رسیده است، اعلام کرد: در صورت توافق نهایی امکان تامین فاینانس این دو پروژه نفتی توسط شرکت های چینی وجود دارد.

به گفته این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت، حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای تکمیل طرح توسعه پالایشگاه های نفت آبادان و اصفهان حدود هفت تا 7.5 میلیارد دلار برآورد می شود، علاوه بر این احتمال تامین بخشی از منابع فاینانس ساخت پالایشگاه نفت آناهیتا کرمانشاه توسط شرکت های نیز چینی وجود دارد.

هدف از طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه های نفت اصفهان و آبادان در مجموع تولید روزانه نزدیک به 13 میلیون لیتر بنزین، حدود 17 میلیون لیتر گازوئیل، بیش از 4.5 میلیون لیتر نفت سفید و 3.6 میلیون لیتر گاز مایع (ال. پی. جی) است. هم اکنون عملیات اجرایی طرح توسعه پالایشگاه اصفهان حدود 20 درصد پیشرفت دارد که با تکمیل این پروژه نفتی علاوه بر کاهش تولید نفت کوره، میزان خوراک دریافتی این پالایشگاه نفت حدود 30 هزار بشکه در روز کاهش می یابد.

علیرضا ضیغمی پیشتر با بیان اینکه شرکت های چینی در طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند مشارکت دارند و ایران قصد دارد با همکاری های نفتی آنها سایر طرح های پالایشگاهی کشور را توسعه دهد، اعلام کرده بود: شرکت های چینی پیشنهادهای مختلفی را در بخش تامین فاینانس و مشارکت در اجرای پروژه های مختلف پالایشگاهی ارائه کرده اند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه مذاکرات با شرکت های چینی برای مشارکت در طرح های بنزین سازی پالایشگاه های موجود و توسعه پالایشگاه نفت اصفهان و آبادان در دستور کار قرار دارد، بیان کرده بود: همچنین با توجه به ساخت هفت پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی در کشور پیشنهادهایی هم برای مشارکت در این طرح های جدید توسط چین ارائه شده است.

دو سال گذشته هم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و ساینوپک چین با امضای تفاهم نامه ای برای سرمایه گذاری در ساخت و توسعه پالایشگاه های نفت به توافق رسیده بودند.

در حال حاضر شرکت ساینوپک چین در طرح توسعه پالایشگاه نفت امام خمینی شازند مشارکت دارد که اخیرا فاز اول طرح توسعه این پالایشگاه نفت به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

 در همین باره پیشتر مسئولان وزرات نفت از سرمایه گذاری هفت میلیارد و 500 میلیون یورویی چینی ها در ساخت پالایشگاه های جدید نفت در ایران خبر داده و اعلام کرده بودند: سایناشور (شرکت بیمه سرمایه‌گذاری چین) برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی و ضمانت کرده است.

در شرایط فعلی عملیات اجرایی 10 طرح بهینه سازی، توسعه و بنزین سازی در پالایشگاه‌های موجود نفت با سرمایه گذاری بیش از 13 میلیارد دلاری مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی را پشت سر می گذارد.

پیش بینی می شود با بهره برداری از تمامی این طرح ها در مجموع نزدیک به 40 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین و 18 میلیون لیتر به ظرفیت تولید گازوئیل ایران افزوده شود.



نظر شما :