عربستان همچنان قذافی را به رسمیت می‌شناسد!

۰۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۵۴ کد : ۱۳۰۰۲ اخبار اصلی
دو هفته پیش گروهی عالی‌رتبه از شورای انتقالی لیبی قصد سفر به عربستان داشتند که ریاض با پذیرش آنها مخالفت کرد و حتی اجازه نداد از حریم هوایی‌اش برای سفر به دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استفاده کنند.
عربستان همچنان قذافی را به رسمیت می‌شناسد!

دیپلماسی ایرانی: هواپیمای رهبران شورای انتقالی لیبی به همه جا رفته‌ است جز یک جا، عربستان سعودی. گزارش‌ها حاکی از آن است که دو هفته پیش گروهی عالی‌رتبه از شورای انتقالی لیبی قصد سفر به عربستان داشتند که ریاض با پذیرش آنها مخالفت کرد و حتی اجازه نداد از حریم هوایی‌اش برای سفر به دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استفاده کنند. منابع نزدیک به دستگاه دیپلماسی عربستان می‌گویند، هدف از این کار عربستان عدم تمایل ریاض برای به رسمیت شناختن مجلس جدید شورای انقلابی است و اساسا بی‌هیچ وجه مایل نیست در بحران لیبی دخالت کند.

یکی از مسئولان عالی‌رتبه لیبیایی به ایلاف گفت است که عربستان سعودی دلیل این برخوردش با شورای انقلابی لیبی را کاملا مطابق با معیارهای بین‌المللی دانسته و گفته است که این هواپیما تحت تملک انقلابیون نبوده بلکه در تملک حکومت لیبی است و ریاض همچنان دولت قذافی را به رسمیت می‌شناسد.

علی العیساوی، یکی از مسئولان امور خارجی شورای ملی انتقالی لیبی در این باره گفت: «بله، عربستان با ما همکاری نمی‌کند. حتی شورای انتقالی مجبور شد سفرش به قطر را به دلیل آن که عربستان سعودی با عبور هواپیمای آن از خاک عربستان مخالفت کرد، لغو کند.»

به گفته عیساوی، او و سه تن دیگر از مسئولان شورای انقلابی نزدیک به 20 ساعت در فرودگاه قاهره منتظر ماندند ولی در نهایت عربستان سعودی با عبور آنها از حریم هوایی‌اش مخالفت کرد و آنها مجبور ‌شدند به شرق لیبی بازگردند.

محمود شمام، مسئول رسانه‌ای شورای انقلابی که خود را زبان انقلابیون در تمامی قاره‌های جهان معرفی می‌کند در گفتگو با رادیو سوای امریکا گفت: «تصمیم عربستان فقط فنی و اداری است و به هیچ وجه جنبه سیاسی ندارد. آنها نسبت به همه هواپیماهایی که قصد عبور از خاک لیبی داشته باشند به همین اندازه حساسیت نشان می‌دهند.»

این در حالی است که عربستان سعودی این خبر را تکذیب می‌کند و آن را تنها ساخته و پرداخته رسانه‌ها می‌داند. یک منبع آگاه از وزارت امور خارجه عربستان که نخواست نامش فاش شود از ریاض در گفتگو با ایلاف در این باره گفت: «هیچ هواپیمایی وجود ندارد که عربستان سعودی از پرواز آن بر آسمان عربستان جلوگیری کرده باشد و این خبرها تنها جنجال‌های رسانه‌ای است که کاملا عاری از حقیقت هستند.»

وی تاکید کرد، عربستان تضعیف و حذف قذافی را تایید می‌کند اما نمی‌خواهد چه دور چه نزدیک در بحران لیبی دخالت کند چرا که سیاست عربستان طبیعتا محافظه‌کارانه است و همواره تلاش کرده از تایید انقلاب‌های عربی حذر کند. اگر چه عربستانی‌ها با مردم لیبی ابراز هم‌دردی می‌کنند ولی می‌گویند که سابقه تلخی در همراهی با انقلاب‌های مردمی داشته‌اند به گونه‌ای که همه آنها در وهله نخست به جای قدردانی به فکر صدور انقلابشان افتاده‌اند.

با این حال بر کسی پوشیده نیست که روابط عربستان با انقلابیون لیبی و مجلس سیاسی آنها کاملا سرد است تا آنجا که مجلس انتقالی لیبی از شیخ صباح الصباح، امیر کویت خواسته است که میان آنها با عربستانی‌ها وساطت کند چرا که اخیر کویت در بعد سیاست خارجی معروف به اتخاذ دیپلماسی سورئالیستی شده است. به گفته یک منبع مطلع «کویت روخوانی کتاب رابطه با ریاض را از نو آغاز کرده است.»

بی‌شک عربستان سعودی هنگامی که ببیند قذافی در قفس عدالت جهانی گرفتار شده بسیار خوشحال خواهد شد و هلهله سر خواهد داد ولی برای خود تعریف کرده به هیچ وجه در امور داخلی آن دخالت نکند و تا کنون نیز حتی یک بار هم شاهد ایراد یک کلمه حرف ناخوشایند علیه طرابلس از زبان مقامات عربستانی نبوده‌ایم که این مسئله نشان می‌دهد سیاست عربستان تا چه اندازه محافظه‌کارانه است.

قذافی هنگامی که ملک عبدالله، پادشاه عربستان ولیعهد کشور بود تلاش کرد وی را ترور کند. وی برای ترور سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نیز تلاش‌های بسیاری کرد که هیچ گاه موفق نشد.


نظر شما :